Gå til innhold

Sjelden at katter blir syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg kattunge, og blir jo bekymret for at den skal bli alvorlig syk en gang? Jeg gir riktig for og den er aktiv. Noen som har katter som aldri har vært syke?

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to katter som er 6 år gamle. Den ene har aldri vært syk og den andre har blitt operert to ganger. Hun er heldigvis frisk i dag. Vil anbefale deg å forsikre katten din i forhold til veterinærutgifter.

Begge kattene er kastrert/sterilisert. 

Kos deg med den søte kattepusen!

Anonymkode: f3536...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to katter som er 6 år gamle. Den ene har aldri vært syk og den andre har blitt operert to ganger. Hun er heldigvis frisk i dag. Vil anbefale deg å forsikre katten din i forhold til veterinærutgifter.

Begge kattene er kastrert/sterilisert. 

Kos deg med den søte kattepusen!

Anonymkode: f3536...77c

Takk for svar. Ja tenkte å forsikre den, vaksinere årlig, og helsesjekker. Kastrerer den når den er 6 måneder.

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to katter som er 6 år gamle. Den ene har aldri vært syk og den andre har blitt operert to ganger. Hun er heldigvis frisk i dag. Vil anbefale deg å forsikre katten din i forhold til veterinærutgifter.

Begge kattene er kastrert/sterilisert. 

Kos deg med den søte kattepusen!

Anonymkode: f3536...77c

Hva ble hun operert for?

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er litt syk ca. 1-2 ganger i året. Jeg mistenker den får en mild form for "katteforkjølelse". 

Den har heldigvis aldri vært alvorlig syk, men har skadet seg alvorlig 2 ganger i løpet av sitt 8 år gamle liv. 

Anonymkode: 3c14f...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble operert for hårball som satt fast i mage og tarm. Det er visst veldig sjelden, men hun er langhåret og tydeligvis veldig renslig. Men hun er på spesialdiett nå, og vi klippet henne, faktisk. Så får vi bare håpe på det beste.

 

Anonymkode: f3536...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en katt før og har to nå. Alle tre har dessverre vært syke på et tidspunkt. Anbefaler også forsikring. Det hjelper veldig på nå siden den ene pusen har en kronisk sykdom som må holdes i sjakk med behandling årlig. 
Kos deg masse med kattebaby, min minste er akkurat fylt året og ingen baby lengre, de er jo bare så herlige når de er små! 

Anonymkode: 5ddad...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter nå og den ene er ti år gammel og den andre minst tolv (Var hjemløs da hun ble funnet og fullvoksen den gangen). Sistnevnte har hatt noen småskader som har blitt lappet sammen hos veterinær, men ingen av dem har noen gang vært syke. De to jeg har hatt før ble dessverre ikke så gamle fordi den ene forsvant da han var ca. to år og den andre ble påkjørt da hun var fire, men ingen av dem var heller syke. Helt vanlige huskatter alle sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en katt før og har to nå. Alle tre har dessverre vært syke på et tidspunkt. Anbefaler også forsikring. Det hjelper veldig på nå siden den ene pusen har en kronisk sykdom som må holdes i sjakk med behandling årlig. 
Kos deg masse med kattebaby, min minste er akkurat fylt året og ingen baby lengre, de er jo bare så herlige når de er små! 

Anonymkode: 5ddad...70c

Ja, viktig med forsikring. Koser meg masse! Kos deg med dine du også!

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble operert for hårball som satt fast i mage og tarm. Det er visst veldig sjelden, men hun er langhåret og tydeligvis veldig renslig. Men hun er på spesialdiett nå, og vi klippet henne, faktisk. Så får vi bare håpe på det beste.

 

Anonymkode: f3536...77c

Hørtes ikke bra ut. Godt det går bra nå!

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine katter har hatt øyebetennelse en gang, ikke noe alvorlig. De andre har ikke vært syke (men en døde av høy alder). Alle tre har vært av rasen britisk korthår. 

Anonymkode: b278a...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 katter.
Første ble 10 år, og ble operert en gang for å ha spist plastikk. Han ble avlivet på grunn av skade etter angrep av ukjent dyr.
Neste ble 2 år, aldri syk, men ble påkjørt. Begge disse bodde i landlige omgivelser.

Nå har jeg tre stk og bor i by, en er 6 år, og har hatt noe tanntrøbbel og måtte trekke tenner, ellers aldri noe sykdom.
En er 4 år, og aldri vært syk. Siste er rundt tre år, og er ikke helt i form nå og skal til veterinær i morgen. Alle er utekatter.

Sett bort i fra helsesjekker, vaksiner og ormekurer har sykdom/skader hos katt kostet meg rundt 10 000,- i løpet av alle disse årene til sammens :)
Men som med mennesker, så er katter ulike, noen er mer utsatt for sykdom, noen sloss mer, noen er uforsiktige og skader seg, mens andre klarer seg ett helt liv uten annet enn årlige helsesjekker.

Anonymkode: 1c4a3...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har utekatt er det først og fremst bittsår, påkjørsler og evnt forgiftninger som gir skader, innekatter i blokker har i tillegg fare for fallskader. Både inne og utekatter opp i åra får gjerne tannproblemer. Og noen rasekatter er selvfølgelig disponert for mye rart. Men om man har en sunn og frisk huskatt som er kastrert, konfliktsky og går ute i trygt område eller inne uten langt ned, er man ganske trygg. 

Vår gamle huskatt hadde en ødelagt nyre og måtte trekke noen tenner da han var en 12 år pluss. Men han levde godt med den ene nyra som funka, blodverdier var fine og døde ikke før som 17 åring. Vår nye pus er bare 1 år og frisk og rask. 

 

Anonymkode: 76282...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjeldent katter blir syke men ta en helse sjekk engang i året. 

Anonymkode: 193bb...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter. Dansk huskatt som er 14 år gammel, abyssiner som er 13 år gammelt.

Huskatten har ikke vært syk, men vært i slåsskamp til tider. Han er kastrert, men det stopper dessverre ikke katter fra å forsvare sitt territorium. Han hater bandasje, så må vanligvis gipses når han først har fått åpne sår. Og bedøves, da blir det fort dyrt da.

Abyssineren har hatt urinveisinfeksjon en gang. For to år siden, vanlig jo eldre kattene blir. Ellers har hun aldri vært syk.

Dumme meg ba dyrlegen ta en full helsesjekk på huskatten ifjor. Det kostet meg 4000,- , konklusjonen var at katten er gammel, men frisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 katter og har den tredje nå. Første katt ble 14 år. Aldri syk. Andre katten hadde nyresykdom og ble bare 5 år😥 Katten jeg har nå er 3 år. Frisk og rask liten kar. 

Anonymkode: 2bb5d...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katter blir syke. Katter kan være syke uten at vi merker det, fordi de sier ikke fra. Katter kan f.eks gjemme seg hvis de føler seg syke og har vondt. Man kan se på spisemønsteret for eksempel, hvis katten er syk. Andre ting er mer opplagt og lett å se, hvis de halter, hoster, kaster opp mye, går ned i vekt,har rennende øyne osv. Katter kan også virke aggressive og begynne å bite, klore / ha kortere lunte hvis de er syke. 

Viktig å ha forsikring på katten, hvis de først trenger en operasjon så kan det bli veldig dyrt. 

Jeg har alltid hatt katter, gjerne flere samtidig. De aller fleste har vært stort sett friske, og levt i gjennomsnitt 15 år før de plutselig ble veldig syke og måtte avlives.

Man reduserer så klart risikoen for dyre inngrep og langt fremskreden sykdom ved å vaksinere, ha regelmessig tannstell hos veterinær, gi et bra nok for, og ha regelmessige helsekontroller. Og så er det viktig å ta med katten til veterinær ved minste mistanke om sykdom eller smerte. 

Anonymkode: ea35f...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskattene våre har aldri vært syke. Rasekattene har dessverre vært mer utsatte.

Anonymkode: 91280...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første katt fikk kreft i 10år's alderen. Var i tillegg ofte i slosskamper, spesielt i ung alder ( var kastrert ), så ble en del utgifter mtp sårbehandling og antibiotika.
Min andre katt ble akutt syk som 9åring ( uoppdaget hjertefeil ), hadde ellers aldri vært syk eller skadet.
Min tredje katt hadde en del skader som ungkatt ( 1års perioden ), litt tøff i trynet og uforsiktig, men ellers ikke vært skadet eller syk i voksen alder. Er nå blitt 5 år.
Min fjerde katt hadde problemer med magen som kattunge, og har hatt en hudinfeksjon, men ellers ikke vært skadet eller syk. Er nå blitt 2 år.

 

Anonymkode: 70056...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en katt når jeg var liten. Blandingskatt fra gata i Oslo og som kattunge fant far han og tok han med seg hjem. Han var aldri syk før på slutten hvor han fikk forkalkninger i ryggen. Da valgte vi å avlive han av dyrevelferd selvsagt, men hadde 14 supre år 

Anonymkode: f1cd8...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...