Gå til innhold

sære oppdrettere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde selv en gang jeg skulle kjøpe hund at jeg ikke fikk lov å hente valpen når den var 8 uker (hun ville den skulle være eldre), fikk heller ikke velge navn selv, hun hadde 10 navn jeg måtte velge mellom. Var merkelig atmosfære hos dama, hun hadde huset fult av hunder, det luktet urin og bæsj, og i kjelleren hørte jeg masse hunder bjeffe. Flere av hundene hadde veldig lange klør og så ustelte ut. Dette var en dame som drev med utstilling, og en annen rase enn den jeg har nå. Hun var så kontrollerende og slitsom og skulle lage konflikter om alt, bestemte meg for å ikke kjøpe valp derfra. Også fordi jeg ikke ville vente til den var eldre enn 8 uker når jeg visste at valpen bare var inne hos henne i en liten grind og ikke fikk oppleve noe nytt, være på gresset, få gode renslighetsvaner eller noe som helst. Når jeg har sommervalper er valpene vant til å tisse og bæsje på gress innen de leveres. Men hun hadde dem aldri ute. Valper trenger å oppleve nye miljøer fra 5-6 ukers alder men dette skjedde aldri. Dårlig utgangspunkt for hunden. Orker dessuten ikke for mye involvering fra opdr, annet enn i normal grad.

Jeg har hatt over 30 hunder og dette er den eneste hunden der oppdretter har insistert på at hun skal velge navn, forresten. Har alltid valgt navn helt selv med alle andre, men har da reservert valp gjerne før de ble født. Papirene sendes ikke inn før valpene har vært på helsesjekk rundt 7 ukers alder, forresten (når de får chip), så det er ikke slik at oppdretter registrerer mens valpene er nyfødte eller noe. Men mange har kulltema eller bokstav på kullet, slik at du feks velger et navn på N. 

Anonymkode: f3c0e...1fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut.

Anonymkode: 01d7c...c5a

Det er helt normalt at oppdretter registrerer hundene med et stamtavlenavn. Dette trenger ikke å ha noe som helst med kallenavnet til daglig å gjøre.

Sier seg selv at "Too hot to handle", "A storm of words", "After eight" og "Tonight we are young" ikke er hundens kallenavn haha.

Anonymkode: 25fe9...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger en annonse på Finn nå hvor «oppdretter» krever 5000 kr i depositum hvis tispen blir drektig.  Det er også stjålet en masse bilder på Facebook til annonsen. Hunden har forøvrig ikke rasetypisk utseende og har ingen utstillingsresultater å vise til. De andre hundene som det er «lånt bilder» av er i større grad rasetypiske.
Både useriøst og sært spør du meg. 

Anonymkode: e27f5...e64

Lukter litt svindel. Ville rapportert inn til finn.

Anonymkode: fefd6...af6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2020 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Ligger en annonse på Finn nå hvor «oppdretter» krever 5000 kr i depositum hvis tispen blir drektig.  Det er også stjålet en masse bilder på Facebook til annonsen. Hunden har forøvrig ikke rasetypisk utseende og har ingen utstillingsresultater å vise til. De andre hundene som det er «lånt bilder» av er i større grad rasetypiske.
Både useriøst og sært spør du meg. 

Anonymkode: e27f5...e64

Dette er ikke en oppdretter per say. Dette er en valpefabrikk eller en pengehol stuepppdretter.

Anonymkode: dc7f7...62e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut.

Anonymkode: 01d7c...c5a

Her snakker vi om registreringsnavn, ikke hva man kaller hunden. Oppdretterene jeg har hatt hund fra har hatt en tema eller bestemt bokstav per kull. F. eks i B-kullet har alle valper navn som begynner med B. Eller har navn fra en TV-serie eller et eller annet tema. 

Jeg tror ikke det er noe stort problem å få registrert hunden med navnet du ønsker i tillegg. Hos oss har navnet vi bruker blitt oppført i tillegg til oppdretters navn med « «. F. Eks Alpehagens Beta «Tia». 

Men altså, seriøst. Hva har dette å si? Man kaller jo hunden hva enn man vil. Hva den står registrert som har jo ingen betydning. Min hund har et registreringsnavn som ikke er brukbart, men veldig vakkert. Det har for øvrig også resten av valpekullet. Ingen bruket det navnet til daglig. Til og med oppdretters hunder har andre og enklere navn som brukes. Det andre navnet står kun på papiret.

Anonymkode: dc7f7...62e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...