AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Jeg hører så utrolig mange historier om sære oppdrettere av hunder. Tenkte også på den tråden litt lenger ned der ei ikke fikk lov til å velge navn til hunden sin. Vi kan alle være enige om at oppdrettere er av en egen rase. Fortell meg om den rareste/særeste oppdretteren du har møtt. Anonymkode: cae52...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Det et vel ganske normalt å ikke få velge navnet hunden registeres med, men man kan fritt velge hva man vil kalle hunden selv 🙂 Anonymkode: dc7f7...62e 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Helt vanlig at oppdretter velger registreringsnavn på hunden. Min hund heter Thomasbakkens Xavier Tule. Til daglig kaller jeg ham Sarek Anonymkode: 026ae...e18
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Ligger en annonse på Finn nå hvor «oppdretter» krever 5000 kr i depositum hvis tispen blir drektig. Det er også stjålet en masse bilder på Facebook til annonsen. Hunden har forøvrig ikke rasetypisk utseende og har ingen utstillingsresultater å vise til. De andre hundene som det er «lånt bilder» av er i større grad rasetypiske. Både useriøst og sært spør du meg. Anonymkode: e27f5...e64
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Kjøpte hund fra en noe sær oppdretter for noen år siden. Hun var ufattelig innpåsliten, skulle komme på besøk hele tiden og skulle møtes for å la hundene leke. Var snakk om flere ganger i uka. Hun tok ikke hintet om at jeg ikke var interessert, så om jeg ikke svarte på meldinger/telefon, dukket hun bare opp på døra. Det er en jakthund, så jeg trente mye med den, da brukte hun bare å dukke opp for å komme med «gode» tips og råd, og var generelt bare slitsom og forstyrrende. Tror hun hadde vanskelig for å forstå at når hun hadde solgt valpen var den faktisk min, og jeg kunne trene den sånn som jeg ville. Tror også hun hadde problemer med å forstå at det finnes mer enn én måte å lære en hund noe. Jeg klarte å lære han å ta stand, jage opp, tilbake i sitt og apport uten noen tvang, kun med positiv trening. Hun mente han aldri kom til å bli noen god hund på grunn av at jeg ikke brukte hennes metode. Jeg er ikke i tvil om at det også hadde fungert, for hun har veldig gode hunder, men jeg hadde aldri trent med de metodene før, og ønsket å gjøre det slik jeg hadde gjort tidligere, og som jeg er trygg på. Jeg ble ikke kvitt henne før jeg flyttet noen timer unna. Har truffet henne på jaktprøver og utstilling senere, og hun er skikkelig snurt for at jeg ikke hørte på henne, selv om hunden gjør det veldig bra både på jakt og på prøver, og er generelt snill og avbalansert. Merkelig menneske, men veldig god på oppdrett av den rasen. Får nok neppe kjøpe flere hunder hos henne, og det er litt synd. Anonymkode: 975a7...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte hund fra en noe sær oppdretter for noen år siden. Hun var ufattelig innpåsliten, skulle komme på besøk hele tiden og skulle møtes for å la hundene leke. Var snakk om flere ganger i uka. Hun tok ikke hintet om at jeg ikke var interessert, så om jeg ikke svarte på meldinger/telefon, dukket hun bare opp på døra. Det er en jakthund, så jeg trente mye med den, da brukte hun bare å dukke opp for å komme med «gode» tips og råd, og var generelt bare slitsom og forstyrrende. Tror hun hadde vanskelig for å forstå at når hun hadde solgt valpen var den faktisk min, og jeg kunne trene den sånn som jeg ville. Tror også hun hadde problemer med å forstå at det finnes mer enn én måte å lære en hund noe. Jeg klarte å lære han å ta stand, jage opp, tilbake i sitt og apport uten noen tvang, kun med positiv trening. Hun mente han aldri kom til å bli noen god hund på grunn av at jeg ikke brukte hennes metode. Jeg er ikke i tvil om at det også hadde fungert, for hun har veldig gode hunder, men jeg hadde aldri trent med de metodene før, og ønsket å gjøre det slik jeg hadde gjort tidligere, og som jeg er trygg på. Jeg ble ikke kvitt henne før jeg flyttet noen timer unna. Har truffet henne på jaktprøver og utstilling senere, og hun er skikkelig snurt for at jeg ikke hørte på henne, selv om hunden gjør det veldig bra både på jakt og på prøver, og er generelt snill og avbalansert. Merkelig menneske, men veldig god på oppdrett av den rasen. Får nok neppe kjøpe flere hunder hos henne, og det er litt synd. Anonymkode: 975a7...fa1 Kjøp aldri hund fra en oppdretter i nærheten... Anonymkode: e27f5...e64 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp aldri hund fra en oppdretter i nærheten... Anonymkode: e27f5...e64 Skal huske det til neste gang 😅 Anonymkode: 975a7...fa1
Inochan Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 For noen år tilbake snakket jeg med en norsk oppdretter som hadde bosatt seg i Sverige. Så jeg lurte litt på hvordan prosessen med å få hunden inn til Norge var. (virket som mye pes for min del). Og metoden hun mente var rett hørtes mer ut som smugling av hund. Forklarte meg en vei jeg burde kjøre for å "unngå så mye trafikk" osv. Ble veldig sur av alle spørsmålene jeg stilte... Kjøpte heldigvis ikke hund fra denne oppdretteren men hun var veldig sær når vi snakket 😅
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte hund fra en noe sær oppdretter for noen år siden. Hun var ufattelig innpåsliten, skulle komme på besøk hele tiden og skulle møtes for å la hundene leke. Var snakk om flere ganger i uka. Hun tok ikke hintet om at jeg ikke var interessert, så om jeg ikke svarte på meldinger/telefon, dukket hun bare opp på døra. Det er en jakthund, så jeg trente mye med den, da brukte hun bare å dukke opp for å komme med «gode» tips og råd, og var generelt bare slitsom og forstyrrende. Tror hun hadde vanskelig for å forstå at når hun hadde solgt valpen var den faktisk min, og jeg kunne trene den sånn som jeg ville. Tror også hun hadde problemer med å forstå at det finnes mer enn én måte å lære en hund noe. Jeg klarte å lære han å ta stand, jage opp, tilbake i sitt og apport uten noen tvang, kun med positiv trening. Hun mente han aldri kom til å bli noen god hund på grunn av at jeg ikke brukte hennes metode. Jeg er ikke i tvil om at det også hadde fungert, for hun har veldig gode hunder, men jeg hadde aldri trent med de metodene før, og ønsket å gjøre det slik jeg hadde gjort tidligere, og som jeg er trygg på. Jeg ble ikke kvitt henne før jeg flyttet noen timer unna. Har truffet henne på jaktprøver og utstilling senere, og hun er skikkelig snurt for at jeg ikke hørte på henne, selv om hunden gjør det veldig bra både på jakt og på prøver, og er generelt snill og avbalansert. Merkelig menneske, men veldig god på oppdrett av den rasen. Får nok neppe kjøpe flere hunder hos henne, og det er litt synd. Anonymkode: 975a7...fa1 Hun het vel ikke tilfeldigvis Esther? Anonymkode: 25fe9...d7e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det et vel ganske normalt å ikke få velge navnet hunden registeres med, men man kan fritt velge hva man vil kalle hunden selv 🙂 Anonymkode: dc7f7...62e Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut. Anonymkode: 01d7c...c5a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun het vel ikke tilfeldigvis Esther? Anonymkode: 25fe9...d7e Jo, hun gjør faktisk det. Har du og kjøpt hund derifra? Meget dyktig dame og flotte hunder, så jeg synes det er synd at vi ikke kom overens. Anonymkode: 975a7...fa1
Diamant20 Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut. Anonymkode: 01d7c...c5a Det er veldig vanlig med kennelnavn/oppdretternavn ofte så man skjønner hvilken oppdretter hunden kommer i fra. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut. Anonymkode: 01d7c...c5a Hunden din er ikke babyen din som du har født. Oppdretter har valpemor, og registrerer valpene lenge før du kjøper en - derfor oppdretternavn/registreringsnavn. Dette er helt normalt. Anonymkode: debf4...f38 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 Hahaha, det rareste jeg har opplevd er en oppdretter, med ekstremt kontroll behov. Hun hadde med ett flere siders skriv om hvordan den lille skulle passes på. Det innehold hvilke temperaturer som var akseptabel for å bevege seg ute. Hvor mange turer, ut i hvilke tidsrom på året som var greit. Eget punkt om å ikke bruke sko inne. 🤷🏻♂️ Svært inngripende i hverdagen på alle måter. Prisen endret seg etter inngått avtale, sykdom i oppdrettet som ikke ble håndtert riktig og enkelt kunne vært unngått. I følge kontrakten er hun pliktig å undersøke årsaken og omfanget av sykdommen. Jeg skulle selvfølgelig bruke navnet hun hadde på stamtavlen i virkeligheten. Hun skulle ha innsyn i hans liv gjennom hele hans liv. Og dersom noe skulle skje slik at jeg ikke kunne beholde han ville hun ha han tilbake innen tre år, noe som ikke er så uvanlig. Det som gjerne er mer uvanlig var at hun skulle få betalt for han en gang til i så tilfelle. I perioden fra kontraktskriving til overtakelse Var det daglige/ukentlige meldinger med mye frem og tilbake om jeg kunne få kjøpe han. Disse inneholdt ganske drøye personangrep. Problematisering av at jeg bodde i en annen landsdel, og hvor traumatiserende det ville være for han å reise dit. Til tross for at hun visste hvor jeg bodde fra jeg først tok kontakt på annonsen hennes. Når jeg kom for å hente han var han neddopet, som hun forklarte med at det var nødvendig for reisen, men også gjorde det umulig for meg å vurdere om han var frisk og velsosialisert. Kontrakten inneholdt punkter som jeg hadde sagt jeg på forhånd ikke ville bli skrevet under på. Knyttet til at hun skulle ha innsikt og fortsette kontrollen i hans liv, og ikke tok ansvar for om han hadde sykdom. (Det var fortsatt uklart om han var rammet av sykdommen som drepte søskenet hans). Det var nok både angst og dårlig økonomi med i bilde her, og hun kunne nok tenke seg å selge han flere ganger og beholde depositum. Mattilsynet er varslet så de kan holde ett øye med, og ideelt sett gi veiledning. Siden problemet ikke bare var kontrollbehov men også rovdrift, med alt for mange kull på kort tid. Jeg angrer selvfølgelig intenst på å ha inngått en avtale før jeg rakk å forstå hvor grenseløs og uprofesjonell hun var. Og min lille venn som jeg er veldig glad i finner seg godt til rette, til tross for en del utfordringer. En utrolig krevende prosess og en del vetrinær utgifter som jeg gjerne skulle vært foruten😣😣😣 Anonymkode: 8c154...9d6 1
Myrmica Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det et vel ganske normalt å ikke få velge navnet hunden registeres med, men man kan fritt velge hva man vil kalle hunden selv 🙂 Anonymkode: dc7f7...62e 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dummeste jeg har lest på lenge. Eier av hunden skal selvfølgelig velge navn. Noe annet er uhørt. Jordmor får ikke velge navn på babyene våre heller. Det skulle tatt seg ut. Anonymkode: 01d7c...c5a Det er selvsagt helt normalt at oppdretter registrerer hunden med et navn h*n velger selv. Min heter [kennelnavn's] Aces High på papiret. Og så har den et annet navn til daglig bruk 😊 Endret 7. juli 2020 av Myrmica 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 10 minutter siden, Myrmica skrev: Det er selvsagt helt normalt at oppdretter registrerer hunden med en han h*n velger selv. Min heter [kennelnavn's] Aces High på papiret. Og så har den et annet navn til daglig bruk 😊 Min heter "kennelnavn" Magic Leo Valgte Leo selv og bruker det til hverdags, men kennel valgte starten. Synes det er en fin ordning 🙂 Anonymkode: d7732...865
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 Ikke oppdretter, men en dame som skulle omplassere hunden sin. Hunden var voksen, og hun ville den skulle gå til rolige mennesker uten barn. Jeg har hatt hund hele livet, er uføretrygdet og bor alene rett ved skog og grøntområde. Så jeg sendte henne en mail hvor jeg fortalte om meg selv. Hun likte meg, og ba meg ringe henne. Jeg gjorde som hun sa og ringte. Tror den samtalen varte i nesten 1 time. Og jeg kødder ikke når jeg sier at 90% av den timen pratet hun om hvor trist livet hennes var, klage over sykdom osv. Jeg prøvde å skyte inn noen spm ang hunden innimellom, og fortelle litt om meg selv og hva jeg kan tilby hunden, men det var ikke lett. Prøvde å spørre litt om hva slags fôr hunden var vant til, sykdommer osv. Hun ville gjerne treffe meg og se hva slags kjemi vi hadde, noe jeg veldig gjerne ville. Men hun bodde på andre siden av landet, langt ute ved kysten så jeg hadde litt av en tur foran meg. Men jeg gledet meg, og drev og fant frem utstyret til gamlehunden min som døde for 1.5 år siden, sjekket hvordan jeg jobbet fremover/vaktskifte og sånne ting.... Enden på visa ble at hun begynte å forklare hvor hun bodde med kartbeskrivelser osv, så ble hun plutselig bortevekk. Svarte ikke på flere mld, og tok ikke tlf når jeg ringte. Jeg syns det var leit og dårlig gjort. Hvis hun ombestemte seg eller ville omplassere hunden til noen andre så kunne hun vel sagt det? Anonymkode: d991e...39c
Gjest ti10 Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte hund fra en noe sær oppdretter for noen år siden. Hun var ufattelig innpåsliten, skulle komme på besøk hele tiden og skulle møtes for å la hundene leke. Var snakk om flere ganger i uka. Hun tok ikke hintet om at jeg ikke var interessert, så om jeg ikke svarte på meldinger/telefon, dukket hun bare opp på døra. Det er en jakthund, så jeg trente mye med den, da brukte hun bare å dukke opp for å komme med «gode» tips og råd, og var generelt bare slitsom og forstyrrende. Tror hun hadde vanskelig for å forstå at når hun hadde solgt valpen var den faktisk min, og jeg kunne trene den sånn som jeg ville. Tror også hun hadde problemer med å forstå at det finnes mer enn én måte å lære en hund noe. Jeg klarte å lære han å ta stand, jage opp, tilbake i sitt og apport uten noen tvang, kun med positiv trening. Hun mente han aldri kom til å bli noen god hund på grunn av at jeg ikke brukte hennes metode. Jeg er ikke i tvil om at det også hadde fungert, for hun har veldig gode hunder, men jeg hadde aldri trent med de metodene før, og ønsket å gjøre det slik jeg hadde gjort tidligere, og som jeg er trygg på. Jeg ble ikke kvitt henne før jeg flyttet noen timer unna. Har truffet henne på jaktprøver og utstilling senere, og hun er skikkelig snurt for at jeg ikke hørte på henne, selv om hunden gjør det veldig bra både på jakt og på prøver, og er generelt snill og avbalansert. Merkelig menneske, men veldig god på oppdrett av den rasen. Får nok neppe kjøpe flere hunder hos henne, og det er litt synd. Anonymkode: 975a7...fa1 Merkelig med sånne, har inntrykk av at det er flere av denne typen. Har forståelse for at det er vanskelig å selge "egne" valper, det er klart man blir veldig glad i valpene, men man må jo lure på hvordan sånne folk har tid til dette. For det kan jo være en del valper i et kull, og hvis de skal invadere tilværelsene til alle kjøperne, må de jo ha det som heldagsjobb og vel så det. Rekker de i det hele tatt å ta være på egne hunder og leve sitt eget liv?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Hatt oppdrettere som bare var opptatt av pelsstell og var veldig imot at jeg trente positivt. Var godt å flytte langt vekk. Anonymkode: a601f...a76
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 Er oppdretter selv, og er gjerne behjelpelig når noen spør om hjelp. Men orker ikke involvere meg for mye, har flere valpekjøpere som kun bor 30 minutter unna, men ser dem likevel ikke mer enn et par ganger i året. Har ikke tid og energi til å involvere meg i hver enkelt valp, nok med egne hunder. Og etter et kull er levert er jeg så sliten etter all den jobbinga med valpene. Anonymkode: f3c0e...1fc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå