Gå til innhold

Din beste oppskrift med kikerter


Marimba

Anbefalte innlegg

Har en del kikerter til bløtlegging som skal kokes og i fryseren. Tenker selvfølgelig å lage hummus, garam masala hummus og søtpotetfalafel men tar gjerne imot flere retter hvor kikerter spiller en viktig rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker det mye til taco og til chili sin carne :) Bare google. Spesielt vegetar-middager bruker det jo mye.

Anonymkode: cfd28...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en grønn salat, som proteininnslaget. På samme måte som salatbønner.

Anonymkode: 05b2d...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett kikerter til alt jeg ville brukt kylling til. Som «erstatning» for kylling

Anonymkode: 58c88...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummusbrød

2 dl hummus

6-7 (eller mer) dl kikertmel (begynn med 5 dl, øk etter hvert til du får en røre som minner om litt tykk kakerøre som kan helles i formen). Grunnen til at melmengden er så upresis, er at konsistensen på hummus er svært varierende, derfor må man begynne med små mengder mel og heller øke på. Røren skal ikke være for tynn, men den skal kunne så vidt hellers/spas ned i formen, mer eller mindre som en litt tykk vaffelrøre.

4 dl vann

1 dl tahini (

2 ss sitronsaft

3 ts natron

Solsikkefrø eller gresskarfrø til pynt

Hakkede oliven om du vil, det er godt i brødet

Fremgangsmåte:

Ha alt i en bolle og rør til en jevn deig. Ha i litt vann om det blir for tørt, men det skal være en tykk deig/røre (konsistensen kommer litt an på hvor tykk du lager hummusen). Vend evt. inn hakkede oliven, det anbefales. 

Ha fyllet i en liten smurt brødform (ca halvparten av en vanlig brødform), dryss over solsikkefrø eller gresskarfrø og stek brødet midt i ovnen på 200 grader i ca. en time. Jeg måtte steke litt litt lenger, mens andre har trengt en time så det varierer litt. Stikk en kniv eller pinne midt i brødet, om det henger noe igjen må det stekes lenger. Dekk evt brødet med bakepapir eller sølvfolie for å unngå at det blir brent på toppen.

 

Anonymkode: c16ac...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Server godt å krydre kikerter og steke i ovnen til de blir sprø. Litt annen type snacks. La de dryppe fra seg på tørkepapir først. Jeg pleier å legge kikertene i en pose, tilsette litt olje, paprikekrydder, salt, pepper, hvitløk, spisskummen. Litt usikker på tid og bsrne i ovn. Jeg bare prøver meg frem. 

Ellers kan du bruke kikerter i stedet for eller sammen med kjøtt i gryter. Også godt i supper da det metter mer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjapp rett som jeg ofte lager til lunsj. Tar olje i stekepannen på middels varme, frosne spinatterninger som er finhakket, salter og pepprer spinaten, tar oppi kikertene, lar det steke til alt er godt og varmt, tar i oppkuttede tomater i små terninger, lar det steke 1-2 minutter til, mer salt og pepper. Så litt hoisinsaus eller f.eks. sriracha. Utrolig enkelt og godt nok til at jeg iblant velger det framfor chips på fredager :) 

Anonymkode: f8ca4...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masala med kikerter og spinat er godt!

Anonymkode: e6fe8...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikertsuppe med kokosmelk, hakka tomater, ingefær, løk, hvitløk, spisskummen, paprikapulver, chilipulver, lime, selleristenger, evt annet krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...