Gå til innhold

Er jeg hedning ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på noe,om jeg er hedning ? Siden jeg verken er døpt eller konfirmert, jeg har også meldt meg ut av stat kirka.

Anonymkode: ddb44...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er vel enten agnostiker eller ateist om du ikke tror på noe spesielt eller fornekter religion 

Anonymkode: 114e7...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem sitt synspunkt du spør etter.

For kristne er vel alle utenom kristne hedninger.

Anonymkode: a8244...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom til å tenke på noe,om jeg er hedning ? Siden jeg verken er døpt eller konfirmert, jeg har også meldt meg ut av stat kirka.

Anonymkode: ddb44...495

Samme her. Men jeg kaller det å være opplyst, ikke å være hedning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen selv om jeg ikke er døpt eller konfirmert i kirka (i pinsemenigheten gjør man ikke det bla., selv om jeg ikke er med i det)

Anonymkode: 094ed...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en hedning de som tror på gammel norrøn mytologi?  Odin, Tor, Frøy osv? 

Anonymkode: 0147f...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedning er en gammel betegnelse fra korstogene , brukt på  mennesker i Norden  som ikke hadde hørt om Kvitekrist .

Idag har de aller fleste hørt om kristendommen , så da vil jeg heller kalle deg ateist/ agnostiker. 

Anonymkode: fea8a...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedning betyr ikke jøde

Så mest sannsynlig er du en hedning. med mindre du er jøde da er du det ikke.

Anonymkode: 12371...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel aldri vært medlem av statskirken dersom du verken er døpt eller konfirmert? Det samme gjelder meg, og jeg har aldri tenkt på at jeg må melde meg ut.

Anonymkode: 37a6b...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i gamledager man kalte de som ikke tilhører en av de store verdensreligionene for hedning. Nå kaller man det ikke-troende, ateist, agnostiker eller annet som passer for den enkeltes livssyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor som var veldig kristen kalte meg hedning fordi jeg sa jeg ikke ønsket å konfirmere meg. Jeg husker jeg tenkte "jaja, bedre det enn kristen" selv om jeg ikke turte å si det høyt 😂 hun fortalte meg flere ganger om at jeg ville havne i helvete. 

Nå til dags brukes bare agnostiker og ateist. Må innrømme at jeg synes hedning er et kulere ord da! 

Anonymkode: 50eca...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedning er et menneskeskapt skjellsord. mennesker har svært ofte ingen aning om hva de egentlig snakker om. 

Anonymkode: 9e98d...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.7.2020 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Er ikke en hedning de som tror på gammel norrøn mytologi?  Odin, Tor, Frøy osv? 

Anonymkode: 0147f...517

Nei, en hedning er en som er tilhenger av hedonisme.

Hedonisme er en teori innen verdilære som hevder at nytelse er det eneste som er iboende godt, og at smerte er det eneste som er iboende dårlig. Andre ting er derfor kun gode eller dårlige i den grad de forårsaker nytelse eller smerte.
https://snl.no/hedonisme

Det vil si, en som knuller med hvem en vil, fordi det er deilig, fordi en har lyst, en som gomler i seg alt som er godt, fordi det er godt, en som doper seg fordi det er godt, drikker seg full til stadighet fordi det er godt, og så videre og så videre.

Det er en hedning.

Anonymkode: f6476...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://snl.no/hedning

Anonymkode: ef2d6...c4e

Akkurat

Opprinnelse

Ordet kommer fra norrønt av hede, egentlig «en som bor på landet», og var betegnelse på dem som holdt lengst på den gamle norrøne religionen. Å bruke ulike betegnelser på tilhengere av et lands hovedreligion og personer som praktiserer eldre religioner, er en gammel europeisk skikk som går helt tilbake til oldtiden.

Anonymkode: 0147f...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...