Gå til innhold

Motorolje fra Biltema?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du gjør det. Men når du heller ikke vet hva du har på motor, bør du i stedet søke tilbake dit den fikk olje sist, for der kan de gi deg svar på det du spør etter. Du har fått masse svar på hva du bør gjøre over. Og de som sverger til biltema sin olje får bare gjøre dét!

Anonymkode: 0fade...455

Problemet er at det var min nå bortgåtte mann som tok seg av slikt. Ingen kvitteringer her og jeg aner ikke hvilket verksted bilen var til. Bør nok skifte filter og olje, men jeg synes dette var et overraskende spennende tema. :) Så hvordan man klassifiserer Biltema-oljen skikkelig, hadde vært artig å forstå.

Anonymkode: c692f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det var min nå bortgåtte mann som tok seg av slikt. Ingen kvitteringer her og jeg aner ikke hvilket verksted bilen var til. Bør nok skifte filter og olje, men jeg synes dette var et overraskende spennende tema. :) Så hvordan man klassifiserer Biltema-oljen skikkelig, hadde vært artig å forstå.

Anonymkode: c692f...ae0

Det gjør du lurest i ja.

Anonymkode: 0fade...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/7/2020 at 9:08 PM, AnonymBruker said:

Problemet er at det var min nå bortgåtte mann som tok seg av slikt. Ingen kvitteringer her og jeg aner ikke hvilket verksted bilen var til. Bør nok skifte filter og olje, men jeg synes dette var et overraskende spennende tema. :) Så hvordan man klassifiserer Biltema-oljen skikkelig, hadde vært artig å forstå.

Anonymkode: c692f...ae0

Olje har hovedsaklig to benevnelser som oppgis, spesifikasjon og viskositet. Spesifikasjon angir egenskapene ihht motorprodusentens krav (ACEA C3, MB 229.31, MB 229.51, PORSCHE C30, VW 504.00, VW 507.00), og viskositet angir hvor tynn/tykkt flytende den er (10W40, 5W50osv) i kald og varm tilstand (første tallet sier at den oppfører seg som en 10 eller 5 olje kald (winter)).

I tillegg er det mineralolje ("gammel type"), Halv/del syntetisk og syntetisk. Men det kan finnes olje med rett spesifikasjon av alle disse typene. 

Er det snakk om å etterfylle så ville jeg ikke vært bekymret for om det var den ene eller andre, så lenge spesifikasjon og viskositet var rett. 

Hvilken bil er det snakk om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Toyota RAV4. Takk for tiden din! :)

Anonymkode: c692f...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tiuren skrev:

Olje har hovedsaklig to benevnelser som oppgis, spesifikasjon og viskositet. Spesifikasjon angir egenskapene ihht motorprodusentens krav (ACEA C3, MB 229.31, MB 229.51, PORSCHE C30, VW 504.00, VW 507.00), og viskositet angir hvor tynn/tykkt flytende den er (10W40, 5W50osv) i kald og varm tilstand (første tallet sier at den oppfører seg som en 10 eller 5 olje kald (winter)).

I tillegg er det mineralolje ("gammel type"), Halv/del syntetisk og syntetisk. Men det kan finnes olje med rett spesifikasjon av alle disse typene. 

Er det snakk om å etterfylle så ville jeg ikke vært bekymret for om det var den ene eller andre, så lenge spesifikasjon og viskositet var rett. 

Hvilken bil er det snakk om? 

Her fikk du godt svar, men jeg har lært at det spiller en stor rolle hvilken type olje det er og at de absolutt ikke skal blandes. Syntetisk olje blir regnet som den med høyest kvalitet. Mineral er «gammeldags» som personen over nevner. 
 

Kondolerer til deg med mannen din. Om du er litt handy hadde jeg vurdert å lære å gjøre det selv. Det er bare å tappe ut, sette på nytt filter og fylle på:) 

 

*og hva mener du med klassifiserer Biltemaoljen? 

Endret av sssssh!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...