Gå til innhold

Motorolje fra Biltema?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en ti år gammel bensinbil. Oljen er fin og lys, men begynner å bli litt lite. Kan jeg bare fylle på med syntetisk motorolje fra Biltema? Kan vel ikke gjøre så mye gærnt med dét?

Anonymkode: c692f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken olje som står på den fra før av da? Om det er motorolje fra biltema, er det bare å kjøre på, er det ett annet oljemerke, ville jeg tappet ut den gamle oljen. 

Anonymkode: 0b510...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorolje fra biltema ville jeg ALDRI hatt på bilen min!

Anonymkode: 1ad17...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ti år gammal bensiner, ingen problem

Anonymkode: 2197e...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma det, motorolje er motorolje. 

Anonymkode: ef5a6...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin motorolje på biltema, bare pass på at du bruker riktig type. 

Anonymkode: 85e2d...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

motorolje fra biltema ville jeg ALDRI hatt på bilen min!

Anonymkode: 1ad17...db5

Jeg er prinsipielt minst like glad i argumenter som i påstander. :)

Hvordan kan jeg finne ut hva slags olje som står i bilen fra før? Jeg har en tiliters med den røde, syntetiske oljen fra Biltema som jeg bruker i en 20 år gammel bil vi har. 

Anonymkode: c692f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samma det, motorolje er motorolje. 

Anonymkode: ef5a6...559

Det er helt feil.

Olje kommer i forskjellige viskositeter, bilprodusentene setter krav til tilsetninger og API klassifisering. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er prinsipielt minst like glad i argumenter som i påstander. :)

Hvordan kan jeg finne ut hva slags olje som står i bilen fra før? Jeg har en tiliters med den røde, syntetiske oljen fra Biltema som jeg bruker i en 20 år gammel bil vi har. 

Anonymkode: c692f...ae0

Hvis du ikke vet hvilken olje som er på bilen fra før så bør du bytte olje og filter og ikke bare etterfylle, det står i instruksjonsboken hvilken olje du skal bruke.
Kan også gå på nettsidene til oljeprodusentene, finn din bil eller skriv inn reg.nr.

https://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search?vehicleType=biler

Anonymkode: 575de...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, catman skrev:

Godt svar, men jeg prøvde denne lenken med reg.nr. og fikk opp et spørsmålstegn, så en bil med tilsvarende motor og en kryptisk anbefaling. Skjønner det ikke. Kan du tolke dette for meg?

 

 

 

Merkelig, men det ser ut til å være akkurat den modellen som mangler siden det heller ikke kom opp informasjon på oljevelgeren til Mobil. Byttet bilmerke og da kom det informasjon, kom også informasjon om Pajero når jeg byttet motorstørrelsen fra 2.5 til 3.2.

https://www.mobil.no/nb-no/b2b-product-selector/

Anonymkode: 575de...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg tror kanskje det er noe feil med registreringa der, for det er en 3,5 liter V6. Fikk opp disse da:

20200706_204133.thumb.jpg.1c8b93e39ac894ca882ef57cad64dbaa.jpg

Jeg skal gi TS litt plass her med sin bil, men slik jeg forstår spesifikasjonene her så er det ikke en olje Biltema konkurrerer med heller? 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

motorolje fra biltema ville jeg ALDRI hatt på bilen min!

Anonymkode: 1ad17...db5

Mekaniker mannen min sier man like godt kunne fyllt på sølevann som biltema olje.. han ser MYE skade på de oljedelene etter biltema olje. 

Anonymkode: 325db...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mekaniker mannen min sier man like godt kunne fyllt på sølevann som biltema olje.. han ser MYE skade på de oljedelene etter biltema olje. 

Anonymkode: 325db...d50

Oljen som Biltema selger kommer jo fra et raffineri som er eid av en av de store selskapene, for noen år siden så var det Statoil som produserte oljen til Biltema.
Jeg vet ikke om det er Statoil som produserer den enda, oljen til Statoil var jo kjent for at den kokset mye og det skaper problemer.

Anonymkode: 575de...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mekaniker mannen min sier man like godt kunne fyllt på sølevann som biltema olje.. han ser MYE skade på de oljedelene etter biltema olje. 

Anonymkode: 325db...d50

Personlig har jeg kjørt en 2.5tdi fra VAG 400000 på hovedsaklig Biltema olje. Jeg har ingen tiltro til det utsagnet. 

Olje fra Biltema produseres av store anerkjente leverandører (tidligere Statoil), og det er utrolig vanskelig å spore skade på en motor til oljen så lenge det er brukt olje med rett spesifikasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymkode: 575de...9a0, fant bilen min, men hvordan sammenlikner jeg nå med Biltema-olje? Tall-W-Tall er vel ikke hele hemmeligheten?

Anonymkode: c692f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Anonymkode: 575de...9a0, fant bilen min, men hvordan sammenlikner jeg nå med Biltema-olje? Tall-W-Tall er vel ikke hele hemmeligheten?

Anonymkode: c692f...ae0

Hemmeligheten er ganske enkel. Du får ikke en Rolls Royce når du betaler for ei boble :) 

Anonymkode: 0fade...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemmeligheten er ganske enkel. Du får ikke en Rolls Royce når du betaler for ei boble :) 

Anonymkode: 0fade...455

Det er slikt svada jeg kan klare meg uten. Jeg stiller jo et rett frem spørsmål, gjør jeg ikke det?

Anonymkode: c692f...ae0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke blande synstetisk, delsyntetisk og mineral. Om du ikke vet hva som står på bilen er det kanskje lenge siden du har skiftet. Hør med et merkeverksted om hvilken type olje. Skift olje og filter selv. Skriv det opp til neste gang.
 

Du burde også finne ut av hvorfor den lekker olje i utgangspunktet.
 

Ang Biltemaolje: Faren min er svoren tilhenger av Biltemaolje. Han har flere biler som har gått både 400- og 500tusen på denne oljen uten problem. 
 


 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sssssh! skrev:

Du burde også finne ut av hvorfor den lekker olje i utgangspunktet.

Ja, akkurat det er jeg usikker på. Oljen er fortsatt gyllen og ikke svart, det drypper ikke og blårøyk ser jeg heller ikke. Kan hende det var lite olje til å begynne med etter sist oljeskift?

Anonymkode: c692f...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slikt svada jeg kan klare meg uten. Jeg stiller jo et rett frem spørsmål, gjør jeg ikke det?

Anonymkode: c692f...ae0

Jo, du gjør det. Men når du heller ikke vet hva du har på motor, bør du i stedet søke tilbake dit den fikk olje sist, for der kan de gi deg svar på det du spør etter. Du har fått masse svar på hva du bør gjøre over. Og de som sverger til biltema sin olje får bare gjøre dét!

Anonymkode: 0fade...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...