Gå til innhold

Har venninnen vår brukt våres penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne helgen var venninnegjengen på hyttetur. Vi leide en hytte og kjøpte inn felles mat. Alt skulle deles likt. 

Ene venninnen har hatt ansvar for bestilling, handling og vi har betalt tilbake. 

Problemet er at jeg ikke helt får summen per person til å stemme. Først var det en sum vi skulle betale, så endret hun det. Og jeg har hele tiden underveis vært litt opptatt av hva ting koster så jeg kunne holde av penger da jeg ikke har så mye å rutte med. Hun handlet i 2 omganger. En gang før turen og en mens vi var på tur. Like etter handleturen så spurte jeg hva det kom på. Hun hadde ikke kvittering, men sa at første gang trodde hun det kom på rett under 1200kr. Andre dag var det innkjøp av middag og litt mat til en tur. Det kom på rett over 700kr. Noe jeg synes var litt mye ifht de varene som ble kjøpt. Altså 1900kr totalt. Vi var 6 venninner. Så da skulle det blitt 316kr. 

Hun sa vi kunne vipse alt søndagen. Hun skulle gå igjennom hva hun hadde brukt. Jeg spurte om hun hadde kvitteringene. Hun sa hun glemte det. I kveld fikk vi melding om å vipse 420kr hver. Altså ca 100 mer hver. Det er jo ikke så mye mer, men synes det er merkelig hun husket ca pris i butikk da jeg spurte. 420x 6=2520kr. Noe jeg synes er ganske mye ifht hva som ble kjøpt.

420kr x 5 (oss andre) er 2100kr. Altså 200 mer enn det hun sa. Og det fikk meg til å lure litt. Så jeg spurte om hun hadde husker å dele det på alle, inkl henne selv (skrev høflig, ikke anklagende. Nevnte også at jeg husket de to første beløpene og spurte om hun ikke hadde tatt feil. Hun sa at jeg må ha hørt feil. Jeg er bombesikker på at jeg hørte de tallene. Jeg poengterte også at jeg synes det var litt dyrt for akkurat det vi handlet inn. Jeg vet hun ikke har så mye å rutte med selv akkurat nå, så det får meg til å lure litt. 

Hva tror dere? Har litt lyst å spørre om å få se hva som ble trekt i de to butikkene, men det blir kanskje veldig anklagende? De andre synes også det ble litt dyrt, men spurte ikke selv om pris etter handlingen, og de var heller ikke tilstede da jeg spurte?

Anonymkode: b1d92...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt normalt å spare på kvitteringene når man handler inn til felles. Hun tenkte vel kanskje at hun skulle ha litt "for bryet" da? 

Anonymkode: 700b7...738

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan vel legge ved bilde fra nettbank selv om hun ikke har kvittering? 

Anonymkode: 700b7...738

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt om å få se kopi av nettbank. Så jeg visste hva som var riktig sum å betale. 

Anonymkode: c6d17...c4c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, O.G. skrev:

Be om å få se kvitteringene og se om det stemmer med innkjøpet.

Ja + at du må høre med de andre hva de mener .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det hun kjøpte, da? Det høres mye ut med mat for 2520 kr for 6 personer for en helg. Er det snakk om fredag ettermiddag til midt på dagen i dag? Altså maks 2 x frokost, lunsj og middag, kveldsmat og sikkert noe snacks for 6 personer. Var det noe litt "luksuriøst" der som koster mye? Økologisk mat, alkohol, dyrt kjøtt? Du har vel sånn ca. oversikt over hva som ble kjøpt, så du kan jo legge sammen.

Eventuelt at det var mye til overs som enten har blitt lagt igjen/kastet eller en eller annen har tatt med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ti10 skrev:

2520 kr for 6 personer

Det er vel ikke mye om man skal ha snacks, drikke, brødmat pålegg osv!! måtte dama bære alt alene så hadde jeg fint betalt litt ekstra for det.

Anonymkode: c4421...5ce

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt det ligge og heller tatt ansvar for felleskjøp neste gang. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500,- for mat til 6 pers for en hel helg er ikke mye. Du virker smålig. Men be gjerne om bankutskriften, fint å ødelegge et vennskap for en hundrings... Vet du i det hele tatt hva maten koster nå til dags?? En helgehandel for meg og mannen kommer lett opp i 1500-2000 uten problem. Hva slags mat har hun handlet?

Anonymkode: 2d224...cf4

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke krangla med venninnen min for en 100-lapp, selv om jeg skjønner at du synes det er surt og litt merkelig sum. Brukte venninnen din egen bil når hun handlet? Da brukte hun jo også litt drivstoff, så da får du prøve å tenke på at den 100-lappen er for pengene hun har brukt på bensin 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1b241...12d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du den eneste som styrer over at hun tok for mye? Jeg hadde latt det ligge,men neste gang vært mer obs på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Curlyme said:

Er du den eneste som styrer over at hun tok for mye? Jeg hadde latt det ligge,men neste gang vært mer obs på det.

Enig. Det er ikke verdt å ødelegge et vennskap for en hundrings eller så. Jeg gjorde det med ei fra studiene, for noe hun hadde lånt som kostet 2-300kr. Angrer på det i dag til tross for at vi aldri var bestevenner. 

Anonymkode: 7e748...a7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo en litt drøy beskyldning å komme med mot en venninne, hvis alt ellers er på stell med vennskapet. 
Muligheten er jo der for at du ber om å få se tall fra nettbanken, også stemmer det faktisk.


Hadde latt det ligge, og heller vært proaktiv ved neste anledning. Da kan dere gjøre avtaler på forhånd så alt blir ryddig og etterprøvbart. 

Anonymkode: 69ac3...78a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal spørre venninnen om å få se screenshots av utgiftene fra nettbanken. Da får både du og hun full transparens + hadde det vært meg hadde jeg foretrukket å få dette spørsmålet direkte til meg sånn at jeg også kunne vurdere hvilke vennskap som var verdt det for min del. Hadde jeg fått den oppgaven så hadde jeg aldri funnet på å lyve eller sette til side penger for meg selv, så jeg ville ikke hatt noe å skjule, men skulle gjerne visst om det hvis noen tenkte om meg slik du gjør om denne personen.

Anonymkode: 50d06...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Du virker smålig. I min omgangskrets hadde man rundet opp til 450,- viss hun bad om 420,- og tenkt at hun skulle ja såpass for bryet. 

Anonymkode: 9cced...665

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert handlet god mat og drikke. Syns ikke det var noe stort beløp for en helg egentlig. Men i stede for å lure så ber du om bilde fra nettbank, så får du ro og sikkert et ødelagt vennskap.

Anonymkode: ad99f...d2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...