Gå til innhold

Hvor stor skade kan jeg ha gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil ikke bli dømt eller få kjeft her inne.. Nå er dette nok en veldig merkelig situasjon. 
Har vært dårlig de siste månedene men hatt blødninger ca engang i måneden, kroppen har avvent seg p-sprøyte etter jeg tok sist ifjor. 
 

Dro til legen for jeg har kastet opp mye og vært trøtt. Fant ut at jeg var gravid... ble henvist til ultralyd og da var jeg 13 uker gravid. Har tatt medisiner, drukket mye alkohol i den tiden. Legen er klar over dette og sier jeg kan bestemme meg for abort men jeg vil beholde. Sjansen for at barnet har blitt syk av dette er jo stor? Legen sier ingen vet, men jeg klarer ikke å roe meg ned, har mye mareritter og føler skam og skyld. Kunne jo ikke vite men at jeg er dum! 
 

er det noen som har opplevd å fått frisk barn selv de fant ut sent? 

Anonymkode: 3a38c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke bli dømt eller få kjeft her inne.. Nå er dette nok en veldig merkelig situasjon. 
Har vært dårlig de siste månedene men hatt blødninger ca engang i måneden, kroppen har avvent seg p-sprøyte etter jeg tok sist ifjor. 
 

Dro til legen for jeg har kastet opp mye og vært trøtt. Fant ut at jeg var gravid... ble henvist til ultralyd og da var jeg 13 uker gravid. Har tatt medisiner, drukket mye alkohol i den tiden. Legen er klar over dette og sier jeg kan bestemme meg for abort men jeg vil beholde. Sjansen for at barnet har blitt syk av dette er jo stor? Legen sier ingen vet, men jeg klarer ikke å roe meg ned, har mye mareritter og føler skam og skyld. Kunne jo ikke vite men at jeg er dum! 
 

er det noen som har opplevd å fått frisk barn selv de fant ut sent? 

Anonymkode: 3a38c...08c

Du visste jo ikke at du var gravid, så du må ikke klandre deg selv. Stort sett så går det jo bra. Mamma røyket alle svangerskapene med meg og mine søsken, og det gikk fint, men det er jo ikke en risiko man tar bevisst nå lenger. 
Gratulerer med spiren :)

Anonymkode: f1a84...4d8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på prevensjon og ante ikke at jeg var gravid i starten. Fikk to flotte og friske barn. Tvillinger altså. 

Spiste og drakk hva som helst innen jeg visste, men det påvirket dem altså ikke negativt. 

Anonymkode: bb982...80e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil mye alkohol si? Er det en kveld for 2mnd siden, eller er det ukentlige fyllekuler? 

Hva slags medisiner? Er dette noe som taes regelmessig? Syns det er rart at legen ikke sier noe om medisinene. 

Jeg hadde ikke klart å leve med å føde ett barn som ender opp med sykdommer knyttet til alkohol. Da hadde jeg tatt abort. Men det kommer jo helt an på mengdene 

Anonymkode: 210f1...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av et tilfelle, og da ble det oppdaget mye senere. Og alt gikk fint med barnet. Riktignok tok ikke denne moren noen medisiner, men hun var ung og festet derfor jevnlig.

Anonymkode: 6d102...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vil mye alkohol si? Er det en kveld for 2mnd siden, eller er det ukentlige fyllekuler? 

Hva slags medisiner? Er dette noe som taes regelmessig? Syns det er rart at legen ikke sier noe om medisinene. 

Jeg hadde ikke klart å leve med å føde ett barn som ender opp med sykdommer knyttet til alkohol. Da hadde jeg tatt abort. Men det kommer jo helt an på mengdene 

Anonymkode: 210f1...505

Legen har sagt medisinene er ikke så gale men jeg har sluttet med dem på dagen, er student så har gått mye i festing om helgene og vin/ øl til maten ukedager 

Anonymkode: 3a38c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen har sagt medisinene er ikke så gale men jeg har sluttet med dem på dagen, er student så har gått mye i festing om helgene og vin/ øl til maten ukedager 

Anonymkode: 3a38c...08c

Tenker det har med mengde alkohol å gjøre også. Er forskjell på 2 glass vin ny og ne enn skikkelig fyllefest hver helg. 

Anonymkode: 72dd1...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er verst under starten av svangerskapet og kan gi alvorlige følger for fosterets hjerne utvikling. Om du har drukket mer enn to-tre glass flere ganger, er det ikke usannsynlig at barnet blir født med alkoholskader. Ingen vet nøyaktig hvor mye som skal til for å skade og sannsynligvis er det individuelt også. 
 

Jeg hadde ærlig talt tatt abort. Med alt jeg vet om alkoholskader og trøbbel for barn å vokse opp med det så hadde jeg aldri vært i tvil. Om du vil ha barn så er det tydeligvis lett for deg å bli gravid senere igjen. 
 

Anonymkode: b63b6...c99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde kreft i slutten av tenårene, og merket ikke at hun var gravid før i 7. måned. Da hadde altså babyen fått i seg cellegift pluss masse alkohol (typ grøftefylla minst ca gang i uka) og 20-40 røyk per dag, helt til 7. måned. Det gikk faktisk helt fint, flott oppegående unge med svært gode karakterer på skolen.

Man må stort sett være tung alkoholiker for at babyen skal få alcohol fetus syndrome. Heldigvis for alle som er gravide en stund uten å vite det...

Anonymkode: 73b9a...10b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Venninnen min hadde kreft i slutten av tenårene, og merket ikke at hun var gravid før i 7. måned. Da hadde altså babyen fått i seg cellegift pluss masse alkohol (typ grøftefylla minst ca gang i uka) og 20-40 røyk per dag, helt til 7. måned. Det gikk faktisk helt fint, flott oppegående unge med svært gode karakterer på skolen.

Man må stort sett være tung alkoholiker for at babyen skal få alcohol fetus syndrome. Heldigvis for alle som er gravide en stund uten å vite det...

Anonymkode: 73b9a...10b

Oi, at de ikke oppdaget hun var gravid mens tok cellegift? Håper det går bra med hun nå og godt barnet er frisk ❤️

Anonymkode: 3a38c...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som fant ut at hun var gravid først etter 4 mnd. Før dette festet hun ganske mye. Barnet har heftig ADHD. Men om det er tilfeldig eller om alkohol har en påvirkede årsak vet man jo ikke..

Anonymkode: b7eba...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som var 26 uker på vei når hun fant utav det, ungen helt fin, hadde vært mye vin der.....

Anonymkode: e05c1...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som ikke ante at hu var gravid før hu hadde rier i uke 39. Her snakker vi psykisk syk dame som var tungt medisinert. Hennes datter har der helt fint i dag, ingen feil ved fødsel heller. 
 

De første ukene (frem til uke 14, TROR jeg) er det uansett plommesekken som gir baby det den skal ha av næring, og da blir ikke baby så påvirket av hva mor spiser/drikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke at jeg hadde blitt gravid selv nå, trodde ikke vi kunne få flere barn. Tok to atarax og spiste brie for en uke siden, testet positivt 4 dager senere. 

 

Anonymkode: 4b1c6...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GulSitron skrev:

Vet om ei som ikke ante at hu var gravid før hu hadde rier i uke 39. Her snakker vi psykisk syk dame som var tungt medisinert. Hennes datter har der helt fint i dag, ingen feil ved fødsel heller. 
 

De første ukene (frem til uke 14, TROR jeg) er det uansett plommesekken som gir baby det den skal ha av næring, og da blir ikke baby så påvirket av hva mor spiser/drikker

Plommesekken gir vel næring de første 4-5 ukene

Anonymkode: 1c6b3...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere andre her snakker ned risikoen veldig. Det er en helt reell sjanse for at dette fosteret har pådratt seg skader på hjernen, andre organer eller kroppsdeler. Det er noe Ts må være forberedt på, at dette barnet har en forhøyet risiko for alvorlige skader. 

Anonymkode: 9db6d...446

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Plommesekken gir vel næring de første 4-5 ukene

Anonymkode: 1c6b3...5df

Uke 8 ca. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget svangerskap etter 4 mnd. Hadde 1-2 fester med alkohol før det. Det gikk fint, barnet er over 20 og i gang med sitt masterstudie, har gode sosiale relasjoner etc, altså ingen tegn på FASD heller. Det skumle med alkohol i svangerskapet er at en ikke kjenner til det aktuelle fosterets sårbarhet. Noen kan tåle hyppig drikking, mens andre kan bli skadet av små mengder og én gang. Nettopp derfor er jo rådet å være totalavholdende. Men det går statistisk sett bra. Ingen kan love deg et friskt barn, men det kunne man uansett ikke. Barnet kan bli født med Downs eller få en cp-skade i forbindelse med fødsel - og det har jo ingenting med alkohol eller medikamenter å gjøre. Dersom du ønsker barn, ville jeg ikke overveie abort pga dette. Men din fastlege kan ha begrenset kunnskap om temaet. Be om henvisning til spesialist raskt, så du kan gjøre et best mulig informert valg.

Anonymkode: 3b6b7...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke bli dømt eller få kjeft her inne.. Nå er dette nok en veldig merkelig situasjon. 
Har vært dårlig de siste månedene men hatt blødninger ca engang i måneden, kroppen har avvent seg p-sprøyte etter jeg tok sist ifjor. 
 

Dro til legen for jeg har kastet opp mye og vært trøtt. Fant ut at jeg var gravid... ble henvist til ultralyd og da var jeg 13 uker gravid. Har tatt medisiner, drukket mye alkohol i den tiden. Legen er klar over dette og sier jeg kan bestemme meg for abort men jeg vil beholde. Sjansen for at barnet har blitt syk av dette er jo stor? Legen sier ingen vet, men jeg klarer ikke å roe meg ned, har mye mareritter og føler skam og skyld. Kunne jo ikke vite men at jeg er dum! 
 

er det noen som har opplevd å fått frisk barn selv de fant ut sent? 

Anonymkode: 3a38c...08c

Venninna mi fikk friskt barn selv om hun var gjennom det samme. 

Anonymkode: bb074...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...