Gå til innhold

Hvordan kunne bevise alkoholproblem?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg er i en spesiell situasjon. Det er brudd med meg og mannen min, vi har 3 barn sammen. Bruddet er ferskt og vi flytter derfor litt inn og ut, mens ungene bor på fast plass. Vi har strevd i lengre tid og han har omtrent hver kveld drukket vin/tatt seg 1-2 øl. Nå etter at bruddet har skjedd har jeg oppdaget at han på 1 kveld kan drikke en flaske vin og 2 bokser øl. Vi har flyttet inn og ut annenhver dag og jeg ser at når jeg kommer hjem finner jeg en hel flaske vin og 2 tomme ølbokser og 1 rødvinsglass stående. Barna våre er små. Jeg er bekymret for at han er på vei til å få et alkoholproblem.  Jeg ønsker selvsagt ikke at vi skal ha barnefordeling på 50/50 dersom han drikker mye hver kveld. Hvordan kan jeg bevise dette? Han vil aldri innrømme det. Kan dette brukes i en meklingssamtale for å argumentere for høyere prosent til meg, dersom dette fortsetter? Dersom det skulle bli rettsak ønsker jeg også tips til hvordan jeg kan bevise dette. Ønsker ikke rettsak, men jeg er ikke trygg på at han kan passe på ungene når han drikker så mye alene hjemme. Jeg er også bekymret for han psykiske helse oppi bruddet. Lurer også på om det er normalt/innafor at en barnefar drikker 1 flaske vin alene på kvelden? 

Endret av A.L
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har mulighet til å holde barna fra samvær med far om det er slik at du mistenker far for å drikke ei flaske vin ++ hver dag mens han har ansvar for barn. Det ville ikke jeg vært komfortabel med, hva hvis det skjer noe?! 

Anonymkode: 352fd...d0f

Skrevet

Jeg er svært ukomfortabel med at han gjør det. Han vet ikke at jeg vet om det. Og ville nektet om jeg hadde sagt det til han. Men er det en felles holdning i samfunnet om at 1 flaske vin mens han her hjemme med små barn som sover ikke er ok? 

Skrevet
2 minutter siden, A.L skrev:

Jeg er svært ukomfortabel med at han gjør det. Han vet ikke at jeg vet om det. Og ville nektet om jeg hadde sagt det til han. Men er det en felles holdning i samfunnet om at 1 flaske vin mens han her hjemme med små barn som sover ikke er ok? 

Jeg tror det skal mye mer enn en flaske vin til før jeg er uegnet til å passe på barn. To flasker sangria er jo ikke veldig merkbart feks. Og en god Bordeaux man nyter over flere timer behøver jo ikke bety promille. Hvis man veier hundre kilo, er mann og drikker en flaske over 7 timer har man jo nesten ikke promille. 

Men hvis en dame på 45 kilo drikker det...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Varsellampa mi går allerede når folk drikker alkohol alene. Dette må du ta opp med ham.

Anonymkode: 73451...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ajarRun skrev:

Jeg tror det skal mye mer enn en flaske vin til før jeg er uegnet til å passe på barn. To flasker sangria er jo ikke veldig merkbart feks. Og en god Bordeaux man nyter over flere timer behøver jo ikke bety promille. Hvis man veier hundre kilo, er mann og drikker en flaske over 7 timer har man jo nesten ikke promille. 

Men hvis en dame på 45 kilo drikker det...

Ungen merker det garantert, hva om man sovner og ting skjer -selvom du selv mener du ikke er påvirket så holder ikke det som unnskyldning om huset brenner og du ikke våkner før det er for sent. Kanskje TS kan ta opp bekymringen anonymt med familievernkontoret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis dette havner i retten sier bare fars advokat at det ikke foreligger noe alkoholproblem. Vipps er den saken ute av verden. 

Jeg tenker også at ved å inngå en 50/50 ordning så har han noe å glede seg til slik at han kan bli motivert til å være en god rollemodell og far til deres barn. For det er jo det dette handler om. 

Så får du legge frem dette på en skikkelig måte der dialogen er fremtredende og ikke piggene. 

Jeg vet at damer kan gjøre omtrent hva de vil i barnefordelingssaker, men dette ikke alltid er det beste for barna. 

Som en nevner over her så er tåleransegrensen veldig ulik folk imellom slik at det er ikke sikkert han merker noe som helst av det han drikker og dermed har den samme dømmekraften. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er bekymret for helsen hans tar du opp bekymringen for han og drikkingen hans selv om han skulle nekte. Gjør det klart at du ønsker at han skal ha et godt forhold til barna med en 50/50 løsning, men at du er bekyrmet pga alkoholen. Gitt situasjonen er det sannsynlig at han selvmedisinerer og det kan tyde på at han trenger hjelp med å takle bruddet/de følelsene han går med.

Det dummeste du kan gjøre er å bruke dette mot han bevisst. Blir provosert bare av å lese det. Hvis du bryr deg tar du det opp på en skikkelig måte.

Anonymkode: 45d15...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg tenker at hvis dette havner i retten sier bare fars advokat at det ikke foreligger noe alkoholproblem. Vipps er den saken ute av verden. 

Jeg tenker også at ved å inngå en 50/50 ordning så har han noe å glede seg til slik at han kan bli motivert til å være en god rollemodell og far til deres barn. For det er jo det dette handler om. 

Så får du legge frem dette på en skikkelig måte der dialogen er fremtredende og ikke piggene. 

Jeg vet at damer kan gjøre omtrent hva de vil i barnefordelingssaker, men dette ikke alltid er det beste for barna. 

Som en nevner over her så er tåleransegrensen veldig ulik folk imellom slik at det er ikke sikkert han merker noe som helst av det han drikker og dermed har den samme dømmekraften. 

Tenker at alkohol og barn ikke hører sammen -uansett. Unger merker godt på en forelder om de har drukket -jeg er vokst opp med en far som var litt for glad i alkohol, vippet aldri over til at det fikk utover jobb feks, men vi merket det godt og likte det ikke. Liker fremdeles ikke pappen min når han drikker og jeg er nå 42 år. 

• Liker 3
Skrevet

Dette er en person som ikke tåler kritikk eller tilbakemeldinger. Dersom jeg antyder at han har et problem blir han sint på meg. Dette er også en av årsakene til at det blir brudd.. Så jeg kan ikke ta det opp med han uten at han blir veldig sint på meg og avviser meg i flere dager. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, A.L skrev:

Dette er en person som ikke tåler kritikk eller tilbakemeldinger. Dersom jeg antyder at han har et problem blir han sint på meg. Dette er også en av årsakene til at det blir brudd.. Så jeg kan ikke ta det opp med han uten at han blir veldig sint på meg og avviser meg i flere dager. 

Ta det opp med familievernkontoret, anonymt evt. Ta også bilder av flaskene du finner, ikke sikkert du trenger å vise de til han, men da har du det ihvertfall. Jeg hadde ikke akseptert alkohol når man har barna -en øl ja, men ei flaske vin og litt til er i overkant. Han kan holde seg i skinnet når han har barna eller være voksen nok til å si at han ikke kan ha de før han får orden på seg selv. Er sikkert ikke lett, men du må nesten stå opp for det du mener er rett og trygt for dine barn selvom du sikkert får ett eller annet ubehageligheter rundt det. Lykke til.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at alkohol og barn ikke hører sammen -uansett. Unger merker godt på en forelder om de har drukket -jeg er vokst opp med en far som var litt for glad i alkohol, vippet aldri over til at det fikk utover jobb feks, men vi merket det godt og likte det ikke. Liker fremdeles ikke pappen min når han drikker og jeg er nå 42 år. 

Altså der er jeg enig, men majoriteten av folk drikker selv om de har barn. Jeg kan ikke endre dette. Jeg tenker at alle må få lov til å være forskjellige og gjøre hva de vil så lenge dette ikke går utover barna. Det er vel strengt tatt ingen som sitter med fasiten her på hva som er det beste. Vi gjør bare det vi mener er det beste for våre barn og vårt liv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han ikke får besøk når ungene har lagt seg? Rødvin er ikke akkurat en typisk manne-drikk.

Anonymkode: 73451...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Altså der er jeg enig, men majoriteten av folk drikker selv om de har barn. Jeg kan ikke endre dette. Jeg tenker at alle må få lov til å være forskjellige og gjøre hva de vil så lenge dette ikke går utover barna. Det er vel strengt tatt ingen som sitter med fasiten her på hva som er det beste. Vi gjør bare det vi mener er det beste for våre barn og vårt liv. 

Tror ikke majoriteten drikker flere enheter med alkohol hver kveld når de er alene med barn, her er vedkommende alene annenhver dag og burde fint være edru annenhver dag. Man Jan være så forskjellige man vil, men mye alkohol og barn hører ikke sammen, det har ødelagt for så mange barn opp igjennom så det skal man ikke bare godta at er greit. Og som sagt hva hadde TS følt om det skjedde noe mår far har barna og han er påvirket av alkohol og hun aldri tok opp tema med han...

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke majoriteten drikker flere enheter med alkohol hver kveld når de er alene med barn, her er vedkommende alene annenhver dag og burde fint være edru annenhver dag. Man Jan være så forskjellige man vil, men mye alkohol og barn hører ikke sammen, det har ødelagt for så mange barn opp igjennom så det skal man ikke bare godta at er greit. Og som sagt hva hadde TS følt om det skjedde noe mår far har barna og han er påvirket av alkohol og hun aldri tok opp tema med han...

Det selges helt sinnsyke mengder med alkohol i Norge. Det tallet vi ikke kjenner er det som i tillegg importeres og ikke minst smugles inn av private. Tror nok den andelen som sitter hjemme med flaska er mye høyere enn det vi tror og ikke minst frykter. 

Er helt enig i at de burde drikke når de ikke har barna, men slik er det ikke. Men jeg tror ved en dialog skaper du bedre forståelse rundt dette enn ved å tvinge noe igjennom. Det vil bare skape mere glippe og de som taper på det er barna. Det er det jeg vil frem til.

Vi skal også være litt forsiktig med å anta ut fra det trådstarter sier da vi ikke vet den andre historia. Det kan tenkes at det smøres like godt på begge sider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om en på jobb som hadde samme problem med sin ekskone, man kan visstnok ta en test for å bevise hvor mye alkohol som drikkes i mnd. Vet ikke om det er sant da, men kanskje andre vet om det stemmer? 

Anonymkode: cd3a4...b66

AnonymBruker
Skrevet

For min del ligger alkoholproblemer i familien, har mange rundt meg som har taklet vanskeligheter med alkohol. Det høres for meg ut som din eks selv-medisinerer seg med alkohol i en vanskelig periode, et mønster jeg kjenner godt til. Jeg synes fortsatt i voksen alder at det er ubehagelig når mine foreldre i 60-årene drikker. Jeg har ekstremt dårlige minner fra barndommen med foreldre og andre i nære relasjoner som drakk. Husker godt mamma var beruset, men påsto hun ikke hadde drukket. Det samme med pappa. Sinnsstemningen endret seg allerede etter en halv øl. Så barna dine merker det nok, om det skjer når de er våkne. Så jeg er nok en av dem som mener at du som mor må beskytte barna dine, om du mener problemet er av bekymringsverdig omfang. Jeg skulle ønsket noen hadde beskyttet meg mer mot alkoholkonsumet rundt meg. 

I forhold til spørsmålet ditt om bevis: Tar du det opp med ham nå, risikerer du at han drikker mer i skjul og at det blir vanskeligere for deg å bevise alkoholproblemet hans. Jeg ville tatt bilder av flaskene, så kan du dokumentere mengde og dato, og slik kunne påvise et mønster over en viss periode. 

Anonymkode: 4a6ed...27a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ekskona til mannen min gjør det samme. Hun drikker 1.5 flasker hver kveld. Han har telt antall flasker som blir brukt. Men hun blånekter og vi får ikke gjort så mye. Barnet sier at mamma blir alltid sint på kvelden. At mamma stresser med at hen skal legge seg og ikke komme til stua. Det er forferdelig å høre på alt det barnet forteller uten at jeg kan blande meg. Eksen har lovet å ta fra han barnet hvis vi presser henne. Du Ts må finne ut av dette for barnets skyld

Anonymkode: 75e25...3ae

• Liker 1
Skrevet

Har alkohol vært et vedvarende problem tidligere, eller har det manifestert seg nå?  Hvor lang tid dreier det seg om?

AnonymBruker
Skrevet

Har han hatt utfordringer med alkohol eller rus fra tidligere? Eksmannen min slet psykisk og da legen ikke ga han nok piller han kunne selvmedisinere seg med så tok han for seg i barskapet.. på tampen av vårt forhold. Dette gjemte han for meg, men jeg vokste opp med en far som smugdrakk og skjønte ståa etter en stund. Jeg helte ut flere flasker i vasken, resten kjørte jeg til foreldrene hans - anbefales ikke å involvere dem, de trodde ikke på meg uansett.

Her hadde jeg dokumentasjon på overforbruk og selvmedisinering, og selv om han også kjørte ruspåvirket og ble tatt mente advokaten at jeg ikke skulle gjøre noe nummer ut av det. Kommer man i retten og kommer med noe slik som du har opplevd er erfaringen retten har med alkohol/rus så mye verre at det du kommer med blir avfeid... 

Er det noen som kjenner han du kan snakke med, som kan minne han på at han bør la være å drikke når han er alene med barna?

Jeg tenker også dere snarlig må finne en bedre løsning enn den dere har nå - så dere får mindre psykisk belastning. Trolig vil vel alkoholforbruket normalisere seg så snart dere får gjennomført bruddet og ikke er i en slik mellomfase som nok skader dere alle sammen. 

Anonymkode: be7bb...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...