Gå til innhold

Jobb, studie og helse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med sosial angst i over ti år, og følt meg deprimert flere år nå. Har tenkt at eksponering skulle hjelpe, men nå har det blitt verre og verre. Er 26 år, og har jobbet i forskjellige butikker i 5 år nå. Det er kun de jobbene jeg har hatt mulighet til å få, men skal begynne å studere nå. 

Jeg klarte på et vis å holde angsten i sjakk før, men nå er det verre. Får panikk bare jeg går på bussen til jobb. Og når jeg går inn på kjøpesenteret jeg jobber på, så er kroppen i "alarmmodus" med en gang. Høy puls og svetter som en tulling. Har smartklokke som kan måle stress, og den er på max stress hele tiden på jobb. Jeg svetter veldig mye selv om det er vinter også. Renner svette i ansiktet og så blir jeg så rød når jeg snakker med folk. Kan svette like mye på en kort vakt på jobb, som jeg springer intervaller hvis jeg trener. Pusten er tung, og jeg blir ekstra trøtt, svimmel og tung i hodet når jeg er på jobb. Noen ganger må jeg bare legge meg med en gang jeg kommer hjem. Har vært mye syk de siste årene også. Søvnen har vært veldig dårlig, spesielt hele 2019 og dette året. Har heldigvis fått noen sovetabletter av legen som ofte funker. Har også tatt blodprøver, men de var normale. 

Nå har jeg ferie og det er så deilig! Begynner å få litt sexlyst tilbake også, noe som ikke eksisterer til vanlig. Men jeg er litt bekymra for jobb og studie. Kommer jeg til å takle begge deler på en gang? Egentlig har jeg veldig lyst å slutte, men da har jeg jo ingen inntekt. Men er så lei av å ha en jobb jeg får panikk av og som tapper meg for energi. Hva hadde dere gjort? Jeg har bare rundt 50% fast, men har jobbet rundt 80%. Jeg har så lyst å gjøre det bra på studie, men det er ikke sikkert jeg får fri til å ta alle eksamenene jeg må ha.

Anonymkode: 90551...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Har angst og er nettopp ferdig med studie. Det var tøft. Vet at flere ikke gjennomførte på grunn av psykisk helse. Det hjelper litt å vite at det er mange som har det sånn. Mange! Så du må ikke føle deg rar eller annerledes som man har lett for å gjøre.

Å studere med angst er ganske tøft fordi du må ha fremlegg, samarbeide og sosialisere. Eksponering hjelper ikke nødvendigvis hvis du får for mye av det eller ikke bearbeider det i etterkant.Studiestedene pleier å ha støttegrupper/psykologer og slikt, undersøk det så fort som mulig. 

Du trenger inntekt så inntil videre må du vel holde ut i den jobben du har. Det er ikke så lett å få en tilbaketrukket jobb som ikke gir angst. Kan du prøve å søke en jobb som ikke har så mye kundekontakt? Jeg har jobbet i flere butikker som går dårlig og det passet meg bra med lite kunder😄

Kan du jobbe maks 50% og greie deg med det? Hvordan er studiet lagt opp, er det mye samarbeid, obligatorisk, selvstudie? Da jeg studerte hadde jeg ganske mye obligatorisk, men på de verste dagene så droppet jeg forelesninger og leste hjemme. Bare pass på å holde deg innenfor fraværsgrensen.

Anonymkode: 6bd92...00a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...