AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Del Skrevet 3. juli 2020 Driver og skriver en sak om diverse karakterer som er sensurert bort fra internett-plattformer nylig, ikke for å argumentere for eller imot sensur av disse, men for å se på om datagrunnlaget holder for karakterenes påstander om diverse ting. En påstand som i stor grad motbeviser en del av påstandene til disse karakterene er dette sitatet her fra psykologisk.no "Upubliserte resultater fra sesjonsdatabanken viser at IQ-gjennomsnittet hos rekrutter fra den tredje verden er omtrent 5 IQ-poeng lavere enn hos rekrutter fra vestlige land". Dette vil i så fall være en mye mindre forskjell enn det karakterene påstår, og store deler av disse 5 poengene trolig skyldes andre aspekter som størrelsen på søskenflokken, alder på foreldre, kultur, dietter, etc. Det legger et topplokk på potensiell andel av forskjellen som hypotetisk/potensielt sett kunne være genetisk, altså trolig maks 2? poeng , isteden for betydelig høyere tall som enkelte sensurerte karakterer hevder. https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/ Problemet mitt med å bruke dette som grunnlag for artikkelen min, er at dette er "upubliserte data", og klarer ikke finne noen publiserte data basert på dette sesjonsdatamaterialet fra Norges Forsvar som inneholder landebakgrunn og IQ etc, så da sliter jeg litt. Slik data vil være gull da vi slipper diverse problemer med at diverse karakterer som "forsker" på slike temaer kan ha skjulte agendaer, som gjør dette vanskelig, men det Norske Forsvaret er en relativt troverdig kilde, så disse dataene vil ha høy grad av troverdighet sålenge en tolker dem korrekt selvsagt. Jeg fant en publikasjon basert på data fra sesjonsdatabasen, og de motbeviser påstanden om at nedgangen i IQ i Norge som helhet, i betydelig grad skyldes innvandring, men det er ikke helt det jeg er ute etter da det selvsagt ikke vil påvirke snittverdien for hele landet mye om en liten andel av landet har en liten forskjell i IQ, trenger ikke en studie for å finne ut det. https://www.pnas.org/content/115/26/6674 Neon som har en troverdig kilde/publikasjon som viser at sesjondata fra Norge viser at innvandrere fra tredje verden har 5 IQ poeng lavere i snitt ved sesjon i Norge ? På forhånd takk Anonymkode: f48c4...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Del Skrevet 3. juli 2020 Tror nyhetsspeilet hadde en artikkel ang dette Anonymkode: e51ef...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #3 Del Skrevet 3. juli 2020 Du merker ikke 5 poengs forskjell i IQ fra en person til en annen. Dette til orientering. Anonymkode: 2ee51...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Del Skrevet 3. juli 2020 IQ har en enorm miljøfaktor. Jeg merket dette selv. Vokste opp på landet med foreldre som ikke hadde spesielle interesser og som ikke utfordret meg. Da jeg som 20-åring havnet i et miljø med intelligente mnnesker utviklet jeg meg noe enormt og forstod alt mye bedre. Hadde jeg fortsatt å leve i mijø der jeg ikke hadde den type utfordring og likesinnede, så hadde jeg fortsatt å være noe "dum". Merker også i kjæledyr hvordan de kan utvikle seg til å forstå mennesker og verden bedre dersom de har eiere som kommuniserer med dem bra. Miljø har mye å si Anonymkode: 66538...b5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Del Skrevet 3. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Tror nyhetsspeilet hadde en artikkel ang dette Anonymkode: e51ef...f1d Norges mest verdiløse kilde. Anonymkode: c489a...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Del Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du merker ikke 5 poengs forskjell i IQ fra en person til en annen. Dette til orientering. Anonymkode: 2ee51...b01 Takk for ditt innspill, og er enig med deg,men det jeg lurte på var mest kilden til påstanden om at det bare er 5 poeng forskjell, det står på psykologisk.no (som er en troverdig webside) men de siterer "upublisert data", så lurer på om noen har publisert data basert på dette, eller om de som fikk dataen fra forsvaret bare la det i en skuff og kom med en slengbemerkning bare istedenfor, det ville vært synd i så fall da dette ville vært nyttig for å avkrefte fordommer og falske teorier som florerer om slikt på internett. For eksempel er det mange som hevder at gjennomsnittlig IQ i diverse land i den tredje verden er 75-80, (bare søk på google f.eks "IQ per country map" så florerer det over hele nettet av like teorier) men om de kommer hit og får en IQ på 95 her, så er jo det et godt bevis på at veldig store deler skyldes mat/kultur/skolering/familiestørrelse etc, og ikke genetikk i merkbar grad. Så derfor ville dette vert nyttig å få dokumentert fra en publikasjon, og om vitenskapsfolk faktisk fikk slik data fra forsvaret, og bare la det i en skuff, er det veldig synd, for da havner det jo mer i bunken med tilfeldig vås fra nettet, enn nyttig dokumentasjon en kan bruke til ting. 1 time siden, AnonymBruker skrev: IQ har en enorm miljøfaktor. Jeg merket dette selv. Anonymkode: 66538...b5a Ja, stemmer nok det, og tror på din erfaring, men for å overbevise skeptikerne der ute, er det best å ha fakta å slenge i bordet, og derfor etterlyser jeg denne dataene, som angivelig finnes der ute, men som jeg ikke klarer finne, så om du finner den gi beskjed, så kan vi avkrefte rykter der ute Noen der ute som har dokumentasjonen jeg leter etter? Data fra det norske forsvaret angående IQ på sesjon i forhold til landebakgrunn. På forhånd Takk Anonymkode: f48c4...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Del Skrevet 3. juli 2020 Hvis du må til kvinneguiden for å finne kilden så har jeg mine tvil, men venter spent. Kanskje noen har en YouTube video å referere til Anonymkode: e51ef...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Del Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: men venter spent Anonymkode: e51ef...f1d Nei gir opp jeg, men jeg fant ut på fullversjonen av artikkelen jeg lenket til hvor påstanden stod, at papiret visstnok var "peer reviewed", så da får jeg nok bare være fornøyd med det og tro på det, selv om jeg blir ganske frustrert ettersom jeg husker godt det var masse drama om dette hvor folk mente at dataen var rasistisk, men hvordan kan folk ha ment det om ikke dataen var publisert........................ men samme kan det være, får stole på vitenskapsfolka Acknowledgement: The authors would like to thank three anonymous peer reviewers for pointing out mistakes and deficiencies as well as for suggesting changes. This is a peer-reviewed paper. Anonymkode: f48c4...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Del Skrevet 3. juli 2020 Finner nok ikke noen forskning på dette. Det ansees som rasistisk, så dette kan ikke forskes på. Anonymkode: 8233e...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Del Skrevet 3. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finner nok ikke noen forskning på dette. Det ansees som rasistisk, så dette kan ikke forskes på. Anonymkode: 8233e...6ec Mulig du har rett, men da blir det vanskeligere å slå disse folka i debatt da Ville vært enklere å bare daske faktaene i bordet og motbevise dem en gang for alle, de har masse "data" hentet inn fra forskere med tvilsomme motiver, samlet i diverse bøker, om en kunne konfrontere dette med ekte troverdig data fra sesjonen til 200'000 ungdommer i Norge, og vist at dataen til de andre rett og slett er falsk når det gjelder forskjeller etter landebakgrunn, kunne vi avsluttet hele debatten, med fakta, isteden for å sensurere dem av frykt for at noen kan bli overbevist av dem. Personlig er jeg større tilhenger av å motbevise med fakta, enn å bare sensurere folk med dumme ideer og meninger bort fra plattformer, mistenker at en da bare skaper større divisjon i samfunnet og at folk bare blir låst i sine båser og ikke lar seg løfte ut av dem fordi de bare blir utstøtt om de stiller spørsmål som anses som uakseptable. Rart at de la den kommentaren inn i artikkelen da, at folk fra den tredje verden har 5 IQ poeng lavere i snitt på sesjonsdataene i Norge, om det er forbudt å spre slikt fordi det er rasistisk, kanskje forskerne var litt som meg, uenige med PK neddyssingen av fakta som kan belyse debatten og drepe fordommer. Vitenskapsfolk har vel slike tendenser tror jeg, men de har vel folk over seg som krever at dem gjør ditt og datt, kanskje det var noen rebelske forskere som snek kommentaren inn litt skjult for å ikke bli tatt 😄 Anonymkode: f48c4...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Del Skrevet 4. juli 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Acknowledgement: The authors would like to thank three anonymous peer reviewers for pointing out mistakes and deficiencies as well as for suggesting changes. This is a peer-reviewed paper. Anonymkode: f48c4...293 Er det fagfellevurdert og publisert av et seriøst tidsskrift, eller har de bare fått noen til å lese gjennom det og gi kommentarer? Anonymkode: c489a...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #12 Del Skrevet 4. juli 2020 Bell curve. Veldig politisk ukorrekt da. Anonymkode: ec0c6...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Del Skrevet 4. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det fagfellevurdert og publisert av et seriøst tidsskrift, eller har de bare fått noen til å lese gjennom det og gi kommentarer? Anonymkode: c489a...36b Vet ikke jeg, var derfor jeg lagde tråden, trodde det bare var mer en nettavis grunnet hvordan siden så ut, men etter nøyere undersøkelse virker det være en ekte publikasjon med normal peer review, men vet ikke hvor høyt ansett publikasjonen er og hvor godt arbeid de utfører mtp fagfellevurdering. https://www.duo.uio.no/handle/10852/72504 Trykker en på PDF en kommer artikkelen opp i fullform, hvor det står at den er peer reviewed, og det står at rekrutter "fra den tredje verden" (hva nå enn de legger i det, er noe upresis formulering), har 5 IQ poeng lavere på sesjon i snitt enn andre. Den er publisert i "scandinavian psychologist som jeg antar er det samme som psykologisk.no. Jeg aner ikke noe om dette er en troverdig publikasjon eller ikke men virker legit. 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bell curve. Veldig politisk ukorrekt da. Anonymkode: ec0c6...afe Jo takk for inspill, vet at diverse karakterer bruker det som kilde, og der finner du påstander som er langt ut over det data fra norsk sesjon sier, er derfor jeg lurte på om noen har denne dataen fra norske sesjoner, fordi den, om korrekt sitert, motbeviser store deler av bell curve boken. Mange av de som har hentet dataen brukt i bell curve boken har alternative motiver som potensielt har farget noen av resultatene i boken, er derfor jeg vil foretrekke mer nøytrale kilder (som forsvarets statistikkbank), var derfor jeg lagde tråden, for å se om noen har publisert denne dataen, eller om den bare ligger i en skuff. Anonymkode: f48c4...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Del Skrevet 4. juli 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart at de la den kommentaren inn i artikkelen da, at folk fra den tredje verden har 5 IQ poeng lavere i snitt på sesjonsdataene i Norge, om det er forbudt å spre slikt fordi det er rasistisk, kanskje forskerne var litt som meg, uenige med PK neddyssingen av fakta som kan belyse debatten og drepe fordommer. Vitenskapsfolk har vel slike tendenser tror jeg, men de har vel folk over seg som krever at dem gjør ditt og datt, kanskje det var noen rebelske forskere som snek kommentaren inn litt skjult for å ikke bli tatt 😄 Anonymkode: f48c4...293 Det er mye som kan være interessant å forske på, men som ikke er "lov" fordi det er rasistisk. IQ, fysiske trekk og slike ting er jo fyfy å snakke om. Det er jo ganske dumt å ikke kunne forske på slike ting. Kanskje man kunne funnet ut noe som gjør at man kan hjelpe noen? Hvorfor sliter noen sånn med å lage velfungerende samfunn? Hvorfor lever noen i primitive (stamme)samfunn? Hvorfor lykkes noen bedre enn andre? Hvorfor er en minoritet vellykket på gruppenivå, mens en annen minoritet er mislykket i det samme samfunnet? Er det faktisk slik at IQ-poeng spriker såpass som det hevdes på enkelte sider? I så fall hvorfor? Kan dette jevnes ut på noen som helst måte? Anonymkode: 8233e...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå