Gå til innhold

Leverskade- alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste halve året har jeg drukket altfor mye alkohol. Mot slutten gikk det kanskje mot tre sixpack i uka. For to uker siden innså jeg alvorligheten med det og har drukket betraktelig mindre; to øl en gang i uka. Jeg er ei lita kvinne, 57 kg fordelt på 163 cm og mange av de kiloene er muskelmasse. Jeg er livredd for at jeg nå har ødelagt leveren min, men jeg klarer ikke å finne ut hvor mye som skal til og hvor lenge jeg eventuelt måtte ha holdt på med det. Noen som vet?

Anonymkode: b874d...75d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har leveren fin det helt fint nå som du har kuttet ned på alkoholinntaket. Den er faktisk helt fantastisk når det kommer til å reparere seg selv. Men siden  du aldri skal stole på helseråd her inne vil jeg anbefale deg å ta det opp med fastlegen din. Leverfunksjon kan testes med en enkelt blodprøve, og da kan du være helt sikker.

Anonymkode: 051c6...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis har leveren fin det helt fint nå som du har kuttet ned på alkoholinntaket. Den er faktisk helt fantastisk når det kommer til å reparere seg selv. Men siden  du aldri skal stole på helseråd her inne vil jeg anbefale deg å ta det opp med fastlegen din. Leverfunksjon kan testes med en enkelt blodprøve, og da kan du være helt sikker.

Anonymkode: 051c6...bac

Takk! Jeg reiser på ferie i morgen og blir borte i to uker, men får sjekke det etter det☺️

AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er ABSOLUTT ingen fare med leveren din. Overhode ingen fare! Grunnen til at jeg sier det; Jeg er 154, veier 49 kg, har drukket ca 2-3 liter vodka i 7 år nå i uken, + noen øl... Ble innlagt frivillig på rusklinikk for 14 dager siden, har tatt leverprøve og det viser en liten skade som fikser seg helt fint av seg selv viss jeg ikke drikker på 2-3 måneder🙂😉 Kroppen vår er faktisk sterkere enn vi gir den kredd for av og til. 

Anonymkode: e6005...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, det er ABSOLUTT ingen fare med leveren din. Overhode ingen fare! Grunnen til at jeg sier det; Jeg er 154, veier 49 kg, har drukket ca 2-3 liter vodka i 7 år nå i uken, + noen øl... Ble innlagt frivillig på rusklinikk for 14 dager siden, har tatt leverprøve og det viser en liten skade som fikser seg helt fint av seg selv viss jeg ikke drikker på 2-3 måneder🙂😉 Kroppen vår er faktisk sterkere enn vi gir den kredd for av og til. 

Anonymkode: e6005...43d

Tusen takk for svar ❤️ og så kult at du la deg inn frivillig og håper du fikk god hjelp❤️

AnonymBruker
Skrevet

Har drukket mer enn deg over noen år og leveren min har det fint :) Ta en blodprøve om du er engstelig.

Anonymkode: a7dc4...d7d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste halve året har jeg drukket altfor mye alkohol. Mot slutten gikk det kanskje mot tre sixpack i uka. For to uker siden innså jeg alvorligheten med det og har drukket betraktelig mindre; to øl en gang i uka. Jeg er ei lita kvinne, 57 kg fordelt på 163 cm og mange av de kiloene er muskelmasse. Jeg er livredd for at jeg nå har ødelagt leveren min, men jeg klarer ikke å finne ut hvor mye som skal til og hvor lenge jeg eventuelt måtte ha holdt på med det. Noen som vet?

Ta deg en god pause fra all alkohol. Leveren om den ikke blir for skadet, kan lege seg selv. Den kan til og med translpanteres som halv, og vokse ut til en funksjonell lever.

Men ta deg en god pause. Kanskje en tur til legen for å sjekke leververdier ol. der kan du få svar på evt. om det er skader, og om hvor lenge du bør ta vare på deg selv.

Anonymkode: 51726...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...