Gå til innhold

Navn på søsken som må «passe»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Julius og Augustus

Maja og Kaja

Anonymkode: 5aa80...ed8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle våre jentenavn «matcher» vel på et vis. De et nydelige(etter vår mening da :P), ikke spesielt religiøse, litt lange og sjeldne. De er også litt «sukkersøte.» Med guttenavn så slet vi litt, da vi likte typ Lucas og Filip. Med andre ord; veldig vanlige navn. Endte med å finne noen fine, ikke-religiøse, lange og sjeldne guttenavn også, så alle matcher vel på sett og vis. 

Anonymkode: f2e8f...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg syns ikke det gjør noe om det ene er moderne og det andre litt mer gammeldags, så lenge de ikke er i vidt forskjellige kategorier. Astrid og Olivia er jo helt fint. Oluf og Chantelle blir litt vel forskjellige kategorier. 

Finn først og fremst navn du liker, og så vurder om de er helt fjern fra søskenets navn. Sannsynligvis er det jo litt innafor samme stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det er så viktig at søskens navn matcher eller passer. Jeg tenker at det kan være greit å unngå at navnene er helt i totalt forskjellige kategorier, som andre nevner. Men samtidig kjenner jeg noen søskenpar med veldig ulike navn, og tenker ikke det er noe galt siden jeg er vant til at de heter det de heter. Felles for dem er at det er stor aldersforskjell, så foreldrene endret nok smak med årene. 

Hos oss ble det lignende navn fordi det viste seg å finnes svært få jentenavn som både mannen og jeg likte, og de hadde samme bakgrunn og lignende klang. Hadde jeg bestemt alene, hadde de fort blitt hetende Leonora og Idunn eller Miriam og Åsa (skulle det passet, hadde vel Idunn og Åsa vært best, men jeg tror ikke jeg hadde latt det være avgjørende).

Anonymkode: 55764...15e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg tenkte at barna til de nye naboene måtte være halvsøsken, og det stemte. Savannah og Amund😆

Anonymkode: 12339...72b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tenker at foreldre som liker norrøne navn: Åsa og Idun, Odin eller Brage, neppe liker  navn som Timian, Chantelle eller Esmeralda. De som liker disse moderne navnene går vel heller neppe for de tradisjonelle eller norrøne navnene. 

Ja de bør passe. Kari og Ola er tradisjonelt og da klinger det fint med en søster eller bror som heter noe tradisjonelt også. Går man for bibelske navn er det mye å ta av, uten at det er utslitt: Paul, Ruth, Ester er kanskje ikke fullt så brukt som Anna, Elisabeth, Johannes eller Lukas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Gjest Blondie65 skrev (På 5.7.2020 den 11.29):

Jeg tenker at foreldre som liker norrøne navn: Åsa og Idun, Odin eller Brage, neppe liker  navn som Timian, Chantelle eller Esmeralda. De som liker disse moderne navnene går vel heller neppe for de tradisjonelle eller norrøne navnene.

Det er jo kanskje akkurat derfor noen her inne mener enkelte navn ikke passer. Men om man kjenner disse søsknene så passer det jo sammen etter hvert. Oluf og Chantelle som ble nevnt tidligere er helt greit f.eks. 

Anonymkode: 44cb6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet må passe til ungen, ikke til søsknene. De er vel egne individer og ikke bare vedheng til familien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kath H. skrev (3 minutter siden):

Navnet må passe til ungen, ikke til søsknene. De er vel egne individer og ikke bare vedheng til familien.

Enig.

Det er jo ikke mange årene av ens liv at en person først og fremst er "søskenet til noen".

Anonymkode: 1736c...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes navn på søsken skal være i samme sjanger og ha forskjellig forbokstav. Liker ikke når navnene høres ut som bandnavn eller en merkevare, «Thea & Leah», Stine & Stian», «Tia & Maria»…,

Anonymkode: e2652...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det viktigste er at fornavnet passer til etternavnet. Jeg synes det er fint hvis søsken har navn i samme stil, på en måte, f.eks. at de har navn av samme opprinnelse eller noe. Imidlertid synes jeg ofte det motsatte er "problemet" (i den grad dette er et problem) - nemlig at søsken har for like navn. Utrolig mange søsken der alle i flokken har navn på samme forbokstav, deler veldig mange bokstaver eller nærmest er parodisk like. Jeg kjenner f.eks. søsken som heter Martine og Magnus, Adrian og Andrine, Kristian og Kristina, Camilla og Caroline, Jonas og Johannes, Tia og Tale etc. Det blir litt som #30 skriver, at det høres ut som et band eller en merkevare.

Samtidig er jeg enig i at det høres litt rart ut dersom søsknene har helt stilkræsj i navnesammensetningen, ala Carl Fredrik og Ronny, eller Chrisander og Gerd. Man får litt inntrykk av at foreldrene enten har veldig ulik navnesmak og valgte én hver, eller at de har liten kunnskap om navneopprinnelse og -betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke søskennavn trenger å matche. Barn er individer, det er min mening - akkurat som jeg synes at barn ikke skal tvinges til å gå i like klær. Dessuten blir navnet oftere nevnt sammen med f.eks. partnerens enn søskens i voksen alder. 

Anonymkode: ecd90...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...