Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er en aktiv deltaker og skribent på dette forumet, og trives godt med å delta i ulike tråder. Jeg føler jeg lærer mye om mennesker, verden og livet av å henge her på KG. Så har det seg sånn at jeg i starten av mai opplevde å bli utestengt i en hel måned - så i går var jeg tilbake igjen. Utestengelsen overrasket meg ganske mye, og jeg fikk heller ikke noe konkret begrunnelse i mai enn at jeg var utestengt pga. avsporing, spekulasjoner og (brukerdebatt/personangrep !?). Jeg er ingen helgen, og jeg gjør ikke alltid alt riktig. Jeg kan nok bli veldig engasjert i enkelte tråder og da kan det gå en kule varmt, innvendig i alle fall. Likevel streber jeg etter å utvise forståelse, mildhet og interesse for det som blir skrevet. Jeg deler gjerne av eget liv, og jeg bruker stemmen min til å bl.a. øke kunnskaper om og redusere fordommer knyttet til psykisk sykdom da dette er en av hjertesakene mine. Jeg prøver det jeg kan å diskutere saklig, og jeg angriper aldri folk med negative personkarakteristikker. Ei heller skriver jeg stygge og graverende ting. Jeg kan som sagt også gjøre feil, men jeg gjør det jeg kan for at miljøet på forumet skal bli så godt som mulig. Tidligere har jeg skrevet et innlegg den gang i mars da jeg fikk en advarsel. Du kan lese her hvilke regelbrudd jeg ble tatt for den gang: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1359884-når-man-får-advarsel-og-ikke-forstår-hva-man-har-gjort/. Jeg hadde uttrykket meg noe uheldig om en seksuell praksis, ellers var det noe avsporing og spekulasjon i årsakssammenhenger. Nå ble jeg altså fullstendig utestengt. Uten begrunnelse før jeg ba om denne da jeg fikk logget meg inn i går. Jeg respekterte selvsagt utestengelsen, og laget meg ingen nye brukere i mellomtiden. Jeg har heller aldri hatt noe intensjon om å bryte reglene. Jeg har nok kanskje heller ikke lest dem godt nok. Så igjen forstod jeg ikke helt hva jeg kunne ha skrevet som forsvarte en slik sanksjon. Jeg begynte å gå i meg selv og tenke over det jeg hadde skrevet kort tid før utestengelsen, og kom ikke på så veldig mange ting egentlig. Jeg visste jo selv at jeg ikke hadde gått til stygge personangrep f.eks., men likevel så lå frykten der for at jeg kunne ha såret noen eller forårsaket noe negativt. Jeg kjente og kjenner enda på skyldfølelse. Så om noen her har reagert på noe: Unnskyld. Jeg legger meg flat. Da jeg fikk tilgang igjen tok jeg øyeblikkelig kontakt med moderator for å spørre om konkret begrunnelse for utestenging, og jeg fikk til svar at jeg igjen hadde blitt tatt for en del avsporinger, en spekulasjon/et "personangrep" fordi jeg nevnte at noen i et TV-program tydelig viste tegn til utagering, voldsomt sinne, alkoholproblemer ++ og at det ofte er en konsekvens av noe underliggende, som psykiske vansker. Jeg ble også tatt på "brudd på seksualitetsrommets retningslinjer", hva nå enn det er, fordi jeg hadde uttrykket avsky overfor en seksuell fetisj. Det burde jeg selvsagt ikke gjort. Man skal respektere at folk tenner på forskjellige ting. Men, at dette forsvarer en total utestengelse på 1 måned? Jeg trodde man måtte ha skrevet noe virkelig graverende for å bli helt utestengt over såpass lang tid. Jeg har ikke ønsket å bryte noen regler, og jeg har selvsagt lagt meg flat og beklaget til moderator at de fikk ekstra jobb med meg fordi de måtte rydde i tråder jeg hadde avsporet. Jeg har forståelse for at det er slitsomt og at det tar mye tid. Likevel så må jeg si at jeg syntes utestengelsen var en for streng sanksjon. Jeg har jo tross alt ikke vært ond mot noen her inne. Er det noen flere her som har opplevd å bli utestengt på et grunnlag dere selv har følt har vært litt vagt? 13 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Har også blitt utestengt helt uten grunn. De skriver aldri hvorfor jeg blir stengt ute. Det kommer bare en lang rekk med alt du ikke kan poste. Jeg var hverken rastistisk, trakasserende eller noe. Jeg hadde en dårlig dag og skrev nedsettende om meg selv. Jeg nevnte kanskje et par ord man ikke skal nevne. Merkeligere er det at da jeg var ny her kunne jeg mobbe folk og ha rasistiske ytringer. Pga jeg var ekstremt deprimert og uttrykket som jeg følte der og da. Tenkte ikke over at andre kunne bli såret. Da fikk jeg fortsette 🤔 terskelen er kanskje mindre når du har vært utestengt noen ganger. Anonymkode: 294cb...0d6 7
Gjest Nimbus2000 Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 (endret) Enig i at utestengelse i 1 måned virker litt strengt. Det du har gjort virker å være feil alle kan gjøre og jeg har uten tvil gjort de samme tingene som du har gjort. Selv har jeg aldri blitt utestengt, men har fått PM fra moderator hvor de minner meg på reglene. Synes det er en mer forholdsmessig reaksjon enn utestengelse. Edit: Litt av problemet er at reglene ikke er så lette å tolke. For noen former for "spekulasjon" er lov og noen ikke lov. Hva moderator tror er "spekulasjon" kan også være noe som er fakta. Samme gjelder for hva som regnes som "avsporing". Det kommmer litt an på øyet som ser. Endret 1. juli 2020 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Bare pass på at man ikke skriver noe objektiv vitenskapelig informasjon om ulovlige rusmidler, - f.eks at kokain er mindre fysisk skadelig enn alkhohol - da blir man fort utestengt for "forherligelse av brudd på norsk lov". Anonymkode: b53da...32c 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Har ikke blitt utestengt selv, kun fått melding om å lese gjennom reglene. Men aner ikke hva jeg har gjort, galt. Anonymkode: 461c5...a8c 4
Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke blitt utestengt selv, kun fått melding om å lese gjennom reglene. Men aner ikke hva jeg har gjort, galt. Anonymkode: 461c5...a8c Jeg har selv tatt kontakt med moderator på PM for å spørre, for jeg synes det er vondt å gå å føle at jeg har gjort noe galt uten å vite hva. Det gjør meg veldig utrygg. ... men det er som du sier. Man får ikke konkrete eksempler før man etterspør dem.. 6 1
Gjest O.G. Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Livet går videre selv om man er stengt ute av KÅGE.
Humle Brumle Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, O.G. skrev: Livet går videre selv om man er stengt ute av KÅGE. Joda, men man vil jo ha en sikkelig forklaring på hvorfor. Jeg tror ingen dør av å ikke henge her. 19
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har blitt utestengt mange ganger. Aldri egentlig skjønt hvorfor, men terskelen å bli utestengt blir mindre og mindre. Sist skreiv jeg ett innlegg etter utestegningen, ett helt normalt innlegg å ble utestengt enda en gang, med en gang. Skjønner ennå ikke hva jeg gjør galt som gjør at det skjer om igjen og om igjen. Får bare svevende grunner i utestegningen. Men har merket meg at det er samme moderatoren. Så sikkert noe med det å gjøre. Det hadde vært litt enklere å ikke blitt utestengt om man faktisk fikk beskjed om hva man gjør konkret. Nå gjør man jo bare samme feilen igjen og igjen uten å skjønne det. Anonymkode: bcbe9...c9a 19
Husholdning1 Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 Det virker som det ligger personlige meninger bak mye ab det administrasjonen på KG foretar seg. 19
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Bare pass på at man ikke skriver noe objektiv vitenskapelig informasjon om ulovlige rusmidler, - f.eks at kokain er mindre fysisk skadelig enn alkhohol - da blir man fort utestengt for "forherligelse av brudd på norsk lov". Anonymkode: b53da...32c Selv lenket jeg til et dokumentarklipp fra BBC. Innlegget ble slettet fordi det var "innhold KG ikke ønkset å assosieres med". Greit nok at KG selv må få bestemme hva de ønsker å ha på forumet sitt, men på enkelte områder så er de strengere enn hva som kan brukes som undervisningsmateriell på grunnskolen. Anonymkode: 22d71...3af 9
Jerry Lee Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 26 minutter siden, O.G. skrev: Livet går videre selv om man er stengt ute av KÅGE. Selvsagt. Men det ER irriterende når man ikke vet hvorfor eller om grunnlaget ikke er riktig. 21
Rogadame Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Jeg ble " forfulgt" av enkelte AB brukere som rapporterte meg for sjikane og avsporing i de mest uskyldige tema og innlegg ( de ble fornærmet i en diskusjon), så virker som moderatorene av og til ikke ser på innholdet men være på antall " rapportert" . Nå slår jeg ofte på AB brukeren ganske ofte for d er klin umulig å bruke avataren i visse tema. 11
Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 Forfatter #14 Skrevet 1. juli 2020 15 minutter siden, Jerry Lee skrev: Selvsagt. Men det ER irriterende når man ikke vet hvorfor eller om grunnlaget ikke er riktig. Nettopp. Og så er det vondt å føle at man har gjort noe galt når det ikke var intensjonen. 7 2
Jerry Lee Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Nettopp. Og så er det vondt å føle at man har gjort noe galt når det ikke var intensjonen. Ja det, og å bli beskyldt for noe man VET man ikke har gjort. Beskyldninger satt uten å se på sammenhengen i en ytringsrekke, kun ett tilsvar tatt ut av kontekst. 7
Jerry Lee Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 18 minutter siden, Rogadame skrev: Jeg ble " forfulgt" av enkelte AB brukere som rapporterte meg for sjikane og avsporing i de mest uskyldige tema og innlegg ( de ble fornærmet i en diskusjon), så virker som moderatorene av og til ikke ser på innholdet men være på antall " rapportert" . Nå slår jeg ofte på AB brukeren ganske ofte for d er klin umulig å bruke avataren i visse tema. Jeg har og etpar sånne. Slitsomt. 2
Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 Forfatter #17 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, Jerry Lee skrev: Ja det, og å bli beskyldt for noe man VET man ikke har gjort. Beskyldninger satt uten å se på sammenhengen i en ytringsrekke, kun ett tilsvar tatt ut av kontekst. Ja. Jeg blir utrygg av sånt, for jeg begynner å tvile på meg selv. Ønsker ikke å være en slik person som benekter ting og ikke kan legge meg flat om jeg gjør noe galt. 2 1
vintage Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 Ja, jeg har gitt opp litt, jeg - det er klin umulig å forstå logikken i hvordan man blir vurdert. Og siden det ikke blir gjort noe med det å prøve å hjelpe folk med å forstå hvilke regler man bryter, så ser dette ut til å være en ønsket måte å håndtere det på. 8
vintage Skrevet 1. juli 2020 #19 Skrevet 1. juli 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Ja. Jeg blir utrygg av sånt, for jeg begynner å tvile på meg selv. Ønsker ikke å være en slik person som benekter ting og ikke kan legge meg flat om jeg gjør noe galt. Ikke bli det. Da jeg fikk oppgitt eksempler på hvorfor jeg ble utestengt slo jeg meg til ro med at jeg ikke var noen idiot på nett. Ny erfaring da, etter å ha vært på diskusjonsforumer i rundt 20 år uten å ha blitt utestengt noen gang 😅 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #20 Skrevet 1. juli 2020 Samme skjedde meg, fikk aldri vite hva jeg angivelig hadde gjort galt. Har fått advarsel også uten annet enn den vage begrunnelsen "personangrep", ingen henvisning til tråd/innlegg. I min tid på KG har jeg imidlertid opplevd at innlegg med kjøp/salg av narkotika, bruk av narkotika, navngivning av påståtte overgripere, navngiving av påståtte mobbere, uthenging av enkelterpsoner som leger/tannleger/bhg ansatte/bhg/butikkansatte, innlegg som oppfordrer til og forklarer utførelsen av svindel/tyveri/underslag får stå. Altså innlegg som bryter med norsk lov. Mye merkelig som skjer på dette forumet. Faktisk var hengte en av moderatorene selv ut eksen sin med navn og bilde uten at det ble redigert vekk, ganske sært. Anonymkode: 489ad...462 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå