Gå til innhold

Høye ambisjoner, men Asperger

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venner med asperger. Gjennomgående dårlig hygiene på de. Hvis du dusjer hver dag, klipper negler og bruker dro kommer du langt. 

Du bør finne ett nerdete studie. Hvis du liker tekniske fag finner du garantert mange med asperger på Fysikk, IT og Ingeniør feks. 

Anonymkode: f0dfc...b47

Nå setter du de med Asperger i en stereotypisk bås. Jeg har ikke problemer med hygiene og jeg har null interesse for tekniske fag. 

Jeg har derimot ganske snevre interesser og det gjør at jeg har lite å fylle dagene med. For det er bare ikke så mye som fanger interessen min. Jeg er veldig interessert i psykiatri og å lære om hvordan ulike menneskesinn fungerer. 

Vi med Asperger er veldig ulike vi også som alle andre. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på ingeniør og der er det ikke bare de med asperger som er dårlige på å dusje. Har du vurdert å studere psykologi da? Eventuelt om det finnes noen klubber som deler din interesse?

Gjest AnnaW
Skrevet

Jeg fikk diagnose asperger da jeg var 34, og jeg har slitt en del, både arbeidslivet de siste årene (høyere krav, strengere sjefer) og i kjærlighetslivet. Fant ut at jeg er mest sannsynlig er asexuel og nyter singellivet.

Jobbet fullt som sykepleier i 100% i 10 år før det kræsja, vært mye syk iløpet av de åra og...sykepleie var aldri et "kall" i utgangspunktet, var bare ut fra fornuft jeg valgte det.

Fikk nå ufør 60% og tilrettelagt arbeid i 40%, er evig takknemlig, om noen år nå avkommet er noe eldre skal jeg begynne å studere kunst, som jeg egentlig har intressert for hele livet....

Eier egen snart nedbetalt leilighet og bil, så sånn sett føler jeg at jeg har lyktes, selv m mine begrensninger:)

Nå nyter jeg friheten og er nesten symptomfri med angst og depresjon:)

Viktige å satse på det man intresserer seg for, spes for oss aspergere:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på ingeniør og der er det ikke bare de med asperger som er dårlige på å dusje. Har du vurdert å studere psykologi da? Eventuelt om det finnes noen klubber som deler din interesse?

Jeg tror nok ikke jeg hadde egnet meg som psykolog, men jeg har en utdanning innen helse da hvor man kan jobbe i psykiatrien. Vet bare ikke om jeg får muligheten til å bruke den utdanningen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnnaW skrev:

Jeg fikk diagnose asperger da jeg var 34, og jeg har slitt en del, både arbeidslivet de siste årene (høyere krav, strengere sjefer) og i kjærlighetslivet. Fant ut at jeg er mest sannsynlig er asexuel og nyter singellivet.

Jobbet fullt som sykepleier i 100% i 10 år før det kræsja, vært mye syk iløpet av de åra og...sykepleie var aldri et "kall" i utgangspunktet, var bare ut fra fornuft jeg valgte det.

Fikk nå ufør 60% og tilrettelagt arbeid i 40%, er evig takknemlig, om noen år nå avkommet er noe eldre skal jeg begynne å studere kunst, som jeg egentlig har intressert for hele livet....

Eier egen snart nedbetalt leilighet og bil, så sånn sett føler jeg at jeg har lyktes, selv m mine begrensninger:)

Nå nyter jeg friheten og er nesten symptomfri med angst og depresjon:)

Viktige å satse på det man intresserer seg for, spes for oss aspergere:)

Godt å se. Du har klart deg bra! Nå er det mange uten Asperger som blir uføre, så jeg liker ikke når folk skriver «søk uføre!» når jeg skriver jeg har det. Kan det være noe annet som gjorde deg utbrent?

Jeg skal ALDRI søke sykepleie. Jeg har vært utplassert på eldrehjem jeg da jeg gikk helse. Har aldri i mitt liv vært plaget med hodepine, men der inne, måtte jeg spørre om å få gå ut fordi jeg fikk så vondt i hodet. Alle hensyn man må ta, jeg har ADD i tillegg (adhd som ikke er utagerende fysisk) og er grusomt tålmod. Høyeste respekt til de i disse yrkene. Heldigvis trives noen med det. 

Anonymkode: 90d57...157

AnonymBruker
Skrevet

Har flere venner med asperger. Gjennomgående dårlig hygiene på de. Hvis du dusjer hver dag, klipper negler og bruker dro kommer du langt. 

Du bør finne ett nerdete studie. Hvis du liker tekniske fag finner du garantert mange med asperger på Fysikk, IT og Ingeniør feks. 

Bruker dro? Do, mener du? 
Jeg dusjer hver dag. Klipper negler, skifter truse, skifter på senga hver 2.uke! 

Det der er stereotypi. Jeg er ikke på lesing og data. Jeg er opptatt av miljø, merker, priser (ja hvorfor noen varer er mye dyrere hos noen enn andre), hvordan samfunnet former deg, hvor man bør være for å få fremhevet sine positive sider, hudprodukter som er best mulig for huden, finne noe som reduserer aldring, websiders design, ta bilder fra rikitg vinkel og leke med lysene. 

Og så liker jeg ting som ikke «alle andre» har funnet ut. Altså, jeg følger ikke råd som kommer fra rikinger i aviser. For da har alle andre begynt med det og da funker det ikke lenger. 

Jeg er god på å selge. Jobber i butikk, men det er en slags dugnad da Corona bremset planene mine. Men jeg er tydeligvis kreativ når det kommer til å få solgt. Jeg får en vare mer attraktiv. Jeg lager gavepakker og ser hva som passer sammen. Ingen andre hadde prøvd det jeg gjorde, jeg laget en og den ble solgt innen 1 time. 

Gjest AnnaW
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt å se. Du har klart deg bra! Nå er det mange uten Asperger som blir uføre, så jeg liker ikke når folk skriver «søk uføre!» når jeg skriver jeg har det. Kan det være noe annet som gjorde deg utbrent?

Jeg skal ALDRI søke sykepleie. Jeg har vært utplassert på eldrehjem jeg da jeg gikk helse. Har aldri i mitt liv vært plaget med hodepine, men der inne, måtte jeg spørre om å få gå ut fordi jeg fikk så vondt i hodet. Alle hensyn man må ta, jeg har ADD i tillegg (adhd som ikke er utagerende fysisk) og er grusomt tålmod. Høyeste respekt til de i disse yrkene. Heldigvis trives noen med det. 

Jeg ble vel utberent mye pga det mellommennesklige (sliter å engasjere meg i andre mennesker på et dypere plan), jeg var mer fagperson (anatomi og sykdomslære)...og stadig gå underbemannet, jeg liker å ta ting i mitt eget tempo og det å være fleksibel er jeg dårlig på...

Det som gjorde at jeg kræsja var da det kom en ny sjef jeg følte meg direkte mobba av... så fikk jeg under nav utredning, diagnosene fibromyalgi og asperger.

Egentlig var vel ikke sykepleier riktig for meg, hadde ingen aning om hva jeg ville bli, så foreldra mine råda meg til dette da det gir jobbmuligheter og sikker inntekt😊

Ville jo egentlig studere kunst allerede da...

Ufør samt 2 dager jobb på dagsenter (topp ansinitet lønn som sykepleier i 40%) er midt i blinken, mindre stressende og mer hyggelig jobb. Og nå har jeg mye fritid til å tegne/ male, trene taekwondo, game og være m venner. Jeg har bedre livskvalitet da jeg kan dyrke det jeg liker, så derfor var delvis ufør riktig for meg:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke Asberger. Men elsker trådene hvor dere skriver litt om hva dere interesserer for og hvordan tankegangen er. Jeg synes mange med Asberger er utrolig sjarmerende og interessante. Jeg liker folk som er litt annerledes og ikke følger saueflokken. Det er ikke noe problem for deg å finne deg en kjæreste eller noen som vil like deg for den du er. Du må prøve å skaffe deg det livet du vil ha og ikke la deg begrense av dine egne negative tanker. 

Anonymkode: 9140e...1d1

AnonymBruker
Skrevet

Nå har både minn mann og sønn Asperger. Og min mann har tatt høyere utdannelse, bra jobb og klarer seg fint som mann og far. Selvfølgelig er det noen utfordringer, men ingen alt for store. Sønnen vår er 15 år, har noen gode venner han jevnlig er med, hans store interesse er animasjon, noe han bruker mye tid på å lage. Og vi håper jo virkelig dette er noe han kan få brukt i arbeidslivet, og få tatt en utdannelse innen. 

Og begge har god hygiene. 

Anonymkode: 8e5b2...e12

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dro? Do, mener du? 
Jeg dusjer hver dag. Klipper negler, skifter truse, skifter på senga hver 2.uke! 

Det der er stereotypi. Jeg er ikke på lesing og data. Jeg er opptatt av miljø, merker, priser (ja hvorfor noen varer er mye dyrere hos noen enn andre), hvordan samfunnet former deg, hvor man bør være for å få fremhevet sine positive sider, hudprodukter som er best mulig for huden, finne noe som reduserer aldring, websiders design, ta bilder fra rikitg vinkel og leke med lysene. 

Og så liker jeg ting som ikke «alle andre» har funnet ut. Altså, jeg følger ikke råd som kommer fra rikinger i aviser. For da har alle andre begynt med det og da funker det ikke lenger. 

Jeg er god på å selge. Jobber i butikk, men det er en slags dugnad da Corona bremset planene mine. Men jeg er tydeligvis kreativ når det kommer til å få solgt. Jeg får en vare mer attraktiv. Jeg lager gavepakker og ser hva som passer sammen. Ingen andre hadde prøvd det jeg gjorde, jeg laget en og den ble solgt innen 1 time. 

Deodorant skal det være. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Purple_Pixiedust skrev:

Jeg tror nok ikke jeg hadde egnet meg som psykolog, men jeg har en utdanning innen helse da hvor man kan jobbe i psykiatrien. Vet bare ikke om jeg får muligheten til å bruke den utdanningen. 

Du kan forske ta doktorgrad. Veldig mange forskere er på autisme spektrumet. 

Skrevet

Du kan forske ta doktorgrad. Veldig mange forskere er på autisme spektrumet. 

Har ikke kapasitet til ny utdanning. Har andre diagnoser jeg sliter med også. Men hvis jeg kommer meg ut i jobb så er jo håpet å kunne videreutdanne meg i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg føler ikke det er aspergersen som er det eneste problemet i mitt tilfelle. Det har gjort mye vanskeligere fordi jeg har ikke likt meg blandt mange nye mennesker. Litt mer svarthvitt tenking enn folk flest og slitt med å bruke eget språk. Add i tillegg,som går på dårlig konsentrasjon og det å komme i gang med ting. Depresjon, dårlig motivasjon for livet.

men i mine lysere dager ser jeg at mye er tilfeldig, at jeg faktisk har hatt urettferdig mye negative tankernom meg selv, og at det er like mye andre som har vørt "feil". 

Er blir veldig irritert når folk mener at jeg skal søke uføre, gå på nav eller ta til takke me jobbene "vanlige" ikke vil ha fordi jeg liksom er en "backer" pga diagnosen. Jeg er flott å se på, har god fysisk helse, har energi. Det eneste som feiler meg er den metale dritten, som fortserkes av folk som mener jeg skal sikte "ned" pga diagnosene. Livet blir uinteressant hvis man skal sikte ned.

Greit nok, jeg står opp for meg og har fått mer selvrespekt enn jeg hsdde før. Men mine brutale ærlighet, at jeg klarer å stå på provoserer tydeligvis andre med utfordringer, eller de som mener de er såkalt vanlige. Det skyldes de ekstra "gavene" jeg er født med. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 12.38, Purple_Pixiedust skrev:

Nå setter du de med Asperger i en stereotypisk bås. Jeg har ikke problemer med hygiene og jeg har null interesse for tekniske fag. 

Jeg har derimot ganske snevre interesser og det gjør at jeg har lite å fylle dagene med. For det er bare ikke så mye som fanger interessen min. Jeg er veldig interessert i psykiatri og å lære om hvordan ulike menneskesinn fungerer. 

Vi med Asperger er veldig ulike vi også som alle andre. 

Jeg har det ganske så likt som deg.

Er kvinne med en kreativ utdanning. Har barn og mann og er sosial til tider. Når jeg orker. 

Anonymkode: 48d60...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Start for deg selv, eller

Finn ut av ambivalensen mht å ville nå a4-mål, men forakte a4-mennesker. Du kan kanskje finne ut av nøyaktig hvorfor du blir ekskludert og gjøre noe med de småtingene, vha en psykolog eller noe. Men krever nok litt nysgjerrighet på a4-folk. 

Anonymkode: 9fde3...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aspergers. 

Jeg er gift.

jeg har barn.

Jeg har lederjobb.

Jeg er ikke syk. Jeg tenker litt anderledes, og er derfor en ressurs i både jobb og samfunnet.

Jeg tror din største heftelse er å skylde på Aspergers. Bruke den som unskyldning til å gi opp. Om du har ambisjoner, om du ønsker noe, så gjør det. Ingenting står i veien dor deg og målet ditt. Alt annet, aspergers, depresjol ol., er bare små humper i veien mellom deg og målet ditt. Og de kan du overkomme.

Men ikke sitt med hendene i fanget å gi opp fordi du er anderledes, eller ikke helt passer. Hvorfor er det å være anderledes en negativ? Forandre måten du tenker om deg selv, så får du det bedre. Se på din anderledeshet som en ressurs. 

Ikke vær Aspargers, ha Aspergers. Stor forskjell.

Anonymkode: ccdbd...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aspergers. 

Jeg er gift.

jeg har barn.

Jeg har lederjobb.

Jeg er ikke syk. Jeg tenker litt anderledes, og er derfor en ressurs i både jobb og samfunnet.

Jeg tror din største heftelse er å skylde på Aspergers. Bruke den som unskyldning til å gi opp. Om du har ambisjoner, om du ønsker noe, så gjør det. Ingenting står i veien dor deg og målet ditt. Alt annet, aspergers, depresjol ol., er bare små humper i veien mellom deg og målet ditt. Og de kan du overkomme.

Men ikke sitt med hendene i fanget å gi opp fordi du er anderledes, eller ikke helt passer. Hvorfor er det å være anderledes en negativ? Forandre måten du tenker om deg selv, så får du det bedre. Se på din anderledeshet som en ressurs. 

Ikke vær Aspargers, ha Aspergers. Stor forskjell.

Skrivefeil fordi jeg skriver litt for raskt på mobil uten spellcheck😉

AnonymBruker
Skrevet
On 6/30/2020 at 11:42 PM, AnonymBruker said:

Har vært en motivert sjel. Så mye jeg har hatt lyst til. Jeg har til og med hatt tro på meg og møtt verden med glede. Men så er du «annerledes» da. Ikke på en negativ måte, du bare er annerledes. Og det er nok til at du faller ut. Du klarer å få rikitg svar, men fremgangsmåten er feil. Det er DEN som er det viktige skjønner du ;) 

Fremgangsmåten er ikke like viktig i alle yrker, kommer helt an på hva du driver med. Mange mennesker jobber annerledes, og det gir en mer effektiv prosess eller ser saken med nye øyner. Genier tenker annerledes, det er som regel positivt for jobben de er i. Å tenke annerledes kan være både positivt og negativt. Som regel kan man finne en jobb der ens tankegang er positiv og hjelper. 

Men det kan hende du må tenke annerledes for å finne en jobb der det kommer til nytte

On 6/30/2020 at 11:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg har møtt mange med utfordringer i livet. Ptsd, depresjon, angst..... alle klarer seg. De har kjæreste, venner og noen satser på sin karriere. Noen få er fornøyd med livet på nav. Selv føler jeg at jeg vandrer rundt som en fiasko. Jeg har prøve mye forskjellig. Gitt opp noe uten å bli trist for det var så mange andre ting jeg kunne mestre. Men så stoppes jeg der og. Møtes med motivasjon fra andre, men er de sammen med meg litt og de «skyver» meg vekk. Når dette har gjentatt seg til du er voksen så begynner jeg å lure på om jeg skal se noen glede i livet i det hele tatt. Jeg vet mange her tror man på kommando kan redusere forventningene, men jeg er alt for nysgjerig og motivert til å bare se for meg et liv på nav. Saken er bare at jeg er har jobbet mot dette siden 2016.. jeg fant endelig noe jeg ville. Men de samme kjipe greiene skjer. Jeg passer liksom ikke inn, og det er ikke mye om å gjøre, det bare er små ting.

Jeg står opp hver dag. Jeg har vært frisk i 2 mnd for første gang på mange år. Men så tar livet den kjedelig veien igjen. Jeg er ikke deprimert sånn egentlig. Jeg blir det fordi jeg har så masse ressurser jeg ikke får brukt. Jeg kan ikke leve slik som andre fordi jeg ikke er innenfor den snevre kjedelige normalen. 

Hvor gammel er du? I begynnelsen av 20-årene?

Anonymkode: bdb5a...604

AnonymBruker
Skrevet

Heldig at du ikke har alvorlig sosialangstt også da .

Anonymkode: 32a5c...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...