Jump to content
AnonymBruker

Hvorfor har ikke hvite folk kultur

Recommended Posts

AnonymBruker

Hva er grunnen til at hvite mennesker ikke har noen kultur ?

Anonymkode: 83d7c...3ac

Fortsetter under...

AnonymBruker

?

Anonymkode: a0da4...0ac

AnonymBruker

Hvem er du til å si at hvite folk ikke har kultur? Det er stor forskjell på folk, det er ikke slik at alle «hvite» er like. En nordmann har en litt annen kultur enn for eksempel en russer eller amerikaner. Og jo - det er mye kultur i det norske samfunn. Du må klare å skille mellom kultur og religion.

Anonymkode: eb8f3...7a7

AnonymBruker

Jeg klarer ikke engang å ta dette seriøst. Dagens, hittil, dummest utsagn. 

Anonymkode: ff358...243

Million

De har det.

Kulturen er kanskje noe ikke du liker, men den er der. Vi har kultur for å få gifte oss etter eget valg, for eksempel, og kulturen vår tillater også at man skilles om det viser seg at valget var feil.

Kulturen blant kristne hvite er å feire jul, til tross for at det er en kristen skikk og store deler av den hvite befolkningen i Norden f.eks lever et liv ellers som sekulære.

Andre deler av vår kultur er at man tillater egne badestrender for nudister. Fri kultur! Ikke alle er like enige i det, riktignok da men...

Finland har en kultur der badstue står høyt i kurs og er svært vanlig.

Sverige har kultur for storstilt feiring av midtsommer, der er det en almenn fridag i yrkeslivet, så alle kan feire.

Antiviruset
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at hvite mennesker ikke har noen kultur ?

Anonymkode: 83d7c...3ac

Det er jo en ren løgn. De fleste land med hvite mennesker har en mange 1000 årig kultur bak seg! Kan nevne det i fleng, men med en ignorant som deg er det vel nytteløst. Norge? Alle bygder har sin kultur, både i språk, kunst, klesplagg, musikk, mat ja på de fleste områder. Det som er ditt problem er at du ikke anerkjenner dette, det er vel ikke godt nok for deg.

Annonse

AnonymBruker

Sivilisasjon er hvit kultur ☺️

Anonymkode: 67b3a...500

AnonymBruker

Lurer veldig på hva din definisjon av kultur er...? 

Anonymkode: 76d55...884

AnonymBruker

Så hvite folk har ikke en matkultur? Høytids-kultur? Bok og eventyr-kultur? Kø-kultur, heis-kultur? Kjønns-kultur? Bryllups-kultur? 

Altså: kultur er felles verdier, vaner, holdninger og tradisjoner noe alle folkegrupper alltid vil ha. 

Hvor vidt du mener den "hvite" kulturen ikke er bra eller ei er kanskje noe annet, men mennesker i gruppe er ute av stand til å ikke ha en felles kultur

Anonymkode: 2aa4d...f6a

AnonymBruker
2 minutter siden, Million skrev:

Kulturen blant kristne hvite er å feire jul, til tross for at det er en kristen skikk og store deler av den hvite befolkningen i Norden f.eks lever et liv ellers som sekulære.

Nå ble jul feiret før kristendommen da 

AnonymBruker

Elsker dobbelmoralen til folk. Du er en rasist. Hva om overskriften hadde vært «hvorfor har ikke svarte folk kultur?» det hadde vært RAMASKRIK. Men det er liksom greit når det er omvendt.

Anonymkode: 510e8...46b

Jdz

Ingen som har tenkt tanken på at det dette er skrevet av et helbleikt troll som sitter i kjellerstua og hamrer på tastaturet i håp om å kunne provosere?

Million
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jul feiret før kristendommen da 

Den lignet ikke særlig mye på dagens julefeiring. Jol het det vel? Det var en hedensk skikk. Men dagens julefeiring er en kristen skikk. 
Jeg vet ikke om jeg vil kalle det samme skikk, de er for ulike og feires av ulike grunner. Tilfeldigvis falt de bare på samme tid av året.

Annonse

AnonymBruker

Har alle glemt SAS-reklamen som sa at ingenting er skandinavisk? Hver gang det er snakk om å beskytte norsk kultur så er det i følge eliten plutselig ingenting som er norsk.

Anonymkode: e80bd...183

AnonymBruker
3 minutter siden, Million skrev:

Den lignet ikke særlig mye på dagens julefeiring. Jol het det vel? Det var en hedensk skikk. Men dagens julefeiring er en kristen skikk. 
Jeg vet ikke om jeg vil kalle det samme skikk, de er for ulike og feires av ulike grunner. Tilfeldigvis falt de bare på samme tid av året.

Nei, kristendommen har overtatt julefeiringen fordi det var så vanskelig å kristne Skandinavia. Derfor ble det inngått et "kompromiss" ved at Jesu fødsel feires i jula. Halmbukker, nisser, rød, grønt, juletre, og alt annet jeg forbinder med jul henger ikke sammen med kristendommen. Egentlig ingenting ved min julefeiring har noe med Gud og Jesus å gjøre. 

https://www.altcensored.com/watch?v=16iEL0hieQo

Anonymkode: ff358...243

herzeleid

Denne tråden illustrerer nok godt hvorfor KG er så populært blant troll. 

Antiviruset
5 timer siden, Million skrev:

Det er helt korrekt, men prøv å forklare dette til ignoranter som kan veldig lite om kristendommen. Du har helt rett jeg har aldri sett det dokumentert at det har noe som helst med hverandre å gjøre. Jol feiret de i eldgammel tid, og dette markerte vintersolverv. Siden 300 tallet har julen vært en kristen tradisjon som markerte Jesus fødsel. De førte markeringen var så tidlig som 130 år etter Jesus fødsel.

Så de som hevder dette gjør det for å bagatellisere den kristne kultur og tradisjon. Det er helt på trynet og viser at de kan utrolig lite om noen av disse feiringene og historien bak det.

AnonymBruker

Problemet er at folk ikke vet hva kultur er. 

Kultur er ikke bare fest, religion og mattradisjoner, det er hvordan vi omgås hverandre. Hvordan vi som gruppe oppfører oss i ulike situasjoner. Hvordan jeg henvender meg til deg, hilser, at vi generelt har stor tillit til myndighetene og politi osv osv 

Vi har feks svært lite hierarki på arbeidsplassen i forhold til mange andre land. Kultur omfatter alt av livene våre. Du kan zoome inn på en familie, eller i et klasserom, og se på kulturen der. Eller du kan generalisere, og ta hele  befolkningen. Og det er denne generaliseringen som er Norsk kultur. Det som generelt går igjen. 

Anonymkode: c2640...5b4

AnonymBruker
15 hours ago, Antiviruset said:

Det er helt korrekt, men prøv å forklare dette til ignoranter som kan veldig lite om kristendommen. Du har helt rett jeg har aldri sett det dokumentert at det har noe som helst med hverandre å gjøre. Jol feiret de i eldgammel tid, og dette markerte vintersolverv. Siden 300 tallet har julen vært en kristen tradisjon som markerte Jesus fødsel. De førte markeringen var så tidlig som 130 år etter Jesus fødsel.

Kristen julefeiring ble ikke introdusert i Norge før på 900-tallet, og var en direkte erstatning for hedensk jul. De overtok tom. direkte den hedenske tradisjonen med å brygge juleøl i forbindelse med feiringen.

Antiviruset
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristen julefeiring ble ikke introdusert i Norge før på 900-tallet, og var en direkte erstatning for hedensk jul. De overtok tom. direkte den hedenske tradisjonen med å brygge juleøl i forbindelse med feiringen.

Det var nok senere en dette! Det har fremdeles ikke noe med hverandre å gjøre uansett. De tok ikke bare over den samme tradisjonen nei! Det å feire vintersolverv og det å feire Jesus Kristus sin fødsel er to vidt forskjellige ting. Den kristne jul er så feiret i forskjellig grad i over 1000 år nå, og i den kristne del av verden har den forskjellige former.