AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Vi har lurt på å skaffe oss en Cavalier og er nå i en dialog med en selger fra Finn. Det gjelder en hannhund på 3,5 år, avlet i Norge med feilfri helseattest. Har lest at denne rasen kan få ulike sykdommer, men når jeg har lest om ulike raser, har alle sine «skavanker» virker det som, og har derfor ikke tenkt veldig på dette. Men når jeg nå googler «erfaringer Cavalier», dukker det opp i overkant mange sykdomshistorier. Jeg begynner å få kalde føtter kjenner jeg, og ante virkelig ikke at denne rasen var så overrepresentert i fht sykdom. Noen med erfaringer? Har derfor lurt på om evt cavapoo/cockapoo er en friskere rase...? Ønsker oss en ikke alt for stor hund, med et godt lynne (liker lynnet til Goden Retriver, men dette blir for stor hund for oss.) Anonymkode: c585e...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Hadde en cavalier for 15 år siden. Det var en fantastisk trivelig familiehund, denne hadde en del mindre helseutfordringer og ble bare 8 år. Skulle gjerne hatt en ny cavalier nå, men styrer unna grunnet helsen de har fått etterhvert. Hadde ikke stolt på en «plettfri helseattest», en cavalier bør blant annet ha tatt MR for å frikjenne for syringomyelia, ultralyd for hjertet osv. Tviler på at noen som vil omplassere hunden sin bruker så mye penger på utredning. Anonymkode: bfdf6...ef6 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Ikke kjøp poo; En (veldig dyr) blandingshund som disse er blir aldri friskere enn dyrene som ligger bak. Slekter den da på syke hunder, er forskjellen at en ikke har stamtavle med ulike helseundersøkelser som faktisk viser noe av hva som er i slektene bakover ang helse. Hvordan blandinga av cavalier og puddel blir i pels og gemytt, vet jeg ikke. Men cocker og puddel blandet kan fort gi en grusom pels som floker (Og røyter) og et engstelig gemytt. Hva med fx en engelsk springer eller en cocker hvis du synes golden blir for stor? Evt mellompuddel? Antar at du ikke er redd for pelsstell når du har vurdert noe med puddel i seg 🙂 Anonymkode: fb9a3...bc3 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Nydelig rase, og jeg kjenner flere som har hatt den! De er skjønne og har som regel et veldig koselig gemytt. Dessverre har de aller fleste hatt helseproblemer, med alt fra pusteproblemer relatert til problemer med hjertet, epilepsi og to av kranieproblemer som førte til spasmer og epileptiske anfall. Jeg tenker at å avle videre på denne rasen ikke er greit og jeg ville aldri kjøpt en valp. Å overta en hund på 3,5 år ville for meg stilt seg litt annerledes. Denne er utvokst og en del mulige utfordringer ville nok vist seg allerede. Alle raser har sine helseutfordringer, noen raser har mye og andre har mindre. Cavalier King Charles spaniel er en rase som har mye og alvorlige helseproblemer. Anonymkode: b7f30...aa2 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Jeg har hatt to, begge helt friske og fine og ingen problemer med😄 den første er nå 4 år og den andre 5. En virkelig fantastisk rase, kunne aldri tenke meg noe annet! De fleste hunderaser har sykdommer, men når man skal ha valp bør man velge en oppdretter som har kontroll på linjene sine. Ser det er snakk om omplasseringshund, den jeg har på 5 år er omplasseringshund som vi tok til oss for en måned siden, han har alltid vært frisk kjenner flere familier her med Cavalier, ingen sykdom der heller😄 (den ene var 11 år og døde av kreft, men dette er jo en høy alder og mange hunder får problemer når de er så gamle). Anonymkode: 66ee4...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 Jeg har ikke cavalier, men har derimot en mellompuddel og en cockapoo. Min cockapoo er fra Miwok kennel på Hønefoss. Ei super dame som har fulgt oss langt bedre opp enn mellompuddelen som er fra en seriøs NKK oppdretter. Pelsen er annerledes enn puddelen sin, men røyter absolutt ingenting og har ingen problemer i forhold til klipp og stell av den. Gemyttet er helt supert - men det er mellompuddelen sitt også ☺️ Leser ofte mye negativt i forhold til puddelblandinger, men det er jo gjerne folk som ikke har det selv.. hvis du melder deg inn i Cockapoo Miwok på facebook er det nesten utelukkende positivt. Cavalier har jeg ingen erfaring med. Anonymkode: 9ba0c...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 oppropet nevnes en av Norges mest populære hunderaser – Cavalier King Charles Spaniel. Disse hundene blir ofte født med kronisk hodepine fordi de er avlet frem med skaller som er for små til hjernen. Det er kostnaden dyret må betale for at vi mennesker ønsker søte, små ansikter. Anonymkode: cf5dd...827 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Vurdert tibetansk spaniel? Anonymkode: cf5dd...827 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #9 Skrevet 30. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nydelig rase, og jeg kjenner flere som har hatt den! De er skjønne og har som regel et veldig koselig gemytt. Dessverre har de aller fleste hatt helseproblemer, med alt fra pusteproblemer relatert til problemer med hjertet, epilepsi og to av kranieproblemer som førte til spasmer og epileptiske anfall. Jeg tenker at å avle videre på denne rasen ikke er greit og jeg ville aldri kjøpt en valp. Å overta en hund på 3,5 år ville for meg stilt seg litt annerledes. Denne er utvokst og en del mulige utfordringer ville nok vist seg allerede. Alle raser har sine helseutfordringer, noen raser har mye og andre har mindre. Cavalier King Charles spaniel er en rase som har mye og alvorlige helseproblemer. Anonymkode: b7f30...aa2 Ville heller ikke gått til anskaffelse av en cavalier-valp, når de kan ha så mange plager... Leste at plagene ikke skyltes avl på utseende, men innavl. Trist at mennesker ødelegger en så fin hunderase... ts Anonymkode: c585e...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt to, begge helt friske og fine og ingen problemer med😄 den første er nå 4 år og den andre 5. En virkelig fantastisk rase, kunne aldri tenke meg noe annet! De fleste hunderaser har sykdommer, men når man skal ha valp bør man velge en oppdretter som har kontroll på linjene sine. Ser det er snakk om omplasseringshund, den jeg har på 5 år er omplasseringshund som vi tok til oss for en måned siden, han har alltid vært frisk kjenner flere familier her med Cavalier, ingen sykdom der heller😄 (den ene var 11 år og døde av kreft, men dette er jo en høy alder og mange hunder får problemer når de er så gamle). Anonymkode: 66ee4...6aa Leser at problemene ofte starter ved 6-8 års alder...og at de da må avlives. De får helseutfordringer pga innavl, populær hunderase, der man kan gjøre raske penger og gir f... i sykdomshistorien til foreldre. Man ønsker visstnok at cavalierer skal ha mr før avl, men det er ikke lovpålagt, så da er det ingen som gjør dette. Trist! ts Anonymkode: c585e...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #11 Skrevet 30. juni 2020 Familien min har hatt tre og to av de har hatt helseproblemer.den ene var vel hjertet/lungene og den andre har epilepsi på grunn av hjernen vokser fortere enn skalen eller noe sånt. Har ikke helt skjlnt det. Vil anbefale en annen rase. Veldig fine hunder, men det er ikke verdt det. Anonymkode: b66b5...539 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #12 Skrevet 30. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: oppropet nevnes en av Norges mest populære hunderaser – Cavalier King Charles Spaniel. Disse hundene blir ofte født med kronisk hodepine fordi de er avlet frem med skaller som er for små til hjernen. Det er kostnaden dyret må betale for at vi mennesker ønsker søte, små ansikter. Anonymkode: cf5dd...827 Lest ganske mye nå. Er ikke først og fremst pga utseende de får helseplager, men pga innavl. Hunder det blir avlet på blir ikke nøye nok sjekket (bør absolutt tas mr av denne rasen før avl leser jeg) , og sykdommer går i arv. (Og innavl er jo ikke bra for verken mennesker eller dyr.) Skulle gjerne sett at denne rasen hadde større hode jeg... er jo tragisk at mennesker avler opp dyr med store plager.😔 Anonymkode: c585e...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke kjøp poo; En (veldig dyr) blandingshund som disse er blir aldri friskere enn dyrene som ligger bak. Slekter den da på syke hunder, er forskjellen at en ikke har stamtavle med ulike helseundersøkelser som faktisk viser noe av hva som er i slektene bakover ang helse. Hvordan blandinga av cavalier og puddel blir i pels og gemytt, vet jeg ikke. Men cocker og puddel blandet kan fort gi en grusom pels som floker (Og røyter) og et engstelig gemytt. Hva med fx en engelsk springer eller en cocker hvis du synes golden blir for stor? Evt mellompuddel? Antar at du ikke er redd for pelsstell når du har vurdert noe med puddel i seg 🙂 Anonymkode: fb9a3...bc3 Har hørt mye positivt om poo jeg... ts Anonymkode: c585e...e5a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke cavalier, men har derimot en mellompuddel og en cockapoo. Min cockapoo er fra Miwok kennel på Hønefoss. Ei super dame som har fulgt oss langt bedre opp enn mellompuddelen som er fra en seriøs NKK oppdretter. Pelsen er annerledes enn puddelen sin, men røyter absolutt ingenting og har ingen problemer i forhold til klipp og stell av den. Gemyttet er helt supert - men det er mellompuddelen sitt også ☺️ Leser ofte mye negativt i forhold til puddelblandinger, men det er jo gjerne folk som ikke har det selv.. hvis du melder deg inn i Cockapoo Miwok på facebook er det nesten utelukkende positivt. Cavalier har jeg ingen erfaring med. Anonymkode: 9ba0c...8ee Takk for tips👍🏼 ts Anonymkode: c585e...e5a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 Når folk er på jakt etter hunder i denne størrelsen foreslår jeg ofte bichon havanais 😊 Ikke så mye sykdommer, fin størrelse, og kule hunder. Jeg foretrekker dem kortklippet, da ser de litt mer sporty ut. Anonymkode: 97a7c...d17 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk er på jakt etter hunder i denne størrelsen foreslår jeg ofte bichon havanais 😊 Ikke så mye sykdommer, fin størrelse, og kule hunder. Jeg foretrekker dem kortklippet, da ser de litt mer sporty ut. Anonymkode: 97a7c...d17 Skriver under på denne! Vi har en havanaise jente på 1.5 år og hun er verdens herligste🤩. Anonymkode: e09b3...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #17 Skrevet 30. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skriver under på denne! Vi har en havanaise jente på 1.5 år og hun er verdens herligste🤩. Anonymkode: e09b3...6fe Foretrekker de også kortklipte forresten! Vår har litt krøllete pels. Anonymkode: e09b3...6fe 1
M71 Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 Havanaise er gode hunder Vil vel på generelt grunnlag avbefale alt som ender på *poo. Veldig mye ymse med oppdrettet der og valpefabrikker fra helvete fordi folk er villige til å legge mye penger på bordet for hunder uten stamtavler. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 Foreldrene mine har hatt to Cavalierer. Den første hadde de mens jeg bodde hjemme, og den var en fantastisk hund! Hadde ingen helseplager annet enn ørebetennelse en gang i blant. Den andre fikk de etter jeg flyttet ut. Nå sliter den med tenner. Også en veldig fin og flott hund. Hadde lett fått meg Cavalier selv om jeg skulle hatt hund ❤️ Anonymkode: 2ceea...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #20 Skrevet 30. juni 2020 Cavalieren er verdens koseligste hund, MEN...du har lest riktig, de er overrepresentert hva gjelder sykdommer. Alt fra nevrologisk til hjertesykdom til tenner. Tenner kommer du ikke unna med med en cavalier, tennene må trekkes på et tidspunkt uansett. Stort sett er de ganske unge allerede når tanntrekk blir nødvendig. Det er trist. Og det er trist at så flotte, fine hunder må ha de helseplagene de har fordi mennesker er egoistiske og fortsetter uforsvarlig avl. Samme diskusjonen kan tas om mops, fransk bulldog osv. Men cavalieren er dessverre mest utsatt for alt av sykdommer etter egen erfaring. Dette er med andre ord veldig dyre hunder å ha, da de forer dyreklinikkene med inntekt. Øvrige hunder du nevner har jeg ikke erfaring med. Anonymkode: f53ca...3a9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå