Gå til innhold

Min mann har tatt ferie fra ferien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år blir det norgesferie, som for de fleste. Det var også han med på å slå fast, men det er det. 

Jeg har planlagt rute og innhold. Funnet aktiviteter. Handlet inn det nødvendige. Bestilt det nødvendige. Betalt for absolutt alt (ikke felles økonomi). Han bar litt ut til bilen, på etterspørsel, men jeg pakket. 

Barna har engasjert seg litt. Han ikke overhodet. Ingenting! Jeg har forsøkt, men ingen respons. 

"Gleder du deg til ferien?" spurte jeg nettopp. Jo det gjør han, sier han, som han har sagt hele tiden. (Blir deilig å reise bort har han sagt flere ganger.) Jeg har hørt at han engasjert har fortalt andre hvor vi skal,  etter at jeg har laget ruten, men det er også det eneste engasjementet jeg har opplevd. 

Jeg kjenner at jeg ikke gleder meg på grunn av at jeg tydeligvis har alt ansvar for alt. Siden jeg har planlagt alt er det også min skyld om noe er glemt, eller ikke blir bra. 

Føler meg rett og slett litt ensom nå, og sår over at jeg plutselig er blitt mamma til tre. Måtte til og med be ham pakke egne klær, men da han spurte om hva han skulle ta med ba jeg ham om å tenke selv. Da ble han litt snurt. 

Vi har alltid utenlandsferie ellers. Da har han vært mer engasjert. 

Er det ikke normalt at to voksne tar del i å planlegge ferie begge to? 

Nå er jeg spent på om han overhodet drar frem sin lommebok på turen iallefall. Begynner nesten å lure litt på om jeg ikke bør forvente det heller. Han har jo tydeligvis ferie fra ALT. 

Anonymkode: 95e35...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å snakke med mannen om det? Og da mener jeg ikke irriterte småkommentarer, men å sitte sammen i sofaen når barna er lagt og ha en voksen samtale. 

Jeg har planlagt hele ferien vår, men det er fordi jeg liker å planlegge. Og det med pengene må du i alle fall ta opp, har dere ingen felles konto? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisatoren i familien, så jeg har egentlig ordnet og organisert alle ferier og reiser vi har hatt de 20 årene vi har vært sammen. Skal vi på biltur gjør han klar bilen, og han pakker også i den. Og han pakker egne klær. Ellers gjør jeg all planlegging, og pakker også til barna (men nå kan de to eldste pakke det meste selv). Jeg liker å planlegge, og jeg synes også det er fint at jeg får frie tøyler. Mannen min er lett å glede, så han synes det meste er supert og er imponert over hva jeg har planlagt. I år er det Norgesferie på dere. Om dere har glemt noe så kan jo det meste kjøpes. Du kan jo si at siden han ikke har engasjert seg kan han heller ikke klage, men ros taes imot. Det virker som han liker planene du har laget, så jeg skjønner ikke helt problemet.

Anonymkode: 4235b...c68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men jeg er organisatoren i familien og organiserer feriene, med familiens (samboers) velsignelse. Jeg elsker å planlegge (i motsetning til samboer m.fl). Og selvfølgelig skal man bidra - både med humør, glede og penger. Selvfølgelig betaler ikke jeg alt alene, her bidrar vi begge to like mye. Og da mine foreldre var med oss på ferie for et par år siden bidro vi alle sammen. Det skulle da bare mangle.

Du får ta deg en alvorsprat med han, og hvis han virkelig er så lite lysten på ferie i Norge, eller ikke evner å bidra, får han holde seg hjemme. Eventuelt komme med alternativer til hva man skal gjøre. Nytter ikke å sutre eller ikke bidra hvis man ikke kommer med ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Har du prøvd å snakke med mannen om det? Og da mener jeg ikke irriterte småkommentarer, men å sitte sammen i sofaen når barna er lagt og ha en voksen samtale. 

Jeg har planlagt hele ferien vår, men det er fordi jeg liker å planlegge. Og det med pengene må du i alle fall ta opp, har dere ingen felles konto? 

Jeg har forsøkt å engasjere ham ja. Spurt om hva han tenker og ønsker, men virker som han har koblet helt av. Jeg har imidlertid ikke satt meg ned med ham og krevd at han engasjerer seg. Han er ikke uvillig til noe jeg har foreslått, det er bare null deltagelse i å planlegge. Ikke en tanke eller et eneste forslag, verken om rute, aktiviteter eller hva som skal være med. 

Jeg trodde at han iallefall ville delta litt i innspurten, men det føles som det er jeg og barna som skal på ferie. Helt min greie, han skal bare tilfeldigvis henge med. 

Siden jeg trodde på at han iallefall ville delta mer i å gjøre pakking og alt klart har jeg ikke tatt det opp til nå. Nå er det dagen før vi skal reise, og har ikke lyst til å ha en krangel nå. 

Jeg er egentlig litt i sjokk. Han har bare totalt koblet helt ut, som om han ikke har noe med dette å gjøre. 

Vi er en familie på fire, så fatter ikke at det er mulig. Ikke å være til de grader bare helt "ti år og kjekt med at vi skal på ferie, tar det som det kommer, som andre bestemmer og fikser for meg" . 

Anonymkode: 95e35...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er organisatoren i familien, så jeg har egentlig ordnet og organisert alle ferier og reiser vi har hatt de 20 årene vi har vært sammen. Skal vi på biltur gjør han klar bilen, og han pakker også i den. Og han pakker egne klær. Ellers gjør jeg all planlegging, og pakker også til barna (men nå kan de to eldste pakke det meste selv). Jeg liker å planlegge, og jeg synes også det er fint at jeg får frie tøyler. Mannen min er lett å glede, så han synes det meste er supert og er imponert over hva jeg har planlagt. I år er det Norgesferie på dere. Om dere har glemt noe så kan jo det meste kjøpes. Du kan jo si at siden han ikke har engasjert seg kan han heller ikke klage, men ros taes imot. Det virker som han liker planene du har laget, så jeg skjønner ikke helt problemet.

Anonymkode: 4235b...c68

Hadde han bare gjort bilen klar. Vært noe interessert i hva vi pakker med oss i det minste. Et eller annet "Har du husket...?" eller "Vil gjerne ha med/oppleve..." 

Det er ikke som han bryr seg om noe, og heller ikke tenker over at han også har noe ansvar for noe. 

Jeg har ikke likt å organisere alt alene. Det er vel det som er forskjellen. Jeg føler det som om jeg skal på ferie med barn. Kun barn. 

Anonymkode: 95e35...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, SPOCA skrev:

Nå har ikke jeg barn, men jeg er organisatoren i familien og organiserer feriene, med familiens (samboers) velsignelse. Jeg elsker å planlegge (i motsetning til samboer m.fl). Og selvfølgelig skal man bidra - både med humør, glede og penger. Selvfølgelig betaler ikke jeg alt alene, her bidrar vi begge to like mye. Og da mine foreldre var med oss på ferie for et par år siden bidro vi alle sammen. Det skulle da bare mangle.

Du får ta deg en alvorsprat med han, og hvis han virkelig er så lite lysten på ferie i Norge, eller ikke evner å bidra, får han holde seg hjemme. Eventuelt komme med alternativer til hva man skal gjøre. Nytter ikke å sutre eller ikke bidra hvis man ikke kommer med ønsker.

Det er det som er nesten det rareste, at han gir uttrykk for at han gleder seg, men likevel er så blottet for å bidra på noen måter. 

Som han bare har koblet bort at han også er voksen. 

Anonymkode: 95e35...953

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en elskerinne på si og dette tar all tankekraften hans...?

Anonymkode: de8d4...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du jo faktisk sette deg ned å prate med ham! Han må tydligvis få det inn med teskje. Beklager å si det, men du lar jo han slippe unna. Hvorfor betaler han ikke noe? Har du sagt "nå betale jeg x og x, det kostet xxx , kan du betale y og z?" Uten kommunikasjon så kan du ikke forvente at han skjerper seg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være att dette er så langt fra ferie som det kommer for han. Bilkjøring, camping, dårlig vær osv

Han skulle vel vært i varmere strøk sikkert da:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er alltid sånn. Hans bidrag til ferie er å pakke sin egen lille koffert og eventuelt fylle en tank bensin. 

Lykke til med pratingen - her skjønte ikke mannen hva jeg snakket om i det hele tatt, han klarte verken å se at han ikke bidrar eller at jeg gjør alt. 

Anonymkode: 08887...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, her må du snakke med mannen.

Forklar hvorfor det er krevende å stå med ansvar for alt. Si at du trenger at dere er et team. Ikke bare i planleggingen, men i høyeste grad på turen også. Om han gleder seg eller ikke er egentlig ikke så relevant, dette er et prosjekt og han må ta sin del.
Menn forstår ofte ikke at det er en belastning for oss damer å sitte med alt ansvaret, og/eller de tror at alle damer liker det. De tror at det er nok at de "hjelper" når de får beskjed om det. Fortell om alle tankene du har, at du trenger at dere deler på ansvaret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å planlegge noe slikt, så alt faller på samboer. Hvis ikke han gjør det. Er jeg fornøyd med å være hjemme

Anonymkode: 82e17...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor planlegger dere ikke sammen? 

Hadde noen planlagt tur, betalt, bestilt, pakket osv så hadde jeg gått ut i fra at alt er på plass og ikke blandet meg noe særlig. Skulle greid å pakke egen bag, men akkurat der forstår jeg at menn er menn. Jeg pakker aldri for han her i huset, så han har ikke noe valg og er godt vandt med det. 

Her forteller jeg han hva vi trenger, eventuelt hva han må kjøpe. Dyre ting trekkes fra felles konto, siden dere ikke har det så hadde jeg laget et oppgjør på vipps hvor du fører inn alle innkjøp også må han betale halvparten når du er ferdig med oppgjøret. 

Tror du han kunne tenkt seg å tilført noe til ferien? Har du spurt? Eller er det mer din ferie som han er med på? 

Må innrømme at jeg faktisk la litt planer selv for ferien i år, mest fordi mannen her hadde store tanker om å kjøre Norge rundt men pga at jeg da er i 3. Trimester så vil jeg helst ikke mer enn 8 timer unna hjembyen og være på et område isteden for å sitte flere dager i bil. Så for å realitetsorientere litt så la jeg fram forslaget med en god del aktiviteter fordi han ikke greier å sitte i ro, han tilførte litt av sine ønsker og plutselig var ferien i boks. 

Anonymkode: e1be7...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor planlegger dere ikke sammen? Det lurer jeg også på. Jeg har forsøkt å få ham med på det. 

Hadde noen planlagt tur, betalt, bestilt, pakket osv så hadde jeg gått ut i fra at alt er på plass og ikke blandet meg noe særlig. Forstår ikke hvordan voksne mennesker kan la andre ta seg av alt, og bare anta at det er ok. Man bør i det minste spørre om man skal bidra med noe. 

Skulle greid å pakke egen bag, men akkurat der forstår jeg at menn er menn. Jeg pakker aldri for han her i huset, så han har ikke noe valg og er godt vandt med det. Min også er godt vant til det. Jeg forstår ikke hva som går av ham. 

Her forteller jeg han hva vi trenger, eventuelt hva han må kjøpe. Det gidder jeg ikke å styre med. Han kan tenke selv, normalt. Dyre ting trekkes fra felles konto, siden dere ikke har det så hadde jeg laget et oppgjør på vipps hvor du fører inn alle innkjøp også må han betale halvparten når du er ferdig med oppgjøret. Jeg er minst bekymret for økonomien i dette. Det er mer det at han ikke er med, overhodet. 

Tror du han kunne tenkt seg å tilført noe til ferien? Har du spurt? Eller er det mer din ferie som han er med på? Ja jeg har spurt så mange ganger at jeg har gitt opp. 

Anonymkode: e1be7...c0b

 

Anonymkode: 95e35...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid planlagt alt. Jeg liker slikt, han liker det ikke. Men selvfølgelig: han gjør hundre andre ting. Og han klager aldri om det ikke blir helt slik han hadde tenkt seg. Jeg takler ikke disse "gjøre det sammen" greiene, mye mer effektivt å dele oppgavene. 

Økonomi. Om man først velger separat økonomi så må man da sette opp en form for felleskonto eller lignende, som kan brukes for dette formålet? Eller kjøre oppgjør ved større innkjøp? Her må dere finne en bedre ordning. 

Jeg ville nok i tilfellet du skisserer vært mest bekymret for at hans humør skal ødelegge hele ferien, og med det utgangspunktet ta en skikkelig prat. Uten å blande inn hvem som har gjort hva så langt. 

Anonymkode: 87cc4...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid planlagt alt. Jeg liker slikt, han liker det ikke. Men selvfølgelig: han gjør hundre andre ting. Og han klager aldri om det ikke blir helt slik han hadde tenkt seg. Jeg takler ikke disse "gjøre det sammen" greiene, mye mer effektivt å dele oppgavene. 

Økonomi. Om man først velger separat økonomi så må man da sette opp en form for felleskonto eller lignende, som kan brukes for dette formålet? Eller kjøre oppgjør ved større innkjøp? Her må dere finne en bedre ordning. 

Jeg ville nok i tilfellet du skisserer vært mest bekymret for at hans humør skal ødelegge hele ferien, og med det utgangspunktet ta en skikkelig prat. Uten å blande inn hvem som har gjort hva så langt. 

Anonymkode: 87cc4...c04

Ja det er det at han er så uengasjert jeg bekymrer meg mest for. 

Nå skal vi straks kjøre, og han pakket mat iallefall. Her får man glede seg over hvert tegn på litt tiltak. 

Jeg ønsker felleskonto for ferier. Han ikke. Aldri vært et problem, for vi har delt på to. 

Vi har felleskonto til mat og regninger. 

Anonymkode: 95e35...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hasselnøtter skrev:

Som de andre sier, her må du snakke med mannen.

Forklar hvorfor det er krevende å stå med ansvar for alt. Si at du trenger at dere er et team. Ikke bare i planleggingen, men i høyeste grad på turen også. Om han gleder seg eller ikke er egentlig ikke så relevant, dette er et prosjekt og han må ta sin del.
Menn forstår ofte ikke at det er en belastning for oss damer å sitte med alt ansvaret, og/eller de tror at alle damer liker det. De tror at det er nok at de "hjelper" når de får beskjed om det. Fortell om alle tankene du har, at du trenger at dere deler på ansvaret. 

Dersom man må forklare at man må være et team er løpet allerede kjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunello skrev:

Dersom man må forklare at man må være et team er løpet allerede kjørt.

Dessverre enig i den. Skjønner ikke hvor folk finner disse ubrukelige mannfolka 🤷‍♀️

Du får nesten ta en alvorsprat med ham. Ikke spesielt ok å holde på sånn. 

Anonymkode: cc15f...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...