Gå til innhold

Fett hår - absolutt ingenting hjelper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skyller du det skikkelig, også mellom hårene og ikke bare oppå? Føhn det helt tørt, med hodet opp ned, da løfter du hårene fra hodebunnen. 

Anonymkode: bfdde...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempeviktig å unngå sjampo med silikon når man har fett hår. Og det virker som det er silikon i nesten alle sjampoer. Unngå sjampo som inneholder dimethicone, cetyl dimethicone, cetearyl methicone, dimethiconol, stearyl dimethicone, cyclomethicone, amodimethicone, trimethylsilylamodimethicone, og cyclopentasiloxane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode hvor jeg slet med det samme. Trodde først bare det tok lenger tid før håret mitt tørket etter dusj, så brukte hårføner - og da det ble helt tørt var det fortsatt en diger fettete flekk i håret som ikke gikk vekk. Tok en dusj til, tenkte kanskje jeg ikke hadde vasket ut sjampoen ordentlig, fønte håret igjen  og håret var fortsatt fettete.

For meg hjalp det med en gang jeg byttet sjampo, men ser jo at du allerede har prøvd det. Prøv også å skyll med kaldt vann istedet for varmt? Hodebunnen produserer med talg ved varme har jeg lest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, BiancaWhite skrev:

Dette har jeg aldri hørt om før. Det er vel ikke LIKE fett etter du har vasket det? Hva gjør du etter du har vasket det? 
 

Har selv slitt med at håret blir fett allerede etter 1 dag og det kan komme an på klima der du er. På tørre steder med mindre forurensing kan jeg gå 3 dager før det blir fett, i feks Oslo blir det fett allerede etter 1 dag. 
Trener og svetter du? 
 

Det kan være at hodebunnen din overproduserer. Er ikke ekspert, men det sies at SLS vasker ihjel hodebunnen, fjerner alt fettet der slik at det blir overproduksjon. 
Prøv sjampo uten dette? Men det har du vel gjort? 
Prøvd dry shampo? Noen sier det ikke funker, andre sier det funker kjempe bra. 
 

Hva slags produkter bruker du i håret? Kanskje det egentlig ikke er fett men det ser slik ut pga produktet? 
 

Tar du deg i håret? Tar vi i fete ting og gnir oss i håret etterpå blir det jo fett og.

og ikke minst, puta! 😛 skift på sengen oftere? Hvis du bruker noe ansiktskremer om natten i tillegg så kan det komme på puta. 

Ja, det er utrolig nok like fett rett etter at jeg har vasket det! Jeg bruker ingen andre hårprodukter utenom sjampo... Prøvde å bruke tørrsjampo, men det hjalp ikke i det hele tatt! Jeg tar meg også veldig sjeldent i håret, for jeg liker ikke å ta i skikkelig fettete hår, så det at håret mitt er fett rett etter vask, er ikke så veldig logisk...

Anonymkode: 4ca0f...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret mitt blir så flokete, høyete og jævlig på dag 2 uansett. Grer jeg gjennom det ser det enda verre ut. Så jeg vasker det hver dag, da det faktisk er mindre stress for meg enn å gå rundt med en dårlig følelse av bad hair day/uteliggerlook alle de dager jeg ikke vasker det. Man dauer ikke av å vaske håret hver dag liksom. Mitt hår ser desidert best og sunnest ut nyvasket, altså vask hver dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg har også fett hår, men ikke så ekstremt. Må vaske det på morgenen, da holder det ut dagen. Jeg har prøvd å gå perioder (en uke om gangen) uten å vaske, jeg har prøvd å bare vaske 2 ganger i uka i et halvt år... Null effekt! Har slått meg til ro med at jeg bare har fet hodebunn. Det er som med fet hud, det har ikke nødvendigvis en magisk kur... 

Men hvis det er fett rett etter vask må det jo være et annet problem. Er du sikker på at håret er fett? Det er ikke bare veldig glatt? Vært hos hudlege? 

Har du forsøkt balsammetoden? Det innebærer å ikke bruke sjampo, kun vaske med balsam. Du må lese om metoden så du går riktig frem i så fall. 

 

Håret mitt kjennes veldig fett ut, men om det faktisk er fett, er vanskelig å bedømme... Jeg har ikke vært hos hudlege, men jeg begynner å lure på om det kanskje hadde vært lurt...

Anonymkode: 4ca0f...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker håret hver dag. Bruk balsam kun fra ørene og ned. 
Alle er forskjellige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tatt en tur til legen om dette?

Anonymkode: 3b14f...059

Nei, men vurderer det nå...

Anonymkode: 4ca0f...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skyller du det skikkelig, også mellom hårene og ikke bare oppå? Føhn det helt tørt, med hodet opp ned, da løfter du hårene fra hodebunnen. 

Anonymkode: bfdde...755

Jeg regner med at jeg skyller det skikkelig... Jeg har til og med stått med hodet opp ned i dusjen for å få skylt ut alt... Det burde ikke ta 20 minutter å skylle såpe ut av håret...

Anonymkode: 4ca0f...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det ville vere lurt med ein tur til legen. Og deretter ville eg nok ha vurdert å slutte å vaske håret med sjampo, skalpen din MÅ jo overprodusere feitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med fett hår før, ble fett bare noen timer etter vask. 

For min del har løsningen blitt, fukt, fukt og enda mer fukt. 

Kurer huden min flere ganger i uken og kjører på med mye balsam, bruker begge deler i hele hårlengden inn til hodebunn. Nå kan jeg gå opp til 2 dager uten å vaske håret 🙂

Anonymkode: 3b0b5...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strevde veldig med lignende men nå er det så mye bedre!

Jeg hadde vasket det før jeg gikk til frisøren men det var så fett allerede da jeg kom frem at hun måtte begynne å vaske det på nytt. Jeg spurte henne om det siden dama er sykt flink på slikt. Jeg skammer meg ikke for å si at jeg og faren min bruker samme frisør. Da hun holdt på å klippe han spurte hun han om han strevde med tørre føtter og han måtte jo svare at ja, det strevde han egentlig veldig med. Hun klarte å se det pga han hadde så mye og en spesial type flass. Hun gav en spesial sjampo, og den kurerte han ikke men hjalp han veldig. (Jeg gav han også en pakke baby feet og det hjalp føttene hans).

Men uansett, pointed er at dama er sykt flink. Jeg klagde over at det var så fett og hun bare "ja det FØLES jo faktisk litt spesielt ut......har du brønnvann?" Og vel, ja vannet hos oss var brønnvann. Hun så jeg kunne prøve sommer Shampoen de hadde siden den var litt rense sjampo + annet, og hun er veldig streng på at man må ta minst 2 ganger sjampo OG det må være sjampo som bruser godt.

Det kan være at du har brønnvann, men jeg ville også sjekke hvor hardt vannet ditt er? Det er flere steder i Norge hvor vi har ganske hardt vann og det kan ødelegge mye. Så kanskje sjekk opp i det?  

 

 

 

Angående sls, Jeg hadde prøvd SLS(Sodium Lauryl Sulphate ) fri sjampo før jeg gikk til frisøren fordi jeg trodde jo det var så ille, og det gjorde det IKKE bedre. Stol heller på gode frisører enn noe muligens misinformasjon man finner på nettet. sls KAN være uttørkende med en DÅRLIG formel, men det er egentlig ikke så ille som mange prøver å gjøre det om til. Favoritt håndsåpe min, änglemark har sls i seg men er også en av de veldig få såpene som ikke tørker ut hendene, siden den har en pH verdi på 4.7.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bare kom på en ting. Kanskje det kunne være verdt å prøve Gliss Ultimate Repair? Det er den sorte flasken. Verste sjampoen jeg noengang har prøvd. Mer parfyme enn noe annet, skikkelig tellende. Tenkte bare at kanskje den kunne tørket litt fett hos deg? Men igjen, mulig dette fettet kan komme av at det blir overproduksjon hos deg nettopp pga sjampoer med for mye «gift» i. Den jeg nevner her er ikke miljøvennlig eller allergivennlig på noen måte. Det er bare en ide 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.6.2020 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har postet et innlegg om samme tema før, men det er en stund siden nå... Som overskriften sier, sliter jeg med fett hår, og når jeg sier fett hår, mener jeg ekstremt fett hår! Håret mitt er også like fett etter at jeg har vasket det... Jeg har forresten prøvd mange forskjellige sjampoer, inkludert frisørsjampo, har prøvd å droppe balsam, har prøvd å sjamponere to ganger, osv, men det blir rett og slett ikke bedre... Jeg vet at hodebunnen ikke liker at håret blir vasket for ofte, men jeg nekter å vise meg med ekkelt, fettete hår i offentligheten, så jeg er nok nødt til å vaske håret mitt ofte... Jeg sørger for å skylle håret mitt lenge, slik at det ikke skal bli værende igjen såperester i hodebunnen, så jeg tror ikke at det er det... Er det noen som har opplevd noe liknende, eller som vet hva dette kan være for noe? Absolutt ingenting hjelper, og det begynner å bli veldig irriterende nå!

Anonymkode: 4ca0f...e10

Steg 1: gå på kjøkkenet. Knekk 1 egg i et glass, ha i en ss eller to med joghurt og en dæsj olje og honning. Rist sammen og smør det godt og salig inn i hodebunnen. La sitte så lenge du orker, mens du finner på noe annet (de ekstreme sover med dette i en badehette).

vask så håret, og pass på å bruke sjampo kun til håret er rent og mye balsam. Fett hår = tørr hodebunn. Samme logikk som med vanlig hud, altså. Etter vask og lufttørk grer du håret forsiktig og fletter det. La det være en halv uke. Flett, bruk hestehale, bruk lue - la håret få fri. 

Bruk kur noen uker og håret ditt er helt sikkert bedre. Hår er ikke veldig komplisert. Hjelper ikke hårkur? Da må du endre kosthold. 

Anonymkode: 385db...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen har nevnt dette men.. Jeg slet med veldig fett hår selv, som deg. Prøvde alt. Viste seg faktisk at håret mitt IKKE var fett, men Tørt. Hjalp med kpak 

Anonymkode: 347c4...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke normalt. Gå til legen. Jeg vil tippe sopp. Men få legen til å stille diagnose.

Anonymkode: 8ca04...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.6.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Du må nok bite i det sure eplet og ikke vaske så ofte. Gi det 6 mnd med maks 2-3 vask i uka så vil hodebunnen få balanse igjen. Du har rett og slett herpa hele hodebunnen din og den reagerer med å utsondre for å kompensere

Anonymkode: 50e12...661

Det her fungerer ikke. Jeg har selv gjort det, og prøvd i mange år. Det eneste jeg endte opp med var å ha forferdelig stygt hår i et par år. 

Folk har ulike hudtyper. Samme gjelder ulik hud i hodebunnen. Jeg har fet hud i ansikt og hodebunn. Jeg kan ikke endre typen hud. 

Anonymkode: 5b991...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom prosessen med å vaske håret mindre. Den er fæl, men det går med tørrsjampo og litt tålmodighet.

Nå vasker jeg håret ca 2ggr/uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 1.28, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men hva er SLS?

Jeg får fett hår etter ca. seks timer. På kvelden kan det henge i fete tjafser. Skikkelig delikat.. Føler jeg har prøvd alt. Skifter sengetøy ukentlig, bruker ikke fete kremer, bruker dyr sjampo for fett hår som ikke skal være uttørrende, bruker ikke hårprodukter, tar meg ikke i håret. Håret er og forblir skikkelig greasy. Samme med huden i ansiktet for øvrig, jeg er glinsende fet en time etter ansiktsvask. På den positive siden er jeg 32 og uten en rynke, og jeg har aldri hatt behov for å smøre kroppen med hudkrem fordi den alltid føles myk og fuktig 😅

Anonymkode: 01be8...0c8

Det er nok fordi du har fet hud. Jeg er akkurat lik, men håret mitt blir ikke så fort fett. Om jeg f.eks vasker håret om morgenen kl 8, så er håret fett dagen etterpå kl. 8. 

Anonymkode: 5b991...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut all shampoo. Håret har ikke behov for det. 

Anonymkode: 634b6...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...