Gå til innhold

Fett hår - absolutt ingenting hjelper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har postet et innlegg om samme tema før, men det er en stund siden nå... Som overskriften sier, sliter jeg med fett hår, og når jeg sier fett hår, mener jeg ekstremt fett hår! Håret mitt er også like fett etter at jeg har vasket det... Jeg har forresten prøvd mange forskjellige sjampoer, inkludert frisørsjampo, har prøvd å droppe balsam, har prøvd å sjamponere to ganger, osv, men det blir rett og slett ikke bedre... Jeg vet at hodebunnen ikke liker at håret blir vasket for ofte, men jeg nekter å vise meg med ekkelt, fettete hår i offentligheten, så jeg er nok nødt til å vaske håret mitt ofte... Jeg sørger for å skylle håret mitt lenge, slik at det ikke skal bli værende igjen såperester i hodebunnen, så jeg tror ikke at det er det... Er det noen som har opplevd noe liknende, eller som vet hva dette kan være for noe? Absolutt ingenting hjelper, og det begynner å bli veldig irriterende nå!

Anonymkode: 4ca0f...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok bite i det sure eplet og ikke vaske så ofte. Gi det 6 mnd med maks 2-3 vask i uka så vil hodebunnen få balanse igjen. Du har rett og slett herpa hele hodebunnen din og den reagerer med å utsondre for å kompensere

Anonymkode: 50e12...661

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flett håret eller ha håret I strikk når det er fett, også lar du det gå litt tid med litt mindre hyppig hårvask. Tror det er eneste som kan hjelpe deg, evt prøv en sjampo for tørr hodebunn I noen uker å se om det kan hjelpe. Kan hende hodebunn din er nokså tørr slik at den reagerer med å produsere talg, da kan det hjelpe å tilføre fuktighet, akkurat som huden resten på kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok bite i det sure eplet og ikke vaske så ofte. Gi det 6 mnd med maks 2-3 vask i uka så vil hodebunnen få balanse igjen. Du har rett og slett herpa hele hodebunnen din og den reagerer med å utsondre for å kompensere

Anonymkode: 50e12...661

Det er individuelt. Jeg vasker håret mitt 2 ganger i uken og det blir fett andre dagen.

Anonymkode: 46dca...1c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vasker du? Hodebunnen produserer mer fett dersom den er uttørket. Bruk mildere sjampo, kaldere vann, vask og skyll fortere og ikke vask så ofte.

Anonymkode: b9dc4...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med akkurat det samme. Håret mitt MÅ vaskes hver dag, ellers blir det nasty og hodebunnen begynner å klø. Jeg vil tro fett hår er hormonelt, så tror ikke å vaske håret sjeldnere kommer til å hjelpe noe, det har hvert fall ikke hjulpet meg. 

Jeg har prøvd vannvittig mange shampooer laget for fett hår, denne er den beste jeg har prøvd: https://www.blivakker.no/product/3107731?gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyY0KaVMkJdQwPXH-EFmoscNSTdpMO35xnV_9s7Ej0LrV5RCxyVimLEaArbdEALw_wcB Den fjerner alt av fett i hår og hodebunn! Om den ikke fungerer på deg så blir jeg nesten bekymret😂

Ellers bør du investere i tørrshampoo, dersom du ikke kan/ønsker å vaske håret hver dag. Det hjelper hvert fall meg kjempe mye 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du blond eller mørk? 

Uansett... Bruk sølv shampo for blondiner... Altså, den shampoen som et lilla og skal forebygg gult skjær i håret. (og håret blir veldig tørt) 

Jeg er mørk i håret... Men den hjelper veldig på mitt fettete hår :)

Anonymkode: 99ab7...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fungoral på apoteket

Anonymkode: a6a68...412

Funket ikke for meg.

Anonymkode: 32111...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er individuelt. Jeg vasker håret mitt 2 ganger i uken og det blir fett andre dagen.

Anonymkode: 46dca...1c4

Samme her. Av og til går det til tredje dagen nå, etter et halvt år + med å vaske det sjeldent.

Jeg godtar at det blir fett, merker at hodebunnen har det bedre med 2, maks 3 vask i uka. Håret går i fletter eller i hestehale, ingen bryr seg om man har litt fett hår TS :) Jeg brukte tørrshampo en stund, men nå unngår jeg det også så godt jeg kan. Hvis jeg MÅ se ekstra presentabel ut og det har gått 3 eller 4 dager siden sist vask har jeg litt i, men det er kun om det er noe viktig på jobb. For sosialt bryr jeg meg ikke. Ingen har kommentert noe som helst.

Anonymkode: 6e478...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Det er vel ikke LIKE fett etter du har vasket det? Hva gjør du etter du har vasket det? 
 

Har selv slitt med at håret blir fett allerede etter 1 dag og det kan komme an på klima der du er. På tørre steder med mindre forurensing kan jeg gå 3 dager før det blir fett, i feks Oslo blir det fett allerede etter 1 dag. 
Trener og svetter du? 
 

Det kan være at hodebunnen din overproduserer. Er ikke ekspert, men det sies at SLS vasker ihjel hodebunnen, fjerner alt fettet der slik at det blir overproduksjon. 
Prøv sjampo uten dette? Men det har du vel gjort? 
Prøvd dry shampo? Noen sier det ikke funker, andre sier det funker kjempe bra. 
 

Hva slags produkter bruker du i håret? Kanskje det egentlig ikke er fett men det ser slik ut pga produktet? 
 

Tar du deg i håret? Tar vi i fete ting og gnir oss i håret etterpå blir det jo fett og.

og ikke minst, puta! 😛 skift på sengen oftere? Hvis du bruker noe ansiktskremer om natten i tillegg så kan det komme på puta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, BiancaWhite skrev:

Dette har jeg aldri hørt om før. Det er vel ikke LIKE fett etter du har vasket det? Hva gjør du etter du har vasket det? 
 

Har selv slitt med at håret blir fett allerede etter 1 dag og det kan komme an på klima der du er. På tørre steder med mindre forurensing kan jeg gå 3 dager før det blir fett, i feks Oslo blir det fett allerede etter 1 dag. 
Trener og svetter du? 
 

Det kan være at hodebunnen din overproduserer. Er ikke ekspert, men det sies at SLS vasker ihjel hodebunnen, fjerner alt fettet der slik at det blir overproduksjon. 
Prøv sjampo uten dette? Men det har du vel gjort? 
Prøvd dry shampo? Noen sier det ikke funker, andre sier det funker kjempe bra. 
 

Hva slags produkter bruker du i håret? Kanskje det egentlig ikke er fett men det ser slik ut pga produktet? 
 

Tar du deg i håret? Tar vi i fete ting og gnir oss i håret etterpå blir det jo fett og.

og ikke minst, puta! 😛 skift på sengen oftere? Hvis du bruker noe ansiktskremer om natten i tillegg så kan det komme på puta. 

Jeg er ikke TS, men hva er SLS?

Jeg får fett hår etter ca. seks timer. På kvelden kan det henge i fete tjafser. Skikkelig delikat.. Føler jeg har prøvd alt. Skifter sengetøy ukentlig, bruker ikke fete kremer, bruker dyr sjampo for fett hår som ikke skal være uttørrende, bruker ikke hårprodukter, tar meg ikke i håret. Håret er og forblir skikkelig greasy. Samme med huden i ansiktet for øvrig, jeg er glinsende fet en time etter ansiktsvask. På den positive siden er jeg 32 og uten en rynke, og jeg har aldri hatt behov for å smøre kroppen med hudkrem fordi den alltid føles myk og fuktig 😅

Anonymkode: 01be8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:Jeg er ikke TS, men hva er SLS?

Jeg får fett hår etter ca. seks timer. På kvelden kan det henge i fete tjafser. Skikkelig delikat.. Føler jeg har prøvd alt. Skifter sengetøy ukentlig, bruker ikke fete kremer, bruker dyr sjampo for fett hår som ikke skal være uttørrende, bruker ikke hårprodukter, tar meg ikke i håret. Håret er og forblir skikkelig greasy. Samme med huden i ansiktet for øvrig, jeg er glinsende fet en time etter ansiktsvask. På den positive siden er jeg 32 og uten en rynke, og jeg har aldri hatt behov for å smøre kroppen med hudkrem fordi den alltid føles myk og fuktig 😅

Anonymkode: 01be8...0c8

Sodium Lauryl Sulphate

er i de fleste sjampoer. Det er det som gjør at den skummer. Dette er også det som fjerner alt fettet i hodebunnen. Tørker så ut at hodebunnen kan overprodusere, selvfølgelig for å egentlig beskytte seg. Fordi dette vasker vekk alt. 
Det er på en måte «avhengighetsskapende». Er ikke ekspert her, men mener å ha lest at det ble puttet så vi skulle bli avhengige. Nettopp fordi hodebunnen produserer mer fett fordi dette stoffet fjerner absolutt alt. 
 

Prøvd SLS fri du 😛 garanterer ikke at det er årsaken men... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørrshampo så fort håret mitt har tørket. Håret ser iallefall ikke fett ut selv om det på 3 dagen er stivt og litt ekkelt å ta på med tørrshampo i.

Anonymkode: 9f539...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg har også fett hår, men ikke så ekstremt. Må vaske det på morgenen, da holder det ut dagen. Jeg har prøvd å gå perioder (en uke om gangen) uten å vaske, jeg har prøvd å bare vaske 2 ganger i uka i et halvt år... Null effekt! Har slått meg til ro med at jeg bare har fet hodebunn. Det er som med fet hud, det har ikke nødvendigvis en magisk kur... 

Men hvis det er fett rett etter vask må det jo være et annet problem. Er du sikker på at håret er fett? Det er ikke bare veldig glatt? Vært hos hudlege? 

Har du forsøkt balsammetoden? Det innebærer å ikke bruke sjampo, kun vaske med balsam. Du må lese om metoden så du går riktig frem i så fall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg syns forøvrig det hjalp å klippe meg kort, da er det ikke noe stress å vaske håret ofte, og jeg trenger ikke være redd for slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tatt en tur til legen om dette?

Anonymkode: 3b14f...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg har også fett hår, men ikke så ekstremt. Må vaske det på morgenen, da holder det ut dagen. Jeg har prøvd å gå perioder (en uke om gangen) uten å vaske, jeg har prøvd å bare vaske 2 ganger i uka i et halvt år... Null effekt! Har slått meg til ro med at jeg bare har fet hodebunn. Det er som med fet hud, det har ikke nødvendigvis en magisk kur... 

Men hvis det er fett rett etter vask må det jo være et annet problem. Er du sikker på at håret er fett? Det er ikke bare veldig glatt? Vært hos hudlege? 

Har du forsøkt balsammetoden? Det innebærer å ikke bruke sjampo, kun vaske med balsam. Du må lese om metoden så du går riktig frem i så fall. 

 

Jeg har aldri hattsopper fett hår. For et år siden fikk begynte jeg å få fett hår, uansett hvilken shampo, bruker ingen produkter i håret bortsett fra shampo. Tar meg ikke håret, skifter putetrekket to ganger i uken. Tredje dagen ser det jævlig ut. Har til og med prøvd brennesle shampo, hjalp ikke. Før vasket jeg håret med forskjellige sjampoer, brukte balsam, produkter og tok meg ofte i håret, ble fett den dagen jeg skulle vaske det. Men nå, andre dagen så å si okej, men tredje, æsj.

Har slått meg til ro at slik er det bare og jeg får ikke gjort noe med det.

Anonymkode: 46dca...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte vasker du? Hodebunnen produserer mer fett dersom den er uttørket. Bruk mildere sjampo, kaldere vann, vask og skyll fortere og ikke vask så ofte.

Anonymkode: b9dc4...fe1

Det varierer litt, men det er sjeldent at jeg drøyer det mer enn to dager...

Anonymkode: 4ca0f...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med det samme, samtidig som at den er tørr og flasser. Kjøpte cosmica sin olje for tørr og kløende hodebunn som man bruker etter dusjen/i tørt hår. Nå dusjer jeg håret 2 ganger i uken! 

Bruker en del tid etter dusjen med å føne bort det flasset som er løst, har oppi oljen og føner litt lett over da den bruker ganske lang tid på å tørke. Når den først har tørket ser det fett ut men dra kammen gjennom noen ganger og du vil ha "normalt" hår i et par dager. 

Anonymkode: 1f18b...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...