Gå til innhold

Middager som lager seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere tips til middager som «lager seg selv» i ovnen? Helst fra bunnen av, da vi har som mål å spise minst mulig ferdigmat her i huset.

 

Jeg har allerede:

kyllinglår på en seng av rotgrønnsaker 

ovnsstekt laks med grønnsaker 

 

 

Anonymkode: 505a8...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bolognese-saus

Tomatsaus

Osso bucco

Boeuf bourguignon

Irish stew

Fårikål

Kommandantens trøst

For så vidt det meste av gryteretter. Litt forberedelser kommer man ikke unna - som f.eks. å brune kjøtt, kutte og eventuelt raskt frese grønnsaker. En av fordelene med å la ting steke (lenge) i ovn, er at man kan velge mindre kostbare kjøttstykker, som f.eks. kalveskanker i osso bucco. 

Anonymkode: 18899...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne står på min liste:

https://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/tender-lamb-shoulder/

Ikke noe til en hverdag da, trenger lang tid. Men det er virkelig mat som lager seg selv uten tilsyn, og med alt i ett, dvs at man ikke trenger annet tilbehør (som man jo gjør til de aller fleste gryteretter).

Anonymkode: 85a59...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver gryte lager seg jo «selv». Du må greit nok på ett eller annet tidspunkt kappe grønnsaker, men da har du valget: prekuttet fra butikken, frosne, prekuttede eller å kutte alt selv en gang i uka. 
 

Jeg er dog usikker på hva du vinner på å lage «mat som lager seg selv»? :klo: 

Det rasjonelle valget for en travel familie er å produsere opp 10-20 helt identiske middager av gangen, og slik begrense matlaging til et absolutt minimum. Lager du feks 10 porsjoner lasagne, 30 porsjoner vegetar minestronesuppe og 20 porsjoner fiskegrateng skulle du etter 2-3 timers arbeid en kveld ha middag for noen uker. Lag - stek - porsjonsoppdel - frys. Husk 1 del kjøttmiddager til 2 deler fiskemåltid og minst 3 deler vegetar for å opprettholde noenlunde ok sunt kosthold. 

Anonymkode: 2fe1e...564

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryteretter er noe som nesten lager seg selv. Freser opp det som skal stekes først, mens du hiver oppi resten av ingrediensene, for så å la det koke videre på svak varme, eller ettervarme etterpå.

Anonymkode: d11a5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spør om ovnsretter.

Anonymkode: 85a59...f81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en leirgryte. Husk å les bruksanvisning. Da kan du lage diverse kjøtt sammen med feks rotgrønnsaker eller masse ulike typer gryter. Går fortere med mindre biter. 

Ellers kan du jo lage ferdige gratenger osv i slike former fra butikken som du fryser med pose utenpå. Du kan steke på forhånd så går det raskere. Bare å hive litt ost på toppen. 

Ellers er karbonader, fiskepinner, fiskekaker, pølser, fisk, fiskegrateng osv raskt ferdig i ovn. Kok poteter/ovnstek og kok eller rasp gulrøtter. Ulike burgere med karbonade, fiskekake osv er også enkelt. Bare å varme kjøttet og bruke en salatmix og dressing.

Koteletter er også billig og enkelt i ovn. Legg potetbåter og grønsaker i bunn. Da får du også en fin sjysaus som kan siles av og brukes ren eller blandes i annen saus. Jeg liker å bruke løk, asparges, betemix, brokkoli, sopp. Eller om sommeren potetsalat og maiskolbe. 

Anonymkode: 4d5fb...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere tips til middager som «lager seg selv» i ovnen? Helst fra bunnen av, da vi har som mål å spise minst mulig ferdigmat her i huset.

 

Jeg har allerede:

kyllinglår på en seng av rotgrønnsaker 

ovnsstekt laks med grønnsaker 

 

 

Anonymkode: 505a8...114

Fisk i ovn er genialt. Utvid til hvit fisk også. 

Fiskepakker er også lurt. Hvit eller rød fisk, smør, olje krydder og så mange grønnsaker i skiver du bare vil, pakk inn i folie eller matpapir og stek i ovn. Salat og evt potetrett til pluss evt rømme og sitronbåter. Jeg bruker bare kokte mandelpoteter, de blir ferdige mens fiskepakkene steker. 

Anonymkode: cf47b...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bolognese-saus

Tomatsaus

Osso bucco

Boeuf bourguignon

Irish stew

Fårikål

Kommandantens trøst

For så vidt det meste av gryteretter. Litt forberedelser kommer man ikke unna - som f.eks. å brune kjøtt, kutte og eventuelt raskt frese grønnsaker. En av fordelene med å la ting steke (lenge) i ovn, er at man kan velge mindre kostbare kjøttstykker, som f.eks. kalveskanker i osso bucco. 

Anonymkode: 18899...54f

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne. 

Anonymkode: 3f249...9c6

Ikke akkurat hverdagsretter. 

Anonymkode: cf47b...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gagaen skrev:

Ingen mat tar lang tid å lage om du har alle råvarer og en oppskrift. 

Haha. Sist jeg lagde lasagne til storfamilien brukte jeg åtte timer eller mer. Italiensk oppskrift med tre typer langtidskokt kjøtt. 

Anonymkode: cf47b...9ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha. Sist jeg lagde lasagne til storfamilien brukte jeg åtte timer eller mer. Italiensk oppskrift med tre typer langtidskokt kjøtt. 

Anonymkode: cf47b...9ec

Det hører med til unntakene at mat tar SÅÅÅ lang tid å lage. Det er berre tøys å velge slik da. Det aller meste lages på godt under timen, mykje på ein halv time. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brokkoli eller blomkål (eller en blanding av begge) i ostesaus, gratinert i ovn. Server med hvitløksbrød, nan, eller annet ønsket brød.

All slags grateng som inneholder kokt makaroni. Tilsett det du ønsker av fisk, kjøtt, pølser og grønnsaker, og du har hele middagen i en form.

Nachos. (server med en blandet salat, så blir det ikke bare godt, men litt sunt også)

Spansk omelett (potetskiver, løk og tomatskiver lagvis). Krydre, hell over eggeblanding og putt i ovnen.

Hva som helst av grønnsaker (og evnt kjøtt) delt i biter, og bakt i ovn. Server med ferdigkjøpt hummus, eller med Ajvar-saus og hvitløksbrød/ nan.

Anonymkode: f611b...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet, løk kuttet i 2, gulrøtter kuttet i staver, potetbåter og spisspaprika (hel) legges på stekebrett, krydres og olje over. Stek på 220 grader i 20-30 min. 

Anonymkode: b64a4...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til TS: Søk etter "traybake recipes", så vil du finne endel av det du faktisk spør om.

Noen forslag her: 

https://www.bbc.co.uk/food/recipes/red_pepper_and_aubergine_84745

https://www.bbc.co.uk/food/recipes/spicy_mozzarella_47844

https://www.bbc.co.uk/food/recipes/one_pan_halloumi_veggie_49929

https://www.bbc.co.uk/food/recipes/chilli-spiked_greens_in_93947

 

Jeg liker å servere godt brød til slike retter, da har man ikke noe arbeid utover det som gjør seg ferdig selv i ovnen.

Anonymkode: 85a59...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS spør om ovnsretter.

Anonymkode: 85a59...f81

Gryteretter kan fint lages i ovn (hvis man har kjeler i f.eks rustfritt stål). 

 I lager ofte risengrynsgrøt og gryterett i ovn.

Anonymkode: 46576...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS spør om ovnsretter.

Anonymkode: 85a59...f81

Gryteretter kan lages i ovn.

Anonymkode: b86fc...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakkekoteletter av svin.  Billig, godt og lager seg selv. De skal stå i ovnen i 4-6 timer, så man bør jo være hjemme (liker ikke at ovn står på når ingen er i hus).  

Legger kotelettene i en ildfast form, penslet med litt olje.  Peprer og salter på begge sider.  Settes inn i ovn 200 grader, til de har fått farge (begge sider).  Fyller så opp med vann og senker tempen til 100 grader.  Legger på lokk.  Fyller på vann om der blir lite.  Poenget er at kjøttet skal bli megamørt.  

Nå kan du variere med alt av tilbehør.  Kokt potet, ris, pasta.  Kokt potet og surkål (eller ertestuing), ris/pasta og grønn salat.  Potetsalat osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...