Gå til innhold

Reingjøring av parkett

Astra

Anbefalte innlegg

Vi har ca 75 m2 parkett fordelt på mange rom. Normalt sett holder det med Swiffer - tørrkluter, men ca en gang i uka må jeg vaske på de mest brukte rommene, som TV-stua. Bruker da gammeldags skureklut, langkost og grønnsåpevann. Men, så har jeg hørt at parkett ikke er særlig glad i grønnsåpe eller fuktighet generellt... (har derfor vaska med lite såpe i vannet og godt oppvridd klut). Er det noen "husmødre" her som veit hva slags våtreingjøring som er best for parkett?

Har Swiffer våtmopper også, som vi bruker på fliser, men disse er kjempevåte, så jeg tør ikke bruke dem på parkett.

Mitt spørsmål er rett og slett hva som er best for parketten?

Meget takknemlig for svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Det skal ikke være nødvendig å vaske med vann så ofte som en gang i uken, hvis dere ikke går inne med sko på eller søler veldig mye. Når man vasker med vann er det nok med et par dråper såpe (kan bruke zalo) i lunkent vann. Jeg bruker en mikrofiberklut som passer til parkett, for du har helt rett i at den ikke skal være særlig våt. Bruk aldri grønnsåpe på parkett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konferert med min venninne som er husøkonom og derved ekspert på rengjøring.

Du skal aldri bruke grønnsåpe på parkett! Dette fordi oljen i grønnsåpen legger seg som en fet film på parketten og den blir matt og stygg.

Mikrofibermopper og -kluter lager mikroskopiske riper i myke materialer, vær derfor forsiktig med dette også.

Det beste for parketten er å bruke en vanlig mopp (den med lang pels) godt oppvridd i vann med en syntetisk såpe, feks Ajax.

Husk å støvsuge eller tørrmoppe godt før du vasker så du ikke drar med deg skitt, sand mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar! Syntetisk såpe er på vei i handlekurven!

Når det gjelder vask en gang i uka, så gjelder det rom som blir brukt til å spise i. Når vi har nieser og nevøer på besøk, ser det ofte ikke ut etter middag/pizza/annen kos som potetgull foran TV'n :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert greit hos noen at de dropper den vanlige vasken med vann og såpe og heller tørrmopper. Men hjemme hos meg hvor vi har tre barn i huset går det rett og slett ikke, det blir så utrolog skittent med rusk og rask, matsmuler og saftflekker osv osv. Og barna har faktisk kun lov til å spise/drikke på kjøkkenet :o rart hvordan alt sprer seg rundt...

Jeg synes det er noe eget med såpe og vann da, det blir liksom ikke helgerent uten!

hilsen Heksa som akkurat nå tar seg en velfortjent pause fra rydding og vasking av soverommene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...