Gå til innhold

Rengjøring av hvitevarer i stål

FruE

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått helt tilbake til side 15 her, uten å finne noe om dette temaet. Er det virkelig ikke flere enn meg som holder på å klikke på kjøleskap, oppvaskemaskin o.l. i stål??? Det blir jo flekker før man får sukk for seg, og ikke f.... om de går bort!! Håper noen kan gi gode tips på vaskemidler, kluter, teknikker osv.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smør kjøleskapet inn med et tynt lag jordnøttolje etter at du har rengjort det. Ta på en tørr klut/tørkepapir og gni det inn. Da holder du flekkene borte lengre.

Ellers så finnes det spesialmidler for dette. Mr Muscle har noe som er i dagligvarebutikken som har grønn kork, vet ikke hva den heter. stålrens, stål fix eller noe. I electrobutikker heter det stålfix ihvertfall. Og de har også andre midler til å smøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg advarer folk mot å kjøpe i stål.

Egner seg for hjem som er på utstilling. Uten barnosv.

dette er varer som vil gå ut av markedet. veldig motebetont.

produsentene produserer ikke mere av det nå-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mickrofiber klut når jeg vasker kjøleskapet vårt. Etterpå tørker jeg godt over med et tørt kjøkken håndkle.

Men vet at Lefdal selger et produkt som skal få bort flekker på stålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Gif vindusvask-sprayen til det. Fjerner fingeravtrykker lett, og ser som ny etterpå. Eller så tørker jeg bare over meg Gif kluter om det bare er litt skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt! Jeg bruker kun olivenolje (evt annen olje) på kjøkkenpapir og smører utover, men ikke så mye at det skinner av olje!!

Det fungerer veldig fint :) og holder ganske lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
En av grunnene til at jeg advarer folk mot å kjøpe i stål.

Egner seg for hjem som er på utstilling. Uten barnosv.

dette er varer som vil gå ut av markedet. veldig motebetont.

produsentene produserer ikke mere av det nå-

Enig. Prioritet 1 for meg er at kjøkkenet er praktisk. Jeg har endel hovedregler

1. Skap helt opp til taket. Ikke glass i skapdørene.

2. Separat kjøkken. Jeg bruker kjøkkenet for å lage mat, ikke for å se på det fra stuen.

3. Hvitevarer som ikke er av stål.

4. Stor vask. Altså stor heldekkende metallplate (noe stål har jeg også).

Men men, har man stål så må man gjøre det beste ut av det. Da får man heller bruke litt lenger tid på rengjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nølle

På siden av spørsmålet som ble stilt. Men hva kommer som erstatning til stål? Hvitt er jo like slitsomt å holde rent. Klarer ikke helt å se for meg at jeg må kjøpe grønne, røde eller brune hvitevarer sånn som på 70 - 80 tallet. Syns stål er veldig fint, men det er jo litt synd at dette er noe snart alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
På siden av spørsmålet som ble stilt. Men hva kommer som erstatning til stål? Hvitt er jo like slitsomt å holde rent. Klarer ikke helt å se for meg at jeg må kjøpe grønne' date=' røde eller brune hvitevarer sånn som på 70 - 80 tallet. Syns stål er veldig fint, men det er jo litt synd at dette er noe snart alle har.[/quote']

Hvitt går aldri av moten (eller blir mote vil jeg tro). Jeg synes forøvrig at hvitt er lettere å holde rent enn stål, men det kommer selvfølgelig litt an på utformingen av det jeg har erfaring med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel leverandører (electrolux bla) setter inn stålet med noe nå så det ikke blir fingermerker. Det kommer det mer av.

Aluminium setter ikke fingermerker, men er jo litt lysere enn stål da, og ofte litt dyrere. Mye finere syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som tidligere renholder kan jeg si at det beste tipset for rengjøring av stål (og da mener jeg selvsagt ikke matflekker og slikt søl som taes med vanlig såpevann) er det beste og fineste og enkleste å bruke en vindusklut(lo-fri vet du) og vindusspray. dette bruker jeg på kraner, speil, vasken, ovnen....osv for å få ting til å skinne :-) desuten er det jo kjempeenkelt å gi kjøleskapet en liten sprut å bare tørke av det.

sånn vindus klut, heter ikke det pusseskinn eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden av spørsmålet som ble stilt. Men hva kommer som erstatning til stål? Hvitt er jo like slitsomt å holde rent.

Det er jo ikke like slitsomt. Både fordi man kan tørke av med en vanlig klut, og fordi det ikke er slik at hver bidige fingeravtrykk formelig lyyyser i etterkant fordi det er så synlig.

Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har stål, selv om jeg synes det ser lekkert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke like slitsomt. Både fordi man kan tørke av med en vanlig klut, og fordi det ikke er slik at hver bidige fingeravtrykk formelig lyyyser i etterkant fordi det er så synlig.

Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har stål, selv om jeg synes det ser lekkert ut.

Enig med Melk her.

Kan ikkje måle seg å vaske kvitt og stål!!

Eg har nok med å tørke avtrykk på vasken og på vann-krana (for det er vel stål? :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stålsatt

Har aldri hatt noen problemer med mine stålvarer :o

bare å tørke av med en klut.

Kjøleskapet har stålfarge, men mer plastaktig, så det er lett og vaske av, men jeg synes stålhvitevarene er enda enklere. Ingenting å klage på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Milah

Vi har i grunn ikke det problemet.. Selvfølgelig blir det fingermerker på det etter en stund, men det går kjapt å tørke av. Men nå har ikke vi barn som bruker kjøleskapet vårt da, kan tenke med det blir vanskeligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn her i huset heller, bare mann :ler:

Har nettopp vasket kjøleskapet med såpevann med mikrofiberklut. Så tørket jeg av med pusseskinn, og smørte det inn med peanøttolje med litt tørkerull. Det ser veldig bra ut! Men litt av et prosjekt da... Det jeg savner aller mest er å bare kunne ta en klut og vaske kjapt vekk flekkene som kommer rett ved håndtaket, ikke ofte jeg har tid til prosjekt à la i dag. Men forhåpentligvis gjør oljen at ikke flekkene setter seg så lett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Noen tidligere nevnte Jif vindusspray, noe jeg også vil anbefale å prøve! Bruker det selv, spray på og gni av med tørr klut. Skinnende rent uten skjolder eller striper!!

MEN jeg har ikke behandlet mine stålfronter med olje e.l. så jeg vet ikke hvordan Jif vil fungere for de som har gjort det. For andre er det definitivt verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tidligere nevnte Jif vindusspray, noe jeg også vil anbefale å prøve! Bruker det selv, spray på og gni av med tørr klut. Skinnende rent uten skjolder eller striper!!

MEN jeg har ikke behandlet mine stålfronter med olje e.l. så jeg vet ikke hvordan Jif vil fungere for de som har gjort det. For andre er det definitivt verdt et forsøk!

Det funker overhodet ikke på vårt kjøleskap, tar ikke flekkene men lager skjolder. Tydeligvis stor forskjell på overflatene på denne typen kjøleskap.

Men oljen funker altså! Lot være å smøre inn frysedelen, og der har det kommet flekker nå. Så takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...