Gå til innhold

Bytte av garasjeplass. Er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier leilighet i et borettslag med garasjeplass rett ved leiligheten. Jeg har ikke bil, men vurderer å kjøpe bil i løpet av 2021. 

En ny nabo kom på døren min i dag og fortalte at hun er dårlig til bens og at hun hadde blitt fortalt at garasjeplassen hennes var like ved leiligheten hun kjøpte. Hennes garasjeplass er 200 meter å gå til. Min er ca 10 meter fra leiligheten min. 

En misforståelse altså. Og kjedelig for henne. Hun spurte om vi kunne bytte garasjeplass slik at hun slapp å gå så langt. 

Jeg har selv helseproblemer og kommer til å ha behov for kort vei til bilen når jeg får råd til å kjøpe bil. 

Jeg sa jeg måtte tenke på det, men sitter med en klump i halsen nå. Jeg er vanligvis ganske medgjørlig. 

Jeg har lyst til å være snill, men samtidig er det noen ting jeg reagerer på:

1. Er det jeg:en tilfeldig nabo som skal løse at hun er blitt lurt av selger? 

2. Vil ikke dette senke verdien av min leilighet med lengre vei å gå til garasjeplassen? 

3. Er jeg slem hvis jeg sier nei uten begrunnelse fordi jeg ikke ønsker å utbrodere om egne helseproblemer for å forsvare valget mitt? Jeg er ung og ser frisk ut, men har en hjertesykdom jeg ikke ønsker å dele med hvem som helst.  

4. En av grunnene til at jeg kjøpte denne leiligheten er nettopp garasjeplassen. 

Vurderer å tilby henne å leie min garasjeplass hvis jeg får den tilbake når jeg selv kjøper bil, men gjestene mine pleier å parkere der. Liknende plasser leies ut for rundt 100kr måneden, så det er ikke akkurat verdt styret. 

Er usikker. Er jeg fæl som vil si nei? Hva kan jeg evt kreve som rimelig kompensasjon? 

Anonymkode: c12ab...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt nei uten forklaring eller dårlig samvittighet.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke slem. Du har den plassen som er din, du har full rett til å si nei . Vil tro det kan by på problem å leie ut plassen til henne for så kreve den tilbake når du får bil. Bare si nei, beklager men du ønsker beholde plassen selv

Anonymkode: 70a5a...144

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at jeg hadde planer om å kjøpe bil, men at hun kunne låne den frem til det eventuelt skjer. Jeg syns i hvert fall ikke du skal sitte på den garasjeplassen for at gjestene dine skal ha kortere vei å gå, når du har en nabo som er skrøpelig. 

Anonymkode: 24c6e...03c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så urimelig å bare be om uten videre at det bare er å si nei uten forklaring. Om hun derimot hadde tilbydd et mellomlegg for byttet hadde saken vært en annen. Men jeg ville bedt henne reklamere på leiligheten dersom parkeringsplass ikke lå der den skulle i følge avtalen.

Endret av Traktor
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at hun kunne bruke den fram til du får bil selv. Er jo mulig hun  tenkte det var bedre å spørre og få nei enn å ikke spørre i det hele tatt 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier leilighet i et borettslag med garasjeplass rett ved leiligheten. Jeg har ikke bil, men vurderer å kjøpe bil i løpet av 2021. 

En ny nabo kom på døren min i dag og fortalte at hun er dårlig til bens og at hun hadde blitt fortalt at garasjeplassen hennes var like ved leiligheten hun kjøpte. Hennes garasjeplass er 200 meter å gå til. Min er ca 10 meter fra leiligheten min. 

En misforståelse altså. Og kjedelig for henne. Hun spurte om vi kunne bytte garasjeplass slik at hun slapp å gå så langt. 

Jeg har selv helseproblemer og kommer til å ha behov for kort vei til bilen når jeg får råd til å kjøpe bil. 

Jeg sa jeg måtte tenke på det, men sitter med en klump i halsen nå. Jeg er vanligvis ganske medgjørlig. 

Jeg har lyst til å være snill, men samtidig er det noen ting jeg reagerer på:

1. Er det jeg:en tilfeldig nabo som skal løse at hun er blitt lurt av selger? 

2. Vil ikke dette senke verdien av min leilighet med lengre vei å gå til garasjeplassen? 

3. Er jeg slem hvis jeg sier nei uten begrunnelse fordi jeg ikke ønsker å utbrodere om egne helseproblemer for å forsvare valget mitt? Jeg er ung og ser frisk ut, men har en hjertesykdom jeg ikke ønsker å dele med hvem som helst.  

4. En av grunnene til at jeg kjøpte denne leiligheten er nettopp garasjeplassen. 

Vurderer å tilby henne å leie min garasjeplass hvis jeg får den tilbake når jeg selv kjøper bil, men gjestene mine pleier å parkere der. Liknende plasser leies ut for rundt 100kr måneden, så det er ikke akkurat verdt styret. 

Er usikker. Er jeg fæl som vil si nei? Hva kan jeg evt kreve som rimelig kompensasjon? 

Anonymkode: c12ab...3fe

Ja, dette vil redusere verdien på din leilighet. En veldig dum ting å gå med på. Ville ikke leid den ut heller, ikke noe vits i å leie ut en parkeringsplass for småpenger. Vi leier ut vår til 2000 kroner i måneden, skjønner ikke helt hvorfor dere driver og leier ut plassene til tullepriser.

Anonymkode: 3e607...157

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det vil ha innvirkning på salgspris hvis du en gang skal selge, men vil tro at det kan ha stor innvirkning på om du får solgt eller ikke. Hvis din og en tilsvarende leilighet selges samtidig, men den andre leiligheten har parkering mye nærmere vil nok den andre leiligheta være den som blir solgt først.

Anonymkode: 554f8...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier du parkeringsplassen eller er det styret som fordeler disse? Ville vært meget forsiktig med å låne bort.. du risikerer å plutselig sitte med skjegget i postkassa..

Anonymkode: 3e607...157

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette vil redusere verdien på din leilighet. En veldig dum ting å gå med på. Ville ikke leid den ut heller, ikke noe vits i å leie ut en parkeringsplass for småpenger. Vi leier ut vår til 2000 kroner i måneden, skjønner ikke helt hvorfor dere driver og leier ut plassene til tullepriser.

Anonymkode: 3e607...157

Det er nettopp derfor jeg ikke har giddet å styre med det og heller latt gjester bruke den. Jeg klarer meg uten den hundrelappen i måneden. 

Jeg ble rett og slett ganske satt ut av spørsmålet og visste ikke hva jeg skulle si, så jeg sa "det høres ut som en dårlig deal for meg". Jeg lovet å tenke på det, men jeg klarer ikke se noen fordeler for meg med dette byttet. Jeg syntes det var svært mye å be en fremmed om. 

Anonymkode: c12ab...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eier du parkeringsplassen eller er det styret som fordeler disse? Ville vært meget forsiktig med å låne bort.. du risikerer å plutselig sitte med skjegget i postkassa..

Anonymkode: 3e607...157

Leie av parkeringsplass er en del av fellesutgiftene. Plassene følger leiligheten og leilighet og plass har samme nummer.  Det er borettslaget som eier parkeringen, men leilighetene selges med tildelt parkeringsplass. Hver parkeringsplass hører til leiligheten med samme bruksnummer. Slik har det vært siden borettslaget ble bygget for 40 år siden. Parkeringen følger med og er ikke valgfri. 

Anonymkode: c12ab...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i hvert fall ikke slem om du ikke forteller om sykdommen din. Jeg har også en hjertefeil og sliter med lavt blodtrykk. Dette gjør at jeg alltid må sitte på bussen. Hvis jeg står kan jeg risikere å gå rett i bakken uten forvarsel. Da spiller det ingen rolle for meg om Olga på 80 må stå. 

Anonymkode: 6699b...5aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette vil redusere verdien på din leilighet. En veldig dum ting å gå med på. Ville ikke leid den ut heller, ikke noe vits i å leie ut en parkeringsplass for småpenger. Vi leier ut vår til 2000 kroner i måneden, skjønner ikke helt hvorfor dere driver og leier ut plassene til tullepriser.

Anonymkode: 3e607...157

Altså, 100 kr er 100 kr. Det er kanskje ikke noe å bli rik av, men jeg kan fint finne noe å bruke 100 ekstra kroner i måneden på. Jeg synes det er en uting å kimse av penger på denne måten.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leie av parkeringsplass er en del av fellesutgiftene. Plassene følger leiligheten og leilighet og plass har samme nummer.  Det er borettslaget som eier parkeringen, men leilighetene selges med tildelt parkeringsplass. Hver parkeringsplass hører til leiligheten med samme bruksnummer. Slik har det vært siden borettslaget ble bygget for 40 år siden. Parkeringen følger med og er ikke valgfri. 

Anonymkode: c12ab...3fe

I så fall endrer ikke verdien på leiligheten din seg noe betraktelig ved bytte av parkeringsplass, men du har ingenting å vinne på dette byttet annet enn god samvittighet. Hvis helseproblemene dine faktisk er slik at de 200 meterne vil være et problem for deg, så synes jeg du skal beholde garasjen din. Jeg synes imidlertid, som de fleste andre her, at du kan tilby henne å låne din frem til du eventuelt kjøper bil. At du sitter på en kjempebra parkeringsplass når du ikke har bil og har en skrøpelig nabo som trenger den, det virker litt urimelig på meg.

Anonymkode: ba9ea...726

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, 100 kr er 100 kr. Det er kanskje ikke noe å bli rik av, men jeg kan fint finne noe å bruke 100 ekstra kroner i måneden på. Jeg synes det er en uting å kimse av penger på denne måten.

I så fall endrer ikke verdien på leiligheten din seg noe betraktelig ved bytte av parkeringsplass, men du har ingenting å vinne på dette byttet annet enn god samvittighet. Hvis helseproblemene dine faktisk er slik at de 200 meterne vil være et problem for deg, så synes jeg du skal beholde garasjen din. Jeg synes imidlertid, som de fleste andre her, at du kan tilby henne å låne din frem til du eventuelt kjøper bil. At du sitter på en kjempebra parkeringsplass når du ikke har bil og har en skrøpelig nabo som trenger den, det virker litt urimelig på meg.

Anonymkode: ba9ea...726

Er derfor jeg vurderer å leie den ut til henne, men hun virket ikke egentlig interessert i en slik midlertidig løsning. Hun vil ha min parkering, ikke på midlertidig basis. Hun virket ikke som om hun var interessert i å betale for seg heller. Bare at jeg skulle være snill med henne og gi henne min plass . 

Jeg kommer til å foreslå at hun kan leie den, men er redd hun nekter å gi fra seg nøkkelen når jeg får meg bil. Styret her kan jo teknisk sett bare bestemme at hun skal få min plass hvis hun lager en sak ut av det når jeg vil ha den tilbake. Er jo derfor jeg helst skulle sett at hun fant seg en annen løsning. Jeg er redd for å miste plassen rett og slett hvis styret mener hun trenger den mer enn meg og er vant til den. 

Det vil ikke skje om jeg lar være å leie den ut. 

Anonymkode: c12ab...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor jeg vurderer å leie den ut til henne, men hun virket ikke egentlig interessert i en slik midlertidig løsning. Hun vil ha min parkering, ikke på midlertidig basis. Hun virket ikke som om hun var interessert i å betale for seg heller. Bare at jeg skulle være snill med henne og gi henne min plass . 

Jeg kommer til å foreslå at hun kan leie den, men er redd hun nekter å gi fra seg nøkkelen når jeg får meg bil. Styret her kan jo teknisk sett bare bestemme at hun skal få min plass hvis hun lager en sak ut av det når jeg vil ha den tilbake. Er jo derfor jeg helst skulle sett at hun fant seg en annen løsning. Jeg er redd for å miste plassen rett og slett hvis styret mener hun trenger den mer enn meg og er vant til den. 

Det vil ikke skje om jeg lar være å leie den ut. 

Anonymkode: c12ab...3fe

Hva med å prate med styret og lage en skriftlig avtale med naboen? Spør først og fremst styret om du har lov til å leie ut parkeringsplassen din midlertidig på denne måten (det er ikke lov i vårt borettslag), og hvis de sier det er greit, tilby naboen en skriftlig avtale som gjør det klart at du skal ha garasjen tilbake når du kjøper bil (eller om ett år f.eks.).

Anonymkode: ba9ea...726

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare du skal holde på ditt og si at du  ikke vil gi eller leie henne den plassen. Du har dine egne helseproblemer å hanskes med, og kan ingenting for at hun ble fortalt noe annet  av vedkommende som faktisk lurte henne.Men får også en følelse av at denne dama kan lure deg litt, og spille veldig på samvittigheten. 

Jeg skjønner hvordan du tenker, men jeg føler også at du innerst inne ikke vil dette.  Så jeg sier, hold på din plass - skaff bil og nyt kort vei til  til parkeringsplass :) 

Anonymkode: 3d660...155

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må for all del ikke bytte garasjeplass. Den du har følger leiligheten din. Det er et pluss når du skal selge. Man skal ikke bytte seg imellom i borettslagsleilighet. Den plassen du har er registrert på leiligheten du har. Du skal heller ikke ha dårlig samvittighet. Bor selv i borettslag og kjenner til de som vil snike seg til bedre plass. 

Anonymkode: 76645...ac4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan sikkert spørre noen andre om å bytte? Du skylder henne ingenting. Det er typisk meg å si ja til sånt og så angre etterpå 🙈

Anonymkode: 0d749...f39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn at naboen har blitt fortalt at parkeringsplassen lå nærmere leiligheten enn den viste seg å være og om det er sånn at naboen valgte å kjøpe leiligheten under det premisset at parkeringsplassen lå like ved leiligheten, så er jo dette en sak denne naboen burde ha tatt opp med megler og selger for at de har holdt informasjon unna henne? Da har jo naboen betalt for noe hun ikke har fått? Så spørs det jo hvor stor innvirkning det hadde blitt på salgsprisen av leiligheten om det kom fram den faktiske avstanden til parkeringsplassen, ikke sikkert at naboen kan få noe igjen i erstatning. Men om det er så at naboen har helseproblemer og er dårlig til beins så er det jo klart at dette er noe man prioriterer å få greie på når man går på visning og sånt, så jeg syns det er litt rart at naboen ikke har fått med seg at parkeringsplassen ligger 200 meter unna leiligheten før hun kjøpte den? Ville spurt naboen om hun har gått på megler og selger før jeg hadde latt henne få bruke parkeringsplassen min.

Ville nok uansett ikke gått med på å bytte/leie bort parkeringsplassen, greit nok at man kan gjøre det sånn når man har greie naboer og man vet det er en gjensidig respekt der, men så har du også de som tar hele hånda om du tilbyr lillefingeren og det er slitsomt å bale med naboer som ikke tar hensyn og parkerer hvor de vil.  Blir slitsomt for deg om denne naboen plutselig nekter å la deg få igjen parkeringsplassen når du har skaffet deg egen bil. Hadde ikke lånt bort/leid bort parkeringsplassen uten kontrakt og uten å ha snakket med styret om det først i allefall. Sikre at alle er kjent med at dette er en midlertidig løsning fram til du kjøper deg en bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...