Gå til innhold

Bytte av garasjeplass. Er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns bare du skal holde på ditt og si at du  ikke vil gi eller leie henne den plassen. Du har dine egne helseproblemer å hanskes med, og kan ingenting for at hun ble fortalt noe annet  av vedkommende som faktisk lurte henne.Men får også en følelse av at denne dama kan lure deg litt, og spille veldig på samvittigheten. 

Jeg skjønner hvordan du tenker, men jeg føler også at du innerst inne ikke vil dette.  Så jeg sier, hold på din plass - skaff bil og nyt kort vei til  til parkeringsplass :) 

Anonymkode: 3d660...155

Dette.

I tillegg er det et poeng at iflg borettslagets sedvane er plassene tildelt leilighetene og er nummerert tilsvarende. Hvis du nå begynner å «tulle til» dette, er du med på å etablere et nytt system, som vil lage mye mer kaos. Hva når neste leilighet selges og ny eier syns dens parkering er for langt unna, hvem skal den bytte med? 

Du trenger ikke å løse hennes «problemer». Du kan si at du har tenkt over saken, men du ønsker å beholde din plass og systemet som det er. Diskusjonen bør med det være over, du forholder deg kun til reglene som allerede er der. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS.

Dette er noe denne nye naboen må ta opp med sin selger og megler, for det høres ut for meg som at hun har fått misvisende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hennes plass er 200 meter fra hennes leilighet. Din plass er 10 meter fra din leilighet. Så hva er avstanden fra hennes leilighet til din plass? 

Ankepunktet her er jo at hun har observert, eller blitt fortalt, at du ikke bruker din plass utenom gjester. Så i hennes øyne står plassen din tom, og uten bil tenker hun at det ikke har så mye å si for deg om du har 10 eller 200 meter til plassen. Så enten må du ha en reell plan om å kjøpe bil, eller kan det bli dårlig stemning hvis du sier nei og plassen fortsetter å stå ledig. Eller du sier at du har tanker om å kjøpe bil og da ønsker du å ha din plass, men at hun evt kan få låne den frem til da forutsatt at dine gjester kan benytte hennes plass. Ha det skriftlig, så blir det ikke noe å diskutere den dagen du kjøper bil.Tenker at du kan ikke ta leie, hvis avtalen om bruk er gjensidig.

Anonymkode: 53404...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å tusle til styret og få satt opp en avtale om at hun får låne plassen din fram til du kjøper bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke giddet. Ikke lei den ut til henne heller. Det kommer til å bli masse styr. Er hun misfornøyd får hun ta det opp med selger/megler.

Anonymkode: e403c...bd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde jeg ikke giddet. Ikke lei den ut til henne heller. Det kommer til å bli masse styr. Er hun misfornøyd får hun ta det opp med selger/megler.

Anonymkode: e403c...bd8

Enig! 

Anonymkode: d827e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor jeg vurderer å leie den ut til henne, men hun virket ikke egentlig interessert i en slik midlertidig løsning. Hun vil ha min parkering, ikke på midlertidig basis. Hun virket ikke som om hun var interessert i å betale for seg heller. Bare at jeg skulle være snill med henne og gi henne min plass . 

Jeg kommer til å foreslå at hun kan leie den, men er redd hun nekter å gi fra seg nøkkelen når jeg får meg bil. Styret her kan jo teknisk sett bare bestemme at hun skal få min plass hvis hun lager en sak ut av det når jeg vil ha den tilbake. Er jo derfor jeg helst skulle sett at hun fant seg en annen løsning. Jeg er redd for å miste plassen rett og slett hvis styret mener hun trenger den mer enn meg og er vant til den. 

Det vil ikke skje om jeg lar være å leie den ut. 

Anonymkode: c12ab...3fe

Med dette i mente, så ville jeg nok ikke ha lånt ut. En arrogant "Vil ha" holdning er noe jeg har meg frabedt, også ovenfor naboer. Dette kan tyde på at du kan få bråk når du trenger plassen din. 

Om du virkelig ønsker å gjøre dette, så gjør det via styret og sørg for å inngå en -skriftlig- avtale på at dere kun bytter plass midlertidig til du får bil selv, og sørg for at styret godkjenner det. Om lån av plassen følger leiligheten siden de har samme nr. og borettslaget faktisk eier parkeringsplassene, så kan dere ikke uten videre mikse og trikse uten styrets godkjennelse. 

Anonymkode: d7457...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2020 at 12:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg eier leilighet i et borettslag med garasjeplass rett ved leiligheten. Jeg har ikke bil, men vurderer å kjøpe bil i løpet av 2021. 

En ny nabo kom på døren min i dag og fortalte at hun er dårlig til bens og at hun hadde blitt fortalt at garasjeplassen hennes var like ved leiligheten hun kjøpte. Hennes garasjeplass er 200 meter å gå til. Min er ca 10 meter fra leiligheten min. 

En misforståelse altså. Og kjedelig for henne. Hun spurte om vi kunne bytte garasjeplass slik at hun slapp å gå så langt. 

Jeg har selv helseproblemer og kommer til å ha behov for kort vei til bilen når jeg får råd til å kjøpe bil. 

Jeg sa jeg måtte tenke på det, men sitter med en klump i halsen nå. Jeg er vanligvis ganske medgjørlig. 

Jeg har lyst til å være snill, men samtidig er det noen ting jeg reagerer på:

1. Er det jeg:en tilfeldig nabo som skal løse at hun er blitt lurt av selger? 

2. Vil ikke dette senke verdien av min leilighet med lengre vei å gå til garasjeplassen? 

3. Er jeg slem hvis jeg sier nei uten begrunnelse fordi jeg ikke ønsker å utbrodere om egne helseproblemer for å forsvare valget mitt? Jeg er ung og ser frisk ut, men har en hjertesykdom jeg ikke ønsker å dele med hvem som helst.  

4. En av grunnene til at jeg kjøpte denne leiligheten er nettopp garasjeplassen. 

Vurderer å tilby henne å leie min garasjeplass hvis jeg får den tilbake når jeg selv kjøper bil, men gjestene mine pleier å parkere der. Liknende plasser leies ut for rundt 100kr måneden, så det er ikke akkurat verdt styret. 

Er usikker. Er jeg fæl som vil si nei? Hva kan jeg evt kreve som rimelig kompensasjon? 

Anonymkode: c12ab...3fe

Ville latt henne låne din plass frem til du faktisk trenger den selv. Vennene dine kan sikkert gå de 200 meterne når de kommer på besøk. Lag en skriftlig tidsbegrenset avtale om at hun kan låne plassen din, så trenger man ikke lure på hva man har blitt enige om.

Anonymkode: 85c23...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med naboen?

Anonymkode: d827e...7e4

Ja. Jeg sa til henne at hun kunne leie plassen min med tidsbestemt kontrakt i 1 år. Det var hun ikke interessert i. Hun så på meg og sa "jammen hva skal jeg gjøre om et år da?". Hun mente også at hun ikke burde betale noe siden hun tilbød et bytte.

Jeg følte jeg strakk meg langt for å være grei, men det er virkelig ikke min jobb å løse dette for henne. Kjente jeg ble litt irritert

Anonymkode: c12ab...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke leid den ut, eller avtalt en "midlertidig avtale".

I mange borettslag og sameier er det sedvane som gjelder. Om ett år med "en god avtale" er det plutselig hennes rettmessige parkeringsplass

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg sa til henne at hun kunne leie plassen min med tidsbestemt kontrakt i 1 år. Det var hun ikke interessert i. Hun så på meg og sa "jammen hva skal jeg gjøre om et år da?". Hun mente også at hun ikke burde betale noe siden hun tilbød et bytte.

Jeg følte jeg strakk meg langt for å være grei, men det er virkelig ikke min jobb å løse dette for henne. Kjente jeg ble litt irritert

Anonymkode: c12ab...3fe

«Nå må du ikke ta sorgene på forskudd, det kan jo godt hende du dør innen den tid.»

Enig med de andre, ikke ditt problem.

Anonymkode: 21cb9...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg sa til henne at hun kunne leie plassen min med tidsbestemt kontrakt i 1 år. Det var hun ikke interessert i. Hun så på meg og sa "jammen hva skal jeg gjøre om et år da?". Hun mente også at hun ikke burde betale noe siden hun tilbød et bytte.

Jeg følte jeg strakk meg langt for å være grei, men det er virkelig ikke min jobb å løse dette for henne. Kjente jeg ble litt irritert

Anonymkode: c12ab...3fe

Du strakk deg mer enn langt nok. Hun er utakknemlig som ikke en gang ville betale for leie. Klart at et bytte ikke skulle skje gratis så lenge du skulle bytte til noe som var dårligere enn det du hadde.

Jeg får en følelse av at hun har prøvd å lure deg. Så viktig som parkering er for en som er ufør, så sjekker man hvor parkeringsplassen er.  Jeg vil tippe at selger har sagt: «Her er din parkeringsplass. Men du kan sikkert be om å få bytte ned Eva, for hun er litt dumsnill og har ikke noen bil nå». 

Godt at saken nå er ute av verden for din del!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...