Gå til innhold

Svimmelhet ved anemi. Symptomer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dere som har hatt anemi/jernmangel/lav blodprosent og hatt svimmelhet med det. Hvordan utartet den seg? Er det ved fysiske anstrengelser dere blir svimle, eller sånn plutselig?

Anonymkode: 0ba2c...385

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har anemi. Blir svimmel når jeg reiser meg.

Anonymkode: e5ca3...b63

Skrevet

Mistenker du anemi, så ta en tur til legen. Det er kun en enkel blodprøve for å avklare dette 😊

Skrevet

Svimmelhet når man reiser seg er vanlig. Hodepine og høy puls er vanlig, men ikke like vanlig som svimmelhet. Mistenker du at du har anemi bør du gå til legen.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Gåsemor skrev:

Mistenker du anemi, så ta en tur til legen. Det er kun en enkel blodprøve for å avklare dette 😊

Jeg klarer fint å gå til butikken, en 10 min gåtur uten å bli nevneverdig sliten. Er ellers ikke noen søvning, at jeg må sove på sofaen hele dagen. 

Usikker hvordan anemi symtpomer utarter seg.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Candiru skrev:

Svimmelhet når man reiser seg er vanlig. Hodepine og høy puls er vanlig, men ikke like vanlig som svimmelhet. Mistenker du at du har anemi bør du gå til legen.

Har ikke de typiske anemi-symptomene, som slitenhet/trøtthet osv. Har fint med energi ut dagene, og klarer enkelt å gå uten å bli sliten.

Men igår ble jeg plutselig litt svimmel i sånn 4-5 sekunder, tror det kan være lite væske/lav blodtrykk eller noe.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke de typiske anemi-symptomene, som slitenhet/trøtthet osv. Har fint med energi ut dagene, og klarer enkelt å gå uten å bli sliten.

Men igår ble jeg plutselig litt svimmel i sånn 4-5 sekunder, tror det kan være lite væske/lav blodtrykk eller noe.

Blir sån 4-5 sek svimmel, 1-2 ganger i mnd. 

Ved anemi, hvor ofte blir en svimmel. Hver dag?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dehydrert, lavt blodtrykk, sliten, det kan være mye. Jeg blir ofte svimmel når jeg reiser meg, sånn at det svartner og jeg må holde meg fast i noe eller sette meg ned. Jeg har ikke lavt blodtrykk eller anemi, men er dårlig på å drikke innimellom.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Candiru skrev:

Dehydrert, lavt blodtrykk, sliten, det kan være mye. Jeg blir ofte svimmel når jeg reiser meg, sånn at det svartner og jeg må holde meg fast i noe eller sette meg ned. Jeg har ikke lavt blodtrykk eller anemi, men er dårlig på å drikke innimellom.

Så du vil ikke si at svimmelhet alene er forbundet med anemi?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man skal ikke være svimmel. Noe er feil, hvis det fortsetter må du gå til legen.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slanker du deg?  Har ofte opplevd svimmelhetsanfall ved streng diett med lavt kaloriinntak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svimmel så å si alltid. Alltid en rar svaiende-følelse inni meg. Det er på en måte et trykk i hodet, hvor jeg er så sliten og utmattet at alt snurrer litt. Ekstra ille når jeg reiser meg, bøyer meg og generelt rører på meg. Kan fort miste balansen helt utav det blå.  

Har også andre symptomer på anemi. Så svimmelhet og ekkel følelse i hodet er ikke de eneste. 

Anonymkode: 21fe1...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Normalt å være litt svimmel så ville ikke gått å tatt blodprøve  .og belastet helsevesenet.

Anonymkode: 8f8a5...e3a

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Candiru skrev:

Nei, men man skal ikke være svimmel. Noe er feil, hvis det fortsetter må du gå til legen.

Forsåvidt sant det.

Men hos meg er det snakk om 4-5 sek, når jeg stirrer veldig mye på PCen liksom, vanskelig å forklare, ikke når jeg står opp. Blir bedre om jeg drikker vann. Har hendt meg to ganger dette halvåret.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svimmel så å si alltid. Alltid en rar svaiende-følelse inni meg. Det er på en måte et trykk i hodet, hvor jeg er så sliten og utmattet at alt snurrer litt. Ekstra ille når jeg reiser meg, bøyer meg og generelt rører på meg. Kan fort miste balansen helt utav det blå.  

Har også andre symptomer på anemi. Så svimmelhet og ekkel følelse i hodet er ikke de eneste. 

Hvordan utmattelse er det du føler på anemi? Sover du hele dagen?

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan utmattelse er det du føler på anemi? Sover du hele dagen?

På en måte. Jeg blir ikke våken av å sove i 6-9 timer. Jeg er evig sliten og småtrøtt. Må sove en time eller to på dagen for å komme meg igjennom en dag med ingenting. Skal jeg noe, om så bare dra på butikken i 2 timer, så er jeg så sliten og utmattet at det kjennes ut som at jeg er syk i kroppen. At jeg blir nesten litt småkvalm av å være så sliten. Alt er tungt, tungt å tenke, røre på meg og å puste. 
På mitt verste så ble jeg helt ødelagt av å henge opp klær og måtte ta meg en powernap. Bare det å løfte opp hendene i 10 min for å vaske håret var umulig noen dager. Jeg hadde ikke energi til det, verken fysisk eller psykisk. Bare det å fokusere på TV'en ble for mye og jeg ble liggende i et mørkt rom med øynene lukket, for det var alt jeg taklet av inntrykk og bruk av fokus. Men da var jeg veldig syk og hadde veldig lave verdier. Såpass at det kjentes ut som at jeg kroppen ville gi opp og slutte å puste når som helst og jeg turte ikke å være alene på grunn av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med svimmelhet når jeg reiser meg eller står stille over lengre tid. Jeg har påvist hjertefeil og for lavt blodtrykk. Derfor sitter jeg alltid på bussen, selv om gamle damer da må stå. 

Anonymkode: eb1f3...02e

Skrevet

Jeg får blodtrykksfall når jeg reiser meg. Når anemien er ille så blir blodtrykksfallene så ille at jeg mister syn og hørsel en stund eller rett og slett svimer av. Føler meg mer slapp på trening, men klarer likevel å trene. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grunnlag av dette så ville jeg tatt en MR disse symptomene med trykk i hodet at du blir svimmel og at det snurrer kan tyde på helt andre ting enn anemi.

Anonymkode: 43ddf...e2b

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunnlag av dette så ville jeg tatt en MR disse symptomene med trykk i hodet at du blir svimmel og at det snurrer kan tyde på helt andre ting enn anemi.

Anonymkode: 43ddf...e2b

Jeg har hatt svulst i hodet tidligere, som har påvirket balansenerven og jeg har hatt krystallsyken 2 ganger. 
Kjenner forskjellen på anemi og svulst og krystallsyken takk. Og ja, jeg blir utredet med full blodprøve og MR, sist nå i Mars og jeg har jernmangelanemi. I en god periode så har jeg "bare" svimmelhet ved bevegelse, dårlig balanse og lett for å bli svimmel når jeg blir sliten av normal fysisk aktivitet. 
Har også kronisk anemi og har kronisk lave verdier til tross for tilskudd og behandling. Så jeg er nok lengre ute i "sykdomsforløpet" enn de fleste, slik at besvimelse og ekstrem svimmelhet er mer vanlig for meg, mer uvanlig for andre da de fleste oppsøker hjelp mye tidligere og rekker ikke å bli såå syke, da symptomene bygger seg opp gradvis hos de som ikke har den akutte varianten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...