Gå til innhold

Holdbarhet blandet salat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes jeg kaster mye salat. Hvis jeg lager feks blandet salat med typisk isbergsalat, mais, tomat, agurk, paprika evt ananas osv.. er det ofte for mye igjen som ender med å bli kastet. Men kan en oppbevare salaten på en måte som gjør at den holder seg og er spiselig neste dag? 

Anonymkode: 961ff...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ugle83 skrev:

Putt den i kjøleskapet med plast over

Ja, men er den like god? Blir den ikke vassen? Hva med maisen osv? Like god å spise?

Anonymkode: 961ff...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2020 at 3:09 PM, AnonymBruker said:

Ja, men er den like god? Blir den ikke vassen? Hva med maisen osv? Like god å spise?

Anonymkode: 961ff...455

 

Men prøv da vel! Er jo ikke verre enn at du kaster den hvis du ikke liker den?

Jeg spiser gjerne salat dagen etter og syns den er like god da. Jeg bruker ikke mais i salat, men bortsett fra det så syns jeg den holder seg godt i kjøleskapet under plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helt lufttette bokser, da holder salaten seg fint og smaker godt et par dager. Det er jo forskjell på hvor kresen man er, mannen i huset spiser også opp salat som har stått uten lokk på.

Anonymkode: 4cef7...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder seg bedre uten dressing. Ha den separat, så kan man ha på selv på tallerkenen. Da holder den seg fint i kjøleskapet en stund.

Anonymkode: a3b24...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om den finnes i sortimentet lenger, men Tupperware hadde i hvert fall tidligere en salatskål med rist i bunnen. I den holder salaten seg frisk i minst 3-4 dager i kjøleskapet.

Anonymkode: 1c34d...1db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om den finnes i sortimentet lenger, men Tupperware hadde i hvert fall tidligere en salatskål med rist i bunnen. I den holder salaten seg frisk i minst 3-4 dager i kjøleskapet.

Anonymkode: 1c34d...1db

Jeg har en sånn, og dette stemmer.  Det blir vått i bunnen av salatskålen, og slik blir salaten dvask og våt i stedet for frisk og sprø.  Med rist unngås dette.  
Synes ellers at små tomater delt i to holder bedre i salat enn store tomater som er kuttet opp.  Agurken holder seg bedre når den er delt i terninger, framfor i tynne skiver.  Ruccola holder seg dårlig/kort, mens isberg- eller crisposalat holder seg mye bedre.  

Jeg innbiller meg også at litt sitronsaft holder den friskere, men vet ikke om det er riktig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en fjerner kjernene i tomat og agurk, så holder min seg i en tett plastboks 4-5 dager i kjøleskapet. Det er kjernene (innmaten) i tomat og agurk som gjør salaten bløt. Selvfølgelig uten dressing.

Endret av Belima
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...