Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Tenker du at kun de som er uskyldig dømt som blir trakassert tar selvmord? 

Anonymkode: d6dff...71b

Nei, jeg tenker ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Nei, jeg tenker ikke det.

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Da kan vi like så godt slutte å dømme og straffe i fare for at de blir uskyldig dømt å tar livet sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Da kan vi like så godt slutte å dømme og straffe i fare for at de blir uskyldig dømt å tar livet sitt. 

Det var ikke annet enn forskjellige mulige scenarioer på hva som kan skje. Uten sannsynlighetsberegning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Det var ikke annet enn forskjellige mulige scenarioer på hva som kan skje. Uten sannsynlighetsberegning.

Men tar du ikke i betrakning at overgrep faktisk skjer på nytt etter at en overgriper slipper ut av fengsel? Det er ikke et scenario en gang, det skjer ganske ofte. Da må jo enten folk få vite om disse overgriperene så vi kan beskytte barna våres mot de, eller de ikke slippes ut av fengsel i det heletatt. 

Det er da mye verre at uskyldige barn blir utsatt for overgrep som kunne blitt forhindret, enn en uskyldig voksen blir feildømt en svært sjeldent gang. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Uatskillelig Har du noen kommentar på at handlinger som følger holdningene dine kan føre til selvmord?

Anonymkode: 3bb49...354

Har du kommentar på at handlinger som følger av holdningene dine faktisk fører til selvmord? 

For en tåpelig ting å si! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må jo enten folk få vite om disse overgriperene så vi kan beskytte barna våres mot de, eller de ikke slippes ut av fengsel i det heletatt. 

Det er da mye verre at uskyldige barn blir utsatt for overgrep som kunne blitt forhindret, enn en uskyldig voksen blir feildømt en svært sjeldent gang. 

Da får man innføre et offentlig register, så ikke privatpersoner blir sittende å trakassere og henge ut folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Mannegruppa Ottar reiser på rundtur i mange norske byer på såkalt "nabovarsling". På snapchat kan du følge gruppen når de offentligjør pedofile og overgripere med fullt navn og adresse. Hva synes du om dette? 

Anonymkode: 3acf7...174

Fikk flyer i postkassen der det stod

EN STRAFFET PEDOFIL HAR FLYTTET INN I NABOLAGET DITT. HANS NAVN ER **** ******* og bor ******** nr 12. 

med bilde av mannen og hele pakken. Litt usikker på hva jeg synes faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Da får man innføre et offentlig register, så ikke privatpersoner blir sittende å trakassere og henge ut folk.

Det er jeg helt enig i og det er noe også nabovarsel jobber for og har en underskriftskampanje. Dette har det blitt jobbet lenge for av andre også, men desverre er det ingenting som har skjedd. 

Likevel må registeret være gjennomtenkt og at man tar lærdom av andres lands feil, som blant annet USA. Uansett vil et offentlig register også føre til trakassering og henge ut folk, men bedre det enn f.eks rykter som går på bygda. Det viktigste er å kunne beskytte barna våres så godt som mulig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt enig i og det er noe også nabovarsel jobber for og har en underskriftskampanje. Dette har det blitt jobbet lenge for av andre også, men desverre er det ingenting som har skjedd. 

Likevel må registeret være gjennomtenkt og at man tar lærdom av andres lands feil, som blant annet USA. Uansett vil et offentlig register også føre til trakassering og henge ut folk, men bedre det enn f.eks rykter som går på bygda. Det viktigste er å kunne beskytte barna våres så godt som mulig. 

Jeg tror ikke det er noen tvil om at slik register vil medføre en høy økning i selvmord her i Norge. Jeg vil jo anta at flere som dette gjelder har gått videre i sitt liv, og utifra hva jeg har lest her på KG tror jeg ikke det alltid er slik at "offeret" har lidd noen skade. (Ref, til f.eks et innlegg der en fyr innrømte at han hadde forhold til ei eldre dame som var eldre enn han når han selv var yngre enn 16. Ja, det er ulovlig iht norsk lov, men det var ikke noe offer i den saken.)

Dersom denne damen ble dømt, skulle hun da ha blitt hetset og straffet på nytt for at denne gutten gjorde noe han helt klart hadde tenkt over og ville? Det blir for dumt. 

Hvordan skal registeret ta for seg offentlighetsbegrensninger iht domstolloven §130 ? (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1915-08-13-5/KAPITTEL_9#shareModal ) 

Sitat

§ 130.Retten kan forby at hele eller deler av en rettsavgjørelse gjengis offentlig hvis

a. hensynet til privatlivets fred eller fornærmedes ettermæle krever det, eller
b. etterforskningshensyn krever at en kjennelse eller beslutning avsagt i en straffesak utenfor hovedforhandling ikke blir offentlig gjengitt.
Forbudet gjelder til retten beslutter at det skal oppheves. Forbud etter bokstav a gjelder ikke en domsslutning så langt den kan gjengis uten å røpe noens identitet.

Det kan faktisk være ulovlig å gjengi identiteten til noen i en slik domsavsigelse. Registeret kan derfor ikke inkludere domfelte fra slike saker. 

Man vil også måtte gå vekk fra rettsprinsippet at domfelte sin gjeld til samfunnet er betalt når straffen er sonet ferdig. 
Når det gjelder saker som f.eks den med han gutten og eldre dama over her ikke tas hensyn til, synes jeg faktisk straffene er for strenge. Men det er helt klart at straffen er for lav når vi snakker faktisk misbruk og overgrep av barn. Jeg er bare ikke overbevist om at hver eneste sak er slik. 

Jeg har selv vært med en eldre person da jeg var 16. Av tilfeldigheter var det ikke da jeg var under 16. Hvorfor hadde jeg vært et offer dagen før min bursdag, men ikke et offer dagen etter min bursdag? Jeg hadde selvfølgelig ikke vært noe offer i noen av tilfellene da det var frivillig fra min side. 

Jeg hadde ikke vært interessert i at vedkommende skulle straffes om jeg hadde vært 15. Fordi jeg hadde ikke vært noe offer. 

Jeg synes det er helt forkastelig at enhver slik sak omtales som voldtekt, det er et direkte hån mot de jenter og gutter som faktisk blir voldtatt. Og mot de som frivillig valgte å være med på det som skjedde. Jeg tror mye skade skjer i etterkant, når de blir fortalt hvor "feil" det de ønsket å gjøre var, og at de har blitt "misbrukt" når de selv føler og mener det var riktig for dem.

Straffene og lovene trenger en reformasjon, men den må gå begge veier. Den må beskytte de som blir misbrukt og voldtatt av syke mennesker, og den må beskytte og ta vare på de som gjør informerte valg om å være med noen som er eldre enn dem. 

Det MGO gjør hjelper ingen, men det straffer mange. Det er vigilante-oppførsel, og vi får jo håpe ingen av de som blir trakassert oppsøker og gjør noe voldelig. 

Anonymkode: 7eb3b...629

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er noen tvil om at slik register vil medføre en høy økning i selvmord her i Norge. Jeg vil jo anta at flere som dette gjelder har gått videre i sitt liv, og utifra hva jeg har lest her på KG tror jeg ikke det alltid er slik at "offeret" har lidd noen skade. (Ref, til f.eks et innlegg der en fyr innrømte at han hadde forhold til ei eldre dame som var eldre enn han når han selv var yngre enn 16. Ja, det er ulovlig iht norsk lov, men det var ikke noe offer i den saken.)

Dersom denne damen ble dømt, skulle hun da ha blitt hetset og straffet på nytt for at denne gutten gjorde noe han helt klart hadde tenkt over og ville? Det blir for dumt. 

Hvordan skal registeret ta for seg offentlighetsbegrensninger iht domstolloven §130 ? (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1915-08-13-5/KAPITTEL_9#shareModal ) 

Det kan faktisk være ulovlig å gjengi identiteten til noen i en slik domsavsigelse. Registeret kan derfor ikke inkludere domfelte fra slike saker. 

Man vil også måtte gå vekk fra rettsprinsippet at domfelte sin gjeld til samfunnet er betalt når straffen er sonet ferdig. 
Når det gjelder saker som f.eks den med han gutten og eldre dama over her ikke tas hensyn til, synes jeg faktisk straffene er for strenge. Men det er helt klart at straffen er for lav når vi snakker faktisk misbruk og overgrep av barn. Jeg er bare ikke overbevist om at hver eneste sak er slik. 

Jeg har selv vært med en eldre person da jeg var 16. Av tilfeldigheter var det ikke da jeg var under 16. Hvorfor hadde jeg vært et offer dagen før min bursdag, men ikke et offer dagen etter min bursdag? Jeg hadde selvfølgelig ikke vært noe offer i noen av tilfellene da det var frivillig fra min side. 

Jeg hadde ikke vært interessert i at vedkommende skulle straffes om jeg hadde vært 15. Fordi jeg hadde ikke vært noe offer. 

Jeg synes det er helt forkastelig at enhver slik sak omtales som voldtekt, det er et direkte hån mot de jenter og gutter som faktisk blir voldtatt. Og mot de som frivillig valgte å være med på det som skjedde. Jeg tror mye skade skjer i etterkant, når de blir fortalt hvor "feil" det de ønsket å gjøre var, og at de har blitt "misbrukt" når de selv føler og mener det var riktig for dem.

Straffene og lovene trenger en reformasjon, men den må gå begge veier. Den må beskytte de som blir misbrukt og voldtatt av syke mennesker, og den må beskytte og ta vare på de som gjør informerte valg om å være med noen som er eldre enn dem. 

Det MGO gjør hjelper ingen, men det straffer mange. Det er vigilante-oppførsel, og vi får jo håpe ingen av de som blir trakassert oppsøker og gjør noe voldelig. 

Anonymkode: 7eb3b...629

Du må slutte å prøve å normalisere et forhold som også innebærer sex, mellom en voksen og et barn. Det er riv ruskende galt! 

Kan du utdype hvorfor du mener det vil føre med seg høy økning i selvmord? Burde ikke en overgriper faktisk tenke seg om før en forgriper seg på et barn og at det kommer konsekvenser av det? Det skjer ganske ofte at overgrepsofre tar selvmord. Og overgripere som slipper ut av fengsel ofte begår nye overgrep. You do the math! 

Du glemmer en vesentlig ting - grooming. Omså det ser frivillig ut så kan det ligge måneder og år med grooming bak. Overgriperen min brukte et år på å groome/manipulere meg slik at jeg trodde det var frivillig og noe jeg selv ønsket. Det er faktisk uhyre skadelig. Og fader heller, hvorfor skal et lite barn uansett ha sex med en voksen? Kan de ikke finne noen som er litt nærmere sin egen alder? Er noe riv ruskende galt når en voksen må ha sex med barn og ungdom. Det er pokker meg ikke frivillig, men frivillig tvang. Og mange bruker årevis før de forstår hva de faktisk er utsatt for. 

Og du snakker om "de som er med på det"? Aner en 11 åring hva det vil si å ha sex og innlede et forhold med en 30 åring? Eller omså en 15 åring og 30 åring? Nei, vet du hva. En 30 åring vet, ikke et barn. 

Ja, så klart skulle denne dama blitt straffet. Hun burde tenkt litt lengre før hun innledet et forhold med et barn! Hvorfor gjør du henne til et offer? 

Et offentlig register handler ikke om at folk har gått videre eller ei, det handler om å forebygge da disse ofte begår nye overgrep. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du kommentar på at handlinger som følger av holdningene dine faktisk fører til selvmord? 

For en tåpelig ting å si! 

Hvorfor er det tåpelig å spørre om? Når @Uatskillelig synes det er greit å trakassere mennesker, er det ikke da greit å spørre hva hun synes om konsekvensene av holdningene sine?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2020 den 0.50):

Hvorfor er det tåpelig å spørre om? Når @Uatskillelig synes det er greit å trakassere mennesker, er det ikke da greit å spørre hva hun synes om konsekvensene av holdningene sine?

Hvor har jeg skrevet at jeg synes det er greit å trakassere mennesker? 

Det jeg vil er at noen skal gjøre noe, om bare noe, for at samfunnet skal få øynene opp for at seksuelle overgrep er et STORT samfunnsproblem som straffes altfor mildt og hvor gjentakelsesfaren er høy. Folk har en tendens til å lukke øynene for det de ikke ser, men overgrep skjer faktisk selv om folk ikke ser det. MGO kaster, i alle fall, lys på og gjør synlig et problem som MÅ gjøres noe mer med. Slik systemet er nå fungerer ikke. Da må noen reagere slik at vi skal få en endring. MGO reagerer i alle fall selv om de kanskje gjør det på feil måte. De gjør noe, i motsetning til andre som sitter der passive og stoler blindt på systemet.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg synes det er greit å trakassere mennesker? 

Det jeg vil er at noen skal gjøre noe, om bare noe, for at samfunnet skal få øynene opp for at seksuelle overgrep er et STORT samfunnsproblem som straffes altfor mildt og hvor gjentakelsesfaren er høy. Folk har en tendens til å lukke øynene for det de ikke ser, men overgrep skjer faktisk selv om folk ikke ser det. MGO kaster, i alle fall, lys på og gjør synlig et problem som MÅ gjøres noe mer med. Slik systemet er nå fungerer ikke. Da må noen reagere slik at vi skal få en endring. MGO reagerer i alle fall selv om de kanskje gjør det på feil måte. De gjør noe, i motsetning til andre som sitter der passive og stoler blindt på systemet. Jeg har fått navn på en overgriper i nærheten av meg, og jeg ville selvsagt ikke oppsøkt personen for å drive med uthenging eller trakassering, men det at jeg vet hvem dette er og hvor denne personen bor gjør at jeg kan holde meg unna personen og unngå å bosette meg i nabolaget om jeg får barn selv. Vinn-vinn. 

Nå snakket jeg om holdningene dine hvor du syntes det var greit å oppsøke kollegaer osv.. Dette kan faktisk føre til selvmord, hva tenker du om det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakket jeg om holdningene dine hvor du syntes det var greit å oppsøke kollegaer osv.. Dette kan faktisk føre til selvmord, hva tenker du om det?

Du sikter kanskje til at (d6dff...71b) oppsøkte kollegaene til overgriperen? Hun har forklart inngående i tråden hvorfor hun gjorde det. Overgriperen jobber enda med barn, og hun tok kontakt med de rundt og med ledelsen slik at de skulle vite om overgriperens fortid. Om folk ikke vet hvem overgriperne er, så kan de heller ikke gjøre noe. Om man vet at en overgriper jobber med barn så er man pliktig til å melde ifra. Å ikke gjøre det kan faktisk også være straffbart, så (d6dff...71b) gjorde helt rett i å informere arbeidsplassen til overgriperen. Hun kan da potensielt ha reddet flere liv nettopp fordi hun sa ifra. Det kan hindre at nye overgrep blir begått.

Endret av Uatskillelig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Du sikter kanskje til at (d6dff...71b) oppsøkte kollegaene til overgriperen? Hun har forklart inngående i tråden hvorfor hun gjorde det. Overgriperen jobber enda med barn, og hun tok kontakt med de rundt og med ledelsen slik at de skulle vite om overgriperens fortid. Om folk ikke vet hvem overgriperne er, så kan de heller ikke gjøre noe. Om man vet at en overgriper jobber med barn så er man pliktig til å melde ifra. Å ikke gjøre det kan faktisk også være straffbart, så (d6dff...71b) gjorde helt rett i å informere arbeidsplassen til overgriperen. Hun kan da potensielt ha reddet flere liv nettopp fordi hun sa ifra. Det kan hindre at nye overgrep blir begått.

Du kan ikke lene deg på et tilfelle, og du sa dette var greit før hun kom med den historien. Hva om personen er uskyldig dømt og du presser han/hun til selvmord? Du skrev også at du ikke syntes de skulle kunne leve som vanlig, så det er ikke bare snakk om å beskytte barn. Tenker du over at disse handlingene kan føre til at uskyldige tar selvmord?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nå må du gi deg. Hvis det er straffbart skal man varsle politiet. Det er ikke straffbart å ikke varsle sivile.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle 32 sidene her. Men jeg  klarer ikke å lande med en ensbetydende mening. På den ene siden så syns jeg det er bra som et forebyggende tiltak, at man synliggjør hvem som er dømt for pedofili i samfunnet vårt. Både for at man kan forhindre at barn blir utsatt for dette, og kanskje det kan skremme en større andel i å utføre pedofile handlinger. Jeg forstår at de som reiser rundt i Norge nå, og avslører folk som er dømt, at det ikke er den lovlige måten. Men jeg forstår dem. Og det setter jo fokus på en viktig mangel i samfunnet vårt. At det må tenkes ut et eller annet lovgivende tiltak som forebygger at barn blir utsatt for overgrep, og at personer gjentar de kriminelle handlingene. Men hva vil skje dersom vi får et slikt register. En pedofil handling er jo virkelig noe som setter i gang sterke følelser hos oss. En hører jo innsatte i fengsel prate om at de som har forgrepet seg på barn, er fritt vilt i fengselet. Vil disse folka da bli fritt vilt i samfunnet vårt også? Med rette kan man kanskje tenke, men burde man da ikke tenke det samme om voldsutøvere, drapsmenn/kvinner, voldtektsutøvere og lignende? Bare tenker høyt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...