Gå til innhold

Teipe ørene til valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det dyreplageri, men det er kanskje i mange tilfeller unødvendig? 

Dette virker som det er en genetisk arvelig ting - noen får korrekte ører helt av seg selv, noen gjør ikke det. Om de ikke har korrekte ører, så er de utenfor rasestandarden, og vinner ikke på utstilling. De må altså manipuleres fysisk for å være innenfor standarden. 

Om dette er arvelig, så er det vel riv ruskende galt å avle videre på dette?!? Man skal jo ikke måtte fysisk korrigere en hund for å holde den innenfor rasestandard. Problemet blir jo bare større om man avler masse på hunder som ikke får korrekte ører av seg selv.  

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2020 den 18.09, Chantielle skrev:

Mange som teiper for å få ørene til å stå. Gjør man det feil,kan resultatet bli fatalt. Jeg overtok en valp/unghund som hadde måttet amputere begge øreflippene pga teiping. Tynn hud,som det skal lite til før det blir for stramt,blodtilførselen til flippen stopper opp, og flippen må amputeres. Før noen kommenterer dette,så kom valpen fra en anerkjent oppdretter som har hatt et sted mellom 20 og 30 kull av denne rasen. H*n har teipet mange,men denne gangen gikk det altså ikke bra.
Oppdretteren teipet for å få stående ører og slik at h*n kunne stille den ut/avle på.
Vær forsiktig med denne teipingen!

Jeg er helt enig med deg i at det er unødvendig at hunden utsettes for skade, og det er veldig trist at valpen din måtte amputere øreflippene for noe unødvendig som hadde blitt gjort mot ham.

men, altså, ordet fatalt betyr dødelig

Anonymkode: ab9e5...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

FORKASTELIG!

Anonymkode: 109b8...323

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett fra en annen side enn andre her, så får valpen din ører som fungerer mye bedre til å høre enn hengeører. Hundens forfedre har ikke hengeører i utgangspunktet, og det forstyrrer mye av lydbildet og kommunikasjonen til hunden. Bare en betraktning altså.

Men du må gjøre som du vil, men det er for seint å angre når hunden blir voksen. Ørene til min hund ble teipet før hun kom til meg, og det er jeg uendelig glad for. Fikk beskjed om at det kunne hende jeg måtte teipe dem selv, men jeg har heldigvis sluppet da de fint står av seg selv. Hun bruker ørene hele tiden til å kommunisere, 
Valpen var like glad og lykkelig med teip på ørene, som uten. Ingen tegn til irritasjon. Hun har heller aldri vært sensitiv rundt ørene til tross for at noen plaga henne og tvang henne til å bruke teip i noen uker 😁

Anonymkode: f2c17...576

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundens forfedre har ikke hengeører i utgangspunktet, og det forstyrrer mye av lydbildet og kommunikasjonen til hunden.

Nja...mange hunder som har hengende ører,uten at det forstyrrer kommunikasjonen eller lydoppfatningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/25/2020 at 1:07 PM, Ulven said:

Det er helt vanlig å "hjelpe" ørene på rett vei. NKK hadde aldri lagt seg bort i dette så lenge det ikke er dyremishandling, noe det ikke er selv om kjæresten ikke er enig. 

Våre sheltievalper har fått blomsterkitt i ørene fra tannfelling og til ørene satte seg. Dette for å hjelpe ørene til riktig stilling. Personlig ønsker jeg å følge rasestandarden så langt det går, og for meg er en sheltie med ståører ikke korrekt. Regner med at det er samme opplegget for rasen TS har kjøpt.

Men du har jo ikke en "korrekt" hund i følge rasestandarden når den ikke er født slik...

Hva snobberi og forfengelighet gjør med hundene og avl... De er rovdyr! En korrekt hund er en hund som har ørene opp slik at språket kan forstås av andre hunder, har god hørsel og det ikke blir betennelser og flapper/hår som dekker til øregangen, lang snute, middels lang rygg og ligner mest mulig på ulv. Det er "korrekt"!

Anonymkode: 1a6a0...9c0

• Liker 5
Skrevet
På 25.6.2020 den 13.14, Tobias Juul Grythe skrev:

Enig med kjæresten din. Tror du hunder liker at ørene blir teipet? 

Det er like lite dyreplageri å teipe ørene som å ha på halsbånd eller kløv. Gjør du det riktig skal det ikke gjøre vondt eller være plagsomt. Synes ikke det er noe rart at hundeiere teiper ørene for at de skal bli "korrekte". Hadde gjort det selv, og hadde aldri tenkt på det som dyreplageri. 

• Liker 3
Skrevet
På 25.6.2020 den 11.58, AnonymBruker skrev:

ja det er dyreplageri og helt unødvendig. Ørene reiser seg av seg selv når hvalpen vokser til. 

Anonymkode: 29247...818

Nei, de gjør ikke alltid det. Ørene "stivner" i den posisjonen de ligger i når valpen vokser. Hele poenget med teiping er at ikke alle valper får "korrekte" ører som voksen hvis de ikke går "ubehandlet". 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men du har jo ikke en "korrekt" hund i følge rasestandarden når den ikke er født slik...

Hva snobberi og forfengelighet gjør med hundene og avl... De er rovdyr! En korrekt hund er en hund som har ørene opp slik at språket kan forstås av andre hunder, har god hørsel og det ikke blir betennelser og flapper/hår som dekker til øregangen, lang snute, middels lang rygg og ligner mest mulig på ulv. Det er "korrekt"!

Anonymkode: 1a6a0...9c0

Man vet aldri på forhånd hvilken valp som får korrekt ører av seg selv, eller hvor ørene blir ståører. Mine sheltier, som ikke brukes i avl, skal se korrekt ut i forhold til rasestandard, og dermed får de en liten mengde blomsterkitt i ørene fra tannfellingen starter og til jeg kjenner brusken har satt seg. Ørene hadde trolig blitt korrekte uten hjelp siden foreldredyrene har korrekte ører, men det sjanser jeg ikke på. 

Du må gjerne kalle meg snobbete. ☺️ Men når man har kjøpt en forholdsvis dyr rasehund, synes jeg de skal se ut som standarden så langt som mulig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Ulven said:

Man vet aldri på forhånd hvilken valp som får korrekt ører av seg selv, eller hvor ørene blir ståører. Mine sheltier, som ikke brukes i avl, skal se korrekt ut i forhold til rasestandard, og dermed får de en liten mengde blomsterkitt i ørene fra tannfellingen starter og til jeg kjenner brusken har satt seg. Ørene hadde trolig blitt korrekte uten hjelp siden foreldredyrene har korrekte ører, men det sjanser jeg ikke på. 

Du må gjerne kalle meg snobbete. ☺️ Men når man har kjøpt en forholdsvis dyr rasehund, synes jeg de skal se ut som standarden så langt som mulig. 

🙈

Anonymkode: 19f9d...86f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Ulven skrev:

Helt enig.

Herregud, det er jo ikke mer ubehagelig å ha litt blomsterkitt eller tyggis på øreflippene enn å ha på seg en sele/potesokker osv. Hadde jeg fått en whippet med ståører hadde jeg lagt merke til det hele livet.

Anonymkode: 8b7d4...373

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva stresser dere for? Ungen min hadde skikkelig utstående ører. Var grusomt stygt. Prøvde tape og lærertyggis, Men ble først sus i serken da jeg stiftet dem fast i skallen. Anbefaler det varmt. Mye billigere en operasjon og gjør vondt i bare 10 min omtrent👍🏻.  Familien min har nemlig ikke utstående ører sånn rasemessig. 

Anonymkode: 55c74...547

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva stresser dere for? Ungen min hadde skikkelig utstående ører. Var grusomt stygt. Prøvde tape og lærertyggis, Men ble først sus i serken da jeg stiftet dem fast i skallen. Anbefaler det varmt. Mye billigere en operasjon og gjør vondt i bare 10 min omtrent👍🏻.  Familien min har nemlig ikke utstående ører sånn rasemessig. 

Anonymkode: 55c74...547

Saklig.

Anonymkode: c2a95...de5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...