Gå til innhold

Teipe ørene til valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Jeg blir oppfordret av oppdretter til å teipe ørene til valpen min opp sånn at de reiser seg helt. 

Kjæresten min mener det er dyreplageri 

Er det det?🤔Åssen teip bruker man?🤗

Anonymkode: c9db0...fb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja det er dyreplageri og helt unødvendig. Ørene reiser seg av seg selv når hvalpen vokser til. 

Anonymkode: 29247...818

• Liker 11
Skrevet

Er ikke akkurat dyreplageri, så det går helt fint. Litt usikker på hva slags tape det er snakk om, du kan høre med oppdretter.

• Liker 3
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Nå lurer jeg veldig på hva slags valp du har siden dette skal være nødvendig? 

Ørene til hunden reiser seg jo naturlig, og om de ikke gjør det det så har jo ikke det noe å si med mindre den skal brukes i avl. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir oppfordret av oppdretter til å teipe ørene til valpen min opp sånn at de reiser seg helt. 

Ikke noe problem i det heletatt. Bedre enn å skjære i de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, lillefrøkengrei skrev:

Ørene til hunden reiser seg jo naturlig, og om de ikke gjør det det så har jo ikke det noe å si med mindre den skal brukes i avl. 

Russisk Toy terrier langhåret :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har dette skriftlig ville jeg sendt kopi til NKK. Sånne oppdrettere er ikke seriøse og oppfordrer til dyremishandling og unødvendige "inngrep" i dyrenes naturlige utvikling.

Anonymkode: 61581...995

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, lillefrøkengrei skrev:

Ikke bare ståører som må teipes. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, det er dyreplageri, la nå den stakkars valpen få utvikle seg naturlig. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, lillefrøkengrei skrev:

Og genene forandres jo ikke med tape....

Anonymkode: 79d49...59b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hund selv, men har inntrykk av at dette ikke er uvanlig? Så da er det ganske overraskende at noen oppfordrer å rapportere dette til NKK. Noen bruker lærertyggis for å få hengeører også. Kanskje teiping er mer plagsomt??

Anonymkode: 3feb2...fe9

• Liker 4
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har dette skriftlig ville jeg sendt kopi til NKK. Sånne oppdrettere er ikke seriøse og oppfordrer til dyremishandling og unødvendige "inngrep" i dyrenes naturlige utvikling.

Anonymkode: 61581...995

Det er helt vanlig å "hjelpe" ørene på rett vei. NKK hadde aldri lagt seg bort i dette så lenge det ikke er dyremishandling, noe det ikke er selv om kjæresten ikke er enig. 

Våre sheltievalper har fått blomsterkitt i ørene fra tannfelling og til ørene satte seg. Dette for å hjelpe ørene til riktig stilling. Personlig ønsker jeg å følge rasestandarden så langt det går, og for meg er en sheltie med ståører ikke korrekt. Regner med at det er samme opplegget for rasen TS har kjøpt.

Endret av Ulven
  • Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare spørre oppdretter om hvilken teip som er bra? 

Gjest Tobias Juul Grythe
Skrevet

Enig med kjæresten din. Tror du hunder liker at ørene blir teipet? 

Gjest lillefrøkengrei
Skrevet
12 minutter siden, LadyGrey skrev:

Ikke bare ståører som må teipes. 

Det er jeg fult klar over men nå er detskrevet i hovedinnlegget at hun har blitt oppfordret til å teipe for at de skal reise seg helt.  Så da er det stående ører det er snakk om i dette tilfellet. 

Gjest LaptopPute
Skrevet
1 hour ago, Ulven said:

Det er helt vanlig å "hjelpe" ørene på rett vei. NKK hadde aldri lagt seg bort i dette så lenge det ikke er dyremishandling, noe det ikke er selv om kjæresten ikke er enig. 

Våre sheltievalper har fått blomsterkitt i ørene fra tannfelling og til ørene satte seg. Dette for å hjelpe ørene til riktig stilling. Personlig ønsker jeg å følge rasestandarden så langt det går, og for meg er en sheltie med ståører ikke korrekt. Regner med at det er samme opplegget for rasen TS har kjøpt.

æsj

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, LadyGrey skrev:

Kan du ikke bare spørre oppdretter om hvilken teip som er bra? 

Jo ho brukte legeteip

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som teiper for å få ørene til å stå. Gjør man det feil,kan resultatet bli fatalt. Jeg overtok en valp/unghund som hadde måttet amputere begge øreflippene pga teiping. Tynn hud,som det skal lite til før det blir for stramt,blodtilførselen til flippen stopper opp, og flippen må amputeres. Før noen kommenterer dette,så kom valpen fra en anerkjent oppdretter som har hatt et sted mellom 20 og 30 kull av denne rasen. H*n har teipet mange,men denne gangen gikk det altså ikke bra.
Oppdretteren teipet for å få stående ører og slik at h*n kunne stille den ut/avle på.
Vær forsiktig med denne teipingen!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Teiping er ikke vondt, og det er hvert fall ikke dyremishandling. Teip i vei, så får hunden et finere uttrykk i sammenheng med rasestandard når den blir stor. 

Anonymkode: 8b7d4...373

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...