Gå til innhold

Lyst til å flytte til Nord-Norge! Hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

I Nord-Norge er myggen store som fluer. 30 grader om sommeren er ikke uvanlig. Og selvsagt iskaldt om vinteren, og snø fra september til mai.

Tror du angrer om du flytter.

Flytt heller til Vestlandet, ut i havgapet. Knapt vinter, og sjelden mer enn 20 grader om sommeren.

Anonymkode: 42ebf...213

Det kommer da helt an på hvor man velger å bosette seg. Her på kysten i Nordland har vi verken gigantisk mygg, 30 grader om sommeren eller mye kulde/snø om vinteren. Har aldri vært så kald i mitt liv som de årene jeg bodde i Oslo. Den lille snøen vi har kommer som regel i mars. Beskrivelsen din om Vestlandet høres ganske lik ut som min hjemplass nord på Helgelandskysten. ;)Nord-Norge utgjør 35 % av arealet i Norge, så det er store variasjoner. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det høres ut som at Nordland er perfekt for deg. Nydelig natur, billige boligpriser, kystklima++ 

Hva med litt utenfor Bodø? Da er det kort vei til flyplassen ved besøk sørfra. Type Saltstraumen, Tverlandet, Rognan, Fauske. Hvis du er interessert i et mindre sted, så er Røsvik, Kjerringøy, Inndyr, Sandhornøy eller Ørnes fint. 

Anonymkode: 0a84e...4bd

Enig. :)

Anonymkode: a0fcd...4a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS skriver at hun bor på indre østlandet, tror hun er vant med kalde vintre.

Kjære deg, jeg har ikke tips å komme med ang hvor du kan flytte, men jeg ville bare si: go for it! Du er i den perfekte situasjonen for å gjøre det nå, og tenk så deilig å kunne flytte til et sted man kan velge helt ut fra hvor man har lyst til å bo. 

Anonymkode: 8adf5...94a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Vestvågøy i Lofoten, området Leknes/Fygle (evt Gravdal). Er sykehus på Grravdal, lett å komme seg til Bodø og fly sørover. Hav, fjell, natur. Godt tilbud mtp barnehage/ skole, på fygle er det et hestesenter. Og det er lett å bli kjent med folk, spesielt når du har unger.

Ikke sånn kjempedyrt å bo heller

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?filters=&location=1.20018.20404

Anonymkode: 307bf...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narvik 😊 Byen er mye bedre enn sitt rykte, samme med innbyggerne - ikke så arrogant som for 10 år siden. 

Byen ligger nydelig til innerst i Vestfjorden med hav og fjell nært. Man kan ta gondol opp til toppen av fjellet som byen ligger ved og kjøre på ski nesten helt ned til havet. 

Masse fine turmuligheter, greit med butikker og noen gode spisesteder. Det skjer ganske mye i lokalsamfunnet og det virker som nyinnflyttede finner seg godt til rette. 

Og så er husprisene overkommelige 😊

Anonymkode: 8483b...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Narvik 😊 Byen er mye bedre enn sitt rykte, samme med innbyggerne - ikke så arrogant som for 10 år siden. 

Byen ligger nydelig til innerst i Vestfjorden med hav og fjell nært. Man kan ta gondol opp til toppen av fjellet som byen ligger ved og kjøre på ski nesten helt ned til havet. 

Masse fine turmuligheter, greit med butikker og noen gode spisesteder. Det skjer ganske mye i lokalsamfunnet og det virker som nyinnflyttede finner seg godt til rette. 

Og så er husprisene overkommelige 😊

Anonymkode: 8483b...9bf

Glemte å si at det er under en time til nærmeste flyplass (Evenes) 

Anonymkode: 8483b...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan liker du å bo? Hvilke interesser har du? Er du glad i friluftsliv? Glad i alpinsport om vinteren? Vil du lett få jobb? 

Jeg har selv bodd på Leknes og i Kabelvåg (jobbet i Svolvær ca 7 minutter unna med bil). Jeg trivdes bedre i Svolvær enn Leknes, men det kan være fordi jeg hadde en veldig bra jobb i Svolvær og fikk ikke gode jobbmuligheter på Leknes.

Anonymkode: 90678...c91

Lofoten er generelt supert! Det finnes en del staller utenfor Kabelvåg også. Hvis jeg skulle ha flyttet nordover hadde jeg lett flyttet til Svolvær eller Kabelvåg.

Anonymkode: 83e9c...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysten av Finnmark! I vakre Porsanger kommune finner du mange mindre bygder med lokalbefolkning som elsker at det kommer nye mennesker. Kystklimaet gjør at det ikke blir så veldig kaldt. Unntaket er Lakselv hvor det kan bli skikkelig rå og kald luft. 

Eller hva med en av de mindre bygdene i Hammerfest kommune? I Kvalsund er det gode muligheter for å ha hest. Det samme gjelder den vakre bygda Kokelv, men der må man nok ha egen stall.. Kokelv må være en av de beste plassene jeg har tilbragt tid. Det er lett å bli inkludert og folk stiller opp for hverandre. Jeg hører at skolen er veldig bra og at elevene får god og tett oppfølging der. Jeg tror bygda må være en av de tryggeste plassene i verden for barn å vokse opp. Skulle så gjerne bodd der selv.. Det er også sjelden vindstille der, så lite insekter. 

Anonymkode: cf0a1...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø er PERFEKT for meg iallefall! Flyttet hit for 7 år siden fra nærheten av Drammen.

Fin by med MANGE tilbud, mange skoler/uni osv helt nært, sykehus nært, masse å gjøre, nydelig natur, nesten aldri torden eller for varmt. Alt er perfekt. Bor på fastlandet (Tromsdalen, rett over brua) fra tromsøøya, og det fungerer supert + billigere boligpriser!

Nydelig rett ved vannet, masse natur, ikke mygg osv og nært alt. Gode tilbud for barn/ungdom/voksne.

 

Anonymkode: 7375e...eef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være et "større" sted som Bodø? Eller hva som helst? Ville bare peila meg inn på steder der det kan være jobb du er interessert i. Ofte er det dritt å bo på småsteder, men så er det utrolig vakkert og billig å bo.

Hvis jobb ikke er noe du tenker på, sjekk ut Nesna. Nesten ikke snø, helt ved kysten så blåser litt (lite insekter). Flotte fjell å gå tur i. "Sentrum" er en bitteliten rundkjøring og noen butikker, flatt landskap. Kjempefint å kan sykle rundt overalt. Blir på gråten av hvor idyllisk det er. Det er så ufattelig vakkert der. Men så klart bare en liten matbutikk og noen drittbutikker. Tungvindt å kjøre langt hvis man liker å shoppe. Jeg kunne ikke bodd der. Må ha kjøpesenter. 

Ellers er Bodø, Mosjøen eller Rana ganske safe valg! Dyrere å bo, men litt mer å by på sosialt sett 🤣

Anonymkode: 213fd...862

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Er en halvtime fra sjøen, men vil anbefale Indre Troms, Bardufoss. 1 t og 45 med fly til Oslo, tre avganger daglig. 

- Lett å bli kjent med folk. Målselv er forsvarskommune, så alle er vant til nye mennesker

- Masse tilbud innen sport

- Nord-Norsk Hestesenter

- Billige boliger

- Mer stabilt vær enn ved kysten

- Nesten aldri tordenvær 🙂

Anonymkode: f2ae0...af5

Men MASSE insekter! Og ikke akkurat ved havet. 

Bodø og omegn har stive priser. 

Nesna, Dønna, Sortland, Andenes, Lyngen (masse hester) er steder å anbefale. 

Anonymkode: 300d3...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
På 25.6.2020 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Det er så mye tordenvær på Vestlandet, så det tør jeg ikke 😅

Anonymkode: ea131...a05

Ikke i Møre og Romsdal. :) Har bodd her en stund nå og ikke tordna mer enn et par ganger. Det regner heller ikke så mye som jeg trodde det ville komme til å gjøre.

Jeg bor helt inn ved strandkanten og sjøen, og her er masse sjø på alle kanter, uansett hvor man kjører. Veldig rimelige priser på å f.eks leie hus her, med store arealer. Og det finnes sentrum flere steder, med store kjøpesenter og masse utvalg hvis man vil kjøre et lite stykke og skulle ha behov for det.

Vinterene her er milde. Snøen legger seg aldri. Ikke akkurat hvor jeg bor. Og det beste av alt, her er så lite stress. :) Forstår godt at du vil flyttte. Gjør det!. Er du glad i fjell kommer du til å elske deg her, selv om de i nord og troms også har nydelige fjell!

Insekter ser jeg forresten en sjelden gang. Har aldri blitt bitt av mygg her heller.

Endret av Aniita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita
1 minutt siden, Aniita skrev:

Ikke i Møre og Romsdal. :) Har bodd her en stund nå og ikke tordna mer enn et par ganger. Det regner heller ikke så mye som jeg trodde det ville komme til å gjøre.

Jeg bor helt inn ved strandkanten og sjøen, og her er masse sjø på alle kanter, uansett hvor man kjører. Veldig rimelige priser på å f.eks leie hus her, med store arealer. Og det finnes sentrum flere steder, med store kjøpesenter og masse utvalg hvis man vil kjøre et lite stykke og skulle ha behov for det.

Vinterene her er milde. Snøen legger seg aldri. Ikke akkurat hvor jeg bor. Og det beste av alt, her er så lite stress. :) Forstår godt at du vil flyttte. Gjør det!. Er du glad i fjell kommer du til å elske deg her, selv om de i nord og troms også har nydelige fjell!

Insekter ser jeg forresten en sjelden gang. Har aldri blitt bitt av mygg her heller.

oops feil. noen som vet hvordan man sletter et innlegg?

Endret av Aniita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra Narvik, innerst i Ofotfjorden, og bor nå i Finnmark og elsker det. I Finnmark går tiden saktere (den samiske halvtimen), naturen er fantastisk og det er lett å bli kjent med folk, og komme inn i positive miljøer. 

Finnmark har mange flotte steder. Magerøya, Lakselv, Vadsø, Alta, Havøysund osv. 

Kommer nok aldri til å flytte tilbake til Narvik igjen. Finnmark er mitt hjerte💛

Anonymkode: 40d63...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for Lofoten foran Bodø. Bodø er en liten by som prøver å være så mye større enn den egentlig er. Det blir strebersk. Mye bygging, og Bodø 2024 er alt som fokuseres på, helt til man innser at det ikke kommer til å gå...

I tillegg ekstremt dyre boliger. 6-7 millioner for en enebolig med mindre du flyttet langt unna det som er byen og tettstedene rundt. Dårlig kollektiv, lite jobber, vanskelig å få venner.

 

Lofoten er mindre, vennligere, har en ekstremt flott natur. 

Anonymkode: e20dd...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er du villig til å betale for flybilletter "hjem"? Mulig du bør holde deg i nærheten av storflyplassene, Bodø, Evenes, Bardufoss, Tromsø. Helgelandskysten eller Lofoten betyr Widerøe = dyrt.

Hvorfor må du bo nært sykehus? Trenger du mye oppfølging der? Hvem passer barna i så fall?

Jeg ville flyttet dit jeg hadde kontaktnett og muligheter for å få hjelp med barna, kanskje i nærheten av foreldrene dine hadde vært best? 

 

Ellers tenker jeg du må reise og se på stedene du vurderer. Ikke bare flytte uten å ha vært der før. 

Anonymkode: c307b...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.6.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Er en halvtime fra sjøen, men vil anbefale Indre Troms, Bardufoss. 1 t og 45 med fly til Oslo, tre avganger daglig. 

- Lett å bli kjent med folk. Målselv er forsvarskommune, så alle er vant til nye mennesker

- Masse tilbud innen sport

- Nord-Norsk Hestesenter

- Billige boliger

- Mer stabilt vær enn ved kysten

- Nesten aldri tordenvær 🙂

Anonymkode: f2ae0...af5

Om sommeren kan det være så mye mygg, knott og ikke minst klegg at man må sitte inne. 
Iskaldt om vinteren. Regn og tåke om sommeren. Ellers enig i det du skriver. 

Anonymkode: 2fa91...a41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 15.31, AnonymBruker skrev:

I Nord-Norge er myggen store som fluer. 30 grader om sommeren er ikke uvanlig. Og selvsagt iskaldt om vinteren, og snø fra september til mai.

Tror du angrer om du flytter.

Flytt heller til Vestlandet, ut i havgapet. Knapt vinter, og sjelden mer enn 20 grader om sommeren.

Anonymkode: 42ebf...213

Tja, ville ikke flyttet til vestlandet. Er delvis oppvokst der, men har også bodd i Tromsø. Ville nok ha gått for Nord-norge. Jeg trivdes veldig godt der, men det kommer nok an på hvor man bor. Folk er også annerledes i nord.

Det er ikke mye mygg langs kysten av Nord-norge og det er ikke like kaldt der som i innlandet. I Tromsø var det for eksempel ikke spesielt kaldt om vinteren. Litt forskjell på der og Kautokeino liksom. Ikke var det spesielt varmt om sommeren heller, men mye snø er det jo. På Vestlandet regner det året rundt og da foretrekker jeg faktisk snø.

Om ts ønsker å flytte nordover så synes jeg hun burde gjøre det og finne et sted som passer alt hun ser etter.

Anonymkode: 4d9fd...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bodd i Harstad hvis jeg skulle flyttet til NordNorge.

Anonymkode: 0d2f5...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...