Gå til innhold

Lyst til å flytte til Nord-Norge! Hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på det indre Østlandet nå, og jeg lurer litt på hvorfor jeg egentlig blir her. Jeg hater den intense varmen om sommeren, hater (livredd) tordenvær, livredd masse insekter som kommer når det er vindstille, er kraftig allergisk mot pollen, og liker luft/natur/plass rundt meg. Her er det store boligfelt med små tomter, jeg vil ha stor tomt og plass til et par hester. 

Det føles ondskapsfullt å dra barna bort fra familie, det holder meg en del tilbake.. Men det er jo allerede nå et par timers kjøring for å møte besteforeldre, med fly så blir det ikke mer enn dobling i tid. 
 

Noen som har gjort noe sånt, uten noe tilknytning? 
Noen som har spesifikke steder å anbefale? (Jeg har sett på området rundt Bodø)

Anonymkode: ea131...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør dra dit du får jobb. Bolig pleier ordne seg de fleste steder. Dyrere i byene enn på landet selvfølgelig. Tromsø f.eks og Hammerfest er dyrt. Vær også forberedt på at matvarer, klær, bensin osv osv er dyrere enn i Sør-Norge. Alt er egentlig dyrt.

Hvis du er livredd insekter bør du i hvert fall holde deg på kysten... Myggen i nord er av en helt annen verden...😂 

Anonymkode: 03792...4ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan liker du å bo? Hvilke interesser har du? Er du glad i friluftsliv? Glad i alpinsport om vinteren? Vil du lett få jobb? 

Jeg har selv bodd på Leknes og i Kabelvåg (jobbet i Svolvær ca 7 minutter unna med bil). Jeg trivdes bedre i Svolvær enn Leknes, men det kan være fordi jeg hadde en veldig bra jobb i Svolvær og fikk ikke gode jobbmuligheter på Leknes.

Anonymkode: 90678...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis du er livredd insekter bør du i hvert fall holde deg på kysten... Myggen i nord er av en helt annen verden...😂 

Anonymkode: 03792...4ed

Også kjent som Finnmarksvidda sitt flyvåpen

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør dra dit du får jobb. Bolig pleier ordne seg de fleste steder. Dyrere i byene enn på landet selvfølgelig. Tromsø f.eks og Hammerfest er dyrt. Vær også forberedt på at matvarer, klær, bensin osv osv er dyrere enn i Sør-Norge. Alt er egentlig dyrt.

Hvis du er livredd insekter bør du i hvert fall holde deg på kysten... Myggen i nord er av en helt annen verden...😂 

Anonymkode: 03792...4ed

Jeg burde tatt det med i hovedinnlegget, jeg er ufør, så jeg har dessverre ikke jobb. Jeg ønsker meg kysten slik at jeg kan se havet ja, og det er bra med hav i nærheten pga allergi :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan liker du å bo? Hvilke interesser har du? Er du glad i friluftsliv? Glad i alpinsport om vinteren? Vil du lett få jobb? 

Jeg har selv bodd på Leknes og i Kabelvåg (jobbet i Svolvær ca 7 minutter unna med bil). Jeg trivdes bedre i Svolvær enn Leknes, men det kan være fordi jeg hadde en veldig bra jobb i Svolvær og fikk ikke gode jobbmuligheter på Leknes.

Anonymkode: 90678...c91

Jeg er glad i hest, gå tur og rolig uteaktivitet. Har mange timer hjemme alene her jeg bor nå uten mulighet til å dyrke interesser. Jeg vil gjerne kunne se havet, siden jeg tilbringer nesten all tid hjemme. 

Anonymkode: ea131...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere er glade i å reise, og vil reise ofte til besteforeldre er det nok lurt å bosette seg i nærheten av en by av en viss størrelse, som Bodø eller Tromsø. Det er jo også stor forskjell på Nordland og Finnmark - så må vurdere hvor langt nord du vil bo.
Ellers kan du jo også få mye av det du ønsker på Vestlandet også. Da er det gjerne litt billigere å komme seg til Østlandet. 

Anonymkode: eb9b1...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere er glade i å reise, og vil reise ofte til besteforeldre er det nok lurt å bosette seg i nærheten av en by av en viss størrelse, som Bodø eller Tromsø. Det er jo også stor forskjell på Nordland og Finnmark - så må vurdere hvor langt nord du vil bo.
Ellers kan du jo også få mye av det du ønsker på Vestlandet også. Da er det gjerne litt billigere å komme seg til Østlandet. 

Anonymkode: eb9b1...7da

Det er så mye tordenvær på Vestlandet, så det tør jeg ikke 😅

Anonymkode: ea131...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på det indre Østlandet nå, og jeg lurer litt på hvorfor jeg egentlig blir her. Jeg hater den intense varmen om sommeren, hater (livredd) tordenvær, livredd masse insekter som kommer når det er vindstille, er kraftig allergisk mot pollen, og liker luft/natur/plass rundt meg. Her er det store boligfelt med små tomter, jeg vil ha stor tomt og plass til et par hester. 

Det føles ondskapsfullt å dra barna bort fra familie, det holder meg en del tilbake.. Men det er jo allerede nå et par timers kjøring for å møte besteforeldre, med fly så blir det ikke mer enn dobling i tid. 
 

Noen som har gjort noe sånt, uten noe tilknytning? 
Noen som har spesifikke steder å anbefale? (Jeg har sett på området rundt Bodø)

Anonymkode: ea131...a05

La barna få bli boende, og flytt når de blir voksne . Mange bygdesamfunn er vanskelige å komme inn i, og man hører mange historier om mobbing Pga dialekt. Det du skriver , handler bare om deg. Men hva med barna? Hvilke behov har de for å flytte nordover?

Anonymkode: fcc15...ec9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en halvtime fra sjøen, men vil anbefale Indre Troms, Bardufoss. 1 t og 45 med fly til Oslo, tre avganger daglig. 

- Lett å bli kjent med folk. Målselv er forsvarskommune, så alle er vant til nye mennesker

- Masse tilbud innen sport

- Nord-Norsk Hestesenter

- Billige boliger

- Mer stabilt vær enn ved kysten

- Nesten aldri tordenvær 🙂

Anonymkode: f2ae0...af5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

La barna få bli boende, og flytt når de blir voksne . Mange bygdesamfunn er vanskelige å komme inn i, og man hører mange historier om mobbing Pga dialekt. Det du skriver , handler bare om deg. Men hva med barna? Hvilke behov har de for å flytte nordover?

Anonymkode: fcc15...ec9

Bygdesamfunn? Hun nevner Bodø! 
Selv bor jeg i Tromsø, og det høres ut som om det ville vært perfekt for TS hvis det ikke hadde vært for de høye boligprisene. De gjør det kanskje litt vanskelig når man er ufør. Men jeg bor på øya. Jeg vil tro det er ganske mye billigere litt utenfor byen :) 

Anonymkode: 15aac...eea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La barna få bli boende, og flytt når de blir voksne . Mange bygdesamfunn er vanskelige å komme inn i, og man hører mange historier om mobbing Pga dialekt. Det du skriver , handler bare om deg. Men hva med barna? Hvilke behov har de for å flytte nordover?

Anonymkode: fcc15...ec9

Barna er ett og to år, har hatt begge hjemme til nå, og far har stukket av og vil ikke ha samvær. Så nei, å vente er ikke et alternativ, enten blir det flytting eller ikke, og blir det flytting er det vi som familie som starter et nytt liv, sammen :) 

Anonymkode: ea131...a05

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en halvtime fra sjøen, men vil anbefale Indre Troms, Bardufoss. 1 t og 45 med fly til Oslo, tre avganger daglig. 

- Lett å bli kjent med folk. Målselv er forsvarskommune, så alle er vant til nye mennesker

- Masse tilbud innen sport

- Nord-Norsk Hestesenter

- Billige boliger

- Mer stabilt vær enn ved kysten

- Nesten aldri tordenvær 🙂

Anonymkode: f2ae0...af5

Takk for tips! Finner man de spektakulære utsiktene fra husene der, eller mister man det borte fra havet? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bygdesamfunn? Hun nevner Bodø! 
Selv bor jeg i Tromsø, og det høres ut som om det ville vært perfekt for TS hvis det ikke hadde vært for de høye boligprisene. De gjør det kanskje litt vanskelig når man er ufør. Men jeg bor på øya. Jeg vil tro det er ganske mye billigere litt utenfor byen :) 

Anonymkode: 15aac...eea

Jeg eier en enebolig allerede, så har en del egenkapital. Er heller ikke kravstor :) 

Det jeg bekymrer meg mest for er lange avstander til sykehus etc. 
 

Anonymkode: ea131...a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen nevner at matvarer, klær etc er dyrere i nord. Det stemmer da slettes ikke, jeg har bodd i sør tidligere, bor nå i Finnmark. Samme priser på mat og klær 😅 

Anonymkode: 3ad46...411

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser noen nevner at matvarer, klær etc er dyrere i nord. Det stemmer da slettes ikke, jeg har bodd i sør tidligere, bor nå i Finnmark. Samme priser på mat og klær 😅 

Anonymkode: 3ad46...411

Da må du bo på et stort sted.

Anonymkode: 03792...4ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som at Nordland er perfekt for deg. Nydelig natur, billige boligpriser, kystklima++ 

Hva med litt utenfor Bodø? Da er det kort vei til flyplassen ved besøk sørfra. Type Saltstraumen, Tverlandet, Rognan, Fauske. Hvis du er interessert i et mindre sted, så er Røsvik, Kjerringøy, Inndyr, Sandhornøy eller Ørnes fint. 

Anonymkode: 0a84e...4bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Lofoten? Det er jo bare fantastisk vakkert. Programmet Eventyrlig Oppussing på TV3 hadde en episode derfra i går, og jeg som ikke pleier å se det programmet, måtte bare se det pga den vakre naturen og havet som hytta lå ved. Det er fantastisk vakkert der oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bo på et stort sted.

Anonymkode: 03792...4ed

Bor i Hammerfest. 10 000 innbyggere. Brødet koster det samme på Rema og genseren det samme på cubus ;)

Anonymkode: 3ad46...411

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slå fra deg Helgeland. Du må riktignok fly Widerøe, men hvor ofte flyr du? Fantastisk område. Om du vil se havet bør du ikke tenke på Bardufoss. Ellers er Harstad og Narvik fine byer, med Evenes flyplass midt imellom. Se også på området rundt Sortland. 

Anonymkode: 3578b...8d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke slå fra deg Helgeland. Du må riktignok fly Widerøe, men hvor ofte flyr du? Fantastisk område. Om du vil se havet bør du ikke tenke på Bardufoss. Ellers er Harstad og Narvik fine byer, med Evenes flyplass midt imellom. Se også på området rundt Sortland. 

Anonymkode: 3578b...8d8

Men det er lett å være nykommer på Bardufoss pga stor gjennomtrekk av forsvarsfamilier 🙂. Om jeg forso TS rett, så er hun alene med en ettåring og en toåring. Det kan bli en utfordring. Her er også Nord-Norsk hestesenter, der hun kan bli kjent med folk med felles interesse. TS er ufør, så da får hun ikke kontaktnett via jobb. Så hva blir viktigst? Sjøutsikt eller kontaktnett og mulighet til å drive med hobby? 

Anonymkode: f2ae0...af5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på det indre Østlandet nå, og jeg lurer litt på hvorfor jeg egentlig blir her. Jeg hater den intense varmen om sommeren, hater (livredd) tordenvær, livredd masse insekter som kommer når det er vindstille, er kraftig allergisk mot pollen, og liker luft/natur/plass rundt meg. Her er det store boligfelt med små tomter, jeg vil ha stor tomt og plass til et par hester. 

Det føles ondskapsfullt å dra barna bort fra familie, det holder meg en del tilbake.. Men det er jo allerede nå et par timers kjøring for å møte besteforeldre, med fly så blir det ikke mer enn dobling i tid. 
 

Noen som har gjort noe sånt, uten noe tilknytning? 
Noen som har spesifikke steder å anbefale? (Jeg har sett på området rundt Bodø)

Anonymkode: ea131...a05

I Nord-Norge er myggen store som fluer. 30 grader om sommeren er ikke uvanlig. Og selvsagt iskaldt om vinteren, og snø fra september til mai.

Tror du angrer om du flytter.

Flytt heller til Vestlandet, ut i havgapet. Knapt vinter, og sjelden mer enn 20 grader om sommeren.

Anonymkode: 42ebf...213

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...