AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #21 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Asparges! Er bare et medisinsk språk for rar" og alle vi er rare om så hun har Asparges så kan man faktisk ikke gjøre noe med det alle har litt Asparges 😊noen mer og andre lite. Bare løgn hele sitatet. Asperger er en nevrologisk medfødt tilstand. Man kan ikke behandle det, men om man skjønner hva det går ut på kan man tilrettelegge for god fungering og et fint liv. Det er ikke noe alle har, heller ikke litt. Jeg tror ikke at din mor har aspergers, ts. Jeg kjenner mange med asperger. Visst kan de være firkanta og i overkant direkte, men de mangler ikke empati. Kanskje heller motsatt. Du beskriver en person som er veldig umoden. Vi kan ikke modne andre, så dere kan naturligvis ikke endre henne, men må finne strategier for overlevelse. Jeg tenker at hun kanskje har en narcissistisk personlighetsforstyrrelse eller kanskje en emosjonell ustabil. Anbefaler deg å følge @bencoleedwards på Tiktok. Han har mange gode selvhjelpsråd til barn av umodne voksne. Min mor lignet din. Ekstremt selvopptatt, umoden og nedlatende. Ingen emosjonell støtte å få. Alt dreide seg om henne. Hun skulle aldri hatt barn. Hovedidentiteten hennes var å være syk, slik at hun fikk sympati. I dag ville hun trolig vært diagnostisert med en lett form for utviklingshemming. Far hadde sannsynligvis ADHD (som jeg arvet) og asperger. Han var en snill og varm person, som var litt sjenert og klønete, men var svært opplest og engasjert i smale tema. Han var mye bortreist i forbindelse med jobben, og jeg var prisgitt min humørsyke mor. Det er først som voksen jeg har reflektert over at omsorgssvikt ikke bare er det som blir gjort mot deg, men også det du ikke får - som medfølelse, respekt, støtte og det å i det hele tatt bli sett som et menneske, med egne behov. Jeg vil anbefale dere å søke hjelp sammen, dere som er barna hennes, og få rådgivning hos familievernkontor e.l. Først og fremst for å ta vare på dere selv. Anonymkode: a7a32...9d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #22 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke at din mor har aspergers, ts. Jeg kjenner mange med asperger. Visst kan de være firkanta og i overkant direkte, men de mangler ikke empati. Kanskje heller motsatt. Du beskriver en person som er veldig umoden. Vi kan ikke modne andre, så dere kan naturligvis ikke endre henne, men må finne strategier for overlevelse. Jeg tenker at hun kanskje har en narcissistisk personlighetsforstyrrelse eller kanskje en emosjonell ustabil. . Anonymkode: a7a32...9d6 Enig med dette! De jeg kjenner som er autister er veldig empatiske (men viser det annerledes). Og de er ofte veldig glad i dyr. Noe som er helt motsatt av feks en psykopat. Anonymkode: 543d8...5dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #23 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du beskriver en person som er veldig umoden. Vi kan ikke modne andre, så dere kan naturligvis ikke endre henne, men må finne strategier for overlevelse. Jeg tenker at hun kanskje har en narcissistisk personlighetsforstyrrelse eller kanskje en emosjonell ustabil. Dette Anonymkode: acdc2...7e6 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #24 Skrevet 18. mars 2023 https://vm.tiktok.com/ZMY96JDwN/ En bok om å ha en autistisk mamma❤️ Anonymkode: 543d8...5dd
Jane Doe Skrevet 18. mars 2023 #25 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.6.2020 den 9.08): For å oppklare litt, så mener jeg ikke at vi skal gjøre noe med henne for å endre henne, men hvordan vi selv skal håndtere det. Hva gjør vi når hun begynner å snakke nedsettende, hva gjør vi når hun sier en ting, men gjør noe annet? Er det bare å overse det? Det kan bli vanskelig, da hun ikke gir seg med å påpeke negative ting og til slutt vil få noen til å sprekke av irritasjon. Anonymkode: 42a73...41d Å snakke nedsettende om- eller til andre, og være mye negativ, det trenger da ikke å ha noe med Asperger å gjøre. Forøvrig så brukes ikke den diagnosen lenger. Nå går det under høytfungerende autisme, da diagnosen asperger er oppkalt etter en lege som sendte barn i gasskamre under 2.verdenskrig…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå