Gå til innhold

Dere som kjenner noen med ADHD ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som kjenner noen voksne med ADHD, er de så hypre at de trenger å få 670kr av staten til dekking av ekstra slitasje på klær og sengetøy pr måned?

Pleier voksne folk med adhd å bite hull i genseren sin?

Krabber voksne folk med adhd rundt på gulvet?

Klatrer voksne folk med adhd oppi trærne som om de skulle vært tarzan? 

Bruker voksne folk med adhd buksen sin som asjett når de spiser, sokken som støvsuger og genseren som vaskeklut?

For de som ikke har fått det med seg så får altså alle, både voksne og barn med adhd 670kr av staten pr måned uten å i det hele tatt trenge å dokumentere de ekstra utgiftene.

Anonymkode: 150be...d26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i så mye aktivitet (løping, ekstremsport og mer) at jeg trenger oftere nye joggesko, treningstøy og annet utstyr enn andre, fordi jeg bruker det mye mer. Får ofte hull i treningstights. Bruker kanskje ikke 670kr per måned, men kanskje 1200 hver andre måned, så det går opp i opp

Er en 20 år gammel jente

Anonymkode: 4bfc3...d6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er forskjellige grader av diagnosen. 

Men de voksne jeg kjenner med ADHD har ikke slike behov nei. Det betyr ikke at andre med ADHD ikke har det. 

Anonymkode: 57a78...215

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe skal vel også gå til dekning av medisiner. Sønnen min har ca 500 kr i mnd i utgifter der. Også er det vel sånn for de fleste med adhd, at de mister en del ting, glemmer igjen på bussen osv. Tro du meg, uten adhd diagnosen, hadde han hatt mindre utgifter enn det han har nå. 

Anonymkode: 46a9a...c20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble kvalm av å lese innlegget ditt. Har en mann med ADHD. Han er veldig god på å skjule sin hyperaktivitet siden den er så stigmatisert. Noe ditt innlegg er et klassisk eksempel på. Og ja han øderlegger klærne sine hyppig. Vi bruker langt mer penger på hans garderobe enn min. Og nei han får ikke de pengene til ekstra klær, selv om vi gjerne kunne trengt det...

Anonymkode: 7af13...8bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ble kvalm av å lese innlegget ditt. Har en mann med ADHD. Han er veldig god på å skjule sin hyperaktivitet siden den er så stigmatisert. Noe ditt innlegg er et klassisk eksempel på. Og ja han øderlegger klærne sine hyppig. Vi bruker langt mer penger på hans garderobe enn min. Og nei han får ikke de pengene til ekstra klær, selv om vi gjerne kunne trengt det...

Anonymkode: 7af13...8bd

Det er jo til klær og sengetøy pengene skal gå til.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv. 

Ødelegger mange klær ja. Skal bare, og så har jeg ødelagt fine klær med maling, klor eller revet i stykker. Stadig! 

Du finner meg i full gang med noe, iført det mest upassende antrekk for det. Oppe i stige med finkjole og høye hæler. På knærne i hagen i den fineste lyse buksa. 

Det er egentlig ganske vittig, for jeg ser sikkert ikke klok ut, men jeg skulle bare...kjapt og selvfølgelig ikke ødelegge noe, men så ble jeg revet med og glemte meg. 

Min sønn har. Ødelegger mindre klær enn meg. Bare glemmer dem og roter bort. 

Du trenger likevel ikke å bekymre deg. Vi har ikke søkt engang. 

Anonymkode: 266ba...3cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv. 

Ødelegger mange klær ja. Skal bare, og så har jeg ødelagt fine klær med maling, klor eller revet i stykker. Stadig! 

Du finner meg i full gang med noe, iført det mest upassende antrekk for det. Oppe i stige med finkjole og høye hæler. På knærne i hagen i den fineste lyse buksa. 

Det er egentlig ganske vittig, for jeg ser sikkert ikke klok ut, men jeg skulle bare...kjapt og selvfølgelig ikke ødelegge noe, men så ble jeg revet med og glemte meg. 

Min sønn har. Ødelegger mindre klær enn meg. Bare glemmer dem og roter bort. 

Du trenger likevel ikke å bekymre deg. Vi har ikke søkt engang. 

Men hvor ofte er det du maler egentlig? 

Og en bukse blir da ikke ødelagt av å få jord på seg. Skitten? Ja. Men ødelagt? Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i så mye aktivitet (løping, ekstremsport og mer) at jeg trenger oftere nye joggesko, treningstøy og annet utstyr enn andre, fordi jeg bruker det mye mer. Får ofte hull i treningstights. Bruker kanskje ikke 670kr per måned, men kanskje 1200 hver andre måned, så det går opp i opp

Er en 20 år gammel jente

Men det trenger vel andre som holder på med idrett på det nivået. Er jo mange som bruker mye penger på idrett. 

Anonymkode: ca6a8...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det trenger vel andre som holder på med idrett på det nivået. Er jo mange som bruker mye penger på idrett. 

Anonymkode: ca6a8...900

Ja men for meg er det et behov!

Hvis jeg ikke er i mye aktivitet så blir jeg ueffektiv og takler ikke skole/jobb. Med mye aktivitet klarer jeg meg ganske bra med stillesittende aktiviteter (skole).

Blir irritert av dette innlegget... Lyser godt gjennom hvor fordomsfull du er, og misunnelig på 670kr/mnd...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en bukse blir da ikke ødelagt av å få jord på seg. Skitten? Ja. Men ødelagt? Nei.

Hele tiden. Det er mitt utløp, å fikse og ordne. Jeg har alltid minst fem prosjekter på gang. 

Jeg skal gjerne ikke male når slikt skjer, det er bare noe lite som "forstyrrer" meg. (Blir urolig og mister fokus om noe er "feil".) Og joda, klær blir ødelagt, ikke bare skitne. Flekker som ikke går bort. Rifter som ikke er enkle å fikse 

Du spurte om voksne med adhd ødelegger mange klær, og jeg gjør det. Ved å impulsivt gjøre det jeg absolutt ikke er kledd for. 

Siden jeg ikke har denne stønaden, og ikke kommer til å søke heller, så burde det ikke irritere deg, men du spurte, og jeg svarte. 

Ja! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg maler som hobby. Det er det flere som gjør.

Anonymkode: 3ffe6...1ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en tråd!!! 
her skal alle med adhd stilles til veggs og forsvare seg.. hvis det ergrer deg så mye at de med adhd får den støtten får du ta opp kampen med regjeringen og engasjere deg politisk!! 

Anonymkode: 8146c...248

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne få penger for det engang.

Anonymkode: 165fd...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ADHD, og har i grunn ikke behov for de pengene. Min ADHD er av typen med mer indre uro enn ytre, så jeg er ikke veldig aktiv. Er dog utrolig fjern og klumsete så ødelegger klærne mine på den måten, men ikke nok til at jeg trenger så mye ekstra penger til klær. Har dårlig impulskontroll så kjøper unormalt mye klær, men det handler ikke om behov. 

Anonymkode: 1f83c...d08

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner gjør disse tingene som du ramser opp, men jeg mistenker at det skyldes et ganske høyt forbruk av hasj, emma og hex, og ikke ADHDen hans.

Anonymkode: f952f...d73

Skrevet

Er gift med en, og JA, han sliter ekstremt mye sko f.eks. Og bukser og sokker. EKSTREMT mye. Han kan ikke forklare hvorfor selv, det bare skjer. Uoppmerksomhet kombinert med høyere aktivitet kanskje. De 686,- fra staten kommer veldig godt med skal jeg si deg. Flaut å konstant gå rundt med slitte og hullete klær/sko når man er voksen fordi det blir for dyrt å stadig kjøpe nytt. 😕

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hovedsaklig slitasje på klærene som er problemet.. Det er misting og gjenglemming av klær som er hovedproblemet. Folk med ADHD har lettere for å miste og glemme ting, og ja, det er påvist at barn med adhd har et enormt tap av klær i måneden. Også feilbruk av klær er et reellt problem. 

Anonymkode: ad3ce...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den jeg kjenner er svært klønete, og sliter også raskt på klær ja. 

Anonymkode: 8050d...999

Skrevet

Jeg har ADHD og visste ikke at dette var en greie. Jeg hadde ikke trengt dette personlig nei, men det er vel noen som gjør det. Hvorfor plager det deg? 😛 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...