Gå til innhold

Sommermat som ikke er grillmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i leilighet i byen, og det er ikke tillatt med grill. Men vil gjerne kose meg med noen smakfulle middager på verandaen likevel. Hva spiser dere som sommermat, gjerne med tanke på alle de gode råvarene som finner i butikken nå? :) 

Anonymkode: 19178...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo grille noe i ovnen på grill funksjon😂 det gjør jeg

Anonymkode: 47762...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salater- med pasta, kylling, laks etc 

spekemat og potetsalat

focaccia og tzatsiki (gjerne hjemmelaget) er digg tilbehør til det meste 

Typisk grillkjøtt kan du like gjerne steke på ovnen 

 

Anonymkode: 772b7...cb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i leilighet i byen, og det er ikke tillatt med grill. Men vil gjerne kose meg med noen smakfulle middager på verandaen likevel. Hva spiser dere som sommermat, gjerne med tanke på alle de gode råvarene som finner i butikken nå? :) 

Anonymkode: 19178...546

Jeg foretrekker kald mat i varmen. Da er summer rolls en god rett. Det samme er ulike salater, for eksempel Vermicelli-salat av ulike typer, pastasalat, potetsalat, salater med kokte bønner etc. Du kan også lage bulogi eller grillspyd (kiwi har noen gode prefab om du ønsker det ordentlig enkelt) på stekepanna med noe godt til.

Andre gode saker er vannmelon med skinke, mozzarella-salater, ovnsbakt aubergin eller rett og slett et godt brød med noe ost og frukt (og vin) til.

Anonymkode: 3244e...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg hadde kald, kokt ørret med agurksalat og sandefjordsmør for noen dager siden. Med kald hvitvin til, var det en  absolutt toppers sommermiddag :)   

I oppskriften står det laks med skinn, men vi foretrekker skinnfri ørret som de selger i frysedisken.  Denne oppskriften kan anbefales:  
https://www.godt.no/oppskrift/7990/bent-stiansens-kokt-laks-med-agurksalat-og-sandefjordsmoer

Det fine med oppskriften at alt, unntatt poteten, kan lages ferdig på forhånd.  Derfor egner den seg godt når man har mange til sommermiddag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en elektrisk grill til å ha på kjøkkenbenken? Det har jeg, for elsker grilla men orker ikke stå ute på vinteren å grille ;)

Anonymkode: 6c007...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salater - i alle varianter 

Skalldyr - blåskjell, reker, kreps, krabber 

Spekemat, potetsalat (eller waldrof) og gode oster 

Gode hvit- og rosévin til 🤤

 

Anonymkode: 03d89...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage bowls! Starter med en karbohydratkilde (quinoa, ris, bulgur, couscous, byggryn eller en blanding av disse. Er også godt å blande sammen med linser, krydder, urter, finhakket løk osv) Toppes med for eksempel en proteinkilde, belgfrukter, salat, grønnsaker (rå, stekte, bakte), ost, frukt, bær, kjerner, nøtter og dressing eller en god olje. Kun fantasien setter grenser. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt kål og nypoteter med masse smør.

Kokt blomkål i ostesaus med nypoteter til (og gjerne smør...😉).

For kjøttspisere er visstnok begge deler godt med spekeskinke til.

Anonymkode: b2e67...b74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker, blåskjell, krabbe

Cæsarsalt eller andre typer 

Supper

Gode pølser med potetsalat

 

Anonymkode: 70384...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget potetsalat uten majones (med balsamico og olje) og røkt kald makrell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gazpacho. Google, det gjør jeg. Må ha gode krutonger til!

Anonymkode: db31b...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reker, blåskjell

Røykelaks med eggerrøre

Spekemat med potetsalat

Kylling med potetsalat

Salater

Laks med asparges og potetsalat

Ost, kjeks og frukt

 

Anonymkode: cfc49...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald bayonneskinke eller hamburgerrygg med nypoteter, kål, gulrot og nepe, kokt så det er akkurat litt tyggemotstand. Serveres med smør som er rørt med masse persille. Skinken kan byttes ut med pølser eller farsekaker hvis det frister mer, eller med stekte sommerkoteletter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i leilighet i byen, og det er ikke tillatt med grill. Men vil gjerne kose meg med noen smakfulle middager på verandaen likevel. Hva spiser dere som sommermat, gjerne med tanke på alle de gode råvarene som finner i butikken nå? :) 

Anonymkode: 19178...546

Biff med bakt potet og hvitløksmør, litt agurk og tomat m.fl. (enkelt) Eller helst med hvite asparges, vet ikke om de hvite er i sesong mer? 

Reker, egentlig uten tilbehør

Langtidstekte kyllinglår uten bein, med rotgrønnsaker eller ris og salat. 

Nakkekoteletter eller karbonader med nykål, tyttebær og ev. blomkålris. ¨

Fylt squash med kjøttsaus og ost (kan også spises kald, minner om pizza, bare mye bedre) 

Seibiff med løk og råkost, fisk i form, fiskesuppe, blomkålsuppe, grønnertesuppe, wok (gjerne med laks eller f.eks. steinbit, torsk..), hvalbiff med sellerirotgrateng, rødvinssaus (toro f.eks. jeg jukser av og til) og kokte gulrotbiter med lettkokt grønnkål med et dryss sitron over. 

Vet ikke hva du liker og hvor mye jobb du vil ha på kjøkkenet? Så på fire stjerners middag i går, og den thai-salaten virket veldig god. 

Supper som spinatsuppe, tomatsuppe (med kokte egg) er godt, men hvis det er varmt er ikke suppe optimalt. Er veldig glad i asparges, men er bare vant til å bruke det som tilbehør, men fikk det servert med surret bacon og det var faktisk godt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...