Gå til innhold

Hvordan tilberede Halloumi?

Sessan_

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg på å grille Halloumi ett par ganger, men føler ikke jeg får helt taket på det. Tenkte derfor å høre om noen har noen råd?

Jeg syns det smaker godt, men konsistensen er som gummi eller viskelær. Når jeg googler og leser, så står det at den trenger høy varme for å unngå rar konsistens. Jeg har grillet den på samme varme som jeg griller diverse kjøttstykker (tipper rundt 230 grader), og forsøkt å la den bli skikkelig godt stekt på begge sider. Likevel får jeg denne gummikonsistensen som knirker i tenna når man tygger. 😅

Noen som føler de har fått til denne osten, og har noen råd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har kun stekt den i panne, og det funker bra! Bare kjapt på høy varme i olje til den ser gyllen ut på utsida - det er jo en ost, så trenger ikke være gjennomstekt :) 

Anonymkode: 7fe8e...c99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har kun stekt den i panne, og det funker bra! Bare kjapt på høy varme i olje til den ser gyllen ut på utsida - det er jo en ost, så trenger ikke være gjennomstekt :) 

Anonymkode: 7fe8e...c99

Skjønner, men hvordan er konsistensen inni da? Knirker det i tenna, eller endrer den seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den blir gummi aktig og knirker i tenna hvis den ligger for lenge etter den er stekt. Synes det er godt når den er helt rykende varm fra grillen. 5 min senere er den gummi og knirkende. 

Men det er Samboern som griller den, så jeg aner ikke hva han gjør :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare stekt den. Da deler jeg den i terninger og lar den renne av seg en del + heller ut vannet av panna. Da blir den sprø på utsiden og litt mer myk på innsiden. 

men, det er jo en fast ost som ikke smelter. Blir litt gummiaktig uansett tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konsistensen ER litt «gummiaktig». Det med preferanse for konsistens er veldig kulturelt, og vi i Europa er ganske lite eventyrlystne på konsistens. God tyggemotstand blir satt pris på de fleste steder i verden. Om du noensinne har spist riskake (ikke den sprøe du får i butikken) forstår du hvor gummi-aktig mat kan bli og fortsatt være god. Om du tenker tilbedere en mat du egentlig ikke liker konsistensen på så burde du kanskje steke noe annet? Feta blir også veldig god stekt. Og ikke det minste gummiaktig.

Jeg foretrekker haloumi sprøstekt på utsiden og gummiaktig på innsiden. Det skal knirke i tenna, ellers er den ikke god.

Anonymkode: 76746...e0f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steker den sammen med grønnsaker olje i ovnen. 230 grader i 25 min. Blir fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.6.2020 den 23.09, parmanoia skrev:

Steker den sammen med grønnsaker olje i ovnen. 230 grader i 25 min. Blir fantastisk!

Steker du den hel eller deler du den opp?

Anonymkode: f75d0...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steker du den hel eller deler du den opp?

Anonymkode: f75d0...4d2

Deler opp i ganske store biter. 

Anonymkode: 489bb...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...