Gå til innhold

Hvordan be barn spise mindre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min nevø på 9 år er her ofte. Han er lubben og overvektig, og får oppfølging av helsesøster pga vekten. Når han er hos oss er han fæl til å spise, f.eks i dag stod mannen å grillet og han har allerede fått i seg 5 «ventepølser» i brød. Vi vet ikke hvordan vi skal si nei, og nå står han og venter på burgerne :( 

Vi er svært glad i nevøen vår, men kostvanene hans er veldig usunne. Han går på rundturer i nabolaget for å få is, pølser, vafler og godis mat av naboene. Søsteren min har et ganske strikt regime hjemme, etter helsesøsters anbefalinger, men det hjelper lite når han får i seg så mye usunt fra naboene. 

Både helsesøster på skolen og de hjemme har mange samtaler om sunt kosthold og kostvaner med nevøen min. Men det hjelper ikke, det går ikke inn hos han. 

Har dere noen gode råd? Jeg synes han er verst når han er hos oss, hovedsaklig fordi min mann ikke setter grenser og jeg er heller ikke god på dette :( 

Anonymkode: 4bb96...406

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beregn porsjoner på forhånd, slik at det er fastlagt hvor mange f.eks. pølser hver enkelt får. Hvis han ber om sjokolade eller is ellers, sier du at dere ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ti10 skrev:

Beregn porsjoner på forhånd, slik at det er fastlagt hvor mange f.eks. pølser hver enkelt får. Hvis han ber om sjokolade eller is ellers, sier du at dere ikke har. 

Sånn gjør vi det også. Det er x stk pølse til hver, nå har du spist dine x pølser. Er du sulten, kan du spise mer grønnsaker. 

Anonymkode: b173d...07f

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Fem(!!!) ventepølser?? Alvorlig talt. Så vanskelig er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 136f1...ec2

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan hjelpe at dere bare griller en type ting, og at man ikke får noe mens man venter. F.eks om dere griller bare koteletter. Da kan dere jo gjerne ha f.eks maiskolbe ved siden av.. Eller noe annet grønt som er sunt. Og om dere må ha pølse med brød så bør det være det eneste. Også sier dere at det bare er f.eks 2-3 på hver. Jeg sliter med å spise en pølse med brød, så at han spiser fem er jo ganske ekstremt. (Og jeg er ikke tynn)

Anonymkode: 3052a...c08

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barn klarer ikke kontrollere det. Om noe er godt spiser de. Han har ingen antenne som forteller ahan å slutte å spise. Dere kan snakke med naboene og be dem slutte gi han mat. Det er som barn som med hunder. Om de fpr menneskemat hele tiden blir de tjukke

Når det gjelder ventepølser sier du enten at nei, du må vente til maten er ferdig. Eller "nå har du fått 2, andre skal ha også". 

Anonymkode: 1df0c...87b

• Liker 11
Skrevet

Stakkars lille menneske. Tenk å ikke ha den støtten han trenger... Åj. Godt du ønsker det beste for han.

Ha alltid masse grønnsaker klart. La han tygge på noe som gulerot eller kålerot osv. Agurk, tomat, du forstår hva jeg mener. 

Legg det opp litt lekkert, så spiser han om han er sulten. 

Råkost er vanlig. Bra for tenner også. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

har er stebarn som har slitt med overvekt og det som hjalp aller best har helt klart vært å holde mat til måltider og unngå småspising. 

Vi var (og er fortsatt) ganske tydelige på at man skal sitte ved bordet når man spiser og uten tv/ipad ol. Det som da skjer er at barna blir for rastløse til å sitte i evigheter og spise porsjon på porsjon. Vi sitter også alltid med de og spisrt og snakker sammen slik at man har noe annet å fokusere på enn å spise kjemperaskt. 

Vi bytter også ut den mest usunne maten med magre varianter (feks. mager pølse og lompe fremfor pølsebrød), men uten å gjøre noe stort nummer ut av det eller erklære visse typer mat som «forbudt», da tror jeg at barna raskt får oppheng i at de på død og liv vil ha den maten som man nekter. 

Og ikke minst så behandler vi alle likt. Vi står ikke og påpeker at «Xx får bare spise tre pølser». Men det har hendt at vi har servert middag rett på tallerken uten å tilby påfyll. (da med store porsjoner der det er ekstra mye av feks grønnsaker).

Men også viktig at selv store barn ikke skal sultes. :) Det er så klart vanlig å kjenne seg mer sulten hvis man skal ned i måltidsstørrelse, men dette bør skje gradvis. Å gå og kjenne seg mye sulten og at man aldri får spist seg mett uten å bli skamgjort er en stor trigger til overspising og snikspising. Da er det faktisk bedre at man bruker litt mer tid på å komme skikkelig i gang. 

Skjønner at du som tante ikke kan gjennomføre alt dette hver dag, men håper det kan være nyttig å tenke over til neste gang du har han på besøk.

Anonymkode: a5a45...6c0

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som barn som med hunder. Om de fpr menneskemat hele tiden blir de tjukke

Skal de fore ungen med hundemat for at han skal bli tynn?

Anonymkode: a993c...4d5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, ti10 skrev:

Han kommer uinvitert på besøk og bare tar seg mat. Det er ikke slik at dette er planlagt på forhånd. Han bor i nærheten av oss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din må ta en prat med naboene, og forklare hvordan ting er, da slutter de nok å gi han masse godis.

Anonymkode: c0519...914

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal de fore ungen med hundemat for at han skal bli tynn?

Anonymkode: a993c...4d5

Den vitsen falt nok noe flat

Anonymkode: 1df0c...87b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere serverer i porsjoner, ingen får mer mat en det som er tildelt på tallerken. 

Snakk med alle naboene slik at de slutter å gi etter for tiggingen om mat. 

5 pølser + hamburger er bare helt hinsides, ungene mine på samme alder hadde aldri greid å spise så mye om de så hadde fått betalt. 

Anonymkode: 6b3f5...6cf

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage kun en ventepølse, per person ? Man skal ikke spise seg mett på ventepølse. 

Anonymkode: 59e4c...e38

• Liker 5
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer uinvitert på besøk og bare tar seg mat. Det er ikke slik at dette er planlagt på forhånd. Han bor i nærheten av oss. 

Sett regler og si at nå er han så stor at han må spørre før han går i skapene. Har måttet gjort det samme med barn i familien. De gikk likevel i andres skap, men respekterte reglene hos oss. Fem ventepølser høres helt hinsides ut, tuller du? 

Har forresten aldri hørt om ventepølser...

Endret av Jytte
  • Liker 14
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg blir stappmett, av to pølser og en 9 åring spiser fem, det er jo helt hinsides. Klarer nesten ikke tro det er sant..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Stakkars lille menneske. Tenk å ikke ha den støtten han trenger... Åj. Godt du ønsker det beste for han.

Ha alltid masse grønnsaker klart. La han tygge på noe som gulerot eller kålerot osv. Agurk, tomat, du forstår hva jeg mener. 

Legg det opp litt lekkert, så spiser han om han er sulten. 

Råkost er vanlig. Bra for tenner også. 

Djiises....  du kunne ikke la være kunne du vel? Må være deilig å være perfekt,Håper du skriver en bok en dag, vi trenger det!🙌

Anonymkode: 77cda...94b

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke laget mat når den gutten var på besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Men dere må jo si nei til ham. 5 pølser er alt for mye. Jeg har en 11-åring som spiser mye, ikke engang hun hadde klart 5 pølser pluss burger. (Hun er veldig aktiv)

Nei til ventepølser,gi ham heller rå agurk/gulrot eller liknende om han ikke klarer å vente til middagen er klar. 

Anonymkode: 74886...b11

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...