Gå til innhold

White lives don't matter?

Rosa blomst

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Så jeg støtter BLM i USA, men jeg forstår likevel ikke hysteriet over banneret som ble fløyet over England en dag i forrige uke. 🤷‍♀️

Da fulgte du ikke godt med da du så 13th. BLM står for at ALLE liv er like mye verdt.

WLM-bevegelsen er en motbevegelse som forsøker å anføre at rasisme ikke finnes fordi også hvite har det jævlig.

Det blir som om noen forteller deg at de har  vondt i kneet, så skal du svare «JA MEN HVA MED MITT KNE DA JEG HAR OGSÅ VONDT I KNEET MITT TAR DU IKKE HENSYN TIL KNEET MITT?!»...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, maskinisten skrev:

Da fulgte du ikke godt med da du så 13th. BLM står for at ALLE liv er like mye verdt.

WLM-bevegelsen er en motbevegelse som forsøker å anføre at rasisme ikke finnes fordi også hvite har det jævlig.

Det blir som om noen forteller deg at de har  vondt i kneet, så skal du svare «JA MEN HVA MED MITT KNE DA JEG HAR OGSÅ VONDT I KNEET MITT TAR DU IKKE HENSYN TIL KNEET MITT?!»...

Nei.
Det opprinnelige BLM står kanskje for at alle liv er like mye verdt, slik det er nå er det så masse tull at det er umulig å følge med.  Og uavhengig av dette bør det være mulig å ha flere enn en tanke i hodet samtidig. Derfor er det ikke noe galt med banneret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, maskinisten said:

En mer realistisk analogi blir følgende:

BLM = Vi som har vondt kneet har det verre enn alle andre, og de som ikke synes synd på oss og støtter oss er årsaken til at vi har det vondt i kneet, alle sammen. Vår knesituasjon er viktigere enn alt annet i verden, om du klager over noe annet er du i mot oss.

VLM = Vi har vondt i armen og står på vår menneskerett til å uttrykke vårt ubehag også, selvom de som har vondt i kneet kan ha det verre. Det trenger ikke å være en konkurranse.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, maskinisten skrev:

Det er jo disse som er med på å opprettholde den systematiske rasismen. Det er Donald Trump & co, Ikke Joe Dirt nederst på rangstigen.

Så det var ikke rasisme i USA fra 2009-2017 fordi Obama var president?

Det er lite en politisjef kan gjøre for å unngå at biler med svarte i blir stoppet. Han kan alltids be politiet å bli politisk, og systematisk la være å stoppe svarte sjåfører, men da svikter de fort i mandatet sitt i forhold til å holde distriktet trygt.

Det er ingen tvil om at Trump er en del av problemet. Samtidig handler ikke dette nødvendigvis om hvem som sitter i de viktigste posisjonene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jegern Puahate skrev:

VLM = Vi har vondt i armen og står på vår menneskerett til å uttrykke vårt ubehag også, selvom de som har vondt i kneet kan ha det verre. Det trenger ikke å være en konkurranse

Og hva mener du hvite skal bekjempe av systematisk diskriminering/rasisme i Vesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, maskinisten said:

Og hva mener du hvite skal bekjempe av systematisk diskriminering/rasisme i Vesten?

De som har vondt i armen trenger ikke å ha samme smertesymptomer som det sytende knefolket, men de kan likevel ha det vondt og rett til å si fra om dette. 

Det er forøvrig hvite som blir utsatt for ubehageligheter i Vesten også, i USA er vold og krim fra svarte mot hvite prosentvis høyere enn motsatt, her til lands ser vi samme mønstre angående overfallsvoldtekt og ran. Det er som regel innvandrerungdom som raner forsvarsløse hvite gutter, og hvem kan glemme skrekkhøsten fra 2011 der 100% av hundrevis av voldtekter ble begått av menn med utenlandsk opprinnelse, offeret var i de fleste tilfeller norske.

Rent verbalt er det også en helt klar og tydelig rasisme mot hvite som kan kalles alt fra cracker til potet og tilsettes lugubre merkelapper om en er født mann og bikker 50. I rap tekster kan en finne voldsskildringer, drapsoppfordringer og regelrett hat mot "hvite devils" som får kollektiv skyld for all elendighet i verden. Om en hvit person sier "nigger" eller "nigga" nå, uansett konteksten, så blir det klassisk KKK lynsjestemning, sånn rent bortsett fra at nå skal en hvit person henges.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jegern Puahate skrev:

Det er som regel innvandrerungdom som raner forsvarsløse hvite gutter, og hvem kan glemme skrekkhøsten fra 2011 der 100% av hundrevis av voldtekter ble begått av menn med utenlandsk opprinnelse, offeret var i de fleste tilfeller norske.

Ifølge politiet var det 1221 voldtektssaker i Norge i 2011. Hvor har du det fra at 100% av voldtektene på høsten 2011 ble begått av menn med utenlandsk opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Klossmajor said:

Ifølge politiet var det 1221 voldtektssaker i Norge i 2011. Hvor har du det fra at 100% av voldtektene på høsten 2011 ble begått av menn med utenlandsk opprinnelse?

Beklager, jeg glemte å presisere at det var snakk om overfallsvoldtekter. Politiet gikk ut selv og advarte. Mulig du finner det på nett men slike upassende sannheter er ikke politisk korrekt så denne statistikken ble feid under teppet.

Et kjapt søk fant jeg denne, dog fra noen tidligere år:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GoBeV/innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-oslo

Jeg husker at de sa det samme i 2011 også fordi det var i et år en ikke glemmer av andre grunner du sikkert kjenner til.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jegern Puahate skrev:

De som har vondt i armen trenger ikke å ha samme smertesymptomer som det sytende knefolket, men de kan likevel ha det vondt og rett til å si fra om dette. 

Det er forøvrig hvite som blir utsatt for ubehageligheter i Vesten også, i USA er vold og krim fra svarte mot hvite prosentvis høyere enn motsatt, her til lands ser vi samme mønstre angående overfallsvoldtekt og ran. Det er som regel innvandrerungdom som raner forsvarsløse hvite gutter, og hvem kan glemme skrekkhøsten fra 2011 der 100% av hundrevis av voldtekter ble begått av menn med utenlandsk opprinnelse, offeret var i de fleste tilfeller norske.

Rent verbalt er det også en helt klar og tydelig rasisme mot hvite som kan kalles alt fra cracker til potet og tilsettes lugubre merkelapper om en er født mann og bikker 50. I rap tekster kan en finne voldsskildringer, drapsoppfordringer og regelrett hat mot "hvite devils" som får kollektiv skyld for all elendighet i verden. Om en hvit person sier "nigger" eller "nigga" nå, uansett konteksten, så blir det klassisk KKK lynsjestemning, sånn rent bortsett fra at nå skal en hvit person henges.

Må du skifte navn for å bli kalt inn til jobbintervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, maskinisten skrev:

Heter man Hitler, Himmler, Göring, Mengele, Goebbels, Quisling, Behring Breivik eller Bin Laden til etternavn kan det nok være en fordel å skifte navn for å øke sjansen til å bli kalt inn til jobbintervju, ja.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Heter man Hitler, Himmler, Göring, Mengele, Goebbels, Quisling, Behring Breivik eller Bin Laden til etternavn kan det nok være en fordel å skifte navn for å øke sjansen til å bli kalt inn til jobbintervju, ja.

God dag mann økseskaft.

Benekt systematisk diskriminering så mye dere vil. Det skjer likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, maskinisten skrev:

God dag mann økseskaft.

Benekt systematisk diskriminering så mye dere vil. Det skjer likevel.

Jeg svarer deg direkte på spørsmålet ditt, jeg da. Spørsmålet du stilte hadde derimot fint lite å gjøre med innholdet i kommentaren til Jegern Puahate du besvarte. Er det noen som har grunn til å besvare med "God dag mann økseskaft" må det være Jegern Puahate på ditt svar til ham.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Klossmajor skrev:

Jeg svarer deg direkte på spørsmålet ditt, jeg da. Spørsmålet du stilte hadde derimot fint lite å gjøre med innholdet i kommentaren til Jegern Puahate du besvarte. Er det noen som har grunn til å besvare med "God dag mann økseskaft" må det være Jegern Puahate på ditt svar til ham.

Mitt svar var en måte å si god dag mann økseskaft på, samtidig som jeg hadde et retorisk aspekt ved det.

Det er noe latterlig ved en hvit mann som forsøker å si at han er blitt undertrykt pga sin etnisitet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, maskinisten skrev:

Mitt svar var en måte å si god dag mann økseskaft på, samtidig som jeg hadde et retorisk aspekt ved det.

Det er noe latterlig ved en hvit mann som forsøker å si at han er blitt undertrykt pga sin etnisitet...

Da ga ikke svaret ditt noen mening.

Vi har mange eksempler på hvite som er blitt undertrykket pga deres etnisitet. Jeg kan ikke se at det skulle være latterlig av noen å trekke fram det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Klossmajor skrev:

Da ga ikke svaret ditt noen mening.

Vi har mange eksempler på hvite som er blitt undertrykket pga deres etnisitet. Jeg kan ikke se at det skulle være latterlig av noen å trekke fram det.

Dette er en sirkulær diskusjon der jeg velger å hoppe av karusellen. Lykke til i verden fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, maskinisten said:

Morsomt at du beleilig hopper over mitt tilsvar og hopper rett på annet spørsmål, noen vil kalle det dårlig skikk men det er ikke så farlig. Jeg registerer det som du enten er enig heller ikke har noe motsvar.

Når det gjelder spørsmålet ditt:

Nei, men jeg har erfart å ikke få jobb etter intervju samt fått regelrett sparken fra et par  jobber i mine yngre dager. Jeg var ung og dum på den tiden og trodde bestemt at det skjedde 100% fordi arbeidsgiver ikke likte trynet mitt, ved senere refleksjon innser jeg at det ikke var hele sannheten for å si det sånn. 

Poenget her er at selvom en del arbeidsgivere kvier seg for å ansette folk med visse navn, blir det kun spekulasjon at dette er fordi de har et problem med hudfargen til vedkommende. Mest sannsynlig er det nok fordi de vil spare seg for alt potensielt brydderi det følger med å ansette personer som er overfølsomme og sårbare på visse punkter. Om personen ikke gjør jobben sin tilstrekkelig, kan vedkommende da rope rasist om han får tilsnakk? Alt dette hysteriet som blant annet du forfekter har nok mer skyld i denne påståtte diskrimineringen enn reinspikka rasisme. 

Jeg har forvøvrig hatt arbeidskolleger fra mange forskjellige land her i Norge.

Vi kan også snu på dette og spørre hvor mye etnisk mangfold det er på arbeidsplassene i landene som syterne kommer fra, er det mange skandinaviske snekkere i Pakistan, Syria og Somalia? Nei, og det klager dere aldri over for de kan vi ikke forvente å være så fortreffelige som oss inkluderende hvite,eller hva?

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Med Saudi-Arabias oppkjøp av Newcastle og jubelen det har utløst blant klubbens tilhengere, framstår all moralisering fra Premier League og engelsk fotball på vegne av medmenneskelighet som hul og uten troverdighet.

Hvis spillerne til Newcastle heretter velger å knele før kampstart til støtte for «Black Lives Mater» vil de bare framstå som hyklerske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...