Gå til innhold

En rimelig, men god PC?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å finne en rimelig pc som er av de bedre rinelige? Tenker ca 3.000 kr. 

Skal bare bruke den til å surfe på nett og se serier.

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne ser grei ut til prisen du nevner om du kan strekke deg 500kr til, og hvis den er tilgjengelig i nærheten av der du bor. Med forbehold om at jeg bare har skummet kjapt over hva som finnes:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-vivobook-15-r504za-ej723t-baerbar-pc/p-985790/

Du skriver ingenting om at du skal ta den med til og fra jobb/studie, så antar du skal ha den mest hjemme, og tenkte da at en skjerm med litt størrelse (15.6") er greit fremfor en mindre en, og at batteritid og vekt ikke er så viktig.

Den har 8GB RAM og SSD harddisk så den starter ting raskt uten at det "fryser og hakker", samt en midt-på-treet quadcore CPU som er bra i forhold til hvor billig den er. Det er litt liten lagringsplass på den (bare 128GB som er i minste laget), men om du bare ser ting direkte på nett (netflix osv) så har det ingen betydning. Det ser for meg ut som mye PC for pengene.

Anonymkode: 9ecf6...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Acer Aspire-serien, helst med 8 GB RAM som er bra nok for hjemmebruk. 

Koster litt mer enn 3000 dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ytdhd skrev:

Kan anbefale Acer Aspire-serien, helst med 8 GB RAM som er bra nok for hjemmebruk. 

Koster litt mer enn 3000 dog. 

Jeg har ikke peiling på pc, kan du legge ved link til en sånn? Takk!😊

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne ser grei ut til prisen du nevner om du kan strekke deg 500kr til, og hvis den er tilgjengelig i nærheten av der du bor. Med forbehold om at jeg bare har skummet kjapt over hva som finnes:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-vivobook-15-r504za-ej723t-baerbar-pc/p-985790/

Du skriver ingenting om at du skal ta den med til og fra jobb/studie, så antar du skal ha den mest hjemme, og tenkte da at en skjerm med litt størrelse (15.6") er greit fremfor en mindre en, og at batteritid og vekt ikke er så viktig.

Den har 8GB RAM og SSD harddisk så den starter ting raskt uten at det "fryser og hakker", samt en midt-på-treet quadcore CPU som er bra i forhold til hvor billig den er. Det er litt liten lagringsplass på den (bare 128GB som er i minste laget), men om du bare ser ting direkte på nett (netflix osv) så har det ingen betydning. Det ser for meg ut som mye PC for pengene.

Anonymkode: 9ecf6...d6a

Takk!😊

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at den koster mye mer enn jeg trodde, blir nok litt utenfor prisklassen du tenkte. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du så mye som mulig for pengene, helt OK prosessor, 8gb RAM (de fleste pcer i den prisklassen har kun 4) og forholdsvis godt med plass på SSD, anbefaler uansett at du lagrer ting eksternt. Er en demovare så hakket billigere, jeg har bare kjempegode erfaringer med å kjøpe demovarer :) 

https://www.komplett.no/product/1128424/demovarer/pc-nettbrett/demo-baerbar-pc/lenovo-v145-156-fhd-matt-demo

Nesten dobbel pris av det du er ute etter, men her får du også en rask prosessor, mye mer plass og generelt en PC som vil kunne "henge med" bedre over de neste årene og dermed slippe å kjøpe ny like fort. Dobbelt så lang tid på batteri har den også hvis det betyr noe for deg, slenger den bare med for å illustrere hva å legge litt mer penger i en PC kan bety. 

https://www.komplett.no/product/1153605/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/acer-extensa-156-fhd

Anonymkode: a43a7...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du så mye som mulig for pengene, helt OK prosessor, 8gb RAM (de fleste pcer i den prisklassen har kun 4) og forholdsvis godt med plass på SSD, anbefaler uansett at du lagrer ting eksternt. Er en demovare så hakket billigere, jeg har bare kjempegode erfaringer med å kjøpe demovarer :) 

https://www.komplett.no/product/1128424/demovarer/pc-nettbrett/demo-baerbar-pc/lenovo-v145-156-fhd-matt-demo

Nesten dobbel pris av det du er ute etter, men her får du også en rask prosessor, mye mer plass og generelt en PC som vil kunne "henge med" bedre over de neste årene og dermed slippe å kjøpe ny like fort. Dobbelt så lang tid på batteri har den også hvis det betyr noe for deg, slenger den bare med for å illustrere hva å legge litt mer penger i en PC kan bety. 

https://www.komplett.no/product/1153605/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/acer-extensa-156-fhd

Anonymkode: a43a7...4f7

Takk!😊

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man brukt, kan man få en helt grei PC til ditt bruk som er noen år gammel med 8 GB RAM og Windows 10 til under tusenlappen på for eksempel QXL når de rimeligere PC-ene legges ut, og da har man en datamaskin man ikke trenger å være redd for.

For min del aner jeg ikke hvor mange PC-er jeg har liggende, men det er vel nesten 20 i alt nå, og hvis det skulle skje noe med én PC, har jeg alltid en annen som erstatning; andre kan jeg eksperimentere med med tanke på nye løsninger. Mange av disse PC-ene har jeg betalt kr.500-1000 for, og de er fullt brukbare også idag til å se film eller spille inn musikk; omtrent det eneste man trenger en kraftigere maskin til, er videoredigereing, og driver man ikke med dette, er det mye rimelig å finne på bruktmarkedet - da kan man få 3-4 PC-er til prisen av 1 ny som ikke er stort bedre.

Utviklingen av ny teknologi foregår mye langsommere idag enn for 20 år siden; PC-en jeg skriver dette på, er fra 2009, oppgradert til 8 GB minne, brukes med Linux som kjøres i RAM fra en minnepenn, og helt grei å bruke også idag.

Anonymkode: f3f1d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper man brukt, kan man få en helt grei PC til ditt bruk som er noen år gammel med 8 GB RAM og Windows 10 til under tusenlappen på for eksempel QXL når de rimeligere PC-ene legges ut, og da har man en datamaskin man ikke trenger å være redd for.

For min del aner jeg ikke hvor mange PC-er jeg har liggende, men det er vel nesten 20 i alt nå, og hvis det skulle skje noe med én PC, har jeg alltid en annen som erstatning; andre kan jeg eksperimentere med med tanke på nye løsninger. Mange av disse PC-ene har jeg betalt kr.500-1000 for, og de er fullt brukbare også idag til å se film eller spille inn musikk; omtrent det eneste man trenger en kraftigere maskin til, er videoredigereing, og driver man ikke med dette, er det mye rimelig å finne på bruktmarkedet - da kan man få 3-4 PC-er til prisen av 1 ny som ikke er stort bedre.

Utviklingen av ny teknologi foregår mye langsommere idag enn for 20 år siden; PC-en jeg skriver dette på, er fra 2009, oppgradert til 8 GB minne, brukes med Linux som kjøres i RAM fra en minnepenn, og helt grei å bruke også idag.

Anonymkode: f3f1d...ef6

Hver sin smak. Det er sant at teknologien har stagnert etter 2004. Men det er viktig å ha en grei prosessor og helst et dedikert grafikkort. Har hatt endel PC'er og merker forskjell på ytelse. Skjerm bør være minst 120hz, SSD eller tilsvarende lagring er selvsagt noe man må ha.

 

Anonymkode: 0751e...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver sin smak. Det er sant at teknologien har stagnert etter 2004. Men det er viktig å ha en grei prosessor og helst et dedikert grafikkort. Har hatt endel PC'er og merker forskjell på ytelse. Skjerm bør være minst 120hz, SSD eller tilsvarende lagring er selvsagt noe man må ha.

 

Anonymkode: 0751e...e3e

Jo - det er forskjell på ytelse, men problemet med nye PC-er er at de kan by på mer trøbbel enn nytte når produsenten har valgt spesielle løsninger, så å bruke Linux på noe nytt er dessverre ikke bare-bare. Bruker man derimot Windows (10) har man et operativsystem mange bruker, men som stadig kan by på nye overraskelser i oppdateringer som får maskinen til å krasje eller roter det til på andre måter.

For min del kjører jeg som sagt Linux i RAM, så selv om jeg ikke har SSD, går det lynraskt til tross for at PC-en er 11 år gammel, og redigerer man ikke video eller ser film i 4K, får man mye mer for pengene ved å kjøpe brukt.

Men det er opp til hver enkelt - alle som kjøper sin første PC, vil ha noe nytt, men etter hvert oppdager man kanskje fordelene ved å kjøpe brukt; langt billigere pris, man kan ha et avslappet forhold til maskinen om det skulle skje et uhell, og eldre maskiner kan åpnes og oppgraderes i motsetning til en rekke nye produkter der alt er limt fast.

Anonymkode: f3f1d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal se serier på den, bør du kunne slå av lyset i tastaturet. Om det er opplyst tastatur. Bare en ting å tenke over før du bestemmer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo - det er forskjell på ytelse, men problemet med nye PC-er er at de kan by på mer trøbbel enn nytte når produsenten har valgt spesielle løsninger, så å bruke Linux på noe nytt er dessverre ikke bare-bare. Bruker man derimot Windows (10) har man et operativsystem mange bruker, men som stadig kan by på nye overraskelser i oppdateringer som får maskinen til å krasje eller roter det til på andre måter.

For min del kjører jeg som sagt Linux i RAM, så selv om jeg ikke har SSD, går det lynraskt til tross for at PC-en er 11 år gammel, og redigerer man ikke video eller ser film i 4K, får man mye mer for pengene ved å kjøpe brukt.

Men det er opp til hver enkelt - alle som kjøper sin første PC, vil ha noe nytt, men etter hvert oppdager man kanskje fordelene ved å kjøpe brukt; langt billigere pris, man kan ha et avslappet forhold til maskinen om det skulle skje et uhell, og eldre maskiner kan åpnes og oppgraderes i motsetning til en rekke nye produkter der alt er limt fast.

Anonymkode: f3f1d...ef6

Joda, men jeg har aldri klart å gå over til Linux. Blir for ulikt Windows, ofte enkelte ting som er vanskeligere selv om det har bedret seg den senere tid. En annen grunn til at jeg ikke liker å bruke Linux, er at den ikke støtter alle spill og programmer slik Windows gjør. Men selvsagt, har man en gammel PC, så ville jeg nok anbefalt linux.

Har aldri opplevd at Windows blir ustabilt og krasjer ved oppdateringer. Tror det må være noe hardware greier du har hatt problem med. Har brukt windows siden 3.1 på 90 tallet. Før var det et problem, med windows 95, 98 og 2000. Det gikk gradvis bort etter WIndows XP. I windows 10 har jeg ikke hatt noe problemer ennå. Du bør kanskje gi det en ny sjanse? 

Anonymkode: 0751e...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.6.2020 den 7.30, Kala skrev:

Dersom du skal se serier på den, bør du kunne slå av lyset i tastaturet. Om det er opplyst tastatur. Bare en ting å tenke over før du bestemmer deg. 

Visste ikke at det fantes tastatur med lys, det har jeg aldri hatt😅

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at det fantes tastatur med lys, det har jeg aldri hatt😅

Anonymkode: 0cb2c...403

Har du ikke sett bakgrunnsbelyst tastatur før? 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått noen tips allerede ts. Jeg vil tipse deg om å spare litt lenger og øke budsjettet. 

Du får sikkert en maskin som funker til 3000 kr, det er ikke det, men brukeropplevelsen blir så mye bedre hvis du kan legge litt mer penger i det. 

Hvis du kan nærme deg 5-6000 er det mye mer å velge i. 

For 3000 hadde jeg tittet på bruktmarkedet. En noen år gammel godt utrustet modell er nok ofte bedre enn en ny til 3000.

Anonymkode: ca62f...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et tips til TS, jeg så akkurat at power har 20% rabatt fra torsdag til lørdag på nesten alle varer (med unntak av noen telefoner og ting som allerede er på tilbud). Men det er forutsatt at du betaler med DNB sitt Mastercard. Så hvis du har DNB eller kjenner noen som har og kan hjelpe deg, så har du kanskje et større utvalg og kanskje du kan gå litt opp i PC modell.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får sikkert en maskin som funker til 3000 kr, det er ikke det, men brukeropplevelsen blir så mye bedre hvis du kan legge litt mer penger i det. 

Anonymkode: ca62f...bad

Jeg skal være enig der, men synes faktisk det var mye PC å få for pengene nede i 3500kr klassen også. Så lenge maskinen har minst 8GB RAM, en quadcore prosessor på rundt 3GHz++ og SSD lagring så skal man klare seg til nettsurfing og TV serier. Går man mer opp i pris så er det ofte litt andre goder som bedre grafikkprosessor, høyere skjermoppløsning, større lagring og RAM osv, og ikke alt som nødvendigvis har så stor innvirkning på bruken som TS spør om.

Anonymkode: 9ecf6...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være enig der, men synes faktisk det var mye PC å få for pengene nede i 3500kr klassen også

Når jeg går på prisjakt og filtrerer ut fra minst 13" skjerm, 8 GB RAM og max 3500 kr får jeg to modeller, hvorav den ene er en Chromebook. Den andre er en stusslig Lenovo jeg ikke ville anbefalt noen. 

Nå kan det jo hende en Chromebook ville gjort jobben her, men folk pleier å ville ha Windows.

Man kan jo være heldig og snuble over et og annet kampanjetilbud, men generelt ville jeg økt budsjettet. 

Godt tips med DNB superweekend. Det skal jeg jammen sjekke ut selv. :) 

Anonymkode: ca62f...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 25.6.2020 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Du har fått noen tips allerede ts. Jeg vil tipse deg om å spare litt lenger og øke budsjettet. 

Du får sikkert en maskin som funker til 3000 kr, det er ikke det, men brukeropplevelsen blir så mye bedre hvis du kan legge litt mer penger i det. 

Hvis du kan nærme deg 5-6000 er det mye mer å velge i. 

For 3000 hadde jeg tittet på bruktmarkedet. En noen år gammel godt utrustet modell er nok ofte bedre enn en ny til 3000.

Anonymkode: ca62f...bad

Jeg har penger, men ønsker ikke å betale for funksjoner jeg ikke bruker. 

Min erfaring er også at pcne holder i ca 5 år uavhengig av pris, så ønsker ikke kjøpe noe dyrt noe når den varer så kort og kun skal surfes på og se på nrk nett tv.

Anonymkode: 0cb2c...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...