Gå til innhold

Dere strikke-eksperter, hvordan beregne strikkepinne størrelse, når det ikke er samsvar mellom garn pinne-anbeling og oppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet et deilig og fint garn, og skal strikke babysett. Har også funnet ut et veldig fint oppskrift. Problemet er at på garnet så står det pinne nr 3,5-4 og i oppskriften 2,5-3. 

Vil ikke gi opp verken garnet el oppskriften. Dere eksperter, hvordan løser jeg dette. Gå ned en pinnestørrelse? Gå ned på antall masker? 

Et annet som. Babyen kommer i Nov. I oppskriften så står det 0-3 mnd og neste er 6 mnd. Hvis jeg strikker i nevnte garn, vil den minste størrelse likevel gi i nok til bruk gjennom februar -mars? 

Anonymkode: 4252e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må strikke prøvelapp, også bruke matte.

Anonymkode: b2d38...05e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk riktig pinne til garnet og strikk heller en mindre størrelse. Strikk prøvelapp først, mål og regn ut hvor stort plagget blir hvis du velger minste størrelse, så sammenligner du med målene på 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkefastheten til mønsteret er det viktigste. Hvis den sier f.eks. 21 masker på 10 cm, må du strikke en prøvelapp av garnet du ønsker, og justerer med pinnestørrelse, til lappen også har 21 masker på 10 cm 😊 

I ditt tilfelle vil jeg anta at du må gå veldig mye ned i pinnestørrelse, da mønsteret nok er for tynnere garn, og da kan plagget oppleves veldig tett og hardt... Alternativet er at du bruker riktig pinne til garnet, og strikker minste størrelsen. Plagget vil da bli større enn 0-3 måneder, men det går nok helt fint likevel. Babyer kommer jo også i ulike størrelser, og ull kan helt fint bruker til godt utpå våren mange steder 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...