Gå til innhold

Photoshop problem - "arbeidsdisk full"

Free Spirit

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på om noen som kan hjelpe meg med et Photoshop problem. Etter en stund når jeg har jobbet i photoshop så får jeg ikke lagret bildet eller jeg får ikke åpnet opp bilder.  Det kommer opp en melding hvor det står: "Kunne ikke åpne ... fordi arbeidsdiskene er fulle".

Er det noen som vet hva det betyr? Jeg bruker Macbook, og den er ikke helt full. Først trodde jeg det var derfor, da jeg har lite lagring igjen på den, men selv etter å ha slettet mye på dataen så får jeg fremdeles opp disse meldigene. Veldig irriterende når jeg har jobbet med et bilde, og så får jeg ikke lagret det på grunn av "arbeidsdiskene er fulle". Og jeg forstår ikke hva det betyr.... Noen som vet, som kan hjelpe meg? Da hadde jeg blitt veldig takknemlig! :)

Skjermbilde 2020-06-22 kl. 15.47.45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Programmene trenger litt ekstra plass for å jobbe så det hjelper ikke at det er bittelitt plass igjen. 

Anonymkode: d9790...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det selv. Har tømt papirkurven og da har den fått nok plass til å lagre. 

Anonymkode: 29921...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært borti dette (eldre versjon av PS på Windows), og kom rundt problemet etter litt googling. Dette er noen år siden, så jeg husker ikke hva trikset var. Nå hadde jeg MYE plass, så det var åpenbart en bug, og det er ikke sikkert det er det samme du opplever.

Anonymkode: aaf3b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mer enn én disk på Mac-en din? Photoshop bruker en del minne bare for å kjøre. Du kan selv velge hvor scratch disken skal være, så det kan lønne seg å ha den på et annet sted enn disken du har operativsystemet på hvis du har liten plass på den.

Du finner oppsettet under edit/preferences/scratch disk (i Photoshop).

Riktignok er disken med operativsystemet vanligvis kjappere enn en eventuelt annen HD du har til lagring av filer, men jeg har selv aldri merket noe dårligere ytelse i Photoshop ved å ha scratch disk på en annen disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, ElectricScum said:

Har du mer enn én disk på Mac-en din? Photoshop bruker en del minne bare for å kjøre. Du kan selv velge hvor scratch disken skal være, så det kan lønne seg å ha den på et annet sted enn disken du har operativsystemet på hvis du har liten plass på den.

Du finner oppsettet under edit/preferences/scratch disk (i Photoshop).

Riktignok er disken med operativsystemet vanligvis kjappere enn en eventuelt annen HD du har til lagring av filer, men jeg har selv aldri merket noe dårligere ytelse i Photoshop ved å ha scratch disk på en annen disk.

Jeg tror det var en endring i dette jeg gjorde på min maskin, selv om jeg bare hadde en harddisk. Noe med flytting av arbeidsområde.

Anonymkode: aaf3b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor mange disker har du? Photoshop bruker i utgangspunktet bare en disk, og det er disken du installerte Photoshop på. Hvis du skal frigjøre plass, så gjør det på den disken. Du kan også gå inn i Edit - preferences - general - scratch disks og huk av på flere disker du vil at photoshop skal bruke.

Anonymkode: 3eeb5...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opp dette på min pc også, endte opp med å slette sims 3, så fikk frigjort typ 15GB

Da sluttet det å komme opp. Tror du må slette mer rett og slett. Evt. Flytte ting over på ekstern lagring (harddisk/onedrive/dropbox) etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,

og tusen takk for svar! Jeg tror jeg forstår ca. hva dere mener, selv om dette ikke er mine sterkeste side (data kunnskap). Men jeg fant frem inne  i Photoshop, men jeg har ikke flere valg å velge mellom.. Legger ved bilde. Hvordan forandrer jeg da?

Skjermbilde 2020-06-23 kl. 18.58.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Free Spirit skrev:

He,

og tusen takk for svar! Jeg tror jeg forstår ca. hva dere mener, selv om dette ikke er mine sterkeste side (data kunnskap). Men jeg fant frem inne  i Photoshop, men jeg har ikke flere valg å velge mellom.. Legger ved bilde. Hvordan forandrer jeg da?

Skjermbilde 2020-06-23 kl. 18.58.51.png

Ser ut til at du ikke har flere enn den ene disken, og pr. nå har du tydeligvis ikke mer enn 7,8 GB tilgjengelig. Det er veldig knapt mtp at du kjører operativsystemet på den også. Da er nok eneste løsning å rydde opp på disken og fjerne så mye du kan for å frigjøre mer plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ElectricScum skrev:

Ser ut til at du ikke har flere enn den ene disken, og pr. nå har du tydeligvis ikke mer enn 7,8 GB tilgjengelig. Det er veldig knapt mtp at du kjører operativsystemet på den også. Da er nok eneste løsning å rydde opp på disken og fjerne så mye du kan for å frigjøre mer plass.

Okay, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...