Gå til innhold

Dere som har irritabel tarm/IBS

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dagene for dere? Jobber dere eller er dere ufør? Hvis dere jobber hvordan klarer dere å kombinere IBS og arbeidsdagen? Sa dere ifra til sjef/NAV at dere sliter med dette eller? Syns dette er så flaut å snakke om.

Jeg sliter så utrolig mye med dette, hverdagen min går kun å sitte på do, og jeg blir som regel aldri tømt heller og jeg har merket at når jeg står opp tidlig har jeg problemer med magen helt fram til jeg skal legge meg igjen, syns det er så merkelig.. Har gått på Alflorex i ca 3 måneder nå men det ser ikke ut som det hjelper noe særlig heller... Det går utover både psyke, søvn, hverdag, trening osv og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre🥺 

Har vært gjennom gjennom to undersøkelser på sykehuset tidligere der jeg både svelget slangen og fikk den inn bak men legene fant ingenting utenom at tarmene mine hadde vokst sammen, men de sa aldri noe mer om det. Vet ikke om det har noe med problemer med magen å gjøre?!

Har prøvd LAV foodmat dietten men ble heller ingen bedring av det. 

Jeg trenger seriøst råd/hjelp fra folk her som sliter med det samme, legen bare klør seg i hodet og kan ikke hjelpe meg med mer med dette.

Anonymkode: 0a571...bb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i full jobb og har IBS.  Altså har de sjekket meg for det meste både foran og bak, men ikke gjort funn som forklarer hvorfor jeg sliter sånn med magen. Jeg har prøvd lav FODMAP, spist glutenfritt, hvetefritt, laktosefritt, uten raffinert sukker, prebiotika, probiotika og en hel haug med andre greier (+flere forskjellige medisiner). Det har ikke hjulpet for meg. 

Det eneste som har fungert for meg er Imodium. Jeg får de på resept, så betaler ikke så mye for de. Bruker to tabletter fast hver dag, og deretter etter behov. Noen dager blir det 2, noen 4... Da fungerer magen min omtrent som "normalt". Jeg er på do flere ganger om dagen, men da er det "fast" og kommer ikke eksplosivt og fullstendig ut av det blå :P 

Har dessverre ingen andre råd å gi deg, men sender deg en virtuell klem! Vet godt hvor vanvittig hemmende det er når man ikke har kontroll på magen. Håper du finner noe som funker for deg :) 

Anonymkode: 97365...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Er i full jobb.
Gikk gjennom en skikkelig diettperiode der jeg testet ut all mat som er og skrev matdagbok. Spiste kun noe i en periode som jeg visste var ok og tilsatte andre matvarer som jeg var usikker på. Dette har gitt meg en diett som går ca bra. 
Om jeg merker at magen ikke fungerer så faster jeg til jeg er ferdig på jobb, dvs faster fra kvelden før. 
Spiser aldri frokost da jeg har fryktelig travle morgener på jobb og ikke vil risikere at magen krasjer i den perioden, spiser "trygg" lunsj og om det skulle skjære seg så er det ikke lenge igjen av dagen og jeg har fått unna det viktigste om morgenen uansett.
Min leder vet ikke om dette da jeg syns det er flaut, men så lenge jeg får gjort arbeidet mitt så har jeg ikke fått problemer. 
Alle viktige møter er på morgenen og er det noe viktig etter lunsj, så spiser jeg ikke noe i lunsjen.

Anonymkode: 2a401...f20

AnonymBruker
Skrevet

Har IBS, noe både sjefen min og de fleste kolleger er klar over. Kanskje mest fordi problemet begynte mens jeg jobbet på min nåværende arbeidsplass, så de fikk med seg alt av utredning og diettforsøk og det meste. Og jeg er nok en åpen person, som deler det meste av smått og stort i hverdagen min 😅

Synes ikke det er flaut, og det er jo mye bedre at de vet hva det er enn at de bare synes jeg oppfører meg rart. En kollega kom også og var så glad, for hun hadde funnet et "hemmelig" toalett i bygget vårt 😄 Hun var så glad for å dele det med meg, ettersom hun vet at jeg trøbler med magen og får lettere angst av sånn fellestoaletter. Jeg kan også sende sjefen min sms og si at jeg kommer senere en dag fordi jeg krangler med magen min. Har bare vunnet på å være åpen om det, selv om jeg aldri hadde trodd så mange mennesker skulle ha så inngående kunnskap om tarmen min 😄

Anonymkode: b6824...0d3

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har vært gjennom gjennom to undersøkelser på sykehuset tidligere der jeg både svelget slangen og fikk den inn bak men legene fant ingenting utenom at tarmene mine hadde vokst sammen, men de sa aldri noe mer om det. Vet ikke om det har noe med problemer med magen å gjøre?!

Anonymkode: 0a571...bb2

Hæ?

Anonymkode: 16c77...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...