AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #21 Del Skrevet 25. juni 2020 On 6/22/2020 at 2:22 PM, AnonymBruker said: Hvordan bruke «i forhold til» korrekt? Jeg vil gjerne lære 😊 Anonymkode: 1546b...7ae 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva er poenget med utrykket om det bare betyr det samme som et helt annet utrykk? Nei, jeg tenker den nye bruken er mye bedre. Anonymkode: 3db54...198 Det aller beste er å kutte «i forhold til» ut heilt. «Samanlikna med» et eit mykje betre uttrykk som bør nyttast i staden. Ettersom ingen klarer å bruke «i forhold til» rett, er det best å berre luke det ut av vokabularet. TS: eg er også relativt ny i min jobb, samme utdanningsnivå og ein stad der kontakt med kundar er sentralt. Eg trudde korrekt språk var viktig, det er det forsåvidt også, men det verkar som ingen skjønar at dei nyttar dette uttrykket feil. Eg ergrar meg stort over det, men eg har hittil bitt det i meg og ikkje retta på nokon. Anonymkode: 690ff...70d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #22 Del Skrevet 25. juni 2020 I forhold til er veldig mye lettere å si enn «sammenlignet med», og oppleves som mindre bastant. Det er et veldig nyttig uttrykk, om det enn teknisk sett er feil. Anonymkode: c95cb...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #23 Del Skrevet 25. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I forhold til er veldig mye lettere å si enn «sammenlignet med», og oppleves som mindre bastant. Det er et veldig nyttig uttrykk, om det enn teknisk sett er feil. Anonymkode: c95cb...35b Men det blir jo ikke brukt som erstatning for «sammenliknet med». Det blir brukt som erstatning for «med tanke på», «i forbindelse med» osv. Anonymkode: cf8ca...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #24 Del Skrevet 25. juni 2020 På 22.6.2020 den 14.44, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk sittet og skrevet ned sitater i sammenheng med masteroppgaven min de siste dagene, og jeg vet ikke hvor mange omskrivinger jeg har gjort av «i forhold til» 😅 kompetente folk med høy utdanning. Anonymkode: 0a70a...c15 Som journalist kan jeg si det samme. Anonymkode: 7ccfc...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #25 Del Skrevet 25. juni 2020 Jeg blir gal av det! Det er en språklig pest som brer seg. Lene Kongsvik har en morsom parodi på en dame som sier "i forhold til" hele tiden. I forhold til betyr ALLTID "sammenlignet med" og intet annet. Eksempler på erstatninger: Jeg er veldig snill i forhold til henne - jeg er snill overfor/med henne. Jeg må jobbe mye i forhold til dette - jeg må jobbe mye med dette. Hva gjør du i forhold til ferien? - Hva gjør du med/i ferien? Og sånn kan vi fortsette. Det finnes et utall av preposisjoner som erstatter i forhold til og som gjør setningen enklere og mer begripelig. Anonymkode: 41770...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #26 Del Skrevet 25. juni 2020 På 22.6.2020 den 14.33, AnonymBruker skrev: 1. I forhold til en matematiker, er jeg dårlig i matematikk. 2. Den nye bilen er fin i forhold til den andre. Anonymkode: 9bbcb...2ed Altså «sammenlignet med». Anonymkode: cbaf7...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå