Gå til innhold

Hvordan hive ut samboer og stesønn raskest mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ble drit sur og sa at jeg oppfører meg barnslig

Det er jo han som er barnslig. Du er voksen og sørger for at sønnen din har et godt og trygt hjem.

Anonymkode: 43dbe...55a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen hans har ikke adr hos deg? Nekt adgang. Den samboeren hadde jeg gitt kort frist. Men, aller først hadde jeg rådført meg med en adv som kan dette, og latt din sønn bo hos sin far. 

Anonymkode: 66285...cda

• Liker 2
Skrevet

TS, ikke vær snill og grei lenger. Nå skal du være streng å få den mannen ut så raskt som mulig. Stakkars din sønn. Slike ting vil sitte lenge i han, for når man er i den alderen så kan man utvikle ulike traumer som varer mange år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er utrolig lei av stesønnen min og den tafatte samboeren min. Samboeren min flyttet inn til meg for 2 år siden, det ble slik fordi jeg hadde størst plass og samboer kom dårlig ut av skilsmissen sin (ekskona hans fikk huset). Planen var at samboer skulle betale meg en husleie på 2000 i måneden (dette er veldig lite for å bo i et fint hus her i Oslo-området), samt halvparten av strøm, Internett, og andre månedlige utgifter. Samboers sønn skulle være her annenhver helg.

Dette gikk greit i noen måneder, men så begynte samboer å ligge etter med leia, eller ikke betalte for strøm og andre regninger. Han «glemte» alltid å handle i butikken, så jeg endte opp med å dekke 90 - 100 prosent av matutgiftene. Jeg lot det skurre å gå i nesten ett halvt år, før jeg satte ned foten. Synes det er merkelig at han lå etter med leie når han har en normal inntekt og full jobb. Når jeg satte hardt mot hardt, så betalte han leia, men han betalte ikke tilbake det han skylder meg fra tidligere. Samboer mener at jeg er gjerrig som krever dette av ham når jeg sitter så godt i det. 

Utfordringen nå er at stesønnen er her langt mer enn annenhver helg. I realiteten er han her 50-60%, 3-4 dager i uka. Tror han miler seg bedre her enn i leiligheten til sin mor.  Stesønn er 16 år og har litt adferdsvansker, kan og har ødelagt ting i huset, er ufin mot meg og min sønn som 7 år er redd han. Stesønn kommer ofte hjem med 2-3 kompiser, de tar over kjellerstuen og spiller til langt utover kvelden. Kompisene forsyner seg av mat og drikke når de er her. Min sønn tørr ikke å gå ned til kjellerstua når de okkuperer den. Går jeg ned dit for å be dem dempe seg blir jeg kalt stygge ting i påhør av kompisene og min sønn. Stesønn har ved flere anledninger truet min sønn med juling og vold. Jeg har selvsagt tatt dette opp med samboer, men det har ikke hjulpet. Samboer unnskylder sønnen med diagnoser og utfordringer, sier at han har pratet med han, men det hjelper ikke på oppførselen hans. Samboer mener jeg og sønnen min  må jobbe med å få en bedre relasjon til stesønn. Men det er jammen ikke lett når han nærmest torturer sønnen min til tider. 

Jeg er ikke en ond stemor som ikke unner min stesønn å være med sin biologiske far, men det er slitsomt å ha han her, ikke minst dyrt og ubehagelig når faren hans ikke betaler for han. Det verste er likevel min sønn som nå er så lei dette. Sønnen min har sagt at han vil bo mer hos sin far nå fordi «der trenger han ikke å være redd», han synes samboers sønn er skummel og har sagt til sin far at han vil bli sterk sånn at han slipper å være redd han. 

For to måneder siden sa min eksmann at han vil endre samværsavtalen hvis jeg ikke hiver ut stesønn snarest. Og han krever at sønnen vår aldri er alene sammen med stesønn.

Når jeg hørte dette, tok jeg en prat med samboer, ga han 2 alternativer: enten flytte ut med stesønn eller at stesønn er her Max annenhver helg slik at min sønn og stesønn aldri er her samtidig. Samboer gikk motvillig med på at stesønn kun er her annenhver helg, men har ikke forholdt seg til avtalen. Stesønn er her stadig vekk, dukker opp med venner i tide og utide. Som regel rett etter skoletid, og blir utover dagen og kvelden. Dette skjer også når min sønn er alene hjemme fra skolen og jeg på jobb. Det har hendt at min sønn har blitt truet eller slått i dette tidsrommet. 

For en måned siden sa jeg stopp. Ba samboer flytte ut så fort som mulig. Men nå har det gått en måned og samboer er her enda, sier det er vanskelig å leie bolig i nærområdet. Jeg er møkk lei.

Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg kaste han ut raskest mulig? Min eksmann er forbanna og sier han ikke vil sende min sønn på samvær til meg før stesønn er helt ute av huset.

Anonymkode: fb908...76c

Anmeld stesønn for truslene og be om besøksforbud på vegne av din sønn, kanskje? 

Så kan du begynne jobben med å få ut samboeren etterpå. Ta kontakt med advokat og gå gjennom alle formelle steg for å få kastet ut en leieboer.

Anonymkode: 2be37...4f2

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå sagt til samboer at han må ut snarest og at jeg er nødt til å ringe politiet neste gang hans sønn kommer inn døren her. 

Hvordan definerer du snarest? Kanskje har du og ekssamboer forskjellig mening om hva snarest er? Tror det er bedre du setter et tidspunkt.  Innen søndag kl 16 feks.  Da vet dere begge hva som gjelder, og innen den tid skal alt være pakket ned.  På søndagen da,  har du folk i huset som kan hjelpe deg i tilfellet han ikke drar frivillig. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville tatt rådet om å søke hjelp hos politiet TS, gå og snakk med dem, få svar på hvor og hva du kan gjøre mtp hjelp, forklar tiltakene du har tatt mtp ditt barns sikkerhet og hans barns trusler for å skaffe gutten hjelp. Faren er voksen men tydeligvis ikke i stand til å skjønne hvor alvorlig dette er. 

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Kan ikke huske å ha sett et eneste innlegg der det står at mannen ikke skal få tilgang til eiendelene sine. Det er en forutsetning for skifte av lås at eiendeler og eieren av dem befinner seg på samme side av døren - det tror jeg samtlige her har påpekt.

Man kan sette tingene på trappen, i garasjen, på lager for mannens regning eller hva som helst annet som betyr at han ikke har rett på adgang til boligen.

Fjernet sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå sagt til samboer at han må ut snarest (...)

TS

Legg til en dato. Snarest kan bety så mangt. 

I første omgang kan du true med anmeldelse av stesønn - si til far at ser du stesønn igjen i nærheten av bolig blir han anmeldt. Du kan selvsagt også si at hvis mannen ikke er ute av huset innen 1.7. så blir stesønn anmeldt uansett.

I alt du gjør og sier bør du legge inn "hvordan går det med pakkingen" - gjør det helt tydelig at du forventer at det skjer noe nå.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det her hadde du kunne gjort for 30 min siden om du virkelig ville!! Skjerp deg!

du har en sønn som er redd..

Anonymkode: 9cfbe...b54

Folk sitter bak nettet og er kjepphøye....... Alle tror det er bare til å gjøre sånn og sånn, for det hadde JEG gjort...... sukk. Du har ikke tenkt at hun kanskje er redd også, og at det er derfor hun nøler? TS vet ikke hvordan hun skal gå frem - det er en grunn til at hun spør her inne....

Anonymkode: 7939a...eed

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Han kan få midlertidlig botilbud hos nav sikkert, så finner han noe kjapt selv, enig med din eksmann!

Anonymkode: cd0d8...223

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan få midlertidlig botilbud hos nav sikkert, så finner han noe kjapt selv, enig med din eksmann!

Anonymkode: cd0d8...223

Jeg tror han tjener for mye til å få midlertidig botilbud av nav. Men han kan fint flytte inn til sin mor, eller andre familiemedlemmer midlertidig. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror han tjener for mye til å få midlertidig botilbud av nav. Men han kan fint flytte inn til sin mor, eller andre familiemedlemmer midlertidig. 

Han må betale egenandel dersom han er over sosialhjelpssats, men NAV kan helt klart sette han i kontakt med midl. botilbud.

Anonymkode: 47378...7c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å fortelle ham at han setter deg i en vanskelig situasjon? At han ikke er ønsket eller velkommen i hjemmet ditt lengre, at du synes det er ubehagelig å ha ham der? I klartekst?

Anonymkode: 1131c...ec1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt mora hans og informer henne at sønnen nekter å flytte ut og at sønnen hans skremmer vettet av sønnen din som nå ikke kan bo hjemme pga situasjonen. 
Kanskje hun kan snakke noe vett inn i ungen sin. 

Anonymkode: 26095...896

• Liker 13
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper at en samtale fra politiet kan gjøre at han skjønner alvoret. Helt sykt å være så selvsentrert å ikke forstå at man skader andre. Anmeld stesønn, jeg hadde IKKE nølt. De forstår jo ikke alvoret. 

Anonymkode: 568d6...93e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han får ta seg et rom/leilighet på airbnb så lenge, da, hvis han ikke finner en leilighet med en gang. 

Anonymkode: ccceb...4f8

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering: 

Ringte politiet for å rådføre meg om hva jeg skulle gjøre, fortalte situasjonen med min sønn som er redd, jeg er engstelig og at samboer drøyer flyttingen. Sa også at jeg ga samboer skriftlig beskjed (SMS) om å flytte ut for en måned siden, uten at han har gjort noe. Stesønn er her stadig vekk, truer og er ugrei mot min sønn på. 

Hun sa at så lenge samboer selv ikke er voldelig / ugrei mot min sønn eller meg så har han 3 måneder på å flytte så fremt han betaler for seg. Han har nå brukt opp 1 av de 3 månedene, sønnen hans har ingenting der å gjøre nå. Han kan jeg sende vekk hvis han dukker opp. 

Politidamen var såpass grei at hun sa at hun kunne ringe samboer og snakke med han. Satte veldig pris på dette 

"SÅFREMT HAN BETALER FOR SEG". Men det gjør han jo ikke.

Ellers veldig bra at politiet tilbød seg å snakke med din tidligere kjæreste og samboer - nå gjenstridig husokkupant. Du skal bare se at en liten hilsen fra "lovens lange arm" er det som skal til for at han forstår alvoret.

AnonymBruker
Skrevet

Når betalte han leie sist? 

Anonymkode: 1131c...ec1

• Liker 5
Skrevet

Hvor god oversikt har du over denne mannen sin økonomi? For litt mellom linjene her så ville jeg ha gjettet på at han ikke har helt orden i økonomien, og at han utnytter situasjonen på det groveste med at du i stor grad har dekket kost og losji for han og hans sønn.

Og når du da skriver at han har bodd der i to år så kan en jo regne på hvor mye han har spart med din hjelp. La oss ta utgangspunkt i at han har totalt sett betalt for å bo hos deg i totalt 6 måneder av de 24 månedene(to år), og sette en leiepris på en leilighet i området til ca 10.000 i måneden. Da har han spart 228.000 på rene boligutgifter mens han har bodd hos deg. Og tar vi utgangspunkt i Sifo sitt referansebudsjett så skulle de månedlige utgiftene for de to være på ca 17645 eks leie. Og siden du skriver at du har dekket strøm, internett, mat og de fleste andre utgifter stort sett hele tiden så utgjør dette 423.480 på to år. Men for å være grei med mannen så har han nok spyttet inn noe i ny og ne og, og sønnen har jo ikke bodd der hele tiden, så vi kan jo runde av til rundt 400.000 kroner totalt for husholdning og husrom. 400.000 kroner har altså denne mannen spart på å bo hos deg.

Enten så må han ha hatt et enormt forbruk på privaten, han tjener ikke så godt som du tror, han sliter med økonomi og regninger(og er gjerne ikke kredittverdig) eller har opparbeidet seg en brukbar sparekonto på si.

Og om det er siste alternativet så bør det ikke være noe problem i det hele tatt for vedkommende å skaffe seg en leilighet på kort varsel, eller til og med kjøpe et lite krypinn til han og sønnen. Har han ikke klart å spare seg opp en brukbar sparekonto på å bo hos deg så bør varsellampene dine lyse ekstra kraftig og du bør dobbeltsjekke at han ikke har tilgang til kontoene dine, legitimasjonen din eller på andre måter fått tilgang til å føre utgifter/gjeld på deg. Følg ekstra godt med i posten og på bankkontoen fremover. Registrer gjerne frivillig kredittsperre på deg selv nå og noen måneder frem i tid. Dette vil ikke påvirke eksisterende kredittkort, lån og gjeld du har, kun forhindre registrering av ny gjeld på deg.

Og få vedkommende ut. Ta grep og vær bestemt. Ikke si "snarest" eller "vær så snill". Si "Jeg er borte den xx og du skal være flyttet til jeg er tilbake". Og så avtaler du med en lokal låsesmed om å komme å bytte låsesylindre i ALLE ytterdører inkludert garasjen dagen etter. Om du vil være ekstra grei kan du sende han ei liste over leiligheter til leige fra finn.no, men såpass bør og mannen klarer å få til selv.

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...