Gå til innhold

Hvordan hive ut samboer og stesønn raskest mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sender deg en klem Ts 💜 Alt ordner seg 

Anonymkode: 05270...d16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du tar tak! Dette ordner seg ❤️

(Og, jeg hadde heller satset på å få det til å funke igjen med den snille, ansvarsfulle eksen din 😍

Anonymkode: 6a905...253

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, tirben skrev:

Tror du det er dette hun trenger å høre akkurat nå??

Ja

Anonymkode: 719de...aa2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så bra du tar tak! Dette ordner seg ❤️

(Og, jeg hadde heller satset på å få det til å funke igjen med den snille, ansvarsfulle eksen din 😍

Anonymkode: 6a905...253

Tenkte det samme, det er en av de mest oppegående ekser jeg noen gang har hørt om.

Anonymkode: e8537...8ae

• Liker 9
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk så forbanna at jeg vil gjøre dette. Men har ingen store sterke kompiser :( 

Anonymkode: fb908...76c

Hvor bor du? Jeg har mange. 

Edit: så nå at eksen din skal hjelpe deg, flott! Håper dette løser seg snarest.

Endret av boblevann
  • Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fortvilet nå så jeg svelget stoltheten , så jeg ringte den eneste «sterke» mannen jeg kjenner, eksen min. Fortalte han om alt sammen, sa at han krever å bo her i 2 måneder til og nekter å flytte. Fortalte også om stesønn som kommer i tide og utide. Eksen min var overbevist om at stesønn og samboer ikke kommer til å gå med det første.

Eksen sa han skulle ringe litt rundt og se hva han får gjort. Han sa også at jeg skulle hjemme unna smykker, kort og verdisaker i huset. 

TS

Så bra.

"Samboeren" din har nok dessverre krav på å bo der, men krev husleien og send varsel om at du skal ha det innbetalt. Men gjør som eksmannen din sier og anmeld, samt fjern verdisaker.

Som sagt, trengs det ekstra støtte så har jeg noen jeg kan ta med hvis det blir behov, samt at flere har meldt seg her :)

Jeg råder deg fortsatt til å varsle mor til stestønn om hvordan ståa er. Eksen din kan også anmelde han med tanke på trulsene og volden han er utsatt for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at dette er vanskelig. Du burde bytte lås når han er på jobb. Pakk alle ting å sett de ut. Du har gjennomgått nok❤️ 

god sommer til dere! Holder meg oppdatert her.

Anonymkode: 1a1c7...7a6

• Liker 1
Skrevet

Samboeren din har IKKE krav på å bo der i 3 mnd når det ikke finnes noen leiekontrakt!

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fortvilet nå så jeg svelget stoltheten , så jeg ringte den eneste «sterke» mannen jeg kjenner, eksen min. Fortalte han om alt sammen, sa at han krever å bo her i 2 måneder til og nekter å flytte. Fortalte også om stesønn som kommer i tide og utide. Eksen min var overbevist om at stesønn og samboer ikke kommer til å gå med det første.

Eksen sa han skulle ringe litt rundt og se hva han får gjort. Han sa også at jeg skulle hjemme unna smykker, kort og verdisaker i huset. 

TS

Åh, så bra at du gjorde det. Håper at alt ordner seg til det beste for deg. Forferdelig at du må gå igjennom dette her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, got2go skrev:

Samboeren din har IKKE krav på å bo der i 3 mnd når det ikke finnes noen leiekontrakt!

Nei det har han ikke. Håper hun kaster han ut snarest

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, got2go skrev:

I følge dette har han dessverre det.

https://www.help.no/fagomrader/samboer-ekteskap/samlivsbrudd/er-det-lov-a-kaste-ut-samboeren/

Ved "sterke grunner" og samliv med mer enn to års varighet

Hvis samlivet hadde vart i mer enn to år før bruddet, kunne du i medhold av husstandsfellesskapsloven § 3 ha krevd midlertidig bruksrett (leierett) til boligen i en overgangsfase, hvis hensynet til barna tilsa at det var særlige grunner til å la deg bo der i noen måneder mot å betale vanlig husleie.

Men loven gjelder ikke samlivsbrudd etter kortere samliv, som i tilfellet ovenfor.

Muntlig eller skriftlig husleieavtale

I noen samboerforhold har den ene inngått husleieavtale med den andre. Dette betyr at den ene i praksis er leietaker hos den andre og betaler et fast, månedlig leiebeløp. Husleieavtalen kan være muntlig, og er nok i praksis ofte det mellom samboere.

Hvis det ikke er avtalt noe annet, er oppsigelsestiden tre hele kalendermåneder.

Det er for at man ikke skal kunne gjøre noen husløse over natten.

Uavhengig at det, så kan hun fint nekte stesønn adgang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I praksis kan hun kaste ut samboeren også. Hva skal han gjøre?

Anonymkode: 17b90...332

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du har bedt om hjelp! 

Jeg har tre råd: 

1. Anmeld stesønn og få besøksforbud for ham. 

2. Skift lås. 

3. Sett tingene til eksen og stesønnen på trappa, men ta evt verdisaker (som spillkonsoll osv) i pant for uteblitt husleie og matpenger. 

Anonymkode: 3c8eb...95b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2020 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig lei av stesønnen min og den tafatte samboeren min. Samboeren min flyttet inn til meg for 2 år siden, det ble slik fordi jeg hadde størst plass og samboer kom dårlig ut av skilsmissen sin (ekskona hans fikk huset). Planen var at samboer skulle betale meg en husleie på 2000 i måneden (dette er veldig lite for å bo i et fint hus her i Oslo-området), samt halvparten av strøm, Internett, og andre månedlige utgifter. Samboers sønn skulle være her annenhver helg.

Dette gikk greit i noen måneder, men så begynte samboer å ligge etter med leia, eller ikke betalte for strøm og andre regninger. Han «glemte» alltid å handle i butikken, så jeg endte opp med å dekke 90 - 100 prosent av matutgiftene. Jeg lot det skurre å gå i nesten ett halvt år, før jeg satte ned foten. Synes det er merkelig at han lå etter med leie når han har en normal inntekt og full jobb. Når jeg satte hardt mot hardt, så betalte han leia, men han betalte ikke tilbake det han skylder meg fra tidligere. Samboer mener at jeg er gjerrig som krever dette av ham når jeg sitter så godt i det. 

Utfordringen nå er at stesønnen er her langt mer enn annenhver helg. I realiteten er han her 50-60%, 3-4 dager i uka. Tror han miler seg bedre her enn i leiligheten til sin mor.  Stesønn er 16 år og har litt adferdsvansker, kan og har ødelagt ting i huset, er ufin mot meg og min sønn som 7 år er redd han. Stesønn kommer ofte hjem med 2-3 kompiser, de tar over kjellerstuen og spiller til langt utover kvelden. Kompisene forsyner seg av mat og drikke når de er her. Min sønn tørr ikke å gå ned til kjellerstua når de okkuperer den. Går jeg ned dit for å be dem dempe seg blir jeg kalt stygge ting i påhør av kompisene og min sønn. Stesønn har ved flere anledninger truet min sønn med juling og vold. Jeg har selvsagt tatt dette opp med samboer, men det har ikke hjulpet. Samboer unnskylder sønnen med diagnoser og utfordringer, sier at han har pratet med han, men det hjelper ikke på oppførselen hans. Samboer mener jeg og sønnen min  må jobbe med å få en bedre relasjon til stesønn. Men det er jammen ikke lett når han nærmest torturer sønnen min til tider. 

Jeg er ikke en ond stemor som ikke unner min stesønn å være med sin biologiske far, men det er slitsomt å ha han her, ikke minst dyrt og ubehagelig når faren hans ikke betaler for han. Det verste er likevel min sønn som nå er så lei dette. Sønnen min har sagt at han vil bo mer hos sin far nå fordi «der trenger han ikke å være redd», han synes samboers sønn er skummel og har sagt til sin far at han vil bli sterk sånn at han slipper å være redd han. 

For to måneder siden sa min eksmann at han vil endre samværsavtalen hvis jeg ikke hiver ut stesønn snarest. Og han krever at sønnen vår aldri er alene sammen med stesønn.

Når jeg hørte dette, tok jeg en prat med samboer, ga han 2 alternativer: enten flytte ut med stesønn eller at stesønn er her Max annenhver helg slik at min sønn og stesønn aldri er her samtidig. Samboer gikk motvillig med på at stesønn kun er her annenhver helg, men har ikke forholdt seg til avtalen. Stesønn er her stadig vekk, dukker opp med venner i tide og utide. Som regel rett etter skoletid, og blir utover dagen og kvelden. Dette skjer også når min sønn er alene hjemme fra skolen og jeg på jobb. Det har hendt at min sønn har blitt truet eller slått i dette tidsrommet. 

For en måned siden sa jeg stopp. Ba samboer flytte ut så fort som mulig. Men nå har det gått en måned og samboer er her enda, sier det er vanskelig å leie bolig i nærområdet. Jeg er møkk lei.

Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg kaste han ut raskest mulig? Min eksmann er forbanna og sier han ikke vil sende min sønn på samvær til meg før stesønn er helt ute av huset.

jeg tror ikke du har uttrykt et sted at dere elsker hverandre, da er det vel enkelt at man istedenfor avslutter forholdet, og ikke kaster ut uten at man har avsluttet forholdet først. 

Anonymkode: 8e9f5...002

Annonse
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Fireflies skrev:

Hvis samlivet hadde vart i mer enn to år før bruddet, kunne du i medhold av husstandsfellesskapsloven § 3 ha krevd midlertidig bruksrett (leierett) til boligen i en overgangsfase, hvis hensynet til barna tilsa at det var særlige grunner til å la deg bo der i noen måneder mot å betale vanlig husleie.

"Hvis hensynet til barna tilsa at det var særlige grunner...." 

"mot å betale vanlig husleie"

Sønnen kan bo til mor, og ts kan bevise at han ikke betaler husleie. Ergo må jo disse argumentene slås ugyldig vil jeg tro!

Endret av got2go
  • Liker 33
Skrevet
5 minutter siden, got2go skrev:

"Hvis hensynet til barna tilsa at det var særlige grunner...." 

"mot å betale vanlig husleie"

Sønnen kan bo til mor, og ts kan bevise at han ikke betaler husleie. Ergo må jo disse argumentene slås ugyldig vil jeg tro!

Derfor har jeg også rådet TS til å ta kontakt med namsmannen og ta hjelpen i kommentarfeltet hvis ikke eksmannen får gjort noe. Hele prossessen må komme igang. Men politiet har ikke gjort noe fordi han angivelig har to måneder igjen.

Samboeren burde bare komme seg ut for han har ingenting der å gjøre.

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at dette er vanskelig. Du burde bytte lås når han er på jobb. 

Ts har tidligere fortalt at han har hjemmekontor.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er desidert en av de mest spennende trådene jeg har fulgt på KG. Heier på deg Ts!!! 

Anonymkode: 86c97...94a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å si konstant at du har dårlig råd og ikke kjøpe mat (eller noe veldig kjipt). Si opp internett eller redusere mengden. Begynne å prate om lån. Si at du ble lei av alt og tok stor forbrukslån. Og at du mister sannsynligvis jobben. Gjør det rett og slett ulønnsomt å bo hos deg. Utrivelig, vanskelig, osv. 

Og fortsett med det du holder på med. 

Bli rett og slett en litt gal kjerring. 

Anonymkode: 16d2d...c9b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...