AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Jeg er utrolig lei av stesønnen min og den tafatte samboeren min. Samboeren min flyttet inn til meg for 2 år siden, det ble slik fordi jeg hadde størst plass og samboer kom dårlig ut av skilsmissen sin (ekskona hans fikk huset). Planen var at samboer skulle betale meg en husleie på 2000 i måneden (dette er veldig lite for å bo i et fint hus her i Oslo-området), samt halvparten av strøm, Internett, og andre månedlige utgifter. Samboers sønn skulle være her annenhver helg. Dette gikk greit i noen måneder, men så begynte samboer å ligge etter med leia, eller ikke betalte for strøm og andre regninger. Han «glemte» alltid å handle i butikken, så jeg endte opp med å dekke 90 - 100 prosent av matutgiftene. Jeg lot det skurre å gå i nesten ett halvt år, før jeg satte ned foten. Synes det er merkelig at han lå etter med leie når han har en normal inntekt og full jobb. Når jeg satte hardt mot hardt, så betalte han leia, men han betalte ikke tilbake det han skylder meg fra tidligere. Samboer mener at jeg er gjerrig som krever dette av ham når jeg sitter så godt i det. Utfordringen nå er at stesønnen er her langt mer enn annenhver helg. I realiteten er han her 50-60%, 3-4 dager i uka. Tror han miler seg bedre her enn i leiligheten til sin mor. Stesønn er 16 år og har litt adferdsvansker, kan og har ødelagt ting i huset, er ufin mot meg og min sønn som 7 år er redd han. Stesønn kommer ofte hjem med 2-3 kompiser, de tar over kjellerstuen og spiller til langt utover kvelden. Kompisene forsyner seg av mat og drikke når de er her. Min sønn tørr ikke å gå ned til kjellerstua når de okkuperer den. Går jeg ned dit for å be dem dempe seg blir jeg kalt stygge ting i påhør av kompisene og min sønn. Stesønn har ved flere anledninger truet min sønn med juling og vold. Jeg har selvsagt tatt dette opp med samboer, men det har ikke hjulpet. Samboer unnskylder sønnen med diagnoser og utfordringer, sier at han har pratet med han, men det hjelper ikke på oppførselen hans. Samboer mener jeg og sønnen min må jobbe med å få en bedre relasjon til stesønn. Men det er jammen ikke lett når han nærmest torturer sønnen min til tider. Jeg er ikke en ond stemor som ikke unner min stesønn å være med sin biologiske far, men det er slitsomt å ha han her, ikke minst dyrt og ubehagelig når faren hans ikke betaler for han. Det verste er likevel min sønn som nå er så lei dette. Sønnen min har sagt at han vil bo mer hos sin far nå fordi «der trenger han ikke å være redd», han synes samboers sønn er skummel og har sagt til sin far at han vil bli sterk sånn at han slipper å være redd han. For to måneder siden sa min eksmann at han vil endre samværsavtalen hvis jeg ikke hiver ut stesønn snarest. Og han krever at sønnen vår aldri er alene sammen med stesønn. Når jeg hørte dette, tok jeg en prat med samboer, ga han 2 alternativer: enten flytte ut med stesønn eller at stesønn er her Max annenhver helg slik at min sønn og stesønn aldri er her samtidig. Samboer gikk motvillig med på at stesønn kun er her annenhver helg, men har ikke forholdt seg til avtalen. Stesønn er her stadig vekk, dukker opp med venner i tide og utide. Som regel rett etter skoletid, og blir utover dagen og kvelden. Dette skjer også når min sønn er alene hjemme fra skolen og jeg på jobb. Det har hendt at min sønn har blitt truet eller slått i dette tidsrommet. For en måned siden sa jeg stopp. Ba samboer flytte ut så fort som mulig. Men nå har det gått en måned og samboer er her enda, sier det er vanskelig å leie bolig i nærområdet. Jeg er møkk lei. Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg kaste han ut raskest mulig? Min eksmann er forbanna og sier han ikke vil sende min sønn på samvær til meg før stesønn er helt ute av huset. Anonymkode: fb908...76c 8
Populært innlegg Thea82 Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 21. juni 2020 Bytt lås imens han er på jobb? Jeg tror ikke jeg ville fortsatt forholdet heller... 228
Populært innlegg Fru Uperfekt Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 21. juni 2020 Skrev dere leiekontrakt? Om ikke er reglene enkle, pakk tingene hans sett de på trappa, skift lås om han har nøkkelen osv 105
Populært innlegg Trolltunge Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 21. juni 2020 Her må du bare ta brutalt tak. Gi ham en frist på å være ute av huset, når den fristen er der bytter du lås. Ha gjerne noen med deg i huset når han finner ut av det, som kan stå i situasjonen sammen med deg og gi støtte, ikke minst moralsk. Stesønn har et sted å bo, hos mor, og voksne mannen får finne seg en eller annen løsning. Dette kan trekke ut i langt tid om du ikke setter foten ned brutalt, og det er tydelig at din sønn (og hans far) nå har fått nok. Du kan ikke risikere forholdet til din egen sønn for denne mannen og hans sønn. De må ut. 167
Eplejuice123 Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Hvis dere ikke har leiekontrakt, så kan du pakke tingene hans og tuppe han ut. Sønnen hans er ikke avhengig sånn sett av ditt bosted, han kan bo hos mor. Vil tro det er 3 mnd oppsigelsestid v leiekontrakt/ samboerkontrakt? Så det er jo bare å sette igang å skrive den... Jeg tror nok dette er det beste, faktisk. Barnet ditt skal ikke føle seg utrygg i eget hjem, og de grensene du satt blir ikke respektert, så da må du gå skikkelig til verks. 37
Olsen Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 Har dere kontrak? Antakelig ikke.... Jeg ville gitt samboer en kort frist til å pakke. 1, maks 2 dager. Sønn på 16 har ikke tilgang til boligen.Kjøp gjerne inn pappesker og en rull med søppelsekker slik at han skjønner at du mener NÅ. Dagen fristen er ute har du sørget for avtale med låsesmed som skifter lås- alle låser hvis du har flere. Sønnen på 16 kan politianmeldes for trusler, men det orker du kanskje ikke akkurat nå. 32
Populært innlegg Gliffy Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 21. juni 2020 Det virker ikke som samboeren din tar deg seriøst. Kjøp noen flytteesker og pakk sammen litt av sakene hans, og si fra at han har to uker på seg (eller hvor lang tid du bestemmer deg for) og så bytter du lås. Vær helt klar på at her er det NULL rom for forhandlinger. Høres ut som en sån type som regner med han skal klare å smyge seg inn med litt smiger og godord, så her er det nok viktig å være svært tydelig. 52
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 Vi skrev ikke leiekontrakt, hadde kun en muntlig avtale (som han ikke har forholdt seg til). Jeg har sagt ifra igjen at han må forte seg med å finne leilighet, men fikk beskjed av han at det var tøft leiemarked pga koronaen. Anonymkode: fb908...76c 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 59 minutter siden, Thea82 skrev: Bytt lås imens han er på jobb? Jeg tror ikke jeg ville fortsatt forholdet heller... Jeg skal ikke fortsette forholdet, det er sikkert og visst. Samboer jobber hjemmefra og er omtrent alltid hjemme. Anonymkode: fb908...76c 11
Populært innlegg Jessic_a Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #10 Skrevet 21. juni 2020 Så utrolig bra at faren til sønnen din tar sønnens helse på alvor. Jeg hadde blitt rimelig forbannet om noen utsatt barnet mitt for trusler. Kast ut samboeren. 181
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 At han skylder på korona sier jo litt 🤦🏼♀️ Han gidder jo ikke å ta deg seriøst og tenker vel at han kan bo der så lenge han vil. Anonymkode: 4590b...008 40
VårKonto Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skrev ikke leiekontrakt, hadde kun en muntlig avtale (som han ikke har forholdt seg til). Jeg har sagt ifra igjen at han må forte seg med å finne leilighet, men fikk beskjed av han at det var tøft leiemarked pga koronaen. Anonymkode: fb908...76c Har han ikke noe familie eller noe han kan bo hos. At det er vanskelig på leiemarkedet bør ikke ha noen betydning i en sånn situasjon. Hvertfall når han nærmest er tennvæsken i bålet. 11
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 Begynn med å fortelle han at innen en dato må han ha funnet seg et annet sted å bo. Du får bestemme selv hvor streng du skal være - men 15. juli er ikke urimelig. Ikke si et ord om skifte av lås, eller andre ting. Det gjennomfører du bare. Og ja, jeg er redd at du faktisk må gå til det skritt og pakke sakene hans dersom han ikke selv begynner på jobben. Du kan jo f.eks. skaffe flytteesker og fortelle han hvor de står. Har du tenkt å avslutte forholdet? Hvis ja, er det jo ingen grunn til å være snill og grei her.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 Han hadde skyldt på noe annet hvis det ikke var for koronaen. Anonymkode: f2312...6c5 24
Loff77 Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 Dere har latt det gå alt for langt begge to, diagnoser eller ikke. Folkeskikk må læres, høres ut som slasker begge to. Få dem ut 16
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 Kanskje du bør melde han inn på et FINN søk? Du kan jo også være "hjelpsom" ved å sende han alt du kommer over. Har du forresten sagt klart og tydelig fra at det er slutt?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Kanskje du bør melde han inn på et FINN søk? Du kan jo også være "hjelpsom" ved å sende han alt du kommer over. Har du forresten sagt klart og tydelig fra at det er slutt? Det gjorde jeg med en eks, pluss at jeg var så hjelpsom at jeg satte inn annonse for han på et nettsted. Likevel tok det tid før han flyttet. Etterpå byttet jeg lås. Anonymkode: 5d61f...af9 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skrev ikke leiekontrakt, hadde kun en muntlig avtale (som han ikke har forholdt seg til). Jeg har sagt ifra igjen at han må forte seg med å finne leilighet, men fikk beskjed av han at det var tøft leiemarked pga koronaen. Anonymkode: fb908...76c Han kan ikke gjøre det til ditt problem at det er tøft leiemarked, det er ikke ditt ansvar å huse ham. Anonymkode: 17b90...332 30
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 Hadde satt hele gubben og alle tingene hans utenfor og skiftet lås. Takk og farvel. Anonymkode: e0636...a75 15
Hmmmmmm Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skrev ikke leiekontrakt, hadde kun en muntlig avtale (som han ikke har forholdt seg til). Jeg har sagt ifra igjen at han må forte seg med å finne leilighet, men fikk beskjed av han at det var tøft leiemarked pga koronaen. Anonymkode: fb908...76c Men han har vel adressa si hos deg? For da har han jo rettigheter som en leieboer 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå