Gå til innhold

Hvorfor har pop-artister minst respekt?


UkjentN

Anbefalte innlegg

Hvorfor har pop artister minst respekt i musikkverden? Hvorfor sees rock, country, orkester, opera og hip hop artister på som mer seriøse og mer musikalske?

Nå snakker jeg ikke om listepop, men type Chris Brown, Rihanna, Taylor Swift etc. Ikke nødvendigvis så store navn, men også mindre kjente pop artister som faktisk skriver litt selv, og synger bra.

Hvorfor har pop så lite respekt i musikkverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rock, country og alle sjangre kan være pop. Pop er musikk som er, som navnet tilsier, populært. Populærmusikk, til og med opera kan bli pop, selv om jeg tviler på det, men poenget er at det er mulig.

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er dårlig musikk.

Anonymkode: 8a2fc...c36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, MarieLo skrev:

Fordi det er "kult" å ikke like det som er populært.

Det handler ikke om hva som er kult eller ikke. Det handler om kvalitet.

Der er ingen som gir en person kred og applaus for å klippe plenen sin om sommeren. Dersom han bygger seg en ny flott garasje derimot, da er det verdt en applaus og litt hyllest.

Om man definerer popmusikk av det som typisk spilles på vg lista.

Rock og andre lignende sjangere handler som regel om individer med reellt musikalsk talent som skriver musikk som står i tiden. Det kreves noe unikt for å klare det. Det kan ikke lages av en komité. Derfor respekteres de på en helt annen måte, en utvalgte pene fjes som frontes med ferdigproduserte tyggegummi poplåter som er tilpasset et image.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HarryDotter skrev:

Det handler ikke om hva som er kult eller ikke. Det handler om kvalitet.

Der er ingen som gir en person kred og applaus for å klippe plenen sin om sommeren. Dersom han bygger seg en ny flott garasje derimot, da er det verdt en applaus og litt hyllest.

Om man definerer popmusikk av det som typisk spilles på vg lista.

Rock og andre lignende sjangere handler som regel om individer med reellt musikalsk talent som skriver musikk som står i tiden. Det kreves noe unikt for å klare det. Det kan ikke lages av en komité. Derfor respekteres de på en helt annen måte, en utvalgte pene fjes som frontes med ferdigproduserte tyggegummi poplåter som er tilpasset et image.

Det du gjør her er å hevde at tyggegummi-musikk er pop, mens rock er noe helt annet. Nei, rock er og har vært popmusikk i langt tider. Den feilen du og mange andre gjør, er å hevde at det bare er dårlig musikk som havner på topplistene som er pop, mens kvalitetspop er visst noe heeelt annet. VG-lista er dritt uansett, men det finnes utallige hitlister som har mye større variasjon. Pop er selvfølgelig så mye mer enn tyggegummi-låter, men det vi kan være enige om er at det er mye som er populært som er dårlig, som for eksempel DJ-musikk, pop ala Justin Bieber og Ariana Grande. 

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del popartister har lite talent og tjener kun penger pga utseende og markedsføringen. De skriver ikke sangene sine og de er middelmådige sangere.  

Ærlig sak å like slik musikk, smaken er som baken. Men det er jo fortsatt en realitet at artistene ikke har noe nevneverdig musikalsk talent. 

Anonymkode: 84f5d...d86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del popartister har lite talent og tjener kun penger pga utseende og markedsføringen. De skriver ikke sangene sine og de er middelmådige sangere.  

Ærlig sak å like slik musikk, smaken er som baken. Men det er jo fortsatt en realitet at artistene ikke har noe nevneverdig musikalsk talent. 

Anonymkode: 84f5d...d86

Og der er jeg helt enig med deg, majoriteten av artistene som er populære i dag er middelmådige, de lager ikke egen musikk og fremstår mer som sangere/modeller (gjelder også menn, bare for å ha det sagt), men pop er ikke ensbetydende med dårlig bubblegum—musikk. Pop er alt som er populært og det finnes gode, talentfulle artister som komponerer låtene sine selv, men de er helt klart i mindretall. 

Anonymkode: 86c3c...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt eksempel her er Beyonce. Aldri skrevet en eneste låt, utnytter andres talent, står på scenen og twerker mens hun synger sanger komponert av andre. Og noen ser på hennes som en talentfull musiker. Talentfull til å twerke? Kanskje. Grei stemme? I blant. Men talentfull musiker (smak på order musiker)? Absolutt ikke. Samme gjelder flere av dagens artister. De fleste er sangere og modeller, og ikke musikere.

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da flere navn innen hiphop som er stuereine og får cred, Wu-tang, Eminem, dr. DRE osv. Tenker det er en del som meg som hørte på sjangeren når den kom på 80-tallet, som synes en del av dagens Hip-hop artister er latterlige med intetsigende tattoveringer i trynet osv.

Anonymkode: 191c5...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da flere navn innen hiphop som er stuereine og får cred, Wu-tang, Eminem, dr. DRE osv. Tenker det er en del som meg som hørte på sjangeren når den kom på 80-tallet, som synes en del av dagens Hip-hop artister er latterlige med intetsigende tattoveringer i trynet osv.

Anonymkode: 191c5...5ee

Ja, musikken til Eminem er pop og så har du mange elendige såkalte hiphopere som ikke kan betegnes som pop. Så, å ikke være pop er ikke nødvendigvis et kvalitetsstemplet, slik enkelte later til å tro. De fleste wannabe rapstjernene er gode eksempler på elendig popmusikk.

Anonymkode: 86c3c...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du gjør her er å hevde at tyggegummi-musikk er pop, mens rock er noe helt annet. Nei, rock er og har vært popmusikk i langt tider. Den feilen du og mange andre gjør, er å hevde at det bare er dårlig musikk som havner på topplistene som er pop, mens kvalitetspop er visst noe heeelt annet. VG-lista er dritt uansett, men det finnes utallige hitlister som har mye større variasjon. Pop er selvfølgelig så mye mer enn tyggegummi-låter, men det vi kan være enige om er at det er mye som er populært som er dårlig, som for eksempel DJ-musikk, pop ala Justin Bieber og Ariana Grande. 

Anonymkode: 86c3c...d55

Jeg driter i hva folk kaller det. Fullt mulig rock går under kategori pop. Jeg hører hva som er kvalitet og skiller dertil. Jeg tenker pop når jeg hører Justin Bieber og Beyoncy. Når jeg tenker rock, tenker jeg på Rolling Stones, Beatles og Queen. Forskjellen mellom førstevnte og sistnevnte er enorm!

Et krav for å kalles en musiker bør være at man kan spille et instrument, kunne synge og skrive låter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, HarryDotter skrev:

Jeg driter i hva folk kaller det. Fullt mulig rock går under kategori pop. Jeg hører hva som er kvalitet og skiller dertil. Jeg tenker pop når jeg hører Justin Bieber og Beyoncy. Når jeg tenker rock, tenker jeg på Rolling Stones, Beatles og Queen. Forskjellen mellom førstevnte og sistnevnte er enorm!

Et krav for å kalles en musiker bør være at man kan spille et instrument, kunne synge og skrive låter selv.

Alle sjangre kan jo være pop hvis musikksjangeren er populær. Men jeg er ellers helt enig med deg, det finnes så utrolig mye elendig musikk som er populært for tiden, hvor mange "artister" ikke kan skrive eller spille instrumenter og mange er så frekke at de underbetaler de som faktisk lager musikken. Hvorfor skal man egentlig bli artist, hvis man hverken kan spille instrumenter, komponere musikk... Hvis alt man kan tilby er twerking og image-bygging, burde man bli en danser eller modell eller noe. Syns ikke det er "nok" å bare kunne synge heller, hvis man ikke har ferdighetene til å lage musikk. Beyonce har fått kritikk for å underbetale låtskrivere og var så frekk at hun under en konsert skrøt av å ha skrevet en låt hun selvsagt ikke hadde skrevet, snakk om å ha frekkhetens nådegave. Artister som Bieber, Ariana Grande, Britney, osv. er prisgitt hjelpen de får fra talentfulle låtskrivere.  

Kan ikke gi nok cred til noen av dagens "popstjerner" som er populære og som lager sin egen musikk, som Sia, Taylor Swift, Adele, osv. Trenger ikke å like musikken deres, men bare det å vite at de lager musikken sin selv, betyr at de fortjener suksessen de har oppnådd. 

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at folk kan mene at en tilfeldig 20-åring som spiller gitar er en bedre musiker enn Beyoncé. Musikk handler om mer enn bare å spille instrument. (Jeg spiller selv flere instrumenter)

Å ha rytmisk sans, og å klare å levere en poplåt med karakter, forstår jeg ikke hvorfor undervurderes når man går inn for å kritisere. Mange har fine stemmer, men er ekstremt dårlige på å legge ordene rett rytmisk sett. De henter litt bak eller litt foran. Beyoncé er og blir et musikalsk talent. Det går det ikke an å ta fra henne. Skal love dere alle at dersom hun ikke var kjent, og gikk opp på idol eller norske talenter, så ville folk blitt blåst av banen.

Jeg kan forstå en bitterhet i forhold til at hun er veldig mye mer suksessfull enn andre, og jeg mener ikke hun er 10000 ganger bedre enn andre kvinnelige artister, men hun er en dyktig musikant. Hun er en musiker.

Over til mangelen på respekt for folk som Stargate; Jeg mener at det er et like stort talent, å skrive gode poplåter, som det er å skrive gode rockelåter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, UkjentN skrev:

Utrolig at folk kan mene at en tilfeldig 20-åring som spiller gitar er en bedre musiker enn Beyoncé. Musikk handler om mer enn bare å spille instrument. (Jeg spiller selv flere instrumenter)

Å ha rytmisk sans, og å klare å levere en poplåt med karakter, forstår jeg ikke hvorfor undervurderes når man går inn for å kritisere. Mange har fine stemmer, men er ekstremt dårlige på å legge ordene rett rytmisk sett. De henter litt bak eller litt foran. Beyoncé er og blir et musikalsk talent. Det går det ikke an å ta fra henne. Skal love dere alle at dersom hun ikke var kjent, og gikk opp på idol eller norske talenter, så ville folk blitt blåst av banen.

Jeg kan forstå en bitterhet i forhold til at hun er veldig mye mer suksessfull enn andre, og jeg mener ikke hun er 10000 ganger bedre enn andre kvinnelige artister, men hun er en dyktig musikant. Hun er en musiker.

Over til mangelen på respekt for folk som Stargate; Jeg mener at det er et like stort talent, å skrive gode poplåter, som det er å skrive gode rockelåter!

Det er da vel ingenting som har hevdet at en 20-åring som har lært seg å spille et instrument er et talent og en enestående musiker, vi snakker om suksessrike artister. At du spiller instrumenter er helt irrelevant. 

Å klare å synge en låt gjør deg ikke til en dyktig artist. Det er evnen til å komponere låter, gode låter som slår godt an. Å få andre til å skrive og produsere låter for deg gjør deg ikke til en dyktig musiker. Det er mange på idol som synger bra og som kan danse. Å komponere låter er noe helt annet, og heldigvis har vi mange eksempler på artister som synger, spiller instrumenter og som lager gode låter og også mange hitlåter - det er denne kombinasjonen jeg snakker om. Beyonce er talentløs når det gjelder låtskriving, det hun holder på med er å synge andres låter og så er hun flink til å danse, så i mine øyne er hun mer enn danser enn en artist. Å kalle en artist som aldri har skrevet en god låt og som lever på materiale skapt av andre, er IKKE et musikalsk talent. Å hevde det er å spytte på virkelige legender som Lennon, McCartney, Dylan, Patti Smith, Led Z, MJ, Marley, etc. Det er også å spytte på dagens artister som jobber hardt med å skape musikk og gjør suksess med sine egenkomponerte låter. Alle kan lære å danse, mange er også flinke vokalister, men det er ti ganger mer sjelden å kunne komponere låter og gjøre suksess med låtene sine. 

Og hvordan i alle dager er jeg bitter på Beyonce?🤦🏻 For en kommentar. Jeg kommenterer forfallet i musikkbransjen. Syns dog det er ufint å underbetale folk som skriver låtene for henne OG hevde at hun har skrevet noen av dem. Det er ufint. 

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, min konklusjon: mange kan danse og synge fint. Det ser vi på de mange talent-konkurransene som finnes. Mange kan også posere fint på instagram og mange jobber med image og har det som yrke. Men hvor mange kan lage låter som "imagine", "let it be", "like a rolling stone", "one", "bohemian rhapsody", m.m. Nå må mange artister ha et stort team som kan lage låter som de kan synge, for skrive og å skape noe det er helt umulig for mange som kaller seg for artister i dag. 

Anonymkode: 86c3c...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så, min konklusjon: mange kan danse og synge fint. Det ser vi på de mange talent-konkurransene som finnes. Mange kan også posere fint på instagram og mange jobber med image og har det som yrke. Men hvor mange kan lage låter som "imagine", "let it be", "like a rolling stone", "one", "bohemian rhapsody", m.m. Nå må mange artister ha et stort team som kan lage låter som de kan synge, for skrive og å skape noe det er helt umulig for mange som kaller seg for artister i dag. 

Anonymkode: 86c3c...d55

Vil bare si jeg er helt enig i at fokus på Instagram følgere, Instagram vennlige ansiktet og modellkropper ikke bør ha noe som helst å si. Jeg syns også at ekstremt mye av dagens pop musikk er kjeeeeeedelig musikk, skrevet for pene jenter med en helt fin sangstemme, uten særpreg eller evne til å skrive låter selv, eller en originalitet som tyder på en drive inne i artisten til å lykkes.

Jeg liker bare ikke måten man nærmest bør gå inn i andre sjangere, som artist, for å få respekt, dersom man er en person som føler seg mest hjemme i pop. Dersom man er en talentfull person som føler seg hjemme i pop, så vil man ofte nok fått mer respekt om man forvandlet pop låtene man skrev, til rock, for så å gi det ut som rock.
Liker ikke måten jeg som MJ fan, sikkert blant enkelte sees på som en person som kun har tatt det første og beste jeg fant på radio, uten å studert forskjellig musikk.

Jeg var innom rock, punk, hip hop og metal som tenåring. Som barn likte jeg nok pop best, og nå som voksen fant jeg MJ på nytt, og ble stor fan. Jeg elsker det perfekte ved ham, mens jeg før likte originalitet bedre enn perfeksjon. Jeg liker ikke Mj fordi han er mainstream, eller fordi det er lett å ta ham ut av musikkverden, siden han er så kjent, og jeg sier ikke at du har sagt at jeg gjør det. Ingenting jeg sier er ting jeg sier for å motsi det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, UkjentN skrev:

Vil bare si jeg er helt enig i at fokus på Instagram følgere, Instagram vennlige ansiktet og modellkropper ikke bør ha noe som helst å si. Jeg syns også at ekstremt mye av dagens pop musikk er kjeeeeeedelig musikk, skrevet for pene jenter med en helt fin sangstemme, uten særpreg eller evne til å skrive låter selv, eller en originalitet som tyder på en drive inne i artisten til å lykkes.

Jeg liker bare ikke måten man nærmest bør gå inn i andre sjangere, som artist, for å få respekt, dersom man er en person som føler seg mest hjemme i pop. Dersom man er en talentfull person som føler seg hjemme i pop, så vil man ofte nok fått mer respekt om man forvandlet pop låtene man skrev, til rock, for så å gi det ut som rock.
Liker ikke måten jeg som MJ fan, sikkert blant enkelte sees på som en person som kun har tatt det første og beste jeg fant på radio, uten å studert forskjellig musikk.

Jeg var innom rock, punk, hip hop og metal som tenåring. Som barn likte jeg nok pop best, og nå som voksen fant jeg MJ på nytt, og ble stor fan. Jeg elsker det perfekte ved ham, mens jeg før likte originalitet bedre enn perfeksjon. Jeg liker ikke Mj fordi han er mainstream, eller fordi det er lett å ta ham ut av musikkverden, siden han er så kjent, og jeg sier ikke at du har sagt at jeg gjør det. Ingenting jeg sier er ting jeg sier for å motsi det du sier.

Det finnes god popmusikk og det finnes dårlig popmusikk. Problemet er nok at flere forbinder popmusikk med artister som Bieber, Ariana Grande, Selena Gomez, Beyonce, Britney, men glemmer at det finnes popmusikk som er flere hakk bedre. De nevnte artistene er sangere og dansere, men musikalske talenter er de ikke. På den annen side har du Taylor Swift, Adele, Lana Del Rey, Eminem (jeg misliker rap, men kan ikke benekte at han er god på det han driver på med) og Alicia Keys blant annet som er låtskrivere, de komponerer musikk. Popmusikk er som sagt musikk som er populært, altså en blanding av ulike sjangre, gjerne musikk som er tidsaktuell. Hiphop og electronica vil jeg si er dagens popmusikk, og nettopp disse sjangrene kan jeg ikke fordra.

Jeg hater også såkalt tyggegummi-pop, men setter stor pris på det jeg kaller for kvalitetspop. 

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av artistene som er populære i dag ville aldri blitt populære noen tiår tidligere, men nå kan artister som får platekontrakt kjøpe låter andre har komponert, slik at mange talentløse blir kjente. 

Anonymkode: 86c3c...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at pop er og blir enkel musikk. Vi har hørt det 1000000 ganger før, det kommer bare i en litt annen innpakning hver gang.

Lett å like, lett å glemme. Litt på samme måte som at noen påstår at "det var en fantastisk tekst"

Anonymkode: a2415...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...