Gå til innhold

Sommer/soling og bleie (voksen)


inc88

Anbefalte innlegg

I midten av 20-årene fikk jeg mange nevrologiske plager og endte opp med full utredning for MS, men det viste seg til slutt at det ikke var det. Likevel hadde jeg fått "hvite lesjoner", arrvev i hjernen. På en måte "MS" som har stoppet. Utad virker jeg 100% normal for fremmede, men jeg kommer aldri til å bli "helt frisk". En av skadene gjør at jeg ikke har normal kontroll på blærefunksjon lenger, selv om det fysisk sett er som før der nede. Jeg bruker "slip"-bleier døgnet rundt, etter å ha prøvd litt forskjellig, og det fungerer egentlig veldig bra rent praktisk, men det har virkelig ødelagt mye også, "sosialt".

Nå som det er så varmt har jeg så lyst til å kle av meg! Jeg savner mitt gamle liv med strand og sol og sommer, men bleier og badetøy er en dårlig kombinasjon og ikke akkurat diskret. Det samme gjelder egentlig sommerklær generelt, og jeg skulle virkelig ønske at jeg "turte" å ikke bry meg om reaksjoner og bare ikke bry meg om noen ser det, men jeg føler det er så stigmatisert, og jeg har aldri sett noen andre voksne som bruker bleier, selv om jeg "vet" at det gjelder ganske mange.

Er det noen som er i samme situasjon? Eventuelt hvordan hadde dere reagert/tenkt om dere så en voksen på stranden eller i parken som solte seg med synlig bleie?

Dette er smått inspirert av å ha lest om folk som har et par kg for mye som er redde for å sole seg, og jeg skulle ønske det var så "enkelt" :( Det er sikkert ikke gøy det heller, men det er i alle fall helt vanlig og noe nesten ingen tenker over. Om vinteren lever jeg et ganske vanlig liv, men sommer er vanskelig. Jeg vil gå lettkledd uten å være redd for at noe skal synes hvis jeg bøyer meg eller lignende. Egentlig hadde det ikke gjort meg noe om det syntes heller, det er bekymringer for hva folk tenker som ødelegger...

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Det beste hadde selvfølgelig vært om jeg klarte å ikke bry meg i det hele tatt om eventuelle reaksjoner eller hva folk tenker, men det er lettere sagt enn gjort :(

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det sånn at du tisser hele tiden eller som normalt 3-8 ganger under dagen? Kan du gå på do regelmessig på stranden så det ikke kommer så mye tiss i bikinien? skjønner at det ikke er helt ideelt, men tenker også det er mindre sjenert å tisse noen dropper i bikinitrusa enn i synlig bleie. 
 

hvis jeg så en voksen i bleie og bikinitopp så hadde jeg reagert først Med tanker men ikke brydd meg noe særlig, men langt i fra mange mennesker som er som meg. Finnes det voksne bleiebikinis? 
 

ellers kan du vel bruke kjole, shorts, badeshorts? Alt trenger jo ikke å sitte tight eller slutte ved rompeballene. 
 

Anonymkode: f49f6...b63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke selv, men har også nevrologisk sykdom som gjør at jeg i perioder har litt mindre kontroll på blæra. På grunn av det hadde jeg ikke reagert noe dersom jeg så en voksen bruke bleier, for jeg vet det ikke er noe man har skyld i selv. 

Samtidig skjønner jeg at du ikke ønsker å vise det frem for alle, det hadde jeg ikke likt selv heller - selv om jeg ikke har problemer dersom andre skulle vise det. Selv ville jeg nok valgt å bruke noe litt mer dekkende enn bikini, feks badedrakt med "bokserbein" eller bare en litt løs shorts og bikinioverdel. 

Anonymkode: f2b00...6ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår, Ts, at du øver. Steg 1 - tenk for deg hva du oppriktig er redd for skal skje. Hva er det du forestiller deg vil skje om folk ser at du har bleie på stranda, i byen eller på kafé? Forestill deg scenarioet du mest av alt frykter uten å tvinge hjernen bort fra det. Ok, så har du forestilt deg din verste frykt. Er den sannsynlig? Og om den er det - er det verre enn å sitte hjemme og svette? 

Trolig er svaret på begge spørsmål et rungende «nei». Og du har ufarliggjort det hele litt med å ikke flykte fra tanken på frykt. Her kan du gjerne ta en venn inn i varmen og fortelle hen om denne frykten. Delt frykt blir liten (så lenge den du deler den med ikke også er redd)

Steg 2 - ta på deg bikini og bleie og dra på en strand du ikke ellers drar på. Det hjelper med masse ukjente. Ta gjerne med en venn (eller dra helt alene). 2 minutt og så flykte er en seier. Å ende opp med å bare sitte i bilen er en seier. Du har øvd. Du er et steg nærmere.

For jeg kan fortelle deg at Ts som 85-åring ikke kommer til å angre på at hun dro på stranda, gav faen i folk sine meninger (om de nå har noen, noe som er lite trolig utover en håndfull av de vanlige raringene som sliter psykisk og trives med å plage andre) og levde livet. Men du må virkelig føle vissheten om det for at det skal hjelpe. 

Anonymkode: fa60b...de7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke noen av de "mensentrusene" som finnes? Om du planlegger væskeinntak og tømming. Setter deg ikke så langt fra toalettet, og så lar eventuelle mindre uhell gå i mensentruse, som er laget for å suge opp forholdsvis mye. Ellers er det jo fort gjort å gå ut i sjøen og lette på trykket? Ellers ville jeg kanskje brukt badeshorts utenpå, eller noe som ikke viser for mye, siden du er ukomfortabel med at det synes. 

Syns ikke at det skal hindre deg i å gå på stranda i alle fall! 
Kjoler kan du jo gjerne bruke en liten hold inn, som likevel får plass til bleia og innholdet? 

Anonymkode: da875...b65

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det sånn at du tisser hele tiden eller som normalt 3-8 ganger under dagen? Kan du gå på do regelmessig på stranden så det ikke kommer så mye tiss i bikinien? skjønner at det ikke er helt ideelt, men tenker også det er mindre sjenert å tisse noen dropper i bikinitrusa enn i synlig bleie. 
 

hvis jeg så en voksen i bleie og bikinitopp så hadde jeg reagert først Med tanker men ikke brydd meg noe særlig, men langt i fra mange mennesker som er som meg. Finnes det voksne bleiebikinis? 
 

ellers kan du vel bruke kjole, shorts, badeshorts? Alt trenger jo ikke å sitte tight eller slutte ved rompeballene. 
 

Anonymkode: f49f6...b63

Det er ikke hele tiden, men mye oftere enn normalt, og det er ganske "random" når det kommer, ofte når jeg setter meg, reiser meg, snur meg eller slikt. Det kan nok delvis avverges med å fly frem og tilbake til do og presse ut det man kan, men det er ikke veldig fristende, pluss at det ikke er noen garanti... og en ting er å tisse i badetøy, som ikke er veldig gøy, men nært meg er det bare parker der badetøy ikke er så aktuelt. En annen ting som kanskje ikke er så lett å forstå om man ikke er i situasjonen selv er at man føler seg veldig "ubeskyttet" uten bleie dersom man bruker det hele tiden og er vant til det. Jeg får rett og slett en liten angstfølelse av usikkerheten :(

Jeg kan gjerne bruke shorts, men det er jo fortsatt veldig synlig (tror jeg), spesielt om jeg vil ha litt sol på overkroppen også....

Den delen om reaksjonen din forstod jeg ikke helt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, inc88 skrev:

Jeg kan gjerne bruke shorts, men det er jo fortsatt veldig synlig (tror jeg), spesielt om jeg vil ha litt sol på overkroppen også....

Regner med du allerede har prøvd det meste av innlegg og bleier, men noen typer er veldig små og diskré. Ser nesten ut som et bind bare, som suger til seg mye væske. Må skifte oftere, men gir deg kanskje mer frihet ift klesvalg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bleie er det snakk om? Jeg kan ikke se for meg at feks sånne er synlig med shorts og bikinitopp? 

Anonymkode: 0d2aa...f79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om dette, men bruker du bleier som ser ut som de babyer bruker, eller litt mer diskret a la tena lady? 

Hva om du har en litt løs shorts, ala fotballspillere? Eller synes det igjennom der også? 

Anonymkode: ddaac...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker ikke selv, men har også nevrologisk sykdom som gjør at jeg i perioder har litt mindre kontroll på blæra. På grunn av det hadde jeg ikke reagert noe dersom jeg så en voksen bruke bleier, for jeg vet det ikke er noe man har skyld i selv. 

Samtidig skjønner jeg at du ikke ønsker å vise det frem for alle, det hadde jeg ikke likt selv heller - selv om jeg ikke har problemer dersom andre skulle vise det. Selv ville jeg nok valgt å bruke noe litt mer dekkende enn bikini, feks badedrakt med "bokserbein" eller bare en litt løs shorts og bikinioverdel. 

Anonymkode: f2b00...6ff

Kjekt med noen som i alle fall har erfaring med nevrologisk sykdom og hvordan det kan påvirke kroppen (uten at det alltid er synlige årsaker) :) Hvis jeg hadde visst at majoriteten var som deg og ikke hadde reagert hadde jeg bare kjørt på med "minst mulig" klær, om det gir noe mening, for jeg bryr meg egentlig ikke selv og det hadde på en måte vært befriende å bare "bli ferdig med det" og så får andre bare tenke det de tenker, i forhold til å bruke litt løsere klær og håpe at ingen merker noe. Jeg vet ikke om det gir mening, men da slipper man å bekymre seg for om noe kanskje skjer eller viser....

Det er litt den følelsen av at det er noe som må gjemmes bort og aldri vise fordi det ikke er "greit" som er det verste... jeg har hatt det så lenge at jeg har akseptert det for min egen del og egentlig ikke skammer meg f.eks. hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ingenting om dette, men bruker du bleier som ser ut som de babyer bruker, eller litt mer diskret a la tena lady? 

Hva om du har en litt løs shorts, ala fotballspillere? Eller synes det igjennom der også? 

Anonymkode: ddaac...f2b

De jeg bruker normalt ser mer ut som de babyer bruker enn tena lady for å si det rett ut. Jeg vil ha noe som er sikkert og der jeg ikke trenger å tenke over det, og det gjør jeg egentlig ikke heller når det er vinter og man er ganske godt innpakket. Om noen ser det gjennom klær da får det heller være...

Det jeg savner er å "slappe av" om sommeren, og kanskje spesielt å ligge i en park og lese en bok som før, uten å føle ubehag...

Det er litt vanskelig å forklare helt alle følelsene som "følger med".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, inc88 skrev:

Kjekt med noen som i alle fall har erfaring med nevrologisk sykdom og hvordan det kan påvirke kroppen (uten at det alltid er synlige årsaker) :) Hvis jeg hadde visst at majoriteten var som deg og ikke hadde reagert hadde jeg bare kjørt på med "minst mulig" klær, om det gir noe mening, for jeg bryr meg egentlig ikke selv og det hadde på en måte vært befriende å bare "bli ferdig med det" og så får andre bare tenke det de tenker, i forhold til å bruke litt løsere klær og håpe at ingen merker noe. Jeg vet ikke om det gir mening, men da slipper man å bekymre seg for om noe kanskje skjer eller viser....

Det er litt den følelsen av at det er noe som må gjemmes bort og aldri vise fordi det ikke er "greit" som er det verste... jeg har hatt det så lenge at jeg har akseptert det for min egen del og egentlig ikke skammer meg f.eks. hos lege.

Du har også rett til å ha et godt liv selv med et lite handicap, og hvis noen skulle mene noe som helst om det så tenker jeg at det sier myye mer om dem enn om deg ❤️ 

Anonymkode: f2b00...6ff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, inc88 skrev:

De jeg bruker normalt ser mer ut som de babyer bruker enn tena lady for å si det rett ut. Jeg vil ha noe som er sikkert og der jeg ikke trenger å tenke over det, og det gjør jeg egentlig ikke heller når det er vinter og man er ganske godt innpakket. Om noen ser det gjennom klær da får det heller være...

Det jeg savner er å "slappe av" om sommeren, og kanskje spesielt å ligge i en park og lese en bok som før, uten å føle ubehag...

Det er litt vanskelig å forklare helt alle følelsene som "følger med".

Synes du skal prøve å gå i en park og lese en bok jeg eller ha på deg lettere klær😊 Jeg er rimelig sikker på at ubehaget gir seg etterhvert. Første steg er å prøve! Du trenger ikke å være lenge i begynnelsen heller. 

Anonymkode: 57eca...bcc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har også rett til å ha et godt liv selv med et lite handicap, og hvis noen skulle mene noe som helst om det så tenker jeg at det sier myye mer om dem enn om deg ❤️ 

Anonymkode: f2b00...6ff

Takk :)

Jeg er egentlig helt enig, sånn logisk sett. Jeg hadde en venn da jeg var barn som hadde en medfødt skade som gjorde at hun måtte bruke samme type bleier, og jeg tenkte aldri over det og hun gjorde ikke noe særlig forsøk på å skjule det heller...

Det kan ha noe med alderen å gjøre, men jeg tror også at det har noe med at det er medfødt å gjøre... og at vedkommende "gradvis" hadde opplevd aksept for dette opp gjennom livet.

Jeg tenker en del på det (vi har ingen kontakt i dag) og hvordan jeg skulle ønske at jeg bare kunne ikke bry meg og så får folk bare tenke det de vil, og jeg kan føle meg trygg og ikke engste meg for å enten lekke eller at noen skal reagere eller tenke noe. Sannsynligvis ville de fleste bare latet som ingen ting, men det er veldig vanskelig å gå fra å "vite" det til å ikke bry seg. Jeg klarer ikke å slappe av :( Jeg vet egentlig at den biten i stor grad er et slags psykisk problem for meg, men det er veldig vanskelig å gjøre noe med og tenke annerledes....

Det finnes ingen "nudistparker" for slike som meg liksom.... da hadde jeg bare dratt dit og ikke brydd meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg foreslår, Ts, at du øver. Steg 1 - tenk for deg hva du oppriktig er redd for skal skje. Hva er det du forestiller deg vil skje om folk ser at du har bleie på stranda, i byen eller på kafé? Forestill deg scenarioet du mest av alt frykter uten å tvinge hjernen bort fra det. Ok, så har du forestilt deg din verste frykt. Er den sannsynlig? Og om den er det - er det verre enn å sitte hjemme og svette? 

Trolig er svaret på begge spørsmål et rungende «nei». Og du har ufarliggjort det hele litt med å ikke flykte fra tanken på frykt. Her kan du gjerne ta en venn inn i varmen og fortelle hen om denne frykten. Delt frykt blir liten (så lenge den du deler den med ikke også er redd)

Steg 2 - ta på deg bikini og bleie og dra på en strand du ikke ellers drar på. Det hjelper med masse ukjente. Ta gjerne med en venn (eller dra helt alene). 2 minutt og så flykte er en seier. Å ende opp med å bare sitte i bilen er en seier. Du har øvd. Du er et steg nærmere.

For jeg kan fortelle deg at Ts som 85-åring ikke kommer til å angre på at hun dro på stranda, gav faen i folk sine meninger (om de nå har noen, noe som er lite trolig utover en håndfull av de vanlige raringene som sliter psykisk og trives med å plage andre) og levde livet. Men du må virkelig føle vissheten om det for at det skal hjelpe. 

Anonymkode: fa60b...de7

Takk for gode råd, og jeg vet logisk sett at du har rett. Det gjør det på en måte enda verre, at jeg vet at frykten egentlig er ulogisk (i alle fall i den forstand at det ikke ville fått andre konsekvenser enn kanskje noen rare blikk uten at jeg ser det), men likevel klarer jeg ikke å bare endre tankesettet. Dette er også noe av grunnen til at jeg har tenkt at det "beste" på en måte hadde vært å ikke prøve å skjule det i det hele tatt, bare for å se om det er noen reaksjoner.... så blir man på en måte ferdig med det :\ Det er som du er inne på stort sett et problem i mitt hode, men det er et stykke fra å tenke det logisk til å virkelig klare å ikke bry seg....

Dette med å ta med en venn er også noe jeg har tenkt på, men jeg er ikke helt åpen med venner heller :( Jeg har fortalt det til noen, men jeg liker ikke å snakke om det og synes bare det er ubehagelig. Jeg skulle gjerne hatt en venn som sa "det der er ikke noe å bry seg om, kom så drar vi på stranda" og så blir det ufarliggjort på den måten, men det er ingen som har reagert slik... reaksjonene er alltid type "stakkars, jeg skal ikke fortelle det til noen" og så blir det bare mer tabu og flaut.

Takk for et godt og gjennomtenkt svar :)

Quote

Steg 2 - ta på deg bikini og bleie og dra på en strand du ikke ellers drar på. Det hjelper med masse ukjente. Ta gjerne med en venn (eller dra helt alene). 2 minutt og så flykte er en seier. Å ende opp med å bare sitte i bilen er en seier. Du har øvd. Du er et steg nærmere.

Bare tanken gjør meg litt uvel nå, men du har helt rett... det beste er å bli ferdig med det på en måte. Jeg har ingen venner nå der jeg er såpass komfortabel, men jeg skal tenke på å gjøre det alene... finne en park der ingen kjenner meg....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg ville trent hjemme et par ganger. Altså gå rundt hjemme med bikini. Bare for å kjenne på hvordan det føles, hvordan du kan bevege deg og sånn. Og så tatt det steg for steg derfra. Tipset om å dra et sted der du ikke kjenner noen er godt. Kanskje du kan ta toget til en annen by? Tror du vil få det lettere når du får litt trening og er kommet deg over den første kneika. Når du har fått normalisert det for deg selv. 

Jeg har også en nevrologisk sykdom og begynte med elektrisk rullestol da jeg var 21. Syntes det var grusomt flaut. Men samtidig kjente jeg jo også på en veldig lettelse over hvor mye hjelpemiddelet hjalp meg i hverdagen, så jeg skjønte at jeg bare var nødt til å jobbe med å akseptere rullestolen/funksjonsnedsettelsen. Så jeg bestemte meg for å fake it till I made it. Sa til meg selv at jeg ikke egentlig trengte rullestolen og at jeg bare prøvde den for moro skyld, og prøvde å innbille meg selv at det ville alle andre også tenke. Vet det høres veldig rart ut, men det var det som hjalp meg. Jeg begynte å ta turer til ukjente steder, og etterhvert tok jeg turer i nabolaget mitt, og til slutt turte jeg å treffe venner. Nå er det gått så mange år og jeg er så vant til rullestolen at jeg egentlig glemmer den. I tillegg er jeg blitt en god del eldre og jeg synes det har hjulpet en del, merket særlig at venner/nye bekjente begynte å ta rullestolen mer avslappet da vi var i slutten av tyveårene. Folk var rett og slett for umodne og uerfarne da vi var yngre, og derfor reagerte de ikke alltid på en så god måte. Tror nok at du også vil merke bedring etterhvert blant dine venner/bekjente at folk aksepterer mer og er mer avslappet, etterhvert som de blir eldre og får erfare at livet ikke er så enkelt og a4 som man tror når man er yngre.  

Anonymkode: fa1ea...38d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, inc88 skrev:

jeg har aldri sett noen andre voksne som bruker bleier, selv om jeg "vet" at det gjelder ganske mange.

Kan kanskje ha noe med at de bruker andre produkter. Jeg sliter mye med blære kontroll, drikker jeg alkohol blir det enda verre og jeg sliter med å holde igjen, men jeg bruker fortsatt tena lady truseinnlegg bare. En gang opplevde jeg tilogmed å miste totalt kontroll over blæra, og jeg hadde drukket en del. Truseinnlegget ble veldig, veldig fult og tykt, men ingen andre enn meg merket dette og truseinnlegget hjalp meg. Etter dette har jeg brukt tena sine bleier som er linket til over her når jeg skal være på lengre turer hvor jeg ikke er 100% sikker på at jeg har toalett i umiddelbar nærhet (sliter med at når jeg må på do så må jeg på do NÅ). De har reddet meg mer enn en gang da de tåler veldig mye væske (typ full blære).

Anonymkode: 75305...d38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan kanskje ha noe med at de bruker andre produkter. Jeg sliter mye med blære kontroll, drikker jeg alkohol blir det enda verre og jeg sliter med å holde igjen, men jeg bruker fortsatt tena lady truseinnlegg bare. En gang opplevde jeg tilogmed å miste totalt kontroll over blæra, og jeg hadde drukket en del. Truseinnlegget ble veldig, veldig fult og tykt, men ingen andre enn meg merket dette og truseinnlegget hjalp meg. Etter dette har jeg brukt tena sine bleier som er linket til over her når jeg skal være på lengre turer hvor jeg ikke er 100% sikker på at jeg har toalett i umiddelbar nærhet (sliter med at når jeg må på do så må jeg på do NÅ). De har reddet meg mer enn en gang da de tåler veldig mye væske (typ full blære).

Anonymkode: 75305...d38

Jo, det kan være, men det er (eller skal være) mange som bruker de produktene jeg bruker også, og med min mangel på kontroll så hadde jeg aldri turt å bruke bare truseinnlegg, Selv hjemme er det bare å glemme å klare å gå på do annet enn "preventivt".

Jeg har nok en del mindre kontroll enn deg, og har opplevd ganske mye lekkasje selv med "Tena Comfort" som er hakket over "truseinnlegg" så jeg føler meg ikke trygg med det :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forslaget om bikiniskjørt som en kom med lenger opp var en god ide. Da skjuler du, men kan likevel bade og sole deg uten at noen ser noe. Har du evt hørt på apoteket om de har bleier/bleibukser som er tenkt til bading? Det finnes mye som ikke er på refusjon, men som er mulig å få tak i likevel. Hvis du bare vil sole deg er det da ingenting galt i å ligge i en shorts og bikinitopp hvis bleien er problemet, mange som gjør det på gressplenene rundt her jeg bor. 

Og på sidelinjen siden du nevner det med overvekt. Jeg er overvektig, og det er slett ikke kjekt å bade når folk kommenterer bak ryggen min, peker og ler. Sist jeg badet og solte meg på et svaberg gikk jeg bevisst langt unna andre folk, likevel ser jeg folk står og tar bilder med mobil når jeg ligger der. Andres problemer kan virke enkle, det vil ikke si at de er det. 

Anonymkode: 78e66...266

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...