AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har slitt lenge, men for ca. 4 måneder siden har jeg skjønt at jeg virkelig trenger hjelp. Sliter veldig med angst og depresjon. Har forferdelig dårlig selvbilde som gjør at jeg tenker at ingen liker meg og jeg trekker meg unna folk som prøver å ta kontakt. Ble også mobbet gjennom mye av oppveksten pga overvekt. Bekymrer meg for mye og bekymrer meg mest når barna er på skolen om noe skal hende de osv. Jeg vet jeg burde slutte å bekymre meg, men klarer bare ikke å gi slipp. Er mye lei meg. Jeg har til tross for disse utfordringene klart å skaffe meg det man kan kalle det perfekte liv med mann, barn, utdanning og flere venner. Jeg vet jeg burde få hjelp til dette, men usikker om det i det hele tatt er noe vits i å be fastlegen om henvisning til dps når man fungerer så godt som meg? Jeg vet jo at mange ikke har et så bra liv som meg så vil jo ikke ta opp plassen til andre som har det verre heller. Anonymkode: 5d14d...d2e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Du kan jo prøve, du får nei dersom du er for frisk, så du vil uansett ikke «ta opp en annens plass». Er du i jobb? Dersom du ikke er syk nok for dps, finnes det jo tilbud i kommunen osv som er mer lavterskel. Man kan også gå privat og dermed betale for det selv. Jeg tenker at det er verdt det, dersom du får det bedre. Er ikke sikkert du trenger så mange timer heller. Dropp frisør, restaurantbesøk og nye klær det neste året, dette er vel viktigere? Anonymkode: 14c31...bc4 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan jo prøve, du får nei dersom du er for frisk, så du vil uansett ikke «ta opp en annens plass». Er du i jobb? Dersom du ikke er syk nok for dps, finnes det jo tilbud i kommunen osv som er mer lavterskel. Man kan også gå privat og dermed betale for det selv. Jeg tenker at det er verdt det, dersom du får det bedre. Er ikke sikkert du trenger så mange timer heller. Dropp frisør, restaurantbesøk og nye klær det neste året, dette er vel viktigere? Anonymkode: 14c31...bc4 Ja, jeg er i jobb og har bachelor. Jeg har faktisk tatt kontakt med kommunen å forhørt meg der, men fikk beskjed om at det var mer for de som trengte langvarig oppfølging hele livet. Jeg er jo langt ifra der. Anonymkode: 5d14d...d2e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Er jo bare å gå til legen og få en henvisning. Kan også få henvisning til en privat med refusjonsordning😊 Anonymkode: b9a89...adf
Pringle Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Det er ikke bare funksjonsevne som bestemmer om du har rett på behandling, det er noe som heter lidelsestrykk, og det virker som du har din del av det. Snakk med fastlegen, og vær ærlig, uten å overdrive, om hvordan du har det, hvordan du føler deg. Kanskje er det best å la være å insistere på at du vil til DPS, og heller diskutere med legen om hvilke alternativer som kan hjelpe deg best.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 Jeg tror du er i målgruppen for DPS. På poliklinikk ønsker de pasienter som har stabile rammer slik at forholdene ligger til rette for å jobbe med selve terapien. Anonymkode: 8685a...ee9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Det kommer litt an på hvor du bor. Enkelte steder som Oslo og andre store byer har stort press på plassene og nåløyet er trangt på dps. I kommunen jeg bor sier fastlegen at 90% av henvisningene til dps får avslag. Det er litt lettere med avtalespesialister. Anbefaler å ta en prat med fastlegen og høre om hvilke muligheter som finnes. Anonymkode: 08ec1...7a8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Det kan faktisk hende at fastlegen er nok for deg og. Alle må ikke til spesialisthelsetjenesten. Vet at man kan få litt hjelp på familievernkontoret også, man må ikke være par. Men første steg er uansett fastlegen, det er han som skal vurdere disse tingene, ikke du:) Anonymkode: 14c31...bc4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Tror du ville fått bedre hjelp av privat psykoog i ditt tilfelle. Du ville sannsynligvis fått 3 ganger mer ut av 1 time enn hos offentlig. Så betyr at du ikke hadde "tapt" penger på det. Private psykologer har bedre tid og forståelse for mer "milde" problemer der personen fungerer ok, men bærer på mange vonde følelser. Anonymkode: 382da...9a6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, Pringle skrev: Det er ikke bare funksjonsevne som bestemmer om du har rett på behandling, det er noe som heter lidelsestrykk, og det virker som du har din del av det. Snakk med fastlegen, og vær ærlig, uten å overdrive, om hvordan du har det, hvordan du føler deg. Kanskje er det best å la være å insistere på at du vil til DPS, og heller diskutere med legen om hvilke alternativer som kan hjelpe deg best. Ok, men jeg kan jo ikke ha så høyt lidelsestrykk siden jeg har et så å si normalt liv, har sosiale relasjoner osv. Kan jo alltids undersøke med fastlegen eller kanskje finne en privat. Anonymkode: 5d14d...d2e
Pringle Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg kan jo ikke ha så høyt lidelsestrykk siden jeg har et så å si normalt liv, har sosiale relasjoner osv. Kan jo alltids undersøke med fastlegen eller kanskje finne en privat. Anonymkode: 5d14d...d2e Du kan ha bra funksjon men likevel høyt lidelsetrykk, det er derfor det skilles mellom de to tingene. Kanskje noe av det du sliter mest med, og trenger hjelp med, er å prioritere deg selv? Du skrev ikke HI for moro skyld?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 18 timer siden, Pringle skrev: Du kan ha bra funksjon men likevel høyt lidelsetrykk, det er derfor det skilles mellom de to tingene. Kanskje noe av det du sliter mest med, og trenger hjelp med, er å prioritere deg selv? Du skrev ikke HI for moro skyld? Jeg sliter som sagt mye med bekymringer, angst og depresjon, men fungerer fortsatt bra i hverdagen. Usikker om det er vits i å søke til dps før man har blitt så dårlig at man ikke fungerer i det hele tatt i hverdagen. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med lidelsestrykk og hvordan man eventuelt vet om man har et høyt lidelsestrykk eller ikke? Jeg vil jo si selv at jeg er ganske oppegående nå og har nok ikke så høyt lidelsestrykk siden jeg klarer meg fint i hverdagen. Anonymkode: 5d14d...d2e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter som sagt mye med bekymringer, angst og depresjon, men fungerer fortsatt bra i hverdagen. Usikker om det er vits i å søke til dps før man har blitt så dårlig at man ikke fungerer i det hele tatt i hverdagen. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med lidelsestrykk og hvordan man eventuelt vet om man har et høyt lidelsestrykk eller ikke? Jeg vil jo si selv at jeg er ganske oppegående nå og har nok ikke så høyt lidelsestrykk siden jeg klarer meg fint i hverdagen. Anonymkode: 5d14d...d2e Lidelsestrykk og funksjon (klare seg i hverdagen) kan være ulike ting. Sannsynligvis får du ikke plass på dps, men hvorfor ikke la dps ta den beslutningen? Snakk med fastlegen han vet hvilke muligheter som finnes lokalt hos deg. Anonymkode: 08ec1...7a8
Pringle Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter som sagt mye med bekymringer, angst og depresjon, men fungerer fortsatt bra i hverdagen. Usikker om det er vits i å søke til dps før man har blitt så dårlig at man ikke fungerer i det hele tatt i hverdagen. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med lidelsestrykk og hvordan man eventuelt vet om man har et høyt lidelsestrykk eller ikke? Jeg vil jo si selv at jeg er ganske oppegående nå og har nok ikke så høyt lidelsestrykk siden jeg klarer meg fint i hverdagen. Anonymkode: 5d14d...d2e Føler du at du har det fælt, leit, vondt? Er du deprimert, har du angst? Da lider du. Hvor mye du lider, er graden av lidelsestrykk.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 Det er lurt å skaffe hjelp, for går du slik lenge så kan du bli verre. Skjønner ikke helt fokuset ditt på DPS, da det finnes flere alternativer. Min erfaring fra begge deler er at psykologer utenfor DPS er mye flinkere. De har bedre tid rett og slett. DPS-systemet er hardt presset og det sitter folk over dem som prioriterer med beinhard kynisme. Jeg har bare vært på kurs hos DPS, men snakket der med flere som var i systemet. De følte på nettopp dette tidspresset. Jeg har svært god erfaring med å gå privat, men det koster. Men, siden du da ikke belaster det offentlige er det heller ikke et stort press på å få deg gjennom raskt. Snakk med fastlegen din så lager hen en henvisning. Kanskje må du stå på venteliste, men da er i alle fall prosessen i gang. Anonymkode: c3605...d0c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 På 20.6.2020 den 8.13, Pringle skrev: Føler du at du har det fælt, leit, vondt? Er du deprimert, har du angst? Da lider du. Hvor mye du lider, er graden av lidelsestrykk. Joda, jeg er jo deprimert og har angst for å gå ut av døra og sånn, men det jeg mente var at jeg er jo på jobben, klarer å ordne og stelle meg, og er ute med venner osv så jeg kan jo ikke ha så høyt lidelsestrykk som sikkert mange andre som går der i og med at jeg fortsatt fungerer i hverdagen. Anonymkode: 5d14d...d2e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #17 Skrevet 22. juni 2020 Har du fått diagnosen deprimert eller har du satt den selv? Du høres mer ut som meg og jeg har dystymi. Var innom DPS, men lite utslag der, fikk mer hjelp gjennom kommunen i kurs i depresjonsmestring som de arrangerte. Det var mer kognotiv terapi som fungerte mye bedre en all slags piller og annet de har prøvd å gi meg når de trodde jeg var deprimert og ikke dystymisk. Anonymkode: aba5b...295
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå